Superlieve pony gezien, maar hij is 21 jaar.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Superlieve pony gezien, maar hij is 21 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 18:23

We hebben vandaag een paar pony's uitgeprobeerd, er was geen een bij die we braaf genoeg vonden, Marianne werd zelfs van een "superbrave pony" afgebokt.
Net toen we naar huis wilden gaan kwam er een meisje aan en zei dat ze een hele lieve pony te koop had.
Het is een kwart arabier en drie kwart welsh van 1.46 m.
Hij is Z-dressuur en L springen, superbraaf en knuffelig. Lovers
Het is een roodschimmel of rood roan,
Precies wat we zoeken alleen is hij al bijna 21 jaar.
Aangezien we zelf geen wei en stal hebben en hij dus in pension moet zijn we bang dat als hij iets krijgt we hem niet meer verkopen kunnen en dat onze pensionkosten dan gewoon door gaan.
Je hebt dan misschien een pony die je niet rijden kunt maar die wel geld blijft kosten.
Jammer dat hij niet een paar jaar jonger is.
Wat is jullie mening over zo"n oude pony?

Beter 1 haflinger in de hand dan tien op de vlucht!


Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 18:40

Ik heb ook lange tijd getwijfeld *toen ik Tos nog niet had* bij een 17 jarige arabier,... Super beestje om te zien en schitterend te rijden, in de omgang minder... Maar uiteindelijk toch niet gedaan, ook vanwege de leeftijd *aangezien ik niet snel me pony zal verkopen, wil ik liever een paardje waar ik erg lang plezier van kan hebben* en ook met de gedachten, zo'n paardje verkoopt niet makkelijk, stel DAT het niet klikt, of dat je om omstandigheden hem weg moet doen!

Ik zou er goed over na denken!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 20:26

Toen ik mijn pony kocht was hij 17 jaar oud ( arabier). Hij was mijn droompony . Contact gehad met de eigenaar voor de mensen van wie ik hem gekocht heb, hij had nooit iets ernstigs gehad, een keer koliek vanwege darmploblemen maar daar had ie medicijnen voor gehad en was nooit meer terug gekomen ( was op jonge leeftijd). Hij was verder nooit kreupel geweest. Ik heb 2 1/2 jaar heel veel plezier van hem gehad en heel erg veel geleerd. Vanaf oktober vorig jaar begon het klooien en nu kan hij niet meer bereden worden en gaat hij volgende week ( als het land droog is) de wei op. Ondertussen betaal ik al 4 maanden lang erg dure stalling voor een paard dat in princiepe zijn eten niet verdiend ( om het maar even zo te noemen). Hij is mijn moppie daar gaat het niet om, maar het is moeilijk.
Mijn droom was wedstrijden, daar ben ik echter nooit aan toe gekomen, want toen de papieren voor mijn startkaart klaar lagen begon hij met z'n ziekte's etc. Nu heb ik, in andermans ogen, een nutteloos paard. Echter zal ik hem nooit verkopen, het geld groeit me niet op mijn rug, maar de band die ik nu heb met hem na bijna 3 jaar is van goud en voor mij meer waard dan alle geld op de wereld.
Het is wat jezelf wil, zelf keuze's maken.
De kans dat je er een jaar lol van hebt is er natuurlijk, maar voor hetzelfde geld hobbelt dit paard nog 6 jaar door en is hij(of zij) niet te verslijten.
Oudere paarden zijn prima leerpaarden ,maar ze hebben hun negatieve dingen ( stijf bij kou etc).
Dat oudere paarden moeilijk te verkopen zijn is op zich logisch, en ik weet dat niet iedereen het geld ervoor heeft, maar waarom zou je zo'n oudje geen kans geven.
Je oma verkoop je toch ook niet als ze niet meer kan lopen ?

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 21:39

Als we niet hoefden te huren zou ik de gok durven nemen, maar mijn dochtertje en ik hechten ons nogal snel aan dieren, ik ben bang dat het een drama wordt als hij weg moet.
Vooral als je weet dat hij waarschijnlijk naar de slager gaat.

Beter 1 haflinger in de hand dan tien op de vlucht!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 21:48

tja, als ze van alle andere af gebokt wordt..
grandeur is nu ong. 22, hij heeft ZZ gelopen, en loopt nu op een manege prive lessen, dit is ongeveer op M niveau. hij doet het allemaal nog goed en is gezond, ja, hoe lang dat nog duurt weet je niet maar..
ik heb een paard van 32 gereden...die was ook manege paard geweest..
en ik ken een pony van 27 die wordt ook nog gewoon gereden(ja, niet hoog dressuur ofzo, maar hij hobbeld een beetje rond) ik denk dat het wel een goede pont zou zijn voor je dochter.
maar ja, de leeftijd, het blijft moeilijk..
rusthuis?op de wei?ik weet het niet hoor, je moet er maar eens heel goed over na denken en naar meer pony's gaan kijken en dan kijken of daar wat bij zit.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 22:01

Ik heb Robin (de pony voor Riona) gekocht als 21 jarige. ZZ dressuur. Ik heb hem ook als 'brave' pony gekocht om veel te leren.
Maar al na 1,5 jaar kon hij het niet meer aan dus heb ik hem, met veel verdriet en pijn, verkocht. Maar als je een pony zoekt waarmee je rustig aan wilt doen kan je er makkelijk nog zon 5 jaar mee rijden, misschien wel langer. Het is natuurlijk per pony verschillend, de een is in betere staat als de ander om het zo maar even te zeggen.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 22:01

De pony van mijn schoonzus is ook al 26 jaar en zij rijd er ook nog op.......
Maar het is inderdaaad wel een moeilijke keus.......
Maar zou je niet ergens een stukje land kunnen huren zodat hij/zij overdag lekker het land in kan, en mocht er dan de tijd aanbreken dat het echt niet meer gaat met rijden dan blijven de kosten wat betreft stalling haalbaar!!!!
Die van mijn schoonzus loopt ook 24 uur ....7 dagen per week op het land, en het dier heeft nooit wat Lachen
Succes met je beslissing.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 22:27

De vijfjarige New Forester is dus niets geworden?

Zo'n oude pony kopen is geen gemakkelijke beslissing. Ze heeft nu de leeftijd waarbij je het risico loopt van ouderdomskwaaltjes. Oudere pony's hebben ook veel regelmaat nodig in het werk anders krijgen ze snel problemen met stijfheid etc.

Ik heb een Welshpony gehad die 27 geworden is. Na haar 24e begon ze heel erg te kwakkelen met haar gezondheid, de veeartskosten zijn in die tijd flink opgelopen.
Ik heb twee jaar geleden een 16-jarige pony voor mijn dochter gekocht, dat is ook niet piepjong maar ik hoop dat ze toch een flink aantal jaren plezier van haar kan hebben. Bovendien hebben wij onze paarden bij huis en kan ze hier haar oude dag straks slijten. Dan zitten we natuurlijk nog steeds met de eventuele veeartskosten maar qua onderhoud zijn we niet zo duur uit.

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 16:54

waarom zou je hem NIET nemen ??

mijn vriendin die had een paard van 35 en die deed het op 32 jarige leeftijd nog super !! ( helaas is deze merrie op 35 jarige leeftijd overleden nadat ze in een sloot was gezakt staat ook op bokt )
veder HEEFT mijn vriendin nogeen pony van 28 doet het ook super !!

en ff over dat met dat pensioen stal IEDER paard kan iets over komen !!
zelfs een veulen kan zomaar opeens iets overkomen denk aan koliek !! dus ook als je een jong paard in een pensioen stal zat word het door betaald !! als je begrijpt wat ik bedoel !!


ik vind dat je hem moet nemen !! het gaat toch niet altijd om leeftijd kijk naar die merrie van 25 dat zou betekenen dat je zoiezo nog 10 jaar leuke dingen met hem kan doen waar je alleen wel op moet letten met een 28 jarige pony kun je niet meer starten ( heb ik ergens een keer gehoort dus ik weet niet zeker of het waar is !! )

Nobody is perfect , my name is nobody Haha! *LOL* * hehe *

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 16:56

wat zei je nou ?: VOORAL ALS HIJ WAARSCHEINLIJK NAAR DE SLAGER GAAT ??

echte paardengekken doen hun paarden niet naar de slager !! en als ze al heel erg leiden laat je ze in slapen maar NOOIT EN TE NIMMER naar de slager !!

DAT ZOU VERBODEN MOETEN WORDEN !!

Nobody is perfect , my name is nobody Haha! *LOL* * hehe *

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 17:00

Wazzup doe niet zo overdreven en zonder caps kunnenw e het ook wel lezen. Wat betreft ouder paard: Ik vind 21 jaar behoorlijk aan de leeftijd. En wat je zegt, mocht ie te oud worden voor het rijden, wat moet je dan met hem? dan wordt het inderdaad lastig. Dat andere mensen wel oude paarden hebben en dat goed gaat lijkt mij hier niet van toepassing, het gaat om dít geval. En ik denk dat er zat kindvriendelijke pony's te vinden zijn die jonger zijn, als je nog even doorzoekt... succes!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 19:19

ik denk dat je het gewoon moet doen!!

zoals al eerder werd gezegd kan elke pony wat overkomen... zo mijn Haflinger ook, staan bekend om sterke, gezonde pony's. Maar daar moest ook weet ik veel hoeveel keer de veearts bijkomen in 2001 Boos!

je weet het nooit, dus als je het zeker wilt weten moet je geen paard kopen denk ik...

Ik en een vriendin van mij geven les aan van die ukken op Shetties en daar loopt ook een Shetlander van 37 (!!) tussen en die vind het allemaal prachtig, dus ga ervoor!! Knipoog

later!!! Party!!

Het leven is een gebakje!

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-02 20:47

Ik heb er nog veel over nagedacht en ik vraag me af waarom die mensen hem eigenlijk nog weg willen doen op die leeftijd.
Ze hebben hem zelf drie jaar gehad en hebben , als ik het goed begrepen heb, zelf land, dus waarom laten ze hem niet zijn oude dag bij hen zelf doorbrengen. Verward
De dochter rijdt nog wedstrijden op hem en de moeder rijdt er ook op.

Beter 1 haflinger in de hand dan tien op de vlucht!

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 21:38

wij hebben ook een paard op de manege die is zeker al 34 jaar! leeft ook nog steeds tja je weet het nooit hoe oud ze kunnen worden sucses he!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 10:58

een 21 jarige pony kan wel een hele goede koop zijn voor zo'n jong en onervaren ruitertje...op papier/beelscherm klinkt het allemaal heel goed. De kans dat die pony nog heel prima 6 jaar mee kan is eigenlijk net zo groot als dat je hem volgende week kan laten afvoeren...

Wat betreft het hechten van jonge kinderen aan een dier. Afscheid nemen hoort bij het leven, dat mensen en dieren doodgaan is een gegeven. Het hebben van huisdieren, dus ook ponies, helpt kinderen ook deze vervelende levensles te leren.
ik zou de oudere pony niet weigeren puur omdat ik mijn kind die pijn zou willen onthouden...immers, ook andere dieren, ook jongere dieren kunnen overlijden. Vroeg of laat zal ze het meemaken, tuurlijk liever later dan vroeg, maar je kan het toch niet bij haar weghouden.

Het verhaal dat die verkopers zelf land hebben en een stalletje en dat er altijd nog door 2 personen op gereden werd en nu staat de pony te koop...daar heb ik ook vraagtekens bij. het kan best zijn dat deze pony het werk aldaar niet meer aankan...Zijn er al tekenen van 'verval'....
Misschien zijn het wel gewoon hele harde mensen, willen ze geen pensioenpaarden op stal....ik zou zeker even doorvragen daarover.
Maar al met al, een makke 21 jarige pony met zo veel ervaring in de sport...daar kan je kind een heleboel van leren....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-02 13:08

Het paardje ziet er op het eerste gezicht nog goed uit en zit ook nog in de verzekering .
We kunnen de verzekering overnemen.
's avonds reed het meisje er nog een wedstrijd op.
Ze vragen er trouwens nog 2.600,00 gld. voor! Verward
Maar ja, als we er veel DA kosten eraan krijgen kan Marianne niet nog een pony krijgen.
We hebben Ninja ook nog en die heeft ook al een lichte vorm van spat waardoor ze op speciaal ( duur ) beslag staat.
We kijken eerst verder en houden het oudje op de achtergond.
Jammer dat Ninja ( haflinger ) veel te sterk is voor Marianne.
We hebben een jaar geleden onze hond moeten laten inslapen en twee hamsters zijn ook al wijlen, dus ervaring met afscheid nemen heeft Marianne wel, maar het blijft erg triest. Verdrietig Huilen

Beter 1 haflinger in de hand dan tien op de vlucht!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 83 bezoekers