milieu regels voor mesthoop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

milieu regels voor mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 23:17

Hoi,
Misschien is het hier al ooit ter sprake geweest, maar ik wil graag weten of er wettelijke milieu regels zijn voor het aanleggen van een mesthoopje van 1 shetlander.

Alleen de mest, zonder stro, die van de wei komt. De urine trekt al in de grond Knipoog

Moet er perse beton onder, of is afdekken met plastic voldoende, moet deze zoveel meter van de bebouwing afliggen, enz. enz.

Graag snel antwoord want we zitten in een fikse discussie met de nieuwe buren die vinden dat onze pony stinkt en slecht wordt onderhouden (ik mest notabene 2x per dag uit), en ze sturen nu de milieu-inspecteur op ons dak, maar ik heb de mesthoop nu (al jaren) op de zandbodem liggen en vraag me af of dit eigenlijk wel mag. Wel een heel eind bij hen vandaan. Het probleem zit ook meer denk ik in de urine van het dier dat ze her en der in de uitloop "laat vallen".

Groeten
Ingrid

Renske_

Re: milieu regels voor mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 23:22

wij moesten een muur metselen(is ruim 1 m hoog, mesthoop zou er net bovenuit mogen komen was de afspraak) en een betonvloer storten waar de mesthoop dus bovenop ligt, wij zitten nog net binnen de bebouwde kom, maar de mesthoop ligt ongeveer buiten de bebouwde kom, dus weet niet precies of het onder de regels van binnen of buiten de bebouwde kom valt, maar er moest iig beton onder en een gemetselde muur naast...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 23:26

als je nou maar 1 shet hebt waarom vraag je dan niet een grote bruine (of miss is dat bij jullie wel een groene ) iig een groen afval bak aan
daarwaar je je etens resten tuinafval etc in gooit

zo deden wij het ook toen de shet nog bij ons in de achtertuin stond ..

afentoe de grond daar waar hij staat , iig vlak bij de buren met water besproeien en geurige planten plaatsen doet ook wonderen

succes

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 07:47

nickyu schreef:
als je nou maar 1 shet hebt waarom vraag je dan niet een grote bruine (of miss is dat bij jullie wel een groene ) iig een groen afval bak aan

Dat deden de buren voorheen en die hebben een fikse boete van de gemeente gehad. Dat schijnt niet te mogen.
Voordeel van deze mensen was dat zij niet klaagden om dat ze zelf ook een paard hadden dat je "rook". Nu zijn er stadsmensen komen te wonen. Helaas zitten we met alle grond toch nog net binnen de bebouwde kom.

Maar alvast bedankt voor jullie reacties.

In het najaar ga ik toch nieuwe mestbakken maken en dan gaan we het dus meteen goed doen. Dan maar een muur metselen dus ipv de houten schotten wat we nu gebruiken

Groeten
Ingrid

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:03

Ik zou zeggen: bel even met de gemeente. Zeg desnoods dat je overweegt om een huis in die gemeente te kopen en dat je wilt weten wat de regels omtrent de mest zijn.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:36

Ik heb er ook een beetje verstand van gekregen. Paardenmest valt niet onder de Minas (mestwet, zoals varkens- of koeienmest). Wel valt dit (zoals bijna alles) onder de wet Bodembescherming (uit mijn hoofd artikel 12). Dit is een heel uitgebreid artikel. Wat hiervan van toepassing is, is per gemeente verschillend en moet je dus inderdaad navragen. Wees verstandig en laat de regels door de gemeente op papier zetten. In mijn geval wisten ze er zelf nog minder van dan ik en ik was bang dat de regels waaraan ik moet voldoen dan om de haverklap zouden veranderen. Als je het op papier hebt staan, weet je waar je aan toe bent. In mijn geval hoefde ik alleen maar plaat en opstaande rand te hebben. Die plaat hoefde niet vloeistofdicht te zijn ofwel mocht gewoon van tegels zijn. Succes ermee!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:08

Knipoog Stop de mest in oude, schone verfemmers met deksel en zet ze in de voortuin met een bordje: "Te koop, prima mest voor uw tuin", met een prijs erbij. "Wat nou mesthoop, ik verkoop gewoon grondverbeteraar." Tong uitsteken Wel even een verkoopvergunning regelen... Hyper!:)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:34

Isapaardje schreef:
nickyu schreef:

Dat deden de buren voorheen en die hebben een fikse boete van de gemeente gehad. Dat schijnt niet te mogen.
Voordeel van deze mensen was dat zij niet klaagden om dat ze zelf ook een paard hadden dat je "rook". Nu zijn er stadsmensen komen te wonen. Helaas zitten we met alle grond toch nog net binnen de bebouwde kom.

Maar alvast bedankt voor jullie reacties.

In het najaar ga ik toch nieuwe mestbakken maken en dan gaan we het dus meteen goed doen. Dan maar een muur metselen dus ipv de houten schotten wat we nu gebruiken

Groeten
Ingrid

bij ons mocht het dus wel
en in de herfst en lente waren verschillende buren erg blij met gratis mest om de tuin te bemesten , ik grbuikte ook rapsodi in zijn stalletje
ruik je minder , en van dat hout schors (stable carpet stervens duur ..) ruik je nog minder zgan !!

deed de mest in die periodes in de zakken vd rapsodi en zo ging het naar een paar straten verder op en via de krui naar de overkant

succes

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:44

Vraagje: Heb je je pony gewoon in je tuin staan ofzo?? Als het dier in de wei staat kun je je mest toch nooit zo ruiken.Desnoods verspreiden door de wei en je ziet er niks van weer. En anders moet je even met de gemeente bellen over de regels, dit kan nogal verschillen nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:49

Het verschilt per gemeente, dus even de gemeente bellen of je je mest met de kliko mee mag geven.

Hier moet de mest in een vloeistofdichte bak met eventueel af te dekken tegen hemelwater opgeslagen worden. Off. moet er geloof ik 30 meter tussen de stal en de buren zijn om uberhaupt je paard in de achtertuin te hebben. Ik zou de strontjes elke dag even uit de paddock halen, ook als je er toevallig bent even de kruiwagen pakken. Met dit weer gaat het idd snel stinken.

Als je millieuinspektie krijgt, kan het zijn dat je meteen een boete krijgt, meestal krijg je eerst advies, maar moet het binnen een redelijk termijn opgelost zijn, ze komen dan weer controleren.

Als je belt met de gemeente houdt er rekening mee dat ze de volgende dag op de stoep staan. Ze kunnen heel moeilijk gaan doen als je er een zooitje van hebt gemaakt.

Misschien heb je in de buurt een manege/pensionstal en kun je vragen of je elke week je mest mag komen brengen. Hoef je ook geen officiele mesthoop aan te leggen . Zijn wel meer mensen die een volle kruiwagen komen brengen of zo een klein aanhangertje vol komen aanleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:53

Jammer he dat die stadsmensen altijd weer zo moeilijk doen over luchtjes e.d. Ze willen graag buiten wonen, maar klagen dan ook meteen over de luchtjes die bij het buitenwonen horen.

Ik heb gehoord dat er al heel wat boeren hierdoor in de problemen zijn gekomen. De dure stadsjongens kopen een mooi vrijstaand huisje en vervolgens klagen ze de boer next door aan vanwege zijn boerengeur..... Hamer

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 16:30

PeruaansePas schreef:
;) Stop de mest in oude, schone verfemmers met deksel en zet ze in de voortuin met een bordje: "Te koop, prima mest voor uw tuin", met een prijs erbij. "Wat nou mesthoop, ik verkoop gewoon grondverbeteraar." Tong uitsteken Wel even een verkoopvergunning regelen... Hyper!:)

Haha dat is een goeie ja.

Overigens even grapje ... ze hebben nu de tegenover-buurman aangesproken dat ze vinden dat hij een hond heeft die onder de term "vechtershond" valt en derhalve gevaarlijk is en ze vinden dat hij hem niet zo maar mag houden. Het is volgens mij gewoon een wat grote bulldog ... het zegt dus wat over de mensen lijkt mij Lachen,

Maar toch voorzichtigheid is geboden en ik hou me graag wel aan de regeltjes.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 16:36

De pony staat wel "in de achtertuin" maar die achtertuin is ca. 2000 m2. Het is altijd agrarisch gebied geweest en voorheen volop paarden rondom het huis (maar nooit van mij). De vorige buren hadden hun paard ook aan huis staan (naast onze wei), maar ja nu zijn er dus stadsmensen komen te wonen. En de uitloop ligt inderdaad 3 meter van hun terras vandaan, maar dat hebben ze gezien toen ze het huis bekeken lijkt me zo. Dat je een dier met deze hitte ruikt lijkt me logisch. De mest haal ik 2x per dag weg dus een rommeltje is het zeker niet. Het is de urine die je nu ruikt. Uiteraard plast het beest liever buiten dan binnen in de loopstal, dan kon ik het nog schoonschrobben met wat chloor oid.

Ik ben heel benieuwd over die 30 meter tussen stal en buren. Als dat zo is, dan gaan er heel veel mensen binnen onze gemeente hier problemen krijgen. Velen houden hun paard (of geiten/schapen/ kippen) gewoon zo aan huis en door het tussen bouwen van huizen zitten daar niet meer dan enkele meters tussen.

Maar wat was er hier eerder ... de kip of het ei? Da's ook weer zoiets natuurlijk.

Dat van die boeren, dat die problemen krijgen door dat soort lui, heb ik hier ook al mogen vernemen. In een buurdorp werd het zo erg dat geen boer 's avonds meer het land op mocht (lawaai) en niet meer mocht bemesten (stank), maar die mensen kwamen wel graag verse groente en eieren kopen. Dat is toen behoorlijk geescaleerd overigens heb ik vernomen Lachen
Zover wil ik het niet laten komen; ik ga zelf de gemeente maar eens bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:50

Ennuh, goh buurman, toch best fijn zo buiten wonen, toch? Nog een beetje natuur in deze tijd van jachtigheid. Dat was vast de reden dat u de drukke stad ontvluchte.

Kan me voorstellen dat het ook een beetje wennen is hier. Enne als het warm weer is, ruik je vaak wat meer op het platteland, maar dat heeft zijn charme, toch? Wellicht kan dit bosje verse rozen uw neus even verwennen,en excuses voor de overlast. Soms doet dat wonderen. Misschien de kleine nicht/kleindochter die op een zondagmorgen de shet wil borstelen? Deze kleine rakkers halen ze dan wel weer over.

Iets nemen, iets delen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 19:21

Lachen hihi. Ja wie weet. Maar kleindochter hebben ze nog niet. Hun zoon is 18 dus ook te oud om te rijden Lachen
En ze hebben de hele dag heel veel dure auto's voor de deur gehad; allemaal mensen die noodgedwongen binnen moesten zitten vanwege de "stank" Lachen.

Tja als je 1900 euro per maand !! betaald voor zo'n hut (ze huren nog) dan wil je ook wel dat je comfortabel zit op alle plekken van je dure onderkomen ...

Overigens ze maken zich niet echt geliefd, de andere buren hebben afgelopen zondag de vuurkorf uit kunnen maken omdat het bij hun in huis naar de rook stonk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 19:23

Maar goed, de gemeente was al dicht hier.
Stel het zou hier ook 30 meter zijn vanaf de bebouwing, geldt dat alleen voor de stal? Ze heeft een afdak waar ze onder kan staan, dat kan eigenlijk nauwelijks stal worden genoemd bedacht ik me later. Tis een shetlander he, die kunnen buiten blijven staan. En laat dat beest nu net het liefst naast het terras staan?!

Maar niemand een idee wat je tegen urine stank in het zand kunt doen (aan middeltjes erbij/erop gooien)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:35

Geen idee, ik vind dat ze zeiken, ze maar op een hutje op de hei moeten gaan zitten.

Het is een shet, sjonge, waarom wonen die mensen niet in de stad, omdat het dan stinkt naar uitlaatgassen, de kebab van de ene buren en de rotie van de andere en de spruitjes van hun zelf?

Wacht maar als de boeren weer gier gaan uitrijden,

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:46

Tegen urine stank weet ik niet wat je kan doen(heb ik zelf ook in m'n padock).

Van 1 shet past het prima in de groene bak(van Dennis tenminste wel).

Ik las ergens dat je in buiten gebied woon. Kan je niet een boer vragen of hij je mest wil hebben?

Mijn mest gaat naar de buurman. Ik heb het geluk dat hij zelf een (kippen)mesthoop heeft waar ik mijn paardenmest bij mag gooien. Ik moet hier wel 500 meter voor het land in lopen per kruiwagen(dus ongeveer dag met het aantal pony's wat ik nu heb staan).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 23:04

Dennis schreef:
Tegen urine stank weet ik niet wat je kan doen(heb ik zelf ook in m'n padock).

Van 1 shet past het prima in de groene bak(van Dennis tenminste wel).

Ik las ergens dat je in buiten gebied woon. Kan je niet een boer vragen of hij je mest wil hebben?.

Dat is het hem juist, wij gebruiken de mest zelf. We hebben naast de wei te bemesten ook veel nodig voor de sier- en moestuin en dat is prima spul om eerlijk te zijn en stuk goedkoper dan mest kopen.

Overigens ik denk dat ik die urineplek maar eens om ga spitten, flink water met wat chloor erin erover heen en dan wat tegels erop. En dan maar hopen dat ze op de tegels gaat plassen. Ze staat vaak op 1 bepaalde plek te plassen omdat ze me daar opwacht als ik aan kom fietsen. Ze weet dat we dan wat gaan doen en dan is het even plassen ....

Daarbij is ze nu juist met die warme weer hengstig en dan ruikt de urine ook wat sterker.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 23:06

nickyu schreef:
ik grbuikte ook rapsodi in zijn stalletje
ruik je minder

Is dat vloeistof?
Kan ik dat vermengen in water en dan over die "urineplek" in d euitloop gieten?
Zo ja,
Waar koop je dat spul?

Groeten
Ingrid

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 00:17

rapsodi is een soort haksel (soort stro haksel maar dan anders minder glad dan vlas maar vlas werkt ook ,

als je idd op die lokatie naast de zit van jullie Z*ik buurtjes ... wat stenen legt (stoeptegels
paarden plassen liever niet op stoeptegels
dat spetterd

en als je onder de loopstal (heb ik nu in de tuin ook en die ligt ook op zo ongeveer 5 meter vd zithoek van mijn buurtjes ..) vlas gooit , composteerd superrrr snel en is makkelijk te bewerken in de tuin , maar meestal heb je niet eens de kans om het leeg te halen , ergste drollen er af en beetje vlas erbij

daar plassen ze wel graag !! bij mij gaan ze in de stal om te plassen en slapen etc doen verder dus buiten .. vlas stinkt iig minder dan zand en steen !!

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 07:23

Idd als ze vaste plasplaats heeft, kun je die met vlas strooien. Lekker dikke laag. Kun je eventueel nog leegscheppen. Vlas is ook goed voor de wei/planten.

Stenen is ook een goed idee, daar plassen ze nl weer niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 08:34

Ja dat vlas is het overwegen waard.

Overigens is wel grappig dat ook de pony het kennelijk begrepen heeft, want die heeft vannacht voor het eerst in haar stalletje staan te plassen. Echter eigenlijk heb ik liever dat ze het buiten doet, scheelt mij een hoop werk hahaha

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:00

hum op vlas plassen van 1 shet op een dikke laag vlas geeft zeer weinig werk hoor

heb hier de loopstal ook nog niet schoongemaakt
t blijft ook gewoon allemaal liggen voor de volgende winter (ligt er ook aan wat je der onderhebt maar 1 shet "zeikt"niet zo veel)

maar als je een goede dikke laag vlas hebt en een stal ruim genoeg dan mest je maar 1 x per jaar de hele boel uit , verder alleen de ergste drollen

staan er meer of grotere paarden tja dan is het een ander verhaal maar wij hebben hier 4 maanden 2 shetten in de paddock gehad met loopstalletje nog nooit geen voht weg gehaald
wel omdat de grond hard bevroren was vlas gestrooid op de grond zodat ze niet uitgleden

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 11:04

Nu is het dus wel zo dat ze eigenlijk niet in de stal plast, maar het gewoon her en der laat vallen. 1 plekje heeft haar voorkeur omdat ze me daar dus opwacht en dan nog even plast voor dat we "wat leuks" gaan doen. Daar zou ik inderdaad kunnen overwegen dus vlas neer te gaan leggen ipv tegels aanbrengen. En wie weet is het inderdaad ook wel handiger om ook in de stal aan te brengen.

Ze moet wel van de grond eten daar ... eten ze het vlas dan niet op? En waar koop je zoiets?