vergunning paardenverkoop.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

zou een vergunning voor paarden werken?

Poll eindigt op

als het er is....wil ik er ook meteen een!
4 (100%)

Totaal aantal stemmen: 4


angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

vergunning paardenverkoop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-02 20:11

graag wilde ik het volgende onderwerp aansnijden.

de laatste tijd wordt er naar mijn mening veel aan paardenmishandeling gedaan.
nu praat ik alleen nog maar over de paardenhandelaren (met name in belgie) die de paarden een ondierwaardig bestaan geven.
alles voor de verkoop laten we maar zeggen.
als er nu een vergunning wordt verleend aan de goede paardenhandelaren zou dat werken?

je moet jezelf aanmelden bij de dierenbescherming...daar komen ze kijken en bij een goede indruk van manege, paard en eigenaar een vergunning verlenen aan de eigenaar voor 1 jaar verkoop.
als er een paard word verkocht dat de nieuwe eigenaar(ese) de vergunning mag vragen voor dat zij het paard koopt.
en dat handelaren een boete krijgen als ze zonder vergunning een paard verkopen.
dat zal een hoop schelen....maar zou het werken?

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 23:47

Volgens mij is dat nooit haalbaar. Want wat nou als je als particulier een paar paarden hebt als hobby, en je ziet dat niet meer zitten en wil ze allemaal verkopen, dan ben je tijdelijk ook handelaar, moet je ook eerst die vergunning halen. En dan nog, als je weet dat ze komen controleren, dan zorg je toch dat alles er goed bij staat?

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 17:32

het is alleen om te kijken hoe jullie erover denken

als er iemand echt heel slecht met paarden omgaat, zoals slecht voer en onderdak (dat komt vaker voor dan je denkt)
als iemand zijn paard niet goed behandeld, dan zie je dat...of je nu alles opruimt of niet, of er nu een rotzooitje heerst of niet....als een paard mager is...en de weides zijn onbegaanbaar, omdat deze niet worden bijgehouden, dat kan je niet even verdoezelen.
dat wilde ik ermee zeggen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 17:50

Als iemand gaat kijken om te controleren of "alles er goed bijstaat" (afgezien van het feit dat het altijd een momentopname is) , waar let je dan op? Een paard kan het absolut niet schelen of de verf ergens van afbladderd of dat de weilanden modderig zijn. Als hij op tijd zijn natje en zijn droogje krijgt en bij tijd en wijle beweging vinden ze alles best...

Dan kun je natuurlijk altijd nog redeneren dat je kunt kijken naar het voer. Hier geld hetzelfde als voor de rotzooi op het erf: kan op hele korte termijn worden verandert. Stallen kunnen worden uitgemest, goed voer kan op korte termijn worden aangeschaft, je laat de smid komen, klaar is kees.

Een modderige buitenbak hebben wij ook op dit moment. Ik denk niet dat er veel bakken in Nederland zijn die droog zijn...
Een modderig weiland valt goed te verdoezelen. Je ragt er even met een ploeg door en zegt dat je opnieuw aan het inzaaien bent. Of je rijdt er een lading zand over uit en maakt er een paddock van...

Als iemand (particulier of handelaar) een paard krijgt dat er niet zo goed uitziet en moet dat doorverkopen, kan hij niet aanspakelijk gesteld worden voor de schlechte voedingstoestand die veroorzaakt is door slechte verzorging van de vorige eigenaar. Sommige paarden zijn ook heel moeilijk dik te krijgen.

Ik denk dat het heel moeilijk haalbaar is.

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-02 22:34

ik weet ook wel dat er paarden zijn die moeilijk dik te krijgen zijn.
ik verwijs ook niet direct naar een rommel toestand.
en ach al je paarden houd in een iets uitgeleefde stal moet ook kunnen toch? als hij maar goed ventileerd en dat er geen gevaarlijke situaties in de stal zitten (zoals spijkers ed)
een weiland met prikkeldraad heb je bv ook niet direct verholpen (ook dat mag niet als je paarden houd) en als er iets gedaan word aan bepaalde dingen betekend dat toch een vooruitgang.

als je ziet hoe sommige paarden bijvoorbeeld op de paardenmarkten in belgie verkocht werden zou je ze direct binnen kunnen zetten als kapstok.
soms vond ik een paardenamrkt wel nut hebben (dat er bijvoorbeeld wel iemand komt kijken die het goed met dat beestje voor heeft)
een man die zijn paarden niet goed behandelt valt altijd door de mand (de reactie van een paard liegt er niet om, als een paard echt heeel angstig is van een persoon bijvoorbeeld)

ookal zou je een paard bekappen dat scheuren tot aan de kroon rand toe en door het leven heen (zulke paarden worden echt verkocht op de paardenmarkten), dat verdoezel je ook niet.
als paarden slecht zijn bijgehouden door hoefvezorging en worden ineens bekapt door een hoefsmit, duurt het nog wel een tijdje voordat de hoef zich heeft hersteld(denk maar aan vreemde standen door slecht bijhouden, zoals doorgezakte kootgewrichten).

en ik weet dat paardenmarkten niet meer mogen bestaan, maar die mensen verkopen nog steeds hun paarden die op een brute manier worden behandeld.
ook mag je bijvoorbeeld nooit een ziek paard verkopen...dat word toch gedaan.
ik weet dat je een ziekte niet kan verkopen, maar je kan het ook niet in je kop halen om een paard met schimmel te verkopen.
en als een paard een gronische ziekte zou hebben zoals dampigheid of spat...dan moet de nieuwe eigenaar daar toch over worden ingelicht?
tuurlijk willen we allemaal een gezond paard en op die manier betekend dat wel dat er een hoop zieke paarden niet meer verkocht zullen worden.

maar mishandelen van paarden is altijd te zien (ook al kom je weken later)
het gaat op het paard zijn veiligheid en omstandigheden...als er wat rommel ligt...dat maakt niet zo uit...als het maar voor het paard geen onveilige situatie kan betekenen.