Paard wil niet in de trailer..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard wil niet in de trailer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:50

Groot probleem: Paard wil niet in de trailer..
Bij het inladen waren er 5 man nodig om haar erin te krijgen..
Ze deed ook steigeren,wat ze dus nooit doet.
In Juni heb ik weer een wedstrijd..Weet iemand een oplossing?
Trailer vullen met stro werkt niet,hooi erin leggen ook niet,met snoepjes rommelen ook niet,een lieve stem ook niet,dus,wat werkt wel?

Anoniem

Re: Paard wil niet in de trailer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:52

eerst een keer 8ter uit erop zetten zodat ze erop is geweest. dan voor uit en na ieder pasje dat ze op de klep zet haar van de trailer af laten gaan en steeds een pasje verder. dat moet je gewoon een paar weken oefenen en als het goed is lukt het dan wel Knipoog suc6 d´r mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:58

0ojannekeo0 schreef:
eerst een keer 8ter uit erop zetten zodat ze erop is geweest. dan voor uit en na ieder pasje dat ze op de klep zet haar van de trailer af laten gaan en steeds een pasje verder. dat moet je gewoon een paar weken oefenen en als het goed is lukt het dan wel Knipoog suc6 d´r mee

Eigenlijk een vraagje..Als een paard trailermak is,maar heel lang niks mee word gedaan (met de trailer dan) kan het dan zijn dat ze het "verleerd"? Bloos

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:03

longeerlijnen er achter helpt ook wel goed. Op stage doen ze t zo: met twee mensen, handen vastpakken en t paard dus bij de kont de trailer opduwen Nagelbijten / Gniffelen ziet er apart uit maar werkt wel. of als ie achteruit gaat lopen, t paard nog een stuk achteruit laten gaan dan doet ie t na een paar keer vast niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:56

elmiran schreef:
longeerlijnen er achter helpt ook wel goed. Op stage doen ze t zo: met twee mensen, handen vastpakken en t paard dus bij de kont de trailer opduwen Nagelbijten / Gniffelen ziet er apart uit maar werkt wel. of als ie achteruit gaat lopen, t paard nog een stuk achteruit laten gaan dan doet ie t na een paar keer vast niet meer.

Met dat duwen,kunnen ze dan geen schop krijgen? Haha!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:59

haha zat ik me toen ook af te vragen maar ze staan aan de zijkant en duwen dus met de handen achter de kont t paard omhoog...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:02

Longeerlijntruuk bah.... sommige paarden worden dan steeds opstandiger. En paard van kenissen is daarmee in paniek verongelukt.

Op www.paardnatuurlijk.nl staat ook het 1 en ander over trailer laden. De tip van 0ojannekeo0 is ook een goeie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:03

Faniek schreef:
Longeerlijntruuk bah.... sommige paarden worden dan steeds opstandiger. En paard van kenissen is daarmee in paniek verongelukt.

Ze werd van die longeerlijn ook alleen maar "vervelender".
Elke keer moesten ze de longeerlijn loslaten omdat mevrouw erin zat verstrikt..

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:31

Kijk eens op de bovenste site uit mijn onderschrift. Dreamstables maakt paarden trailermak in twee weken en dan kun jij hem in je eentje laden, zonder hulpmiddelen en zonder geweld. Ook komen wij je paard op deze manier ophalen. Elke woensdagavond hebben we een open avond waar je kunt komen kijken naar hoe wij trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:56

elmiran schreef:

wat ze bij jou op stage doen help niet altijd. mijn jaarling hadden we verkocht en moesten we wegbrengen. we zijn een half uur bezig geweest hem erop te krijgen...ik stond bij het deurtje me ma had hem vast en me pa en nog iemand deden armen 8ter door. maar hij was zo slim dat ie met z´n kont op hun armen ging hangen dus daar schoten we niets mee op. toen hebben we mijn pony gepakt laten snuffelen pony op de trailer gezet en meneer liep er zo 8teraan alsof er niets aan de hand was Clown

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:46

Tja de meningen zijn erover verdeeld. Mijn mening is veel oefenen en belonen.. Als ze het ooit hebben gedaan verleren ze het echt niet (tenzij slechte ervaring gehad en daarna niet meer op de trialer geweest). Ik ken een paard dat ook zo ongeveer verongelukt was in de trailer (door wand geschopt met achterbeen). die hebben ze afgeladen en opgeladen, beest heeft nergens geen last van..
Olanda had in geen 8 jaar meer op de trailer gestaan, heb de trailer laten neerzetten, bus brokken in mijn hand, aanlopen en erop zetten. Zelf niet twijfelen maar gewoon overbluffen.. gewoon de trailer oplopen alsof ze het altij heel braaf doet!

En verder, de met handen achter de kont erop duw truc, werkt in principe wel, ook als ze erin gaan hangen.. alleen moeten degene die dat doen wel elkaar goed kennen en weten wat de ene wel en de andere niet kan..

Verder veel oefenen, en anders (heel radicaal) geef m maar een paar dagen geen eten, en laat m dan maar eens achter een rammelende brokkenemmer aanlopen, 75% kans dat ie zonder na te denken erop loopt!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:52

een paard moet er zelf op lopen, anders blijft hij bang en doet het niet, dus er zit niks anders op dan heel veel gedult, wat wij altijd oen is het paard niet aankijken en gewoon er in lopen, paard wil niet? dan gewoon afentoe meetrekken (hoe noem je dat) en heel veel gedult! geen zwepen geen longeerlijnen hij moet uit zich zelf erin lopen. dan moet de autbestuurder heel rustig rijden... zodat het geen rot ervaring heeft met het rijden zelf en dan er rustig uit.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:58

Ons paardje wil er ook niet goed op. Onze eerste oplossing was de bezem. Niet de steeel !!! Maar met de haren een beetje in de billen prikken. Hielp een tijdje erg goed, en je deed ze ook geen pijn. Totdat ze haar hoofd in de stal stoote, toen werd ze ook bang voor de trailer.
Toen zag ik op Tv iets over Monty Roberts. Hij zei dat paarden vaak precies het tegenover gestelde willen. Dus, je loopt naar de trailer toe, en als je er bijna bent, dan prik je met je vingers en zorg je dat hij achteruit loopt, steeds probeer je het iets verder, en steeds weer naar achteren. Dan uiteindelijk wil je paard niet meer naar achter, maar naar voren. Dan loopt het vaak zo de trailer in...Knipoog

Succes !

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:05

af wachten tot die het zelf doet niet met geweld dan durt hij nooit meer

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:08

Het klinkt misschien hard, maar je moet even een harde hand gebruiken. Die van mij wou er ook elke keer niet in. Een keer een harde hand gebruiknt, en ze loopt er nu vrolijk zelf in. Touw om haar nek en hup ze staat erin. Misschien dat dat wat is?

Of een paard ernaast zetten?

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:11

Hardhandig zou ik niet doen. Tenzij het paard gewoon geen zin heeft, maar de meeste paarden zijn gewoon bang en dan werkt boos worden alleen maar averechts. Longeerlijn zou ik ook absoluut niet doen! Hebben ze een keer bij mijn paard gedaan en die werd er uiteindelijk wel in getrokken, maar zodra de stang erachte moest ging ze steigeren en viel ze achterover weer de klep af. Zou ik echt zeker niet doen, al helemaal niet bij paarden die snel in paniek raken.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:48

www.paardnatuurlijk.nl

neem daar maar eens een kijkje bij de filmpjes (over paard in de trailer zetten) wie weet steek je er iets van op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 19:04

Stascha_kim schreef:
af wachten tot die het zelf doet niet met geweld dan durt hij nooit meer

Afwachten?Dan zit ik hier in het jaar 3000 nog Haha!

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 07:14

IndianRose schreef:
elmiran schreef:

Met dat duwen,kunnen ze dan geen schop krijgen? Haha!

Ja duwen! deden ze bij Vera ook!
dan sta je er met 2 mensen langs, één aan de ene kant, ander aan de andere kant! Elkaars handen vastpakken en eeh, duwen! Dat werkt idd goed!
Want Vera was nog nooit in de trailer geweest, en daarbij werkte het ook! *Met een beetje hulp van silvana Nagelbijten / Gniffelen

Maar neen, je kunt dan geen schop krijgen Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 08:13

Ik vindt het altijd erg knap dat iedereen oplossingen kan geven, terwijl niet eens bij benadering de oorzaak bekend is!
Ik zou eerst maar eens proberen uit te zoeken wat de oorzaak is. Dan heb je tenminste een nuttig uitgangspunt.
Angst los je op met geduld, respectloosheid los je op met ferm optreden (is iets anders dan een harde hand).
Als je besluit om het door anderen (al dan niet professioneel) te laten doen, ben er dan zelf bij. Het is fijn als anderen het kunnen, maar daarmee is het niet gegarandeerd dat jij het daarna ook kunt. Dit is zeker van belang als de oorzaak onduidelijk blijft.
Succes ermee.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:08

Heel grof.
Maar ik heb gezien dat het werkt bij sommige paarden. Met een bezem een mep op z'n kont geven.

Misschien wil je paard niet dat je met hem meeloopt de trailer in. Heeft ook iemand bij ons op stal. Die doet een longeerlijn aan het halster vast, longeerlijn de trailer in door het oogje waar je paard aan vast moet staan. Daarna longeerlijn de trailer uit, en dan zo je paard erin "rijgen".

Succes!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:15

Het ligt er idd aan of het angst, of gezeik is...
bij gezeik ben ik heel makkelijk, dan gaat de bezem/longeerlijn oid erachter, maar bij angst werken dit soort dingen ECHTTTT niet...
Met voer is ook niet goed, dan is het niet zijn eigen keus....
Je zou eens op www.balingehof.nl kunnen kijken, zij doen het op een hele paardvriendelijke manier, ik ken verschillende paarden waar het echt heel erg goed bij heeft geholpen(onder andere mijn eigen paard)!!!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 13:01

Ik werk dus wel met 2 lijnen.. En dat werkt bij die van mij prima.
1 probleem houd ik.. Ik kan hem er niet zelf oplopen..
Hij vertrouwd geen vreemden achter zijn kont bij de klep.. Dus sinds een ander hem erop loopt en ik erachter/naast sta is het probleem over..Als hij even twijfeld pak ik 1 van de lijnen op.. en druk hem heel zachtjes achter zijn kont.. En dan staat hij binnen no time binnen.. Boos worden heeft geen zin.. Dat werkt averechts..
Al vond ik dat ook erg moeilijk..(beetje last van wedstrijdspanning) Meestal liep ik dan weg en liep iemand anders hem zo naar binnen.. Bij San heeft het een paar weken geduurt. Maar deze methode verander ik niet meer.. Lijnen hangen er altijd aan, ook al loopt hij binnen no time erop.. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:35

Sjellii schreef:
Heel grof.
Maar ik heb gezien dat het werkt bij sommige paarden. Met een bezem een mep op z'n kont geven.

Misschien wil je paard niet dat je met hem meeloopt de trailer in. Heeft ook iemand bij ons op stal. Die doet een longeerlijn aan het halster vast, longeerlijn de trailer in door het oogje waar je paard aan vast moet staan. Daarna longeerlijn de trailer uit, en dan zo je paard erin "rijgen".

Succes!

Dat doet een kennis van mij altijd,maar dan met en schep.
Met zo'n bezem heb ik geen problemen,maar om het dier nou met een schep bij te werken

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:12

BIj onze merrie is het uiteindelijk gelukt door steeds een beetje voer in de trailer te geven. Na een paar keer associeerde ze de trailer met muesli. En voor muesli doet ze een moord.
Nu stapt ze zonder problemen de trailer op.

Dat gaan we nu ook met onze pony maar proberen. Bij allebei is het een dominantie kwestie. Ze zijn allebei erg dominant en beslist niet bang.

Onze andere merrie vindt de trailer wel behoorlijk spannend. Een longeerlijn achter de kont werkt bij haar perfect. En als er al een ander paard op de trailer staat loopt ze er zo in.

Je plan van aanpak moet je wel aanpassen op de reden van weigeren. Is het angst of dominantie.
BIj angst is rust en geduld het belangrijkste. Bij dominantie moet je ook even laten zien wie de baas is. Achteruit laten lopen en dan weer vooruit wil dan inderdaad ook wel eens helpen.