Alleen ijzers voor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Alleen ijzers voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-02 08:48

Zouden jullie een reden kunnen bedenken om een paard alleen op ijzers voor te zetten (achter dus niet!) En kan dit kwaad?

Ter info; in dit geval is het een 3-jarige friese hengst.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 09:59

Bij Rocky is het ook zo.
Ik heb het mij ook al veel keer afgevraagd. Meestal zeggen de mensen 'dat is niet nodig, het vierkant beslaan'. Dus als je heel veel op beton rijdt of je hebt een paard met zwakke hoeven, dan moet je vierkant beslaan en anders kom je met enkel vanvoor toe.

Waarom juist enkel vanvoor beslaan en niet enkel vanachter? Een paard slijt zijn voorhoeven sneller dan de achterhoeven, ondanks het feit dat ze eigenlijk hun achterhand zouden moet gebruiken als "stuwende kracht" onder het rijden.

Ik heb er ook mijn twijfels bij ergens, maar Rocky loopt goed zoals hij nu loopt, dus heb ik mij er ondertussen wel al bij neergelegd. Knipoog

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 10:15

visje schreef:
zouden moet gebruiken


Juist, de achterhand ZOU de stuwende kracht moeten zijn tijdens het rijden.
Maar in praktijk komt dat zelden voor, en wordt de voorhand voor 60% belast, en de achterhand voor slechts 40%. Of stap jij ook altijd over de harde weg uit terwijl je superverzameld bezig bent? Nee toch...?
Daarom slijten de voorhoeven sneller als je geen ijzers zou hebben, en de achterhoeven minder snel.

Mijn paarden staan vierkant op ijzers, niet omdat ze langzaamgroeiende (is ook weer anders als 'zwak', zoals visje het bewoorde), maar omdat ik echt kilometers per dag over de harde weg loop. Dat is heel goed voor de pezen namelijk.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 10:16

Alleen voor beslaan wordt vaak gedaan omdat de voorhoeven harder slijten, omdat veel paarden nou eenmaal niet goed op de achterhand worden gereden, daar hoef je geen twijfels over te hebben, dat is gewoon zo.
Andere reden kan zijn dat je er achter gewoonweg geen ijzers meer onder kunt leggen, omdat het paard z'n been niet lang genoeg op kan houden. Geen verzinsel hoor, mijn paard heeft dat dus. Tja ouderdom komt uiteindelijk toch met gebreken.

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 10:22

Ik bekijk dat andersom...ik laat alleen de achterbenen beslaan als daar een goede reden voor is, bijvoorlbeeld wedstrijden op gras waarbij ik echt proppen nodig heb, of inderdaad kilometers over het harde.

anders dan dat is er eigenlik nooit een noodzaak om achter te beslaan. een reden om voor wel en achter niet te beslaan kan zijn: schrapen in de box, stand corrigeren, verplegend beslag bij hoefbevangenheid, brokkelhoeven. Heel soms is er ook medische indicatie om achter ook te beslaan

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 11:33

die van mij staat alleen voor op ijzers, komt omdattie gevoelige zool heeft en dus een leertje tussen zn ijzer heeft, zodattie daar minder last van heeft. anders zou hij gewoon op blote voetjes lopen. Alleen met buitenwedstrijden gaat ie rondom

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 16:53

De mijne is voor beslagen omdat ie dan meer knieactie zou hebben. Verward Verward
Ach, ik heb het zo gelaten, en zijn hoeven groeien best snel.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 16:54

Als je veel gaat rijden zou ik zeker voor een Fries toch voor rondom beslaan kiezen. Hoeven slijten bij de meeste Friezen gigantisch hard als je zo op de weg gaat rijden.
Mijn Fries staat ook rondom op ijzers. gelukkig doet hij er nog redelijk lang mee, ik ken Friezen die echt om de 5 weken andere ijzers moeten hebben omdat het afgesleten is.

Wat doe je eigenlijk op dit moment met hem??? Loopt hij voor de wagen??

Als hij voor de wagen loopt, zou ik hem rondom laten beslaan.

Als je het voor het rijden doet, zou ik nog even een half jaar wachten. 3 jaar is eigenlijk te vroeg om al op een Fries te gaan rijden, niet om in te gaan rijden, maar wel om er al dagelijks op te gaan rijden.

Maar dat moet je verder zelf weten.

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 19:03

Jason loopt in de zomer als ie even alleen op stal moet staan (en de anderen staan in de wei) super veel te schrapen. Hij vindt t allemaal maar niks. Daarom staat ie nu voor op ijzers, hoewel hij zich steeds minder druk maakt en nog maar heel weinig schraapt.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 19:27

ik zou bij jellie misschien ook alleen voor laten bekappen omdat ze telkens voor kreupel was omdat ze een super gevoelige straal had.
alleen voor was dat dus geen reden om achter ook te bekappen Lachen

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 19:33

Dees schreef:
Heel soms is er ook medische indicatie om achter ook te beslaan


Klopt! Bij Nappie hebben we op advies van de veearts ook achterijzers laten leggen. Hij was namelijk net 3 en had steeds warme kroonranden en warme hoeven dat kwam doordat hij veels te veel "onder" trad. Hij stapte minimaal 30cm over, waardoor zijn (jonge) benen teveel te verduren hadden. Het heeft heel goed geholpen en nu heeft ie eigenlijk achterijzers omdat we vaak over de weg gaan. Onlangs heb ik 2 maanden achter geen ijzers gehad, maar ik mis ze wel want Nappie houd geen hoeven meer over van achteren!

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-02 12:45

odis schreef:
Als hij voor de wagen loopt, zou ik hem rondom laten beslaan.

Als je het voor het rijden doet, zou ik nog even een half jaar wachten. 3 jaar is eigenlijk te vroeg om al op een Fries te gaan rijden, niet om in te gaan rijden, maar wel om er al dagelijks op te gaan rijden.

Maar dat moet je verder zelf weten.
Laatst bijgewerkt door Flootje op 10-02-02 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-02 12:47

Eehhh, er ging even iets fout, maar Odis, dit was een algemene vraag, deze fries is niet van mij, kan er dus ook niets meedoen. Ik vroeg het me gewoon af. Bedankt voor jullie reacties, allemaal!!

(Mijn eigen friesje is pas 2,5 jr en staat niet op ijzers.)

marleen92

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 13:02

eh dan gaat het paard schuin lopen *LOL*