Wie wat hoe en waar....DNA test

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Wie wat hoe en waar....DNA test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 22:37

Bij Omar lopen nog 2 veulentjes van losgebroken hengsten die ook nog aanwezig zijn. Het is niet zeker wie de vader van welk veulen is. Ze willen DNA test doen om alsnog papieren aan te vragen.
Hoe gaat dat? Waar moet ik de haren(?) naar toe opsturen.
het is mogelijk haren van veulens en moeders en de vaders op te sturen. Dus het moet kunnen maar HOE? en hoe duur is het?
VOor adressen e.d. kan je me PB-en of hieronder antwoord geven.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 22:43

Bel het stamboek (KWPN?) eens! Die hebben ongetwijfeld vaker met dat bijltje gehakt!
Best kans dat het bij een bepaald laboratorium uitgevoerd moet worden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 22:54

Bij het Kwpn ging het als volgt: Terwijl het veulen nog bij de merrie loopt, komt de veulenschetser. Deze schetst het veulen, zodat de aftekeningen vastgelegd worden (doen ze bij alle veulens), en bij Fab en haar veulen moest een DNA test worden gedaan, omdat het een veulen van een niet goed gekeurde hengst was. Ze nemen dan van de merrie en van het veulen wat haren (met wordtel en al) uit de manenkam, deze nemen ze mee en deze worden in het lab onderzocht. Bij het veulen heb ik later een reg B papier ontvangen ('blauw' papier), waar iig wel de complete afstamming instaat.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-02 09:40

TNX fabienne Dat wilde ik dus weten.
Weet je ook wat de kosten daarvoor zijn?
We gaan dus het KWPN maar eens bellen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 10:05

Ik zal je een pb sturen, heb net DNA onderzoek naar Toon's vader laten doen, nog geen uitslag trouwens.... Boos!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 10:19

Onderzoek vindt plaat bij Van Haeringen Labaratoriums te Wageningen.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 11:55

Bij een arab worden altijd haren genomen om het DNA te testen. Er wordt dan gewoon een behoorlijk plukje uit de manen getrokken, dus zo zal dat bij KWPN'ers ook wel moeten.

Op wedstrijden kost het iets van 350 gulden (zo'n 160 euro) om het DNA te laten onderzoeken als het paard niet gechipt is.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 12:08

Een test kost ongeveer 100 guldens, maar dan moet de vader bekend zijn bij de KWPN. Omdat de vader misschien de losgebroken hengst is, en waarschijnlijk nog niet eerder een DNA test is gemaakt betekend het dus dat er twee testen gedaan worden en dus 200 gulden moet betalen. Doe het via de KWPN, veel goedkoper want andere organisaties rekenen ook nog extra administratie kosten.

Mijn paard is ook net DNA geregistreerd en getest of Kennedy wel zijn vader was. DAt klopte gelukkig. Ik geloof dat ik zo'n 90 gulden excl. BTW heb betaald. Ik heb de test via KWPN gedaan. Bel ze maar voor advies.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 12:17

Wat zou je kunnen doen als je van een paard, Kwpn-er, alleen weet waar zij gefokt is maar de papieren zijn 'zoekgeraakt'. Kan je dan toch op de een of andere manier achter de afstamming komen?
DNA-testen en vervolgens checken met alle bekende hengsten in het stamboek?
Heeft iemand een idee?

Apple

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 13:55

Volgens mij kost een DNA-test voor het vaststellen van het vader- en moederpaard (?) ƒ 350,00.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 13:58

Die ƒ350,= heeft te maken met identificatie voor de KNHS en niets met ouderschaps kontrole! Van de ƒ350,= is zeker 100 piek voor de zak van de KNHS. Dus controle aanvragen bij de KWPN.