paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 12:25

Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?

Ik zat 4 jaar op les, maar een meisje die bij ons haar pony stalt had maar 4 lessen gehad! Lips are sealed Nooit doen! want het is tot nu toe nog niks geworden met haar, ze heeft nooit meer zin om te rijden, omdat ze m niet aan kan. Nu mag ik haar helpen, maar ik heb ook niet altijd tijd.
Mijn zusje kreeg zelfs eerst de pony en ging toen pas op les, nou ja eerst op pony kamp. Maar dat was anders want toen had z m samen met mij en ik had 4 jaar ervaring, bovendien had ik veel boeken gelezen toen ik nog niet een pony had zlef toen ik nog niet eens op les zat, zorg dat je van alles in iedergeval een beetje weet. Mijn ouders wisten niet veel van paarden maar hadden vroeger wel een boederij gehad, mijn neef had er wel verstand van en die heeft ons ook enorm geholpen. Zorg dat je niet de enige bent die er wat van weet, maar dat er meer ervaren personen zijn die bereid zijn je te helpen.


Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?

Lees van tevoren boeken over paarden, ga eerst eens een paard verzorgen. Vraag mensen uit je buurt die zelf ook een paard hebben gekocht om advies. Neem ook altijd een 'kenner' mee als je een paard gaat bekijken om te kopen. Laat een paard ook goed nakijken op gebreken voor j m koopt. Zorg dat je thuis alles klaar hebt staan, zoals stal, eten, alle toebehoren zoals zadel borstels enz, een ehbo kistje voor evt wondjes of ongelukjes met je paard of jezelf.

Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?
Zie vorige vraag

Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)

Fjorden kunnen heel eigenwijs zijn, ze zijn wel heel koel in het hoofd, maar voor een onervaren persoon... ?? Neem in iedergeval geen jong paard dat alles nog moet leren zoals dat meisje bij ons op stal, ze kreeg trouwens ook een fjord, 4 jaar was het beesie! En ik moet toegeven ik heb soms zelf moeite om het beestje nu 'in bedwang' te houden tijdens het rijden. Qua karakter is een fjord meestal wel goed, maar ze hebben enorm eigenwijs accent in hun karakter, als een fjord links wil en jij rechts gaat ie mooi zn eigen weg: links dus.
Ik zou een warmbloedje kiezen, iets oudere leeftijd, dan zijn ze meestal ook wel aardig rustig en van een ervaren beestje kun je heel veel leren!
Ik las dat je 1.65 bent, dan zou ik een paard doen boven de 1.60.
Paarden zijn hebben over het algemeen ook een rustiger karakter dan ponies, die zijn vaak wat eigenzinniger.


Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?

Ik zou het niet weten, wij hebben zelf weiland maar wij rekenen voor de paardjes die bij ons op stalling staan gewoon het zelfde bedrag dan als ze in de stallen staan. De meeste boeren of landeigenaren rekenen per seizoen een bedrag, hier in friesland geloof ik rond de F 400,- gulden.
Maar door de nattigheid in nederland willen boeren vaak niet de paarden het hele jaar door op het land staan dus in de herfst ergens anders heen gaan. Dan ben je zo'n F 400,- per maand kwijt aan stalling.


Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?

Kan wel maar ligt ook aan het paard, die moet het accepteren, maar dat is met paarden onderling ook zo, een schaap kan trouwens ook, maar ik vind een geit toch wat leuker voor het paard, want geiten en paarden zijn beide toch wat slimmer dan een schaap.


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 13:35

1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?
Ik reed 4 jaar op een manege, en 3 jaar lang heb ik een verzorgpaard gehad waar ik ook priveles op had. Ik was 15 toen ik mijn pony kreeg.

2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen? Wat voor pony wil je. Waar zet je hem/haar neer, kosten die je gaat maken als de pony een keer ziek is, of gewoon de maandelijkse vaste lasten.

3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen? Deken,zadel,hoofdstel,poetsspullen,voer,halstertje, misschien peesbeschersmers, dekje voor onder het zadel, noem het allemaal maar op.

4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)
In princiepe is het niet te zeggen wat voor pony je het beste als eerste pony kan nemen. Mijn eerste eigen pony was een arabier, dat ging prima. Het is meer wat jij met de pony wil gaan doen (wedstrijden,buitenritten,springen ,dressuur etc) en wat voor eisen jij dus stelt.

5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?
Dat is niet precies te zeggen. Het ene jaar heb je gigantisch veel aan dierenartskosten en had je misschien een nieuw zadel nodig... andere jaar is misschien heel rustig w.b.t uitgaven

6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?
Dat kan, maar als je een groter paard koopt zal het wat moeilijker zijn. Je kan beter een kleine pony erbij zetten of het paard gewoon in een kudde zetten.

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 13:36

ik heb na 8,5 jaar rijden mijn pony gekocht (het mocht eindelijk

ach ik er niet echt bij nagedacht wat ik wilde hebben ik keek gewoon wat in het rond en toen kwam ik uit bij mystery (was liefde op het eerste gezicht Haha! )

ja ik had nog heel veel van mijn verzorgpaard borstels halster halstertouw en de rest van de verzorgingartikelen

Mystery is ook mijn eerste paard en dat is een hackney/arbier x welsh vrij pittig dus. ik vind fjorden geen leuke paarden (dat is mijn mening)

ja mys staat niet in een wei maar kale stal is 36,50 per week (even in guldens)


ja kan wel maar ik denk niet dat een pony veel aan een geit heeft

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:50

Ethelate schreef:
hey

4.

Let wel op: fjorden zijn zeer eigenwijs en echte doordrammers!
Niet geschikt als je een pony niet snel de baas bent! Wel een vriendelijk en lief karacter!


Ohhh wat een vooroordelen weer. Dit ligt dus geheel aan de opvoeding van de fjord in kwesti. T zijn idd geen kinderpony's maar doordrammen doen ze alleen als ze dat geleerd hebben.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 19:44

Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen? 7 jaar en een maand *LOL*

Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?

stallingskosten, kosten voor spullen e.d hoefsmid, wormenkuren en dat soort dingen

Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen

ligt eraan wat voor paard je hebt, ik heb een shet en dan heb ik geen zadel, geen peesbeschermers geen shabrak, geen singel, martingaal ed. maar je moet natuurlijk een hoofdstel, halster, poetsspullen heb je waarschijnlijk al
Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)

ik weet het niet ik heb een shet, omdat ik een grote pony niet kan betalen, maar aan een ras ken je niet zien of het iemand zijn eerste paardje is, maar wel aan het karakter. als eerste paardje zal ik denken aan een rustig, onverstoorbaar beesje, waar je ,als je iets fout doet, niet gelijk de pony hebt verpest als je me ken volgen

Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?

omdat ik een shetje heb is het maar 100,- in de maand, dat is dus tog al 1200 gulden per jaar...als je een grote pony heb is het bij ons 250 per maand in de wi, dus dan is het al 3000 gulden ongeveer

Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?

ja kan, maar dan moet je wel een geit hebben die niet aan je pony zijn staart gaat lopen eten... en wij hebben geiten en die stonden eerst ook bij de shetjes, maar die werden door de shetjes aan gevallen, dus het moet wel klikken tussen je pony en de geit

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 19:52

annefloor schreef:
Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?

Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?

Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?

Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)

Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?

Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?

*LOL* *LOL* *LOL* annefloor *LOL* *LOL* *LOL*

Ik heb de andere reacties niet allemaal gelezen, dus als alles al 20 keer is gezegd sorry!
1. Een jaartje of 7 denk ik. Niet aan een stuk door, dus iets korter maar vantevoren wel vaak op een pony gezeten.
2. Denk aan wat je met de pony wil gaan doen, wat hij moet kunnen. Wat voor karakter je graag hebt en of je bijv. liever een wat forsere of een lichte pony hebt.
Maak eens een lijstje met de eisen die jij aan een pony stelt(leeftijd, geslacht,karakter enz enz)
3. Dat hangt er ook vanaf wat je er mee gaat doen en wat je erbij krijgt. Een halster komt meestal wel mee, een deken ook als hij die op moet. Zadel kan je er soms bij kopen, soms niet dus daar hangt het vanaf.
4. Zelfde als vorige vraag...dat verschilt heel erg, als jij hoog niveau dressuur wil rijden heb je een ander soortpony nodig dan voor buitenritjes. Hangt er ook weer helemaal vanaf van wat voor type jij houdt.Let ook op de grootte van de pony, een kleinere pony is nu misschien heel leuk, maar daar groei je zo uit.
Ik las ergens hierboven dat je wel een paard boven de 1.60 zou moeten hebben, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik ben 1.78m en we hebben 2 paardjes van 1.50, E-pony's dus nog en ik pas er prima op. Tuurlijk, ik kom er een klein stukje onderuit maar niet op een storende manier(zegt men) en het valt ook nooit iemand op, pas als ik op een groter paard zit Haha!
5. Geen idee...die van mij staan 's nachts op stal, overdag in de wei maar ik betaal het niet zelf...
6. Kan wel..maar het blijft leuker om een soortgenootje te hebben, jij woont ook liever samen met een mens dan een een ander beest. Kan je anders niet iets regelen met een weiland delen, is wel zo gezellig, maakt de kosten iets minder en als dat iemand metwat meer ervaring is heb je er meteen wat begeleiding bij!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 19:55

Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?

1 jaar
Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?

of je het allemaal kan betalen en of je de verantwoording aan kan en of je het er echt allemaal voor over hebt.

Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?
veeeeeeel

Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)
Ligt eraan wat je in de toekomst wilt gaan doen.

Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?
Weet ik niet want een rijpaard/pony hoort niet in de wei het hele jaar door.

Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?Ja

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

naatje
Berichten: 306
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

opletten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 14:13

ik was 11 toen ik mijn eerste paard kocht. mijn ouders en d e rest van de fam gingen me.. omdat wij niet zoveel verstand er van hadden namen we iemand mee met veel ervaring. die zou een goed paard uitzoeken. toen we daar kwamen was ik meteen verliefd op dat beestje en hebben haar gekocht want volgens die man was het een goed paard want hij kende haar al lang. eenmaal bij ons thuis begonnen de problemen bokken steigeren en niet verkeersmak. ze is 175 cm hoog dus moest wel mak zijn. we zouden haar weer gaan verkopen na 5 maanden want het ging echt niet en toen de hoefsmid er was keek hij naar haar tanden en ze bleek geen 11 te zijn ( wat er op de papieren stond) maar al ongeveer in de 20 dat is ff schrikken toen hebben we haar toch gehouden en zijn helemaal op nieuw begonnen. nu is ze perfect maar laat je altijd adviezeren maar kies daar wel de goede mensen voor uit en laat hem zeker keuren want ze heel ook nog versleten knieen waardoor ze bijna nixx meer mag mijn zus heeft haar nu al zo`n 6/7 jaar ik heb een ander paardje gekregen een fjord van 17 nu al weer 21 dus ik raad je aan neem een fjord die zijn veel liever en kan je veel meer mee. n probeer als je een paard koopt de spullen er bij te krijgen dat scheelt een hoop geld in het begin.!!!!!!!

hou van me 2 hondjes en paardje

quintylovergirl
Berichten: 44
Geregistreerd: 14-02-02

paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 20:42

annefloor schreef:
Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?
ik reed 8 jaar
Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?
aan de stalling ,de kosten ,het onderhoud,de plaatsing(manege,thuis enzovoorts)
Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?
zadel ,hoofdstel ,poetsspullen,(dekens) Boos! Extreme duivel Frusty
Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)
een fjord kan je goed nemen als eerste paard maar oook een new forest pony want die kunnen bijna alles Extreme duivel
Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?
weet ik niet mijn ouders betalen het maar met een paard in de wei denk ik : wormen kuur dierenarts al dat soort dingen en mischien nog een nieuw zadel tel maar bij elkaar op . Extreme duivel
Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?
een gietje kan prima maar ook een pony paard shetlander schaap hond kat weetje wel koe Koe Koe Koe Party!! Party!! Party!! Party!! Party!!
*LOL* *LOL* *LOL* annefloor *LOL* *LOL* *LOL*

quinty is the beste new forest pony vd. hele wereld

Anoniem

paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 21:00

annefloor schreef:
Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?
Ehm, 6-7 jaar, maar was meer toeval dat ik een pony kreeg.

Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?
Aan alles, eigen lengte/gewicht, klikt het, is hij/zij gezond, wat wil je ermee, prijs, afstamming (bv, bij fokken belangrijk)

Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?
Poetspullen, (als ie Wat wil je doen ?, rijden - zadel, hoofdstel, aangespannen - tuig, karretje (dit is heel simpel gesteld)

Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)
Heel persoonlijk, hoe rijd je zelf, wat kan je, wat wil je doen. Fjorden zijn behoorlijk eigenwijs, en vaak sterk, hier moet je mee kunnen omgaan.

Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?
Eerst alle spullen die je nodig hebt kopen, daarna alleen de wormkuren en de jaarlijkse tetanus/influenza prik. (Ik woon op een boerderij en we hebben zel feen wei)

Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?
Liever niet, die vreten de staart en de manen op, en moeten goed opgevoed worden, liever een ander paard

*LOL* *LOL* *LOL* annefloor *LOL* *LOL* *LOL*

iris17

Berichten: 1602
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Haaren / Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 23:34

Hoi,

Ik wilde nog even zeggen dat een geitje in de wei lijkt allemaal zo simpel maar je moet er tegenwoordig allemaal papieren enz. voor hebben.
Sinds de MKZ worden de regels rondom geiten, schapen, varkens enz. veel strenger.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 10:02

annefloor schreef:
Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?
ik ben het op een shetlander gaan leren (een ervaren) en toen heb ik een welsh pony gekregen waar ik op begon te lessen, ik was 5 toen ik die shetlander kreeg en ik was 9 toen ik op les ging, daarna hebben we de welsh laten dekken door een wat grotere hengst, waar weer een grotere pony uitkwam, waar ik ook wedstrijden mee gestart ben, en nu rij ik op een E-pony (bijna een paard)

Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?
je moet zeker aan denken of je er wel tijd genoieg voor hebt, als je een eigen paard hebt kan je weinig anders doen, alles hangt gewoon van je paard af, ook moet je heel goed ik kunnen plannen, en niet per dag een half uurtje bij je pony zijn, maar zeker 2 uur

Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?
Een zadel en een hoofdstel zijn erg belangrijk, maar vergeet niet alles te kopen zoals stro, hooi en bix, en vooral onderdak, dit zijn wel de belangrijkste elementen voor een paard wat hij moet hebben.

Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)
een fjord is zeker goed maar heel erg sterk en onzettend eigenwijs, denk meer aan een new forest pony die is heel erg lief en een hele goede leerpony.

Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?
dat zou ik niet weten ze staan bij mij thuis...

Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?
ik zou het niet doen, je weet nooit of die pony met een geit omkan, ik heb een pony en een geit gekent, en die pony heeft die geit dood getrapt, daar zou ik niet aan beginnen.

veel succes rianne

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 10:49

annefloor schreef:
Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?
*ongeveer 14 jaar rij-ervaring

Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?
*extra kosten, verzekering, weidegang, DA-kosten en alles wat je extra voor je paard wilt hebben, voer en hooi en stro

Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?
*zadel, hoofdstel, dekens, halsters, touwen, poetsartikelen, zadeldekjes, rijbroek, laarzen, cap, zweepje evt., wormenkuren etc.

Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)
*maakt niet zo veel uit welk ras, ligt aan het karakter. Best kun je beginnen met een paard met rustig karakter.

Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?
*ongeveer €400 per jaar aan weidegang, ca. 1 ha. wei en dan nog de stalling, maar mijn paard staat bij mij thuis.

Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?
*kan wel, maar dan moet je je wei heel goed afzetten met gaas, omdat geiten echte ontsnappingsmeesters zijn.



Toos paardloos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Little_Gift en 136 bezoekers