Vakbond voor paardenbranch?

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

K@rin

Vakbond voor paardenbranch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-02 00:55

Hallo,
Ik vroeg me af of er een vakbond in Nl en/of belgie is die een speciale sectie heeft voor de paardenbranch?
Of er mensen zijn die in de paarden werkzaam zijn en aangesloten zijn bij een bepaalde vakbond, en hun ervaringen met die vakbond toen ze er een beroep op moesten doen?

Waarom ik dit wil weten? Alhoewel ik zelf (gelukkig) niet werkzaam ben in de (western)paarden, heb ik wel een aantal vriendinnen die hun boterham moeten verdienen als groom, trainster en dergelijke. En dat valt dus niet mee. Het lijkt wel of er maar weinig eerlijke werkgevers zijn in onze sport. De meeste baanaanbiedingen zijn niet wit of slechts gedeeltelijk. Contracten zijn armzalige vodjes papier, vakantiegeld en vakantiedagen zijn vieze woorden, overuren uitbetaald krijgen en weekendtoeslag kent men eigenlijk niet. En regelmatig uitbetaald krijgen is er al helemaal niet bij.
Een vriendin van mij heeft laatst het geluk gehad dat ze al jaren trouw lid was van haar vakbond (FNV) omdat ze na haar (onrechtmatig) ontslag anders wel had kunnen fluiten naar haar centen. Het heeft 14 maanden en een rechtzaak gekost om haar zuur verdiende geld te krijgen. Blijkt achteraf ook nog dat ze ondanks alle toezeggingen al die tijd onverzekerd is geweest.
Het enigste goede in haar verhaal is dat haar nieuwe baas alles direct goed geregeld heeft voor haar,.... maar niet voor haar collega's. Want voor haar moet je oppassen want zij is lid van de vakbond en haar collega's helaas nog steeds niet.
Ik bedoel maar, is het niet tijd dat er ergens een orgaan komt die opkomt voor de rechten van de uitmester, de groom, de trainer zodat de mensen die met paarden werken verzekerd zijn van een gewone normale baan volgens de regels en normen die er hier in nederland gelden. En dat ze dus niet als het bekende stalknechtje, slaafje behandeld worden en vervangen worden door de volgende idealist zodra ze een keer om hun geld durven te vragen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie