conditie opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 19:58

hoe kan je het beste de conditie van je paard opbouwen en hoe zie je hoeveel werk hij aan kan?

Sm00tH

Re: conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:04

2 minuten galoperen, dan weer halve minuut stappen, weer 2 minuten galoperen, enz... van die intervallen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:17

een paard zonder conditie zet je niet direct in galop, veelal kunnen ze dit niet aan omdat ze geen spieren en evenwicht genoeg hebben!!!

je moet vooral kijken naar je paard.
neem gerust de tijd, ook bij een paard zonder conditie is het beter een uur te stappen en wat te draven, dan een kwartier te galoperen.
gewoon rustig aan doen.
neem voor de eerste week een 3-kwart rijtijd.
ik heb zo opgebouwd: de eerste paar keren 10 minuten instappen op de weg (piste ligt 10 minuten van de wei af)
daarna 20-30 minuutjes stappen, met korte periodes draf erin.
wel bezighouden in stap, dus veel cirkels,regelmatig halthouden, korte overgangen, dus 2 rondjes stappen, aandraven, cirkeltje, weer stappen.
dit een klein halfuurtje
weer 10 minuutjes uitstappen.
de eerste 2 maanden heb ik niet langer dan een halfuur gaan rijden, excl. in-uitstappen.
de stukken draf werden langer en langer, na een maandje ook een stukje galop erbij, en iedere keer wat langer.
ook regelmatig dagen dat je gewoon een halfuurtje stapt met weinig draf en galopwerk.

na een tijd, als ze dit probleemloos aankunnen (merk je wel of ze energie over hebben hoor) werk je 10 minuutjes langer door..
en zo opbouwen.

mijn bels kan nu na 4 maanden probleemloos een vol uur intensief dressuren.
(voor haar intesnief dressuren, dit houdt in:
veel overgangen stap-draf-halt
veel cirkels en wendingen, veel stukjes draf verkorten (is erreg moeiijk voor haar), relatief veel galop)
dit is exclusief 10 minuten instappen,en 10 minuten uitstappen.
als we op een lager pitje werken, meer stapwerk kan ze probleemloos anderhalf tot 2 uur werken.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:20

Zou ook niet gaan galopperen; ze gaan veel sneller transpireren en zijn zonder conditie binnen een paar minuten kletsnat. Goed actief stappen, 2 minuten draven bv en weer stappen. Zo langzaam uitbreiden, dus langer draven en korter stappen. Maar probeer dit niet in een week te bereiken en hou de adenhaling goed in de gaten, conditie opbouwen kost tijd.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 21:04

sorry, ik ben wat onduidelijk geweeest Bloos . ik heb mn pony nu een week en ze was bij de vorige eigenaar gewend 1,5 uur te dressuren. nu rijdt ik haar elke dag ongeveer een uur in normaal tempo, maar daar wordt ze niet moe van. haar conditie is dus goed, maar ik wil graag weten hoe ik het beste kan kijken hoeveel conditie ze nu heeft en hoe ik die het betse verder zou kunnen opbouwen als dat nodig is. ik wil graag endurance gaan rijden en daar dus voor oefenen maar wil haar niet overbelasten Lachen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 06:58

Er zijn veel verschillende manieren om conditie uit te bouwen om endurance te gaan rijden.

Een vrij bekend schema is: 5 minuten draf, 5 minuten stap, 5 minuten draf, 5 minuten stap, enz, gedurende 1 uur, (dat zal jouw paard makkelijk al aankunnen - maar tóch mee beginnen!), na 1-2 week uit te bouwen naar 10 minuten draf, 5 minuten stap, 10 minuten draf, 5 minuten stap. Kijk wel op je horloge, want 10 minuten achter elkaar draven is lang, als je dat niet gewend bent! Vervolgens weer 1 of 2 weken nemen om uit te bouwen naar 15 minuten draven, 5 minuten stappen afwisselen, dan 20 minuten draven, 5 minuten stappen afwisselen, net zolang tot je 30 minuten kunt draven, 5 minuten stappen, en dat 3 cycli achter elkaar. Dan ben je dus ruim anderhalf uur aan het rijden, en zal je een afstand van ongeveer 15 km afleggen.

Op dit punt aangekomen kun je galop gaan introduceren: halverwege je 30 minuten draf doe je een paar minuten galop. Ook dat bouw je per week uit naar langer achtereen galopperen. Tot je 10 minuten achtereen kunt galopperen. En daarna kun je de draf weer verder uitbouwen. Binnen een paar maanden kun je op 25 min draf, 10 min galop, 25 min draf (samen 1 uur) zitten. Paar minuutjes stappen tussendoor, en je begint aan je volgende uur van 25 draf/10 galop/25 draf. Als je op deze manier 3 keer per week 1,5 - 2 uur traint kun je makkelijk een klasse I uitrijden.

Eén kanttekening: dit schema werkt goed met paarden en ponies met een beetje bloed. De ruigere rassen (Fjorden, Haflingers ed) hebben meer tijd nodig. Daar moet je veel langer veel staparbeid doen, en zul je veel langzamer kunnen opbouwen. Ook zal je galoptraining pas later gaan introduceren, aangezien dat voor die rassen een zwaardere belasting is.

Rij niet vaker dan 4x per week, want je paard moet 24-48 uur de tijd krijgen om te herstellen. Eén keer per week een uurtje dressuur naast 3x per week afstand/conditie trainen is goed voor de bespiering, en het rechtgericht blijven.

Investeer in een stetoscoop, en leer de hartslag van je paard luisteren. Meet na een drafreprise hoe hoog die is, en meet na je 5 minuten stappen hoe hoog die is. Blijft de hartslag na die 5 minuten stappen rond of (ver) boven de 100, dan stap je wat langer. Zit je hartslag iedere keer tussen de 70-80 (of is-ie nog lager), dan gaat het goed.
Normale rusthartslag van een paard is 30-40. Bij Endurance moet je met 60 of minder bij controles en over de finish komen in klasse I.

Normale waardes (voor bloedpaardjes) in stap zijn 60-80
Draf: 100-130
Galop: 130-150

Eea natuurlijk heel erg afhankelijk van terrein en snelheid, naast conditie. Mul zand kan je hartslag zó 20 slagen omhoog gooien, bergopwaarts rijden ook.