Links of rechts laden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Links of rechts laden in de trailer?

Links laden
31 (93%)
Rechts laden
2 (6%)

Totaal aantal stemmen: 33

flettie

Links of rechts laden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 15:04

Dit vroeg ik me opeens af:
ik heb altijd geleerd dat als je met 1 paard in een 2-paardstrailer op pad gaat dat je het paard dat altijd achter de bestuurder van de auto moet laden. Dus links gezien vanaf de laadklep. Dit omdat mocht je onverhoopt met de trailer in een zachte berm terecht komen dat deze dan niet door het gewicht van het paard (als die rechts geladen zou zijn) verder in de berm kan weg zakken. En dat je dus de trailer beter onder controle kan houden.
Ik laad mijn paard dus vanuit dit oogpunt altijd links alhoewel ze ook net zo gemakkelijk rechts laadt.
Maar nu zie ik toch regelmatig mensen met een 2-paards trailer rijden met 1 paard die rechts geladen is.

Afgezien van paarden die niet rechts of links kunnen/willen staan mijn volgende vraag:
Laden jullie je paard links of rechts en waarom?

Maroush

Re: Links of rechts laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:06

Ik dacht om dezelfde reden ook dat je een paard altijd links moest laden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:10

Links, niet alleen om de berm, maar ook omdat veel wegen een beetje bol lopen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:10

Ik laad ook links, om dezelfde reden. Daarnaast heb ik het idee dat je de bochten dan iets beter (en comfortabeler) doorkomt omdat het gewicht aan 'jou' kant is (maar volgens mij zit dit meer in mijn hoofd of het daadwerkelijk zo is???)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:12

hier ook links om dezelfde redenen.
Ik laad ook altijd het zwaarste paard links.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:17

Margreet schreef:

jakkes, zijn we het alweer eens Haha!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 15:19

Margreet schreef:

Alweer zo'n goede reden die ik was vergeten Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:27

ikke schreef:
jakkes, zijn we het alweer eens Haha!

Getverderrie, het begint enge vormen aan te nemen Nagelbijten / Gniffelen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:29

En als ik dan nog een reden zou moeten bedenken:
Heb het deurtje graag rechts en dan dus het paard liever links, stap je niet gelijk zo tegen z'n hoofd aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:19

Jap, helemaal dus Haha! Zowel om de weg, als vanwege de berm, en het deurtje zie ik zelf ook graag liever rechts, want mocht je eens met panne langs de weg staan, dan ziet je paard niet het verkeer langsrazen... als je er even in moet zijn.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:05

Ik heb juist geleerd RECHTS te laden. Dit omdat mocht er its gebeuren waardoor je trailer losschiet van de auto je trailer met paard de berm in zal gaan door het gewicht.
Dit in plaats van de tegenliggende weghelft met op je af crossende auto's....

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:19

Links, omdat zoals hierboven al gezegd, de weg wat afloop naar de berm toe...als je de paard rechts zet, heb je meer druk op de trailer en meer afwijking naar rechts! Als je paard links staat, dan rijd je trailer veel stabieler over de weg! Lijkt me toch een beetje veiliger....in de 2paards staat daarom ook altijd trekpaard op links en kwpn of shet of rechts! Veel deurtjes zitten tegenwoordig wel rechts ivm veiligheid.

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:29

Mijn paard weigert links te staan, die laadt ik dus rechts Haha!
Pony gaat links, vanwege die bolle weg, maar wij hebben een extra brede trailer Verward en je merkt eigenlijk weinig verschil.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:32

masja schreef:
Ik heb juist geleerd RECHTS te laden. Dit omdat mocht er its gebeuren waardoor je trailer losschiet van de auto je trailer met paard de berm in zal gaan door het gewicht.

Als het goed is gaat je trailer helemaal nergens heen als hij losschiet! Dan wordt hij namelijk door je losbreekkabel op de rem getrokken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:15

Het advies om links te laden stamt uit 'oude' tijden, toen trailers nog geen onafhankelijk geveerd onderstel hadden, maar starre assen met bladveren (vaak zelfs enkele assen ipv dubbelassen). Het argument voor links laden was dan idd dan wegen bol lopen, en met links laden de vering en assen minder belast werden. Met de moderne trailers met hun onafhankelijke wielophanging en vering is er geen enkele reden (ook niet het eventueel in de berm geraken) om persé links te laden.

Bij een trailer met een zadelkamer zou ik het sowieso niet doen, omdat je jezelf dan op de zadelkamer klem loopt als je je paard erin leidt. Dat is dus niet erg handig.

Bij een jong paard laad ik in ieder geval altijd rechts, omdat het paard dan goed schuin links achter zich het verkeer kan zien aankomen, en niet schrikt als er een bv vrachtwagen langskomt. Bovendien staat je jonge paard dan net even iets verder van de herrie af dan links in de trailer. Dat scheelt echt aanmerkelijk in het gedrag van je jonge paard.

Ik heb verder ook al eens het flauwekulargument gehoord dat je op rotondes zou omslaan met een paard rechts in de trailer. Ja, als je 90 km/h over een rotonde zou scheuren.... Maar zou je dan met een paard links op een klaverblad in de snelweg niet omkieperen?

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:17

Margreet schreef:

Idem! Lachen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:48

Links, maar ik heb er eigenlijk nooit bij nagedacht waarom! Puur gewoonte denk ik!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:39

Margreet schreef:
masja schreef:

Als het goed is gaat je trailer helemaal nergens heen als hij losschiet! Dan wordt hij namelijk door je losbreekkabel op de rem getrokken.

Wedden van wel? De rem wordt er misschien wel opgetrokken, maar je hebt echt geen remweg van een cm! Bovendien heb ik het een paar weken terug nog ervaren. We reden met onze vrachtwagen terug van concours, ineens zag ik vonken in de spiegel. Aanhanger met de koetsen eraf, lag mooi op de andere weghelft half in de berm. En wij stonden op een plek dat we niet konden draaien met de vrachtwagen. Gelukkig kwam er iemand aan die stopte voor onze aanhanger met zijn gevarenlichten aan, want op een donkere 80 km weg (geen straatverlichting) zag je dat ding echt niet! Tja, en die reflectors op de achterkant hebben ook niet zoveel zin als ie op de verkeerde weghelft staat.

O ja, de reden dat die aanhanger eraf ging was helemaal gruwelijk. Wij zijn voordat we gingen naar de kantine gereden, en hadden nog even wat gedronken en gepraat. Aanhanger hadden we voordat we naar de kantine reden goed gecontroleerd, die zat zeker vast. Wisten we ook 100% zeker omdat hij niet makkelijk aankoppelde, we hebben er zelfs onder gelegen om te kijken of de kogel goed omsloten was. Tja, en ondertussen dat wij binnen waren hebben onverlaten die aanhanger losgekoppeld. Boos! Ik heb er werkelijk nachtmerries van gehad, wat als iemand erop knalt???

Lola4913

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:11

Ik laad ook links als we met 1 paard op pad daan. Dat wordt ook nog steeds geadviseerd.
Wij hebben ook één keer gehad dat de aanhanger met koets van de kogel af was. Door de losbreekkabel is er niets gebeurd. Deze heeftgoed zijn werk gedaan.
Wat heb je eraan als je trailer wel naar rechts zwengt en omslaat in de berm?

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:30

Ik laad eigenlijk altijd rechts heb nog nooit anders gedaan..maar ik heb hier ook geen reden voor. Nou de volgende keer maar aan de linker kant staan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:43

wij laden steeds rechts, puur uit gewoonte!

Links of rechts, zo heel veel zal het er wel niet toe doen zeker?