Zemelen voeren?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_zanne

Zemelen voeren?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 10:16

Hoi!
Ik had afgelopen week voor mijn pony een papje van zemelen en appels en nog een paar dingen gemaakt. Vork
Nu zeiden een paar kimnderen dat ik het niet mocht geven omdat de pony er koliek van zou krijgen.
Wie denkt er ook zo of niet zo over?
Want mn pony vind het wel lekker Vingers aflikken en heeft nog nooit wat gehad want ik geef het al een paar maanden ongeveer 1x in de week.
Wie kan mij helpen want ik weet niet wie ik nou moet geloven. Ach gut
Groetjezz Doei!

Lielle

Re: Zemelen voeren?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 12:58

VT -> VMR
VT is voor menseneten Haha!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 13:24

mijn pony krijgt al jaren zemelen door zijn eten papje en nog nooit heeft ze een koliek aanval gehad dus dat is onzin

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 13:36

koliek krijgt ie er vast niet van, maar iedere dag zemelen voeren is niet goed, tenzij je er bietenpulp bij voert.

De zmelen breken, om het maar simpel te zeggen, kalk af en dat heeft je pony hardnodig om z'n botten sterk te houden.

Dus 1 x per week zemelen is niet erg, iedere dag is niet goed en met koliek heeft het niets te maken!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 13:39

Wat hierboven al staat. Ik zou het niet te vaak geven. Want het laat een slijmlaagje in de maag achter waardoor het verteren langer duurt als ze gewoon brokken eten. Ze nemen niet meer alle vitaminen en mineralen op door het slijmlaagje.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 14:11

smurf schreef:
koliek krijgt ie er vast niet van, maar iedere dag zemelen voeren is niet goed, tenzij je er bietenpulp bij voert.

De zmelen breken, om het maar simpel te zeggen, kalk af en dat heeft je pony hardnodig om z'n botten sterk te houden.

Dus 1 x per week zemelen is niet erg, iedere dag is niet goed en met koliek heeft het niets te maken!

mijn dierenarts raade mij aan om mijn paardje elke dag een schep zemelen te geven .
mijn paardje heeft soms last van harde ontlasting en moet veel moeite doen om de drol eruit te krijgen Bloos .
geef nu al een jaar elke dag een schep zemelen in combinatie met een schep meusli en ze heeft nergens last van .
ga tog mijn dierenarts nu tog maar ff vragen over wat jij hierboven schrijft .
niet dat we het ene oplossen en het andere probleem veroorzaken . Verdrietig

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 15:11

mijn pony krijgt al 2 jaar lang s'avonds een schep zemelen,nou mijn pony is er echt nog nóóit ziek van geworden hoor Haha!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 15:51

Mijn pony heeft afgelopen winter op een zemelen dieet gestaan, maar kreeg wel extra kalk door het voer.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 10:12

tnx ik zal het ook ff tegen de anderen op de manege zeggen

sjabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:31

Karina, had jij dat nog nagevraagd bij je DA, want ik voer ook dagelijks al 6 maanden wegens verstoppingskoliek zemelen met olie en hoop niet voor verassingen te komen.......

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:38

Kleintje schreef:
Wat hierboven al staat. Ik zou het niet te vaak geven. Want het laat een slijmlaagje in de maag achter waardoor het verteren langer duurt als ze gewoon brokken eten. Ze nemen niet meer alle vitaminen en mineralen op door het slijmlaagje.

Dat slijmlaagje is juist goed, daarvan krijgen ze geen koliek Haha!

Wij moeten onze pony ook elke dag zemelen voeren op aanraden van de DA...

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:10

volgens mij voorkomen zemelen toch juist koliek, dat ze geen opstopping krijgen in hun darmen?? Verward

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:36

Klopt aux, het is goed voor de darmflora.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 16:37

ok tnx

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:36

Wanneer je veel zemelen voert en daarnaast alleen granen geeft, of alleen zemelen voert moet je inderdaad kalk bij geven. Kalk is niet heel duur!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:02

Melissa schreef:
Kleintje schreef:

Dat slijmlaagje is juist goed, daarvan krijgen ze geen koliek Haha!

Wij moeten onze pony ook elke dag zemelen voeren op aanraden van de DA...

Lees eens goed... ik zeg nergens dat het koliek veroorzaakt. Maar... dat ze niet meer alle vitaminen en mineralen opnemen door het slijmlaagje.

DUS... ook geen kalk!

Even een letterlijke quote uit het boek Paardenvoeding van Margot Berger, pagina 55
'Geef paarden niet vaker dan 2 tot 3 keer per weer slobber. Een permanente slijmlaag in de darmen bemoeilijkt de opname van mineralen'