paardrijden gevaarlijk????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 12:36

Ik ken genoeg moeders die minder betrouwbare, en jonge paarden rijden. MAar die ontwikkelen hun zit en rijkunst zodanig dat ze toch niet zoveel risico lopen. Je moet ook niet te veel stil staan bij dergelijke risico's want daar ga je echt slechter van rijden, banger van worden, waardoor je hogere risico's loopt op valpartijen. Ik maak wel eens jonge paarden zadelmak, maar ik denk niet aan wat er gebeuren kan. Als ik dat wel doe, word ik bang en dan zal het zeker eens misgaan. Het gaat namelijk ten koste van je concentratie en alertheid.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 12:37

Angeliek schreef:
Tja, paardrijden blijft een risico.
Je kan er altijd afvallen.
Want een paard is geen hobbelpaard die nergens van schrikt,
Een paard is een levend wezel die ook wel eens ergens van kan schrikken of gewoon heel erg fit is ofzo.
Ik heb altijd gedacht als ik op mijn paardje stapte( want mijn paardje is nogal heet), Ik moet alert blijven want er kan van alles gebeuren.
En on heel die tijd dat ik paardrijd ben ik er maar 1x af gebutst.
Ik draag haast nooit meer een cap.
Omdat ik weet dat ik wel mijn houvast heb op mijn paard,
Maar als je nog niet zeker bent dat jij jou houvast hebt zou ik maar een cap opdoen.



Tegenstrijdiger kan een kommentaar niet zijn!!!!!!!!!
Eerst schrijf je dat een paard een levend wezeL Verward is en ook kan schrikken cq erg fit kan zijn en dan dat je weet dat je houvast heb op je paard???? Nou, dat moet je me dan maar eens uitleggen, dat wil ook ook leren Schijnheilig !
Sorry hoor, maar dit vind ik gewoon sufk*tten denken!! Ik weet ook wel, dat als je "jong" bent, vaak anders over dingen (na)denkt.
Ik had bijv. vroeger een vriendje met een motor, wat ik natuurlijkaltijd onwijs gaaf vond. Ben er toendertijd nooit aan toe gekomen zelf m´n rijbewijs te halen, dat heb ik ruim 8 jaar geleden alsnog gedaan. Ik hoorde dinsdags dat ik zwanger was van m´n zoon en vrijdags moest ik afrijden. Ik heb het gehaald, ben in de twee weken daarop nog 2 keer gereden en toen nooit meer. Waarom??? Omdat ik het te gevaarlijk vond/vind Knipoog !
Natuurlijk is paardrijden een gevaarlijke sport, ondanks dat rij ik ook super graag, maar ik -als moeder van 2 kinderen- probeer het risico zo veel mogelijk te beperken! Ik heb een super rustig, braaf paard en des-ondanks rij ik ALTIJD met cap!
Die van mijn vriendin is ook super braaf en toch is ze er al een paar keer van afgeflikkert met als gevolg: ruim 2 jaar terug een gebroken sleutelbeen, vorig jaar d´r pink verbrijzeld die ondanks 2 OP´s niet meer hersteld en afgelopen maandag in de springles (dit keer niet met d´r eigen paard) een gebroken rib en een gebroken duim. En ja... zij heeft 4 Lachen kinderen, dus da´s toch wel erg lastig Scheve mond !
Ook heb ik genoeg zeer ervaren, goede ruiters van hun paard zien vliegen, dus Angeliek, ik hoop dat je toch nog zo slim wordt en ALTIJD een cap op je hoofd zet! (Al is het maar om bij een evtl. val met lichamelijk letsel -wat het dan ook is- je ouders nooit een schuldgevoel te geven "wat reed die stommerik dan ook zonder cap" Knipoog !!)

marleen92

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: deventer

ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 16:55

tja,een ongeluk zit in een klein hoekje!
bij mij ook Misselijk Frusty Verdrietig
5 december(2001) ga ik naar paardrijles op cilia(fjord)
gaat in galop! Frusty
ik raakte mijn beugel kwijt en viel(had gelukkig een cap op *LOL* ) op mijn arm en auwwwwwwwww Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig
naar het ziekenhuis en jahoor anders ik wel mijn armpje gebroken!
moest bijna geopereerd worden.
daar zit ik niet op te wachten maar gelukkig moch er gips om *LOL*
ik kan hem nog steeds niet goed gebruiken Misselijk Misselijk
in maart moet ik weer naar het ziekenhuis.
dan gaan ze kijken of ik op therapie moet(bahhhhh)
mare groet

Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 22:42

ik heb zelfs bijna een hersenschudding gehad dóór mijn cap!
hij is een beetje té dik! als je erop beland, knalt die rand keihard tegen je hoofd aan. Conclusie: toch maar beter een dunne cap Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 18:35

Percy schreef:
Op onderstaande site staat precies welke risico's er aan onze favoriete sport verbonden zijn. Heel interessant!!

Er zijn vijf dodelijke ongevallen per jaar in Nederland met paarden, in het verkeer vallen dagelijks tien doden in Nederland. In de auto stappen is dus een stuk gevaarlijker dan op een paard stappen!

http://www.consafe.nl/csi/v4/scvwebv4.n ... enDocument


Als je zo'n vergelijking maakt moet je die gegevens wel eerst gelijktrekken. Dus: hoeveel ongelukken gebeuren er in verhouding...
Miljoenen mensen stappen dagelijks minimaal 2 keer in de auto en rijden heel wat kilometers. Wat paardrijden betreft zal het eerder richting de honderdduizend zijn... Dus relatief gezien zal autorijden waarschijnlijk toch veiliger zijn...

Mijn vriend rijdt soms als een idioot (in mijn ogen tenminste) maar hij kent zijn auto en kan er goed mee omgaan. Mijn pony vind hij maar eng... En hij heeft wel gelijk. mijn pony heeft een eigen wil en is niet helemaal betrouwbaar. Het is een levend wezen, geen machine!

dropjuhh

Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 22:11

tja dat is het risico.
Ik was mijn 1e paardrijles van mijn pony af gevallen.
Ze wou een andere pony aanvallen in de less ik ja.....toen lag ik Frusty Lips are sealed Boos! }> Extreme duivel Huilen .
Gelukkig nix ernstig maar het was wel mijn 1e rijles, en ik ben er wel weer opgestapt. Pling

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 22:59

Paardrijden is inderdaad een van de gevaarlijkste sporten ter wereld geloof ik, bij alle andere sporten werk je eenmaal met voorwerpen en wij werken met dieren, die een eigen wil hebben, kunnen springen en ook gewoon vervelend kunnen doen. Of iemand nu wel of niet een cap op doet, en of hij of zij nu op een braaf 20 jarig paard rijdt, of op een net-ingereden paardje, dat is haar/zijn eigen risico. Ik denk niet dat je hierover mag oordelen. Je mag het dom vinden, misschien is dat het ook, maar het is nog altijd je eigen schuld als je daardoor hoofdletsel oploopt. Elke keer als ik in ITP een foto zie van iemand die zonder cap rijd dan wéét ik dat er vast wel iemand een reaktie post met gezeik over het feit dat hij of zij geen cap op heeft....NOU EN?! Dat moet je toch lekker zelf weten?
Maargoed, paardrijden is dus niet te vergelijken met autorijden. Dagelijks stappen er miljoenen mensen in de auto, en 'slechts' ongeveer honderdduizend mensen op een paard, dus in vergelijking is autorijden wel degelijk veiliger. Over een paard kan je je macht verliezen, over een auto niet...hoewel je vaak genoeg in een nieuwsbericht hoort dat iemand de macht over het stuur is verloren, heeft dat stuur soms een eigen wil?? Gel*l natuurlijk! Zo...XoNo heeft gesproken Haha!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:02

Om de discussie eens van een andere kant te benaderen...

Volgens mij zou paardrijden een stuk minder gevaarlijk zijn als we paarden meer vertrouwd zouden maken met onze wereld. Hoe vaak zie je niet dat met man en macht wordt geprobeerd om een paard vooral niet met een bepaald voorwerp in contact te laten komen omdat hij er bang voor is. Als je paard dan zo bang is voor bijvoorbeeld een paraplu, vrachtwagen of hond zul je hem moeten leren daar niet bang voor te zijn. Het paard weghouden van vreemde dingen is absoluut niet goed. Overigens is een paard wel een vluchtdier, maar hij is van nature ook erg nieuwsgierig. Buit dat uit en laat hem kijken naar alles om hem heen. Hoe meer hij ziet, hoe dapperder hij wordt en hoe gemakkelijker hij reageert op vreemde dingen. Wees zelf ook niet gespannen als je iets 'vreemds' ziet. Jij bent de leider, het paard moet op jou vertrouwen en als jij tegenstrijdige signalen afgeeft raakt je paard alleen maar in de war en nerveus.

Nerveuze paarden bestaan niet, maar worden gemaakt aldus Christian Pläge (Duits Dressuurruiter). Hij stelt dat een nerveus paard vaak zo geworden is door niet-consequente opvoeding en inconsequente training. Als ruiter ben jij de leider en moet je leidend optreden. Doe je dat niet of niet duidelijk genoeg, dan raakt je paard van slag en dat ontaardt uiteindelijk in nerveus gedrag. Dat een nerveus paard schrikkerig is, ligt voor de hand.

Verder denk ik dat veel paarden een overschot aan energie hebben door een te grote hoeveelheid energierijk voedsel gecombineerd met een tekort aan beweging. Ruwvoer is belangrijker dan krachtvoer en sportbrok is voor paarden die echt heel intensief in de sport worden gebruikt. Als je dat niet doet, dan is een goede basisbrok ook toereikend. Als je paard dus aanvoelt als een tijdbom is dat ook een potentieel gevaar wat je heel gemakkelijk kunt beheersen door ander voermanagement.

Ik wil hier niet mee zeggen dat paardrijden niet gevaarlijk is, wel wil ik zeggen dat je het gevaar voor een groot deel kunt verminderen door je eigen gedrag, je omgang met je paard, de arbeid en het voer van je paard te bekijken en waar nodig aan te passen.

Over paarden met een slecht karakter door verkeerd fokbeleid of, veel erger, een slechte opvoeding of zelfs mishandeling, heb ik het niet. Dergelijke paarden moet je in handen geven van iemand met een geweldige hoeveelheid ervaring en een enorm groot paardengevoel. Bedenk dat deze paarden hun karakter of gedrag niet kunnen veranderen; ze leren het door een goede leider alleen te beheersen. Zie ze niet als uitdaging om te kunnen laten zien hoe goed je bent, dit zijn domweg gevaarlijke dieren!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 12:08

het moeilijke aan paarden is ook nog eens dat ze impulsief zijn. Hun geaardheid maakt omgaan met ze extra gevaarlijk, ze kunnen ineens opzij springen en vluchten. Mensen zijn altijd met paarden omgegaan maar de laatste decennia weten ze plotseling niets meer van paarden en brengen ze ruiters en menners in het verkeer in gevaar, door ze veel te snel te passeren of soms zelfs door te tuuteren naar de dieren. Ik denk dat heel veel verkeersongelukken met paarden te vermijden zijn, gewoon door rottigheid achterwege te laten, intolerantie naar paarden toe. Ik kom dat te vaak tegen als ik met mijn paard in het verkeer zit.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 13:02

Amen voor Abby en Desiree.

Ik ben het helemaal met jullie eens. Natuurlijk is het ene paard nerveuzer dan de ander, maar je kan zelf zoveel doen om de kans op ongelukken te verkleinen. Wat dat betreft ben ik blij met de stal waar Sheril staat, er zijn hier zoveel spannende dingen op het erf, waar ze wel alvast aan went. Liever dat ze nu aan trekkers went, dan dat ze de eerste op de weg tegenkomt. Ik ben ook van plan eens de bak vol te zetten met enge dingen, paraplu's, zeilen, pilonnen, wat dan ook en er dan doorheen te gaan.
En andere weggebruikers, volgens mij is het voor het grootste gedeelte onkunde dat mensen toeteren oid, maar dat moet met meer voorlichting wel te voorkomen zijn. De grapjassen die het expres doen zijn natuurlijk niet te voorkomen.

Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 09:27

laat ik het zo zeggen, paardrijden is wel een van de gevaarlijkere sporten die er bestaat, je hebt natuurlijk wel te maken met dieren, vluchtdieren nog wel. En ja, die dieren hebben ook hun eigen wil, en als ze schrikken kan jij daar niets tot weinig aan veranderen.

Maar, met voetbal kan je ook van alles breken en met welke sport niet?

Als je een hele veilige sport wil hebben kan ik alleen schaken en dammen verzinnen *LOL*

In ieder geval altijd met je cap op rijden, en als je nog wat meer zekerheid wil hebben, er zijn ook speciale vesten te koop die stevigheid aan je bieden, ze zien eruit als een soort kogelvrije vesten weet je wel!

Maar, ookal is het dan misschien niet de veiligste sport, wel de allerleukste!!!!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 13:13

Tja...wat is gevaarlijk? Paardrijden staat volgens mij op een 2e plaats.
Je kunt gewoon genoeg dingen doen om een blessure te voorkomen, een goede cap (is belangrijkste), goede kleding, goede manege en het karakter van paarden kennen. Deze dingen woden geloof ik genoemd in zo'n folder van de FNRS.

Ik rijd zelf altijd met cap. De mensen die zonder rijden, vind ik maar dom. Ik ben zelf ook nog niet zo erg vaak van mijn paard gestuiterd, maar om zonder cap te rijden???

Paardrijden zonder cap is voor mij, net zo iets als bungeejumpen met een zwak elastiek.

Mirjam

lysie
Berichten: 1053
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 19:52

ik ben het wel met Westernfreak eens en trouwens ook met de andere hoor!!ik rij altijd met cap(moet trouwens ook van me moeder)zonder cap rijden is heel onverstandig!ik ben pas 1 keer van mijn pony afgestuiterd(ik had niets)maar het is belangrijk je pony/paard aan te voelen.ik rij nu al een tijd op orlando en voel precies wanneer hij gaat klieren.dat zegt natuurlijk niet dat ik daardoor minder zal vallen!!paardrijden is wel gevaarlijk maar wel de aller leukste sport

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

heerlijk gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-02 13:25

Hallo,

Gelukkig ben ik dus niet de enige die wel eens aan de risico's denkt, zeker met kleine kinderen die je gewoon nodig hebben. En natuurlijk neem ik alle voorzorgsmaatregelen. Maar alsof hij het aanvoelde ik heb de hele week zo heerlijk gereden, alsof hij wilde vertellen op mijn rug valt het allemaal wel mee met die risico's. Het is dan ook gewoon een te gek paard. Vandaag ook, flink hem achter de vodden aangezeten en op een eerlijke manier in het zweet gewerkt. Overwinningen op mezelf behaald en zelfs de protesterende bokken goed opgevangen, ik weet het weer heel zeker paardrijden is de leukste sport.

Een hoefje van Gamble

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 14:23

Ik heb het ook zelf ondervonden (en ondervind het nog steeds eigenlijk)
de laatste tijd in mijn omgeving (en op bokt) hoor je allemaal van dit soort verhalen.. eerst een dochter van een collega daarna mn eigen rug toen heike toen kirsten en nu de moeder van een vriendin.
en tuurlijk is de cap een heel goed ding maar Mirage zegt dat je je hoofd nodig hebt bij het leven. Maar je rug net zo goed.
Je merkt niet hoeveel je aan je rug te danken hebt totdat je het zelf ondervindt.

Terug naar de discussie, tja ik heb ook een tijdje gezegd dat ik niet meer ga rijden maar nu begint het toch echt weer te kriebelen.
Al zie ik er nu al tegen op om erop te stappen maarja.
Ik denk dat je idd een groter risico loopt als je paardrijdt er gebeuren wel veel ongelukken in onze sport. Maar er is maar een klein percentage dat ook werkelijk dodelijk afloopt.