Hoe maken jullie je longeerlijn vast?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 12:58

Door de binnenste bitring, onder de bovenste neusriem (van een gecombineerde neusriem), dit juist aan de onderkant van het hoofd (dus niet aan de zijkant) en dan aan zichzelf geklikt op het stuk touw, vóór het door de bitring gaat.
Is dat een beetje duidelijk? Verward
Ik gebruik dit systeem omdat het weinig aan het bit trekt (en ook niet eenzijdig) en volgens mij een niet zo'n harde inwerking geeft, vergelijkbaar met een halster (daar klik je ook op dezelfde plaats vast), maar dat iets scherper. Ik vind het minder ruw dan bruutweg aan een bitring, maar misschien vergis ik me ook wel hoor...
Mijn paard is er niet een dat snel aan de kant springt en eigenlijk meestal wel doet wat je vraagt Schijnheilig .
Verder draagt hij ook wel eens een kaptoom, dan gebruiken we het bovenste middelste ringetje (dus aan de neusriem van zo'n kaptoom hé).

Zo'n tussenstukje om de bitringen te verbinden heb ik ook al gehad, maar dat rammelt en dat ergert het paard (en mij Tong uitsteken ).

ik heb nog niet alle andere reacties gelezen, maar dat ga ik bij deze doen, want het is echt een goede vraag Lachen .

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 13:06

Mijn stalgenoot doet het dus precies zoals Daan zegt, met een grote lus door beide bitringen en dan aan de lijn zelf vast. Niet zo strak dat je de bitringen bij elkaar trekt hoor! Lachen

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 15:49

Ik doe de lijn altijd eerst door de binnenste ring, dan door de buitenste, dan omhoog achter de oren langs, en dan weer aan de binnenste ring vast.
Heel veilig. Lachen

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 16:09

Ik longeer niet zo vaak, maar als ik het doe: Met een bitstukje, zodat er op beide kanten druk staat. Ik zou het ook nog wel eens willen leren met 2 lijnen, maar dat lijkt me heel erg moeilijk! Clown

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 16:33

Laura schreef:
wbt door één bitring en naar de singel: Ik vind dat erg veel mensen hier dat doen zeg! Ik vind dat zelf een nare manier omdat je snel teveel inwerkt, en je paard (tenminste die van mij) reageert door zijn achterhand uit te zwaaien. Verder als ie er eens vandoor gaat heb je een hele nare situatie. Wat vinden jullie daarvan?


Zoals de meeste mensen die het zo doen hier al schrijven, je mag niet aan die longe zitten trekken, als het goed gaat geef je (zoals op de teugels) minuscule "ophoudinkjes" op de longe, het stukje tussen bit en singel hangt dan gewoon door. Bedoeling is ook niet dat het paard helemaal naar binnen kijkt, gewoon netjes de juiste stelling vragen. De achterhand zwaait dan niet uit. Als het paard plots wegspringt vind ik dit een makkelijke manier om het op te vangen. Een paard dat z'n neus niet vooruit kan steken (eentje die trekt aan z'n halster, trek je toch ook een beetje scheef naar je toe om hem te beletten weg te lopen) kan ook niet echt helemaal weg. Springt hij weg en je vangt op aan de longe dan wordt het paard een beetje toegeplooid, ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

groetjes

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 18:01

gewoon met bitstukje Haha!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 19:34

Ik longeer het liefst met kaptoom, maar ik longeer nu met een slofteugel en dat maakt zo moeilijk vast met een kaptoom *LOL*
Ik heb mijn lijn door de binnenste bitring aan de buitenste, het enige nadeel is dat je als je teveel druk zet het hoofd naar buiten trekt Bloos Maar daar heb ik eigenlijk nooit last van, dat zie ik altijd bij de buren Haha!

Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 19:58

ik doe altijd, door de binnenste, aan de buitenste vastklikken, waarom weet ik ook niet, het is me zo geleerd. Haha!

! ding weet ik wel, ik zal nooit aan alleen de binnenste bitring longeren, dan trek je ja zo t bit door de mond heen!!!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 21:46

zo'n tussen stukje het waarom is omdat ik dan niet zit te klooien met het van hand veranderen.
en omdat ik altijd met bijzets longeer die dus voor mij het werk doen.
ik hoef dus niets te vragen met de longeerlijn dat ding zit er alleen aan zodat ze rondjes om mij heen blijven gaan.
(longeer in de gewone bak)
als ik zonder bijzet longeer longeer ik puur voor de beweging 9dus rondjes slingeren)
ook met bijzet is het een vorm van afwisseling en vn vwnw longeren ze hoeven van mij niet keihard aan het werk zoals onder het zadel

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 18:10

misschien een beetje laat maar toch...

Ik lees dat veel mensen aan de singel bevestigen. Werkt goed hoor, zeker als je paard steeds de neiging heeft om lekker buitenstelling te nemen. Kun je zelfs volhouden als je bijzet (zeker met de 'Haanstra-touwtjes).
Ik lees ook dat veel mensen de lijn achter de oren laten lopen. Dit werkt voor het paard het zelfde als een ophaaltrens, dus behoorlijk scherp.
Kun je doen als het echt niet anders kan, maar is niet echt vriendelijk hoor...
Het bitstukje is wel praktisch voor ons mensen, maar het trekt de bitringen naar beneden, geeft grotere druk op de onderkaak en een notenkrakereffect in het verhemelte.

Ik bevestig de longe altijd (als ik een enkele longe gebruik (bijna nooit dus)) aan de binnenste bitring, maak een extra slag, daarna door de neusriem (niet de sperriem) en dan aan de longe zelf. Dat haalt de druk van de mond, en werkt iets meer in op de neus.

Jissie

Berichten: 27
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 20:35

Door de binnenste bitring achter de oren en vast aan de buitenste bitring of soms met een bitstukje.