(slome) Dip na veulen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

(slome) Dip na veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-02 13:02

Mijn Friese merrie heeft afgelopen jaar een hengstveulentje gehad. Deze is eind vorig jaar verkocht. In het begin merkte ik nauwelijks verschil, maar inmiddels merk ik duidelijk dat ze slomer wordt Verward Ze is echt niet meer vooruit te branden (ik rij haar nu met zweep en sporen). Het lijkt wel of ze de afgelopen weken in een soort van `dipje` is beland. Ze is echt supersloom met rijden Slapen Slapen Nou hoorde ik dat merries het jaar nadat ze een veulen hebben gehad wel vaker last krijgen van zo`n `dipje` en dat ze dan een stuk slomer/rustiger zijn. Ze wordt ook aangespannen gereden en daarmee is het ook goed te merken. Heeft hier iemand ervaring mee? Of tips? Ze is nl. pasgeleden ook een beetje op `dieet` gegaan (krijgt dus gewoon minder voer) aangezien ze goed gevuld was Haha! (zelfs toen het veulen nog dronk). Maar het gaat mij vooral om het feit dat dit vaker voorkomt nadat merries een veulen hebben gekregen.

Groetjes,
Marieke

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 14:33

Ik heb jaren op een fokmerrie gereden, die niet elk jaar gedekt werd, en ze was duidelijk slomer (nou ja, minder druk) op het moment dat ze drachtig was, de 2 jaren dat ze niet gedekt was heeft ze toch meer energie. Ik heb er ook nog nooit van gehoord, en denk eerder aan het voer ofzo.

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 20:43

Bij mijn merrie is het juist andersom ze was altijd heel eg sloom maar na het veulen van afgelopen jaar is ze net roadrunner ik denk dat het aan het paard ligt!

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 21:23

Heb vandaag weer gereden (slome gedoe was de laatste paar weken). Ze was nog wel rustig maar dat echte slome was er gelukkig een beetje vanaf. Maar ze ging me halverwege ineens aan de kletter... paar rondjes in rengalop door de bak (en dat voor zo`n Holle Bolle Fries Haha! ) Ze was daarna gelijk lekker wakker en voorwaarts. Dus volgens is die dip van r weer aardig over Lachen Lachen Misschien net n beetje n mindere periode achter de rug ofzo... Wij hebben ook weleens onze hoofdpijntjes etc als mensen.