Voor Website, tips voor ruiters 1e keer naar buiten.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Voor Website, tips voor ruiters 1e keer naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 14:59

Mijn voorstel is om op de website www.paardenforuminactie.tk (die er overigens gewoon komt, ondanks soort van toezegging van BODW) ook een kopje te maken vor ruiters die voor het eerst de straat op gaan..

Onderdelen:

Wat neem je mee?

Bereid je iets voor, en zo ja wat en hoe?

Algemene regels (verkeersregels, plaats op de weg, je bent een bestuurder dus..)

Welke uitrusting is geschikt om te gaan buitenrijden?

Verschillen tussen rijden in het donker of in het licht

En kom zelf evt. ook maar met andere onderdelen en tips Haha!

carlatjuh01

Re: Voor Website, tips voor ruiters 1e keer naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:07

wat neem je mee:

Zorg voor een goede cap en doe reflecterende bandjes aan de benen van je paard of aan jezelf.

Ik heb door deze dingen al eens een ongeluk voorkomen (op klaarlichte dag).

groetjes carla

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:20

wat neem je mee: cap, evt. reflectie materiaal, een hoevenkrabber en een mobiel.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:00

Wat neem je mee?

Reflecterend spul, het liefst een verkeersmakke pony ( Haha! ), altijd een cap en indien nodig misschien een vriend(in) wat mee gaat.

Bereid je iets voor, en zo ja wat en hoe?

Als het een lange buitenrit wordt, eventueel wat eten en drinken, en zorgen dat je een plek weet waar je paard kan drinken.
In de zomer zou ik me insmeren met zonnebrand.

Ligt eraan welk weer. In de zomer gewoon je rijbroek, laarzen of chaps, en een t-shirtje. Liefst geen pluizige kleren waar snel dingen van bomen in blijven hangen oid.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:25

Tip voor eerste keer buitenrit? Begin bij het begin: leer eerst fatsoenlijk op een paard zitten en zorg dat het paard dat gebruikt wordt voor zo'n eerste buitenrit meer dan betrouwbaar is. Kennis van verkeersregels lijkt me nogal voor de hand liggen als je langs de weg gaat. Neem minimaal één persoon mee als begeleiding (te paard of te fiets) en hou de eerste rit klein en fijn Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:29

Wat voor tips wil je? Voor een ruiter die nog nooit heeft buitengereden, of voor een ervaren ruiter die een groen paard dat nog nooit buiten is geweest meeneemt?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 11:42

voor allebei misschien wel.. Maar hoofdzakelijk voor mensen die voor de eerste keer willen gaan buitenrijden.. (wou bijna pennys) neerzetten...
Ik wil dus dat mensen die de 1e keer naar buiten gaan een soort van checklist hebbne over wat ze nodig hebben, en wat slim is om mee te nemen en voor te bereiden..

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:07

ik wacht met smart op de tips want ik wil echt dat de site zo snel mogelijk af is

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:11

De algemene verkeers regels zijn ook altijd handig om te weten(ik heb zelf nog nooit echt buitengereden maar ik zoek al heel internet af voor de verkeers regels te paard)

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:06

Oke ik ben nu aan de pagina tips voor de ruiter begonnen (ook de verkeers regels komen er).

als jullie willen zien wat we al hebben kijk dan op:

www.freewebs.com/paardenforuminactie en gan dan naar Tips voor de ruiter.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:11

hhmm, voor de eerste keer naar buiten..met ervaren of een groen paardje?

In ieder geval:
- niet alleen..altijd begeleider (is je paard verkeersmak dan met of zonder paard. Ga je met een groen paard dan een ander verkeersmak paard meenemen, dat is in mijn ogen super belangrijk!!)
- niet overdrijven Haha!

- hoevenkrabber
- cap
- iets met lange mouwen voor de vliegen
- mobiel met eventueel belangrijke telefoonnummers

en altijd even vertellen dat je op buitenrit gaat! Helemaal als het de eerste keeer is!!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:19

- aan hoofdstel van paard een naamkaartje + telefoonnummer bevestigen.
- telefoon
- paspoort/identiteitsbewijs
- hoevenkrabber
-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:35

Voor ruiters die nog nooit hebben buiten gereden is er maar 1 tip: ga met een georganiseerde rit mee - of op een manegerit en manegepaard, of met je eigen paard mee met een manegerit, of op een rit met ervaren andere mensen met eigen paarden. En doe dat niet 1 keer, maar een aantal keer achter elkaar.

Dat je verder deugdelijk harnachement nodig hebt en een cap draagt is niet emer dan logisch, dat moet je in de bak ook.
Dat je eventueel een hoevenkrabber en een mobiel meeneemt is in feite bijzaak. 10 jaar geleden had ook geen hond een mobiel bij zich, en een hoevenkrabber heb ik in 35 jaar buitenrijden nog nooit nodig gehad.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:35

(kijk ff op de site welke we al hebben!!)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 12:31

Ik heb daarnet Kampioen (ANWB), wegmisbruikers en Autoweek gemaild. Ik hoop dat we ook hen zover krijgen om mee te werken. Want toen ik van de week weer bijna met paard en al (en de rest van de groep) onderaan het viaduct lag, doordat een of andere dropl*l het nodig vond om ondanks onze signalen om te wachten (we hadden een paard bij dat voor het eerst het viaduct mee over ging) toch moest inhalen, en natuurlijk nog ff flink gasgeven toen hij net naast ons was. Als een paard op dat moment denkt: NU ga ik opzij.. lig je met paard en al in de vangrail. en ik vrees daarna op de A50 ... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:37

Wat neem je mee?

Als je nog helemaal geen buitenrij-ervaring hebt, neem je in ieder geval ervaren begeleiding mee. Verder een mobiele telefoon.

Ruiter: Minimaal veiligheidshelm EN rijlaarzen/jodhpurs (uiteraard met veilege zool) met chaps. Verder zweep en/of sporen zodat je in noodgevallen als je paard niet meer op je normale hulpen reageert nog iets kunt proberen.

Paard: goedpassend zadel dat in goede en veilige conditie verkeerd (let op het aansingelen van te voren en een HOOFDSTEL met BIT. Liefst geen bandages, dat kan onnodig gedoe veroorzaken als ze los komen te zitten en het zou zelfs tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Als je beenbescherming wilt gebruiken, houdt het dan vooral bij simpele peesbeschermes etc. Kan weinig mee gebeuren.

Verschillen tussen rijden in het donker of in het licht

Als het donker is hoor je verlichting te voeren die naar voren wit en naar achteren rood licht uitstraalt. Verder zijn een reflecterend hesje en reflecterende 'beenbeschermers' zeker geen overbodige luxe. Persoonlijk zou ik in het donker in het geheel het erf niet af gaan te paard, dat vind ik een onnodig risico.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:58

kijk wat we al hebben:P

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 19:48

aan hoofdstel van paard een naamkaartje + telefoonnummer bevestigen

ik vind deze zin wel super goed...ook voor als je alleen naar buiten gaat en er een keer vanaf vliegt en je pony/ paard ergens een keer beland waar hij niet hoort