Mag een stalhouder zelf voer terugschroeven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Mag een stalhouder zelf voer terugschroeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 21:08

Vinden jullie dat een stalhouder op eigen initiatief (en zonder te melden) het voer van je paard mag terugschroeven?
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 18-05-05 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Mag een stalhouder zelf voer terugschroeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:10

Nee, jij betaald ervoor, het is jou paard, jij weet hoeveel voer het nodig heeft enz.. (lijkt mij Knipoog )

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:11

heel simpel nee. dat doe je alleen in overleg

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 21:12

Ja dat het lijkt mij dus ook dat dat over overlegd moet worden waarom sta ik dus blijkbaar altijd op stallen waar gevoerd word wat een paard niet mag van da bijvoorbeeld of gewoon minder????
Mijn paard staat met een te dikke haf op een landje waar bijna geen gras meer staat de rest staat in het hoge gras.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:12

ligt er wat mij betreft aan op welk moment. Als de paarden weer op het land gaan vind ik het slim dat ie minder voer geeft. Maar dan wel in overleg met de eigenaren.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 21:15

Mijn ervaring leert dat ik dus op 4 stallen van de 5 waar ik gestaan heb er dus niet overlegd word over soort, frequenties en hoeveelheid voer......

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:43

onze meld dat altijd eventjes netjes,en dat hoort ook zo vind ik Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:44

Hangt er vanaf wat z'n overwegingen zijn. De boer waar ik stond voerde naar inzicht, hield rekening met je plannen en wat je had gedaan (of niet Haha! ). Daar was dus geen overleg voor nodig, deze man had gouden paardehandjes en wist van elk paard precies hoe het ervoor stond.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:48

ikke schreef:
Hangt er vanaf wat z'n overwegingen zijn. De boer waar ik stond voerde naar inzicht, hield rekening met je plannen en wat je had gedaan (of niet Haha! ). Daar was dus geen overleg voor nodig, deze man had gouden paardehandjes en wist van elk paard precies hoe het ervoor stond.

En ZO hoort het te zijn....!!!!!

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:59

Bij ons wordt het meestal niet vooraf besproken of het paard meer of minder voer krijgt. Mijn baas (de eigenaar van de stal) heeft heel veel verstand van paardenvoer en wat een paard nodig heeft bij welke inspanning enzo. Hij laat ook elke lading voer testen op de voedingstoffen, als de kwaliteit niet goed genoeg is gaat het gewoon weer terug. Doordat hij het laat testen kan je precies uitrekenen hoeveel elk paard ervan moet hebben. Ik weet uit ervaring dat het gros van de paardeneigenaars de ballen verstand hebben van voer. Ze gooien er maar wat in, word ie dun dan geven ze meer, wordt ie dik dan geven ze minder en dan houd het op. Ze hebben geen idee wat er eigenlijk inzit. Wij houden de paarden goed in de gaten, als ze harder moeten werken krijgen ze meer, maary als ze de godganse dag uit hun neus staan te vreten krijgen ze ook echt minder. Nou zijn er altijd mensen die vinden dat hun paard toch meer voer moet maar dat echt heel weinig nut, want als je een paard meer voer geeft dat hij nodig heeft schijt hij het overtollige alleen maar uit. Das nog verspilling ook nog. Ik hoor wel eens vcan stallen waar je zelf mag kiezen wat je paard krijgt aan voer. Ik vind dat echt een slechte zaak. Er zijn daar gewoon paarden die 6 kilo brok per keer krijgen! Terwijl de maag van een volwassen paard niet meer dan 3 kilo brok per keer kan verwerken. Dat beest stond nog op rust ook. Maar hij was te dun dus dan moest ie meer brok. Dan kun je dus veel beter meer ruwvoer geven in plaats van brok. Brok is geen dikmaker. Maar goed dat is een typisch voorbeeld van een "klant is koning stal". Das echt niet het beste voor het paard. Als je er nou "paard is koning"van maakt en het stalpersoneel hun werk laat doen dan zie je vanzelf dat je paard gezond is en blijft. Nou zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen, stallen die flutvoer hebben en waar je echt alles in de gaten moet houden maar ik neem even aan dat ze op jullie stallen wel weten wat ze doen. Anders zou ik eens na gaan denken over een andere stal.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:11

Bij ons wordt er naar eigen inzicht gevoerd en dat gebeurd meestal heel netjes, ze meld altijd wel of ze minder of meer gevoerd heeft en zegt dan ook wel de waarom erbij. Alleen met mijn trekpaard had ze niet echt een idee wat ze moest voeren, ze stelde me aan het begin dus 2 kilo per keer voor *schrik* uhhh als je het heel erg vind dan mag het ook een 1/3 per keer en dan ook nog eiwit-vrij wheheheh en daar doet ze het super goed op! Als ze haar maar gewoon het dubbele hooi verstrekt dan wat ze in de planning had... Dus vind daarom dat je het ook in overleg moet doen, elk paard is anders en de eigenaar kent het paard vaak het beste. Ze had mijn paard anders misschien wel dood gevoerd, had ik niet ingesprongen! En nu weet ze gewoon dat de grote en het werk van een paard niet alles hoeft te vertellen......

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:21

Ik zou er zeker iets van zeggen, als jouw paardje te mager is, dan moet de stalhouder hier gewoon op voeren. Niet speciaal met biks, maar onbeperkt hooi zou een uitvinding zijn. Mijn trekpaard is ook heel erg snel ingevallen en blijft in conditie als ze goed gevoerd wordt, ik zie dus meteen als ze verkeerd gevoerd heeft en dan voer ik dus gewoon 2 of 3 plakken hooi bij!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 22:26

brechje schreef:
Ik zou er zeker iets van zeggen, als jouw paardje te mager is, dan moet de stalhouder hier gewoon op voeren. Niet speciaal met biks, maar onbeperkt hooi zou een uitvinding zijn. Mijn trekpaard is ook heel erg snel ingevallen en blijft in conditie als ze goed gevoerd wordt, ik zie dus meteen als ze verkeerd gevoerd heeft en dan voer ik dus gewoon 2 of 3 plakken hooi bij!

We mogen zelf geen voer pakken helaas. Nee eigenlijk krijgen alle paarden zo'n beetje hetzelfde. Ze krijgen in de winter 4 plakjes hooi (pony, paard, haf, tinker te dik/te dun maakt niet uit) en in de zomer 3 plakjes. Nu staat er in het ene weiland geen gras en in het andere staan ze tot de knieen in het gras. De rest van de paarden krijgen of 1 kg per dag op een half kilo. Tja de mijne zou eigenlijk 3 moeten hebben als ze in training is (heb ik al naar 2 kg teruggeschroefd) dat steekt een beetje af he. Ben zelf biks gaan kopen omdat de mijne eiwitarm moet hebben. Maar het liefste zou ik ook 6 plakken hooi hebben maar ja dat krijg ik niet. Op alle pensionstallen hier in de buurt is de standaard 2 a 3 plakken hooi.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:36

Wij staan zelf op een hooi- en strohandel en hebben alles in overvloed dus dat is wel heel erg relaxed. Officieel mogen wij ook geen hooi bijgeven, maar als je het meld dan is het wel meestal gewoon goed. Daarnaast ben ik ook afnemer van hooi en stro bij hun voor mijn kinderboerderij, dus mocht het een probleem zijn dan rekenen ze maar 2 baaltjes extra. Maar heb hier eigenlijk nooit geen problemen mee....we hebben een stal waar een openheid op 1 staat! Als stalbaas moet je ook een beetje je klanten tevreden houden vind ik altijd.
Ik ben zowieso altijd in controle met micha's voer, omdat ik weet dat mijn paard ziek of ongelukkig is als er niet gevoerd wordt naar behoren. Ik stond vorig jaar winter op een andere stal en toen ik een week in het ziekenhuis lag, hebben ze mijn paard gewoon niet gevoerd. Ik vond haar na die week dus graat- en graatmager en ze stond te wankelen op haar achterbenen....ik heb nog nooit een paard ZO mager gezien. Totaal geen kracht meer in dat dier. Er was gewoon ook helemaal geen voer te vinden, behalve broodkruimels......waar ik die 250 per maand nou voor moest betalen???? ze besteedde het niet aan voer in iedergeval! Ik ben altijd heel voorzichtig met voer en eiwitten, maar heb van het brood slobber gemaakt en dat gevoerd zodat ze op krachten kwam! De volgende dag stond ze op een andere stal , hier hoef ik niet te vrezen als ik weer eens een week uitval...micha word naar behoren verzorgd! Zo'n voer-kwestie gebeurd mij dus echt nooit meer, hier dus gewoon in overleg en zwart-op-wit dat ze mijn paard naar behoren en wensen moeten voeren *wink*

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:38

Ik moet eerlijk zeggen,
als ik vroeger op stal voerde gaf ik er vaak zat wel eens eentje wat meer of minder, naar gelang ik af wist van het werk wat ze die dag hadden verricht.
Structureel een dier terug zetten in het voer vind ik not done. Dat hoort echt in overleg te gebeuren.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:39

Bij ons schrijf je het zelf op een bordje en dat krijgt 'ie, simpel zat. Met zoveel paarden als bij ons is het voor een stalhouder ook niet meer bij te houden wie wat gedaan heeft en hoeveel voer 'ie moet hebben.

Ik voer iedere doordeweeks avond bij ons op stal (1 van de 3 voerbeurten) en ik verbaas me wel eens over wat zo'n dier nou weer moet hebben (vooral de hoeveelheid in relatie tot het weinige werk wat een beest doet), maar ik bemoei me nergens meer mee, het wordt toch niet gewaardeerd, ben ik hard van terug gekomen, ik schep wel en verder denk ik er niet (meer) bij na. Helaas...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:45

Hierover hoort de stalhouder met je te overleggen. Het is jou paard. Staat hierover niets in de overeenkomst die je met hem hebt?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:46

Wat Rowy aangeeft herken ik ook. Veel paardeigenaren bij ons op stal weten niets tot weinig van voer en wat een paard nodig heeft.

De staleigenaar voert vaste voerbeurten, dus inspraak over de frequentie is er niet. Hij voert 'op zicht' ('oog van de meester' Knipoog ) en dit gaat gewoon prima. Als je wilt dat je paard minder krijgt dan kun je dat aangeven en dan houdt hij daar rekening mee.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:47

Dat vind ik af en toe ook wel jammer, dat mensen hun paard maar gewoon wat laten voeren zonder er bij na te denken wat het nou weer nodig heeft. Ik verbaas me daar ook wel iedere keer over. Veel problemen komen via de voerschep! Mijn nieuwe paardje heeft een half jaar stilgestaan en kreeg zo ontzettend veel krachtvoer tijdens die periode dat ze dikker was als mijn trekpaard en een energie-bommetje die elk moment kon gaan spatten. Maar ja alle paarden krijgen het zo, dus dan zij ook maar.....ik denk dat ze met een kwart van dat krachtvoer al meer dan genoeg had gehad! Ze staat nu weer in het werk en krijgt denk ik nu 1/3 van wat ze altijd gehad heeft en ze doet het prima! Ze zou chronisch kreupel zijn, maar nu ze gewoon op een normaal gewicht zit en normaal beweging krijgt, loopt ze als een zonnetje!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:48

Mijn stalhouder stelde vorige week voor om mijn paard iets meer te gaan voeren. De hoeveelheid is in overleg vastgesteld. Heel netjes dus. Wat wel jammer was, met de sneeuwperiode, toen werden alle paarden omdat we niet konden rijden (alleen buitenbak) zonder wat te zeggen op half voer gezet. En die van mij kreeg al niet zoveel. Dat vond ik wel weer wat minder, maar nou ja... de bedoeling was goed.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 23:47

ik heb op een stal gewerkt en getsaan, waar ze zeiden geef je paard meer of minder of meer van dit of dat. Ook waren er weleens domme mensen die hun shet 3x per dag perce een 1/4 brok wouden geven (beestje hobbelde een rondje met kindje e ging weer op stal) zulke beestjes gaf ik echt wel minder als ze dik waren. Beter ruzie met eigenaar van pony, dan dat dat beest hoefbevangen raakt.

Vera26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 00:21

Ff lekker reageren via het account van mijn vriendin..

Ik stel voorop dat het gros van de mensen met paarden (je hebt ook paardenmensen Bloos ), geen verstand hebben van voeren. Ik ben van mening dat de stalhouder dit naar eigen inzicht mag doen. Maar de eigenaar wel op de hoogte moet stellen met de reden waarom.

Het voeren van een paard is een vak apart. Men vergeet vaak ook nog de voedings waarde van hooi. Hierin zitten ook veelal vitaminen en mineralen in. Er is zelfs hooi dat speciaal voor paarden is.

Maargoed. Ik had dus een KWPNer gehad en die deet het gewoon perfect op weinig brok. Steevast werd er teveel gevoerd, waardoor ik met de gebakken peren zat (heethoofd, bokkerdebok, je kent het wel) Nu mag je van een stalhouder verwachten dat ie weet wat ie doet. Deze vlieger ging dus in dit geval niet op, hoeveel ik ook beplijtte dat ie maar 2KG sportbrok nodig had ipv de gegeven 6!!!!

Ik heb de stalhouder maar eens laten zien wat ik bedoelde door m op mijn paard te laten rijden. Hierna begreep hij mij volkomen en heeft ie in mijn bezit aldaar mijn voedings schema gehad.

Moraal van dit verhaal is:

Het is goed naar iemand te luisteren die verstand heeft (of denkt te hebben) van voeren. Maar luister naar je paard. Een paard spreekt zijn eigen taal en je moet deze signalen leren lezen. (doffe of glimmende vacht, hoe kijkt ie uit zij oren. Is ie wakker of ingedut, zijn conditie etc)
Er is goede literatuur over het voeren en zat te vinden op internet, steek er je tijd in en doe er je voordeel mee.

Het voeren leer je door ervaring, ik zie maar al te vaak op de manege dat er heel vlug naar de potjes en middeltjes met voedings suplementen gegrepen word. En waarom?? Joost mag het weten, ze gaan er echt niet beter van in de les rijden.

Begin bij de basis, wat zit er in de brok? Wat is de voedings waarde? Hoeveel ruwe bestandelen zitten er in. ETC.
Ga dan bepalen welke stoffen er extra nodig zijn. Werkt het niet, of haal je het beoogde doel niet. Kap er mee.

Kortom, de eigenaar/berijder behoort beter te weten wat het paard nodig heeft, maar doordat het gros van de mensen er geen verstand van hebben. Neemt de stalhouder dit in eigen hand. Dit is vaak zo en moet naar mijn mening zo blijven.
Mits de stalhouder precies kan onderbouwen wat de reden is van zijn beslissing.

En ga zeker niet een shetje 3x 1/4 per dag geven,, pfffff dat er zulke mensen zijn..

Ik ken een koetsier die met een vierspan shetjes maraton rijd. Die geeft dat in het wedstrijd seizoen.

Groetjes,

Remi

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:37

jee gouda, en wat nu?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:23

Wij bepalen zelf wat we de paarden laten voeren, dit schrijf je op en je gaat er van uit dat dit dan ook gevoerd wordt. Voor wat betreft biks gaat dat wel goed, alleen het hooi/kuil daar wordt nog wel eens mee gesjoemeld. Goed voorbeeldje, gisteravond mijn paard uit stal gehaald ongeveer een kwartiertje na het voeren van hooi/kuil. Toen hij dik een uur later terug op stal kwam, had hij slechts nog een handje kuil liggen terwijl bijna alle paarden nog stonden te eten. Nou dan weet ik weer genoeg, dan heeft ie dus gewoon niet voldoende gehad en pak ik dat gerust zelf bij.!

Biks gaat over het algemeen wel goed, die van mij staat op 3 x 1 kilo. Daarnaast voer ik smorgens nog twee kilo mix (granen, biks en muesli) en savonds nog een keer twee kilo mix.

hugroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:29

Probeer vooraf afspraken te maken met de stalhouder hoe jullie daar mee om gaan.