Ideeën voor een carroussel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oberek

Ideeën voor een carroussel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 22:13

Hallo,

Ik wil graag met een groepje een carroussel demonstratie gaan geven. Het niveau van de ruiters is ongeveer M, dus dat moet wel wat aardigs kunnen worden. Alleen ben ik nu hard aan het nadenken over figuren.

Heeft iemand toevallig een carroussel proef digitaal, of leuke figuren? Of is er een site waar ik voorbeeld proeven kan vinden?

Oberek

Re: Ideeën voor een carroussel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 21:25

Zijn er helemaal geen carroussel ruiters hier op Bokt?

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:54

Jawel, hier Haha!

Je kunt bij het VCN een boekje aanvragen met alle standaardfiguren erin, www.vcncarrousel.nl Het staat op de hoofdpagina.

Het kost 11,50 euro, en dan heb je voorlopig geen inspiratie meer nodig Knipoog

Mocht je het geld er niet aan willen uitgeven, dan kan ik je eventueel wel een keer wat figuren proberen uit te leggen.
Maar met dat boekje (staan ook stap voor stap plaatjes in) is het nét even wat makkelijker Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 23:16

Ik weet niet wat voor figuren jullie beheersen, maar ik vond de vlinder, acht en achterwaarts, en de molentjes wel erg indrukwekkende figuren. Je geeft een ander de indruk dat je compleet de weg kwijt bent, en ineens is alles zomaar opgelost. Het zijn alleen geen makkelijke oefeningen, en vergen heel wat training.

De dubbele tourniquet vond ik wel leuk, en die is vrij simpel te rijden. Maar wij hadden een twaalftal, daar zijn die oefeningen dan ook erg leuk voor. Met hoeveel mensen zijn jullie?

Oberek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 08:49

Het gaat om een demonstratie op een concours. We willen binnenkomen met ik geloof 16 ruiters. Daar zitten ook hele jonge ponyruitertjes bij. Het idee is om dan met zijn allen binnen te komen, halt te houden en iets simpels als een volte en splitsen en bij elkaar komen te doen. Dan gaan de kleintjes er uit en blijven er 6 of 8 ponies over die rond M niveau wel beheersen. We hebben nog helemaal niet geoefend en hebben nog ongeveer 2 maanden.

Zouden jullie die figuren een beetje meer kunnen uitleggen? mag ook via PB.

Ik ken wel de molenwiek, dat is denk ik hetzelfde als de molentjes van Cassidy. Je rijdt dan met z'n allen op een lijn, de binnenste stappen en de buitenste draven, zo draai je met zijn alleen een rondje.
Een ander figuur wat ik ken is een slangenvolte met in elke boog de binnenste sectie een volte 10m. We dachten ook aan met 2 secties over de AC lijn komen en dan allebei een andere kant op wijken.
Wat ik vooral nog lastig vind is hoe je de figuren aan elkaar rijgt, vandaar mijn vraag voor een voorbeeld proef. Dan heb ik een uitgangspunt en kan ik daarin weer dingen veranderen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:03

Nee, de molentjes is wat ingewikkelder dan de molenwiek. En als jullie twee maanden hebben is die oefening haast niet te doen.

Het is alweer een hele poos geleden, maar dit is de dubbele tourniquet zoals ik hem in mijn hoofd heb zitten.
Dit is voor een twaalftal. Linker ruiters zijn eerste peleton, rechter ruiters zijn tweede peleton. Eerste zes ruiters zijn eerste sectie, tweede zes ruiters zijn tweede sectie. De eerste van de sectie in dat peleton is altijd het hoofd.

Bedoeling is dat beide peletons zich splitsen en op de rechterhand gaan rijden. Op de korte zijdes van A en C rijden de hoofden van beide peletons eerste sectie door tot aan de hoek, hoofden van beide peletons tweede sectie wijken af op het moment dat ze C en A bereiken.

Eerste secties en tweede secties maken beide tegelijkertijd een kleine volte halve baan rechtsom (10m). Na de volte kleine baan, rijden beide eerste secties naar X en secties twee naar E of B. Maken daar een volte linksom 10m. Na de volte rijdt secties1 door naar de hoek en maken daar weer een volte rechtsom. Secties 2 rijden door naar A en C, en maken daar een volte rechtsom. Als iedereen klaar is, komen beide peletons weer in de volgorde zoals ze begonnen en op dezelfde hand terecht (rechterhand). Als je van boven kijkt ziet het er per peleton in principe uit als twee gebroken lijnen parallel naast elkaar, met op de begin en eindpunten punten een volte naar rechts en in het midden een volte naar links. Op de middenste volte kom je ruiters tegen van het andere peleton. Deze oefening komt het beste uit met twaalftallen, anders kloppen de afstanden niet. Belangrijk is ook dat je op elkaar blijft letten en synchroon rijdt. Maar dat telt eigenlijk voor de hele caroussel.

Om naar de dubbele tourniquet toe te werken kun je bijvoorbeeld een volte E-B-E opnemen, en van daaruit ieder peleton een kant uit laten gaan. Zelfde oefening kun je ook gebruiken om de beide peletons weer achter elkaar te laten komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:10

Nog een leuke oefening: grote volte E-B, alle ruiters op dezelfde hand de volte laten verkleinen tot ze echt kop aan staart rijden, dan tegelijkertijd een rechtsomkeert terug naar de grote grote volte. Ben je ook meteen van hand veranderd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:24

Nog eentje: beide peletons uit elkaar tot ze allebei op de lange zijde rijden, dan met enen oversteken, en dan of in het midden weer samenkomen, of elkaar passeren.

Als jullie nog helemaal niet hebben geoefend denk ik dat het nog een probleem gaat worden om de match te vinden van de paarden die naast elkaar kunnen en moeten. Alleen daar al ben je een tijdje mee bezig.

Oberek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 13:29

Thanx, dat zijn wel een paar leuke ideetjes. Die volte is leuk en niet te moeilijk en die tourniquetjes moet met flink oefenen wel lukken. Op zich kennen de meestje ponies elkaar wel, dus ik hoop dat dat niet al te veel problemen gaat geven. Het hangt ook een beetje af hoe snel die meiden het oppikken. Maar ik kan zo wel een beginnetje maken.
Het gaat er om dat het er leuk uit ziet en niet al te moeilijk is om aan te leren.

heb je toevallig nog een leuk galop- en/of stapfiguur?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:41

Stapoefening: Beide peletons tegen elkaar in laten rijden op de AC lijn, en dan per paar een klein cirkeltje om elkaar heen laten rijden, aansluitend weer rechtuit de weg vervolgen.

Galopoefening: denk je dat het lukt om de paarden in galop naast elkaar te laten lopen? Zo ja: Secties splitsen, iedere sectie naast elkaar op een volte, dan aangalloperen. Aansluitend de peletons van de sectie die aan de binnenkant van de volte rijden middels kleine volte in galop achter het andere peleton aan te laten sluiten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:53

Ik weet niet of en hoe je normaal aanwijzingen geeft, maar zonder " mars" kom je er niet in de caroussel. De oefening moet pas worden uitgevoerd op het moment dat jij "mars" zegt. Dat duurt ook even voordat je dat erin hebt zitten.

En oefen de tourniquet eerst in stap. Dan heb je tijd om de oefening uit te leggen en kan iedereen zich even orienteren.

Oberek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 15:23

Ok thanx! Ik denk dat ik hier een heel eind mee kom. Ik heb op internet een proef voor een viertal gevonden, samen met jouw figuren kan ik wel wat leuks verzinnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:18

Diagonaal van hand veranderen doet het ook erg goed, helemaal als ze door elkaar/langs elkaar heen moeten. Kun je doen per Peleton, of per sectie.

Hoewel je maar 2 maanden hebt moet je er wel voor waken dat het er niet te simpel uit gaat zien. Laat de oefeningen redelijk snel op elkaar volgen Hou de aandacht van het publiek erbij. Als je iedere keer een rondje hoefslag maakt voordat je de volgende oefening inzet is het een beetje saai.

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 22:12

Ik weet nog wel een figuur dat vrij simpel te rijden is in de galop.
Misschien niet het meest origineel, maar als het netjes gereden wordt wel leuk om te zien.

Je rijdt met 2 pelotons, allebei op dezelfde hand. Laten we voor het gemak even rechtsom zeggen. Nu laat je de oneven nummers rechtuit rijden, en de even nummers bij A en C een grote volte rijden. Gevolg: de even nummers komen in het andere peloton terecht. Dan kun je ervoor kiezen om het nog een keer meteen er achteraan te doen, dan zit alles weer goed, of je kunt het gewoon zo laten.

Verder sluit ik me aan bij alle tips die Cassidy geeft. Sowieso is het voor de groep wel handig als je (vooral de wat langere) oefeningen eerst in stap oefent.

De dubbele tourniquet rijdt vrijwel iedere carrouselgroep Knipoog , maar het is wel een heel leuk figuur om te zien én om te rijden.

Als je veel tijd hebt om te oefenen, is het groot ruiterkruis ook een leuke optie. Je rijdt met twee pelotons, beide op dezelfde hand. Vervolgens wenden de twee groepen bij A en C af en steken recht over richting C/A. Daar aangekomen gaat de eerste ruiter naar links, en de tweede ruiter naar rechts en zo verder. Aangekomen in de hoeken gaat iedereen van hand veranderen, waardoor iedereen dus richting X rijdt. Kom je van de linkerkant, dan geef je elkaar de linkerhand, kom je van de rechterkant, dan geef je elkaar dus de rechterhand. Nu komen dus eerst de twee pelotonhoofden tegelijk in tegengestelde richting over de X, daarna de tweede ruiters etcetera. Als je klaar bent met van hand veranderen, dan wend je weer af bij de A en de C en voeg je weer in op de plaats waar je vandaan kwam. Klinkt heel ingewikkeld, maar dat valt echt heel erg mee. Kwestie van oefenen, dat wel.

Nog 1 tip: zorg voor goede muziek! Een proef staat of valt met de muziek Lachen

Ik hoop dat je een beetje wijs kunt worden uit mijn omschrijving... Knipoog

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 08:00

Ik weet van vroeger nog een onwijs leuk, maar moeilijk figuur, de kurketrekker heette dat. Bij E-B-E 4 voltes 4 op 1 volte en dan stroomden ze door naar de volgende volte etc. Maar dat is een B-poule oefening volgens mij Haha!

Oberek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 09:41

Super! jullie beschrijvingen zijn prima, ik kan ze mee tekenen en dan is het duidelijk. Ik ga dit weekend samen met het meisje die met het idee kwam rond de tafel zitten om eens te gaan puzzelen.
We hebben waarschijnlijk al iemand gevonden die er leuke muziek bij gaat zoeken. Als de proef een beetje loopt zetten we het op video en kan diegene aan de slag.
Ik hoop dat we 8 goede ruiters overhouden voor het spectaculaire gedeelte. We beginnen dus met een grote groep met allemaal ponyruiters van de club. Dan rijden we 1 of 2 simpele figuren en het is de bedoeling dat de kleinsten er dan uit gaan en dat we met 6 of 8 grote ponies overblijven. Die meiden rijden allemaal best aardig, dus ik hoop dat we een paar leuke figuren kunnen laten zien.
Het ruiterkruis lijkt me best lastig. Hoe zit dat dan precies bij de X, dan moet je elkaar dus links passeren en ook nog eens elkaar doorlaten, toch?
IIG erg bedankt voor jullie figuren, ik zal af en toe wel ff laten weten hoe het gaat met de voorbereidingen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:22

Ipsilonka schreef:
Ik weet van vroeger nog een onwijs leuk, maar moeilijk figuur, de kurketrekker heette dat. Bij E-B-E 4 voltes 4 op 1 volte en dan stroomden ze door naar de volgende volte etc. Maar dat is een B-poule oefening volgens mij Haha!

Deze oefening ken ik als de molentjes, als er tussendoor ook nog van hand wordt veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:39

Mss is het ook een leuk id om 1 groep bij A en 1 groep bij C te laten afwenden, vervolgens als iedereen een iemand heeft om naast de ander te rijden ze om elkaar heen te laten draaien. Of van hand veranderen en om elkaar heen laten slalommen Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:53

Groot ruiterkruis is heel leuk. Dan ga je eerst A afwenden, X splitsen naar E en B, bij E en B weer splitsen (eerste ruiter links, tweede rechts etc.) Dan heb je dus 4 groepen. Eerst even elkaar links passeren bij A en C en dan gaan alle groep van handveranderen, dus elke groep appart, een bij H, een bij F, een bij M en een bij K en dan op X doorlaten.
Als je het eenmaal doorhebt is het heel makkelijk, maar zier er erg leuk uit.
Snap je het? Anders maak ik er even een tekening bij.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:10

Afbeelding
Zoiets, beetje onduidelijk, maar hoop dat je het snapt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:15

Nog een leuke, maar heel simpele oefening voor de galop. Twee groepe, allebei dezelfde kant op op de volte bij B en E (dus de
één bij B en de ander bij E) Dan één grote volte, dan één volte 15 meter (wel goed aansluiten anders past het niet) en dan weer één grote volte, ziet er heel leuk uit.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:23

oh leuk .. al heb ik er dus alleen in gereden en nooit iets zelf verzonnen of zo

en MARS is inderdaad heilig en iedereen moet goed naar elkaar kijken en op elkaar letten om alles mooi even ver uit elkaar te krijgen enzo.

Wat ik ook leuk vond was naast elkaar en bij c splitsen dan gaat de ene groep op binnenhoefslag even ver uit elkaar stilstaan de andere groep komt van de andere kant en slalomt er dan omheen ( Bloos ben niet zo'n held in uitleggen ervan)

en in de dressuurproevenboekjes staan toch ook 4 en 8 tal proeven is daar niet ook wat uit te halen ?!

Galop deden we gesplitst in 2 groepjes soms in tegengestelde richting om elkaar heen op volte soms 2 aparte voltes --> wel zodat we op de zelfde tijd om tegenovergestelde plek waren zodat het toch een samenspel was...

Er is zoveel mogelijk, maar zou denk ik snel iets in elkaar zetten want het oefenen en op elkaar ingespeelt raken e.d. duurt al best een tijdje Knipoog

SUCCES ermee --> vond het altijd erg leuk en gezellig en het ziet er ook altijd zo leuk uit Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:52

Ik zou het leuk vinden als je de uiteindelijke proef hier neer zet. Kunnen we even kijken wat jullie hebben verzonnen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:56

Met groeten stonden we altijd in de vorm van een N, van r.v. Nederhorst den berg. zoiets kan je natuurlijk ook doen.

Oberek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 15:36

Dat tekeningetje is wel ff handig Anouar. Ik ben zelf ook al druk alle figuren aan het tekenen. We hebben idd het proevenboekje ook als ondersteuning.
Ik hoop er einde van de week wat verder mee te zijn gekomen. Ik houd jullie op de hoogte!

Ik zal kijken wat ik voor de uiteindelijke proef kan doen.