Hoefijzers??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Debortje_

Hoefijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 20:43

Hoiii..
Heb een VraagJe Bloos Knipoog
Als een pony/paard vaak op de weg rijdt..
En zijn hoeven slijten een beetje af enzo..
hebben ze dan jiust hoefijzers nodig want de meeste hebben dat wel..?? Knipoog

Debortje_

Re: Hoefijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 20:55

niemand?? Verdrietig

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:59

Als je veel over de weg rijd, en zijn hoeven daardoor snel slijten is het misschien verstandig om over ijzers na te denken.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 21:03

Ja wil ik ook doen maar me pony had eerst hoefijzers alleen maar voor dan.. een paar dagen later .. kon die niet meer lopen op een hoef toen kreeg die een hoefzweer en nu ben ik bang dat als ik hem weer ijzers geeft dat het weer gebeurd en dan erger Verdrietig

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:04

Als je echt erg veel over de weg rijdt,(zeker 3 keer in de week) dan pak je best hoefijzers !
Anders kunnen ze er wel tegen !

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:32

in overleg met mijn smid ben ik aant kijken of mijn paardje zonder ijzers kan blijven staan. Met ijzers glijd hij heel erg. Hij loopt ook voor de wagen maar niet heel vaak. Het ene paard kan goed zonder ijzers ookal loopt ie vaak op de weg ( zelfs voor de wagen!) en de ander s;lijt veel te snel en moet op ijzers. Ik wacht t af wat het voo mijn paardje gaat wporden. eesrt mag ie over 2 weken lekker een maandje het land op.

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:35

Mijn paardje slijt ook heel snel dr hoeven af. In de winter heb ik dan ook alleen ijzers voor maar nu de zomer eraan komt en ik weer meer naar buiten ga heeft ze weer rondom ijzers Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:37

Ik rij elke dag over asfalt zonder ijzers en dat gaat prima. We rijden drie keer per week zelfs meer van 12 km over de weg. Als je je paard natuurlijk bekapt kan dat!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:44

Als je de hoeven sterk hebt gemaakt dan kan je over het asfalt rijden zonder ijzers.

mijn Merens gaat overal overheen, mijn Haf heb ik een jaar over gedaan om hem af te harden, en nu gaan we heel vaak en lang over het asfalt.

Ik ben begonnen met 10 minuutjes per keer en kan nu rustig een uur over het asfalt. Ik heb hier wel een jaar over gedaan voordat hij dat kon.
Hij had wel behoorlijke probleem voeten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:06

Mijn Haf staat ook zonder ijzers...hij loopt de hele dag buiten op steen (en in de zandbak) en als ik ga rijden MOET ik minstens 3km over asfalt en als het drassig is zelfs de hele buitenrit. En dan nog groeien zn hoeven te hard!!! Dat heeft een klein jaartje geduurd (hij had daarvoor al ruim 10 jaar op ijzers gestaan) en sinds ik hulp heb van een natuurlijke bekapper, gaat het nog beter.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:31

Ook als je paard traditioneel bekapt wordt kan hij zonder ijzers over de weg, als zijn hoeven maar gezond zijn! Mijn paardjes staan beide rondom op ijzers, niet omdat de hoeven snel afslijten terwijl ik toch echt veel buiten rij, maar om hem scherp te kunnen zetten tijdens het springen (op het gras, met kalkoenen, zonder glijdt hij te veel uit en hoefschoenen ben ik niet echt over te spreken) en mijn pony staat rondom op ijzers vanwege oude blessures, haar van de ijzers afhalen vind ik niet eerlijk, ze is al ca 22 jr en dat zou voor haar te veel verandering zijn.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:50

Idd paardenhoeven moeten sterk worden dus langzaam aan op bouwen op het harde. Mijn pony die kreupel was na een buitenrit war hij maar heel soms op het asfalt liep doordat de hoeven kort werden is nu 2 jaar verder. En kan de hele buitenrit op het asfalt als het moet.