Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 11:29

Gisteren was mijn buurvrouwtje hier om me te helpen met het longeren van mijn ruin.
Na nog wat nagekletst te hebben vroeg ik haar of zij haar paarden straks 's nachts buiten ook laat.
(We hebben beide onze paarden aan huis.)
Hierop reageerde zij met een; Nee, nooit. In haar ogen was dat te gevaarlijk. Er kon 's nachts van alles gebeuren en dan had ze er geen zicht op.
Best. Iedereen zijn eigen methode's.
Toen kwam het gesprek erop over dat haar paarden elke dag maar enkele uren buiten kwamen maar meer niet.
Terwijl mijn paarden zo veel mogelijk buiten staan.
Ik zei dat je toch wel hoorde dat iedereen vond dat paarden zo vaak en zo veel mogelijk op de wei moesten. (Zie; Bokt Knipoog )
Zij zei daarop weer dat dat waarschijnlijk anders lag als je echte wedstrijden rijdt. Dus naast die enkele uren buiten (3a4 uur) ook nog echt met hem/haar aan het werk gaat.
Op wedstrijden hoorde zij eigenlijk nooit dat paarden zo veel mogelijk naar buiten gingen.

Nou vraag ik me dus af of dat echt zo is.

Houden wedstrijd ruiters hun paard vaker op stal omdat ze vinden dat enkele uurtje wei en elke dag een goede training genoeg is?

Riaa_

Re: Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:38

Ik rij zeker 1x a 2x per maand een wedstrijd, hij heeft een jaar stil gestaan om een gescheurde pees, en hij gaat nog steeds de hele dag naar buiten en straks in de zomer ook 's nachts. Zijn pees is veel mooier als hij de hele dag in het weiland staat dan dat hij op stal staat.

En dit doen we niet met 1 paard, maar met alle (8) paarden. Het blijven beesten en ze hebben op deze manier een betere weerstand Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:43

Ik heb mijn pony's 24/7 het hele jaar rond buiten.

Ik rijd nog geen wedstrijden met ze, maar dat gaat zeker wel komen. Ze lopen al wel keuringen en andere stamboek evenementen.
Alleen hengsten die naar de hengstenkeuring moeten gaan 's winters 's nachts op stal en merries die bijna moeten bevallen zodat ik daar licht bij heb. Verder gaan ze zo veel mogelijk naar buiten. Incl mijn kampioenshengst, loopt gewoon tussen de merries(loopt ook ondertussen kinderlesjes Knipoog ).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:50

Ik heb mijn paarden het liefst zoveel mogelijk buiten, behalve 's nachts, dat wil ik gewoon niet.

Maar je ziet het idd wel vaker dat wedstrijdpaarden minder of niet buitenkomen, vaak bang voor blessures.

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:57

Bij ons op stal is het wisselend. Er zijn mensen die hun paarden zo veel mogelijk buiten zien en er zijn paarden die vrijwel nooit naar buiten gaan en alleen gereden worden (L,M en Z niveau)

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:59

als ik full-time wedstrijden rij, komen die van mij hooguit een uurtje per dag in de wei. anders worden ze zo papperig.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:02

buiten buiten buiten !!!!

Zo veel mogelijk. Ik train al zeg ik het zelf best zwaar en veel, zo'n 6 keer per week, er is toch niets lekkerder voor het dier om daar buiten paard te mogen zijn.... Hij kan zijn ei kwijt en lekker dollen en paard blijven..... Of je nu B of ZZ-l rijdt zo'n dier moet toch naar buiten kunnen, het moet toch een paard blijven.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:03

ik rij nu bijna elke week wedstrijden en het betreffende paard gaat sóchtend rond 8 uur naar buiten en sávonds om 23.00 gaat de staldeur dicht.. hij loopt niet in de wei, maar in de bak of paddock met onbeperkt hooi.. hij is tussen zijn oortjes veel fijner als hij zoveel buiten is..

_Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:05

Ik weet idd wel stallen waar de paarden amper buiten komen... Verdrietig
maar zelf vind ik wel dat ze zoveel mogelijk buiten moeten zijn Pling

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:10

Mijn paard gaat ook 's nachts naar binnen. Vorig jaar heb ik hem ook 24/7 buiten gehad maar aangezien het gras bij ons niet kniehoog staat (er staat barweinig) wil ik hem nu 's nachts binnen hebben.. Hij krijgt nu iig minimaal 3 maaltijden krachtvoer en hooi.. Vorig jaar trok hij het echt niet op 1 maaltijd per dag.. Dat ging ten koste van zijn gezondheid.. San is een paard wat snel terugvalt als hij niet genoeg te eten krijgt..
Hij loopt nu ook 2 wedstrijden per maand dus hij moet wel zijn erergie hebben.. Ook voor de trainingen heeft hij gewoon zijn krachtvoer nodig.. Dus ja mijn paard staat deze zomer vanaf 17.30 uur binnen (en wordt dan 's avonds nog gereden) En gaat 's morgens om 09.00 uur het land op.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:13

mijn paard staat per dag ook maar een paar uurtjes in de wei (soms maar 1 en soms een enkele keer 4 of 5)
maar daarnaast rijd ik vaak wel nog een uur.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 12:18

PartTwo schreef:
mijn paard staat per dag ook maar een paar uurtjes in de wei (soms maar 1 en soms een enkele keer 4 of 5)
maar daarnaast rijd ik vaak wel nog een uur.

Maar heeft dat nog een speciale reden?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:22

Hoi ik ben het niet met je stelling eens ik rijd ook westrijden.. en mijn paarden gaan iedere dag heel de dag naar buiten. Bij mij staan ze ook aan huis en we 1hectare grond voor ze. Je paard 's nachts buiten laten ligt er denk ik aan waar je paarden dan staan. Ik zou het ook geen veilig idee vinden als mijn paarden ergens langs een weg staan ofzo.. waar iedereen er bij kan zeg maar. Bij mij staan ze achter het huis en vanaf zie je niet dat wij paarden hebben dus mijn Fries staat 's nachts buiten in de zomer omdat hij dat zelf lekkerder vind..

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:24

Mijn paard kan 24/7 naar buiten (twee stallen met zand/gras uitloop) en vind dit ook de beste manier waarop je een paard kunt houden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:26

de stelling klopt wel voor de ruiters op onze kleine pensionstal. de wedstrijdruiters hebben hun paard meer in en bij (paddock/bak) stal staan en de recreanten staan 10 min. verder in het land. Lachen

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:32

Mee-eens..!

Wij staan nu op een stal met "wedstrijdpaarden/pony's" en kan het echt merken..

Bij een regenbui-tje gaan de paarden zo snel mogelijk naar binnen.. Want stel je voor dat ze smelten!

Bij een snotneus/verkoudheid/diaree mogen ze de wei niet op..

Hun paarden staan ook maar 2 uur per dag op de wei..
Die van ons gelukkig 5 a 6 uur..

Als ik zou vragen of mijn paard dag en nacht naar buiten mag zullen ze vast moeilijk gaan doen en verschillende uitwegen proberen..
Als ik op mijn vorige stal vroeg of mijn paard dag en nacht naar buiten mocht kreeg ik maar 1 antwoord: "Graag!" *Schopt mijn paard het weiland in..* Heerlijk! Haha!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:40

Ik heb op een stal gewerkt, alle paarden gingen daar elke dag 1, hooguit 2 uurtjes de wei in. Ook uit angst voor blessures.

Mijn eigen paard loopt ook 24/7 buiten, de stal staat in de wei, dus ze kan altijd binnen als ze wilt Lachen. En ik rijd geen wedstrijden.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:46

De mijne staan zoveel mogelijk buiten. Ik rijd ook wedstrijden maar dat vindt ik geen excuus om m'n jongens binnen te houden. Kunnen ze overtollige energie die niet door training gebruikt is toch lekker kwijt, belaste spieren door training lekker losgooien en ze blijven een stuk blijer, wat ik persoonlijk nog het belangrijkst vindt; een blij paard !!!!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:52

Ik zou het ook graag willen hoor.. Vind het voor mijn paard op zich lekkerder.. maar mijn ervaring heeft dus anders doen vinden..
Als ze bij ons 24/7 buiten staan moet je dus zelf voeren..
En ik ben niet in de gelegenheid om voor mijn werk mijn paard te gaan voeren.
Moeten nu al zelf binnenhalen aan het einde van de dag, waar ik dus ook al apart voor heen ga, omdat ik niet wil dat hij met een volgevreten plofpens gelijk gereden moet gaan worden. Hij staat dan na zijn krachtvoer even een uurtje of 2 te duten in zijn stal voordat ik er dan weer ben om te rijden.. Deze regelmaat bevalt me beter dan hem van het land trekken en rijden..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:55

Mijn pony komt echt zo vaak mogelijk buiten, eigenlijk elke dag. Behalve als ik die dag een wedstrijd heb (maar dat is nogal logisch want dan heb ik helemaal voor niets gewassen Haha! )
Vind het raar als mensen hun paard binnen laten omdat ze bang zijn dat er iets mee gebeurd, laat een paard lekker paard zijn Bloos

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:58

dat vind ik onzin zoals dat friezen met lange manen niet mogen rollen dat vind ik echt grote onzin hoor, haha

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:58

Mijn paarden staan ook maar 2.5 uur per dag buiten ongeveer. Anders groeien ze helemaal dicht. Ben het dus eens met de stelling. Ik ben zelf wedstrijdruiter Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:08

Ik denk dat de stelling wel (gedeeltelijk) klopt. Op de stal waar mijn paard nu voor tijdelijk staat, komen ze naar mijn zin ook veel te weinig buiten, zo'n 3 uur per dag.
Een aantal mensen die er staan zijn toch wel redelijk prestatiegericht. Op een andere stal waar mijn bijrijdpony staat, staan de paarden van de pensionklant die heel prestatiegericht is maar een uurtje per dag buiten. De rest van de paarden staan veel langer buiten. Deze zijn grotendeels van recreatieruiters.

Ook worden de wedstrijdpaarden helemaal ingepakt met springschoenen, peeskappen e.d.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:11

Ikdenk niet dat het alleen de angst is voor blessures die een wedstrijdruiter doen besluiten om zijn paard niet hele dagen het land op te doen.

Ik merk duidelijk verschil met rijden als mijn paard een hele dag buiten is geweest of maar een paar uurtjes. Die zon en wind om hun neus maakt ze duidelijk lomer en minder vlot (tenminste, dat is bij mijn oudere merrie zo) Bij de jongere gaan de scherpe kantjes eraf. Als je echt wilt dat een paard gaat showen tijdens een wedstrijd en lekker scherp blijft, moet je hem niet hele dagen op het land gooien.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:17

Cassidy.. Daar ben ik het wel mee eens.. Maar laat dan je paard de dag van de wedstrijd binnen en hooguit nog die dag ervoor..
Ik ken een Z-amazone en die doet het ook zo.. Gaat prima.. Lachen