Paard met pensioen, wat zijn de mogelijkheden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Paard met pensioen, wat zijn de mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 12:05

Omdat ik weet dat Bolivia niet helemaal gezond is, wil ik alvast een goed idee hebben van wat ik voor haar kan doen als ik er niet meer op kan rijden. Ik hoop natuurlijk dat dat nog heel lang duurt, maar ik word onrustig van het idee dat ik niet weet wat ik moet doen als dat tijdstip komt.

Ik heb wel eens gehoord van mensen die hun paard naar Frankrijk hebben gebracht en dat het paard daar op een uitgestrekt stuk land loopt. Ze betalen daar gewoon elk jaar voor.

Bolivia is nu pas 8 en ik denk dus dat ze in een paardenrusthuis niet echt op haar plaats is. Het liefst zou ik haar in een kudde dag en nacht op de wei zetten. 's Winters ligt een beetje aan het klimaat, want Bolivia maakt helemaal geen wintervacht aan. Misschien in de winter in een uitloopstal.

Ik ga binnenkort weer terug naar de kliniek om te kijken wat een half jaar niet nageeflijk rijden heeft gedaan met haar gezondheid. Ik ben namelijk niet van plan om haar elk half jaar 5 weken te longeren, dan weer 'kapot' te rijden en dan weer 5 weken te longeren voor herstel etc. Ik wil haar dat niet aandoen.

Als ze in de kliniek zeggen dat het erger is geworden dan komt mijn vraag dus wel dichterbij. Ik zou heel blij zijn als ik vooraf iets kan regelen.


Fitzroy

Berichten: 25041
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 13:32

Manon, op het gevaar af dat je me een grote bemoeial vind.

Waarom probeer je niet iemand te vinden voor Bolivia die haar wel nageeflijk kan rijden?
Dan kan Bolivia misschien nog jaren gezond mee en kun jij je misschien richten op een leerpaard?

't is maar een idee .... een paard met zijn 8e al met pensioen geven lijkt me niet echt een goede optie.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 14:47

Ik weet inderdaad een adres in Frankrijk waar dit soort paarden vaak belanden. Een kennis van ons heeft een opfok bedrijf in Frankrijk, daarbij heeft ze ook vaak dt soort dieren en daar heeft ze dus een "kneuzen" wei voor. Er lopen veel paarden die anders nergens terecht kunnen. Ze heeft een terein van 110 HA, afwisselend met heuvels en natuurlijke water voorziening. Ik geloof dat er 4 groepen zijn van veulens en 1 groep "kneusjes"
Ik ben er afgelopen zomer geweest en denk dat ik ieder paard zo'n leven zou wensen. Enige wat nadelig is zijn wat vliegen maar verder hebben de ieren alle vrijheid en worden ze iedere dag goed in de gaten gehouden. Wel eens een kudde paarden gezocht in zo'n groot terein ?.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 16:42

Ik heb dit net naar Fitz gepbt:

Ik zou dat een heel goed idee vinden, maar er spelen een aantal dingen mee:
- om haar goed te rijden moet je echt een goede ruiter zijn. Welke goede ruiter heeft zin om een paard te gaan rijden met artrose fase 3. Dit betekent namelijk dat je zo'n paard traint en dat het op een onbekend moment ophoudt omdat het paard het niet meer aan kan.
- ik wil eigenlijk controle houden op Bolivia zodat ik zeker weet dat er niet mee wordt gesprongen en dat ze nageeflijk wordt gereden.
- ik wil niet dat ze wordt afgemaakt als ze niet meer in de sport kan lopen, dan wil ik haar alsnog naar Frankrijk brengen.

Ik zou haar zo weggeven aan iemand die deze regels kan aannemen. Maar waar vind je die?

Het speelt ook absoluut mee dat ik het ook wel eens zat ben om zo te kloten met haar. Een goede ruiter zou er plezier van kunnen hebben, voor mij is een leerpaard veel beter.

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 11:41

hoi
dat weiland in frankrijk zou best lekker voor haar zijn ze is nog jong en zou daar heerlijk kunnen genieten.als je haar dichterbij wil hebben kan je haar ook in een rusthuis zetten hoor dat geeft niks.mijn paard staat in rockanje(hij is wel ouder)in een rusthuis daar staat een draver waar ook niet meer opgereden kan worden en die is nog niet zo oud.ze gaan daar zomers dag en nacht de wei in en s'winters ook zo veel mogelijk naar buiten of een paar uurtjes in een overdekte padock de paarden hebben op stal ook contact met elkaar.

groetjes diana

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 12:22

als het opgelost is met nageefelijk rijden(wat ik een beetje opmaak uit dit verhaal..)kan je dan niet in der daad iemand anders erop laten?desnoods ga je er zelf wel heen om toch nog het toezicht te houden. of natuurlijk zelf goed lesnemen en er zelf met haar aan gaan werken..en over dat moeilijk te vinden zijn. is er niet een meisje van rond de 15/16 die graag een eigen pony wil amar het niet mag..bij ons zijn er veel verzorgers en weinig verzorgpaarden, ik weet niet hoe dat bij jullie zit?

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 13:15

hoi, wij zoeken nog een fokmerrie met goede papieren die niet meer bereden hoeft te worden.
ze komt dan in de meidenkudde 365 dagen per jaar. in de winter krijgen ze hooi bij en bijvoer.
ze wordt dan gebruikt voor de fok en leidt verder een luizenleventje.
je kan haar dan altijd komen opzoeken en eventueel berijden, we hebben een goede bak.
ik zal haar dan wel eens in de week longeren om de conditie een beetje op peil te houden.
er komt een solarium dus dan wordt ze niet bezweet het land weer opgegooid.
ze heeft heel veel ruimte tot haar beschikking...en dan bedoel ik echt heel veel.
ik betaal dan niets voor de aanschaf maar alleen de huur van het land en eventuele andere kosten.
vooraleerst weet ik niet of Bolivia papieren heeft, maar anders is dit misschien een optie?
groetjes Fenna

Bon Jovi rules!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 13:41

Mijn mening: met een paard dat al op zo'n jonge leeftijd zo versleten is zou je niet moeten fokken! Probeer de natuurlijke selectie een beetje in stand te houden en fok alleen met gezonde paarden. Goede papieren of niet. Op een paard met een goed papier en slechte benen kun je nog altijd niet rijden.

Zo'n weiland in Frankrijk lijkt me ideaal! Dan leeft ze als 'een paard in Frankrijk' Haha!
Eventueel heb ik ook nog wel een adres in Polen voor je, zijn Nederlandse mensen.

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wopkebrok en 68 bezoekers