Rugpijn --> welk zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Rugpijn --> welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 03:29

Ja, ik ben dus degene met rugpijn, niet m'n paardje Clown

Op Stan heb ik een Wintec dressuurzadel (die met een verstelbare boom). Áltijd als ik gereden heb, kan ik een tijdje niet op of neer van de rugpijn. Vandaag heb ik er even zonder zadel opgezeten en dat is dus al helemaal uit den boze Verdrietig Hiervoor heb ik ook een VZ gehad, een JC-dressuur en een andere Wintec dressuur en met allemaal krijg ik rugpijn.

Nou vroeg ik mij af of iemand weet welk zadel je rug ontlast. Dan mag er in alle richtingen gedacht worden: dressuur, western, barefoot, australian stock, etcetc.

Ik rij al heel weinig, maar ben zeker wel van plan om het weer op te pakken. Daarbij heb ik een jonge merrie die binnenkort ingereden wordt en ook doorgereden moet worden. Als ik nu alleen al denk aan de rugpijn in combinatie met rijden, dan hoef ik al niet meer...

Wie heeft hetzelfde probleem en heeft wél het perfecte zadel kunnen vinden?

Ik hoop op reacties, want dit is echt niet leuk meer Scheve mond

Angela

Re: Rugpijn --> welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:02

Weet je zeker dat het niet iets is dat door je houding komt? je kunt enorme pijn in je rug krijgen als je daar net een aantal spieren spant die zouden moeten ontspannen.

Bij een boomlooszadel (barefoot o.a.) krijg je vanzelf een betere (ontspannende) houding. Je zou een testzadel kunnen aanvragen op www.boomloosrijden.nl, misschien is het wel wat voor jou!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:37

ik ben ook een rugpijnklant, op een boomzadel houd ik het 5 minuten vol, op mijn Barefoot een half uurtje en nu heb ik een Torsion, weg rugpijn, ik kan het uren volhouden als ik zou willen....... ook boomloos dus

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:51

Ik heb ook vaak last van rugpijn, maar ik rij nu met een Wintec dressuurzadel met boom, en hier krijg ik nauwelijks tot geen rugpijn van en kan ik als ik wil uren rijden. Normaal hield het na 3 kwartier uiterlijk wel op, op een kieffer dressuurzadel.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:52

ook ik heb snel last van mijn rug, en ik heb met mijn boomloze zadel (een Bob Marshall) nergens last van.... Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:14

Mijn ervaring is dat je in een neerwaartse spiraal komt door steeds minder te gaan rijden. Ik heb jarenlang met rugpijn gereden, ging daardoor steeds minder rijden tot ik op een gegeven moment 1x in de 14 dagen een uurtje op m'n paard zat. Heb er zelfs over gedacht alle paarden weg te doen.
Toen ben ik - door anderen enthousiast gemaakt - endurance gaan rijden; het meest idiote dat je je met rugpijn voor kunt stellen. Eerste wedstrijd over 26 deed ik bijna 3 uur over. Kwam gebroken van m'n paard. Die zelfde dag was er ook een wedstrijd over 52 km, en ik riep bij de finish: 2x zo'n afstand? In geen 52 jaar!
4 maanden later reed ik m'n eerste wedstrijd van 52 km Haha! en nu rijd ik 90 km wedstrijden. Nooit meer last van m'n rug gehad, gewoon omdat ik veel meer ben ga rijden. Eerst gewoon op VZ zadel en nu een Western zadel. Daar wordt je wel minder moe in, da's ook een feit, maar voor je rug maakt het geen biet uit. Wel voor je comfort.

Kortom: train je rug! ipv het bij je zadel te zoeken. Ga desnoods eerst naar een sportschool met fysiotherapeutische begeleiding om je rug sterker te maken. Lukt dat echt niet, koop dan een tölter. Want een zadel maakt hooguit een marginaal verschil en haalt de oorzaak niet weg...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:19

Ligt je zadel wel goed? Ik heb ook ontzettende last gehad van mijn rug. Ik dacht dat het aan mijn houding lag of aan mijn borsten Clown (grote cup). Maar mijn zadel lag gewoon te ver naar achteren gekantelt. Nu heb ik een nieuw zadel en heel mijn rugpijn is gewoon verdwenen. Maar wanneer ik weer op een zadel zit wat te ver naar achteren gekantelt ligt, dan voel ik het al in mijn rug. (met naar achteren gekantelt bedoel ik dus dat de kussens van het zadel eigelijk te laag zijn).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:53

Citaat:
Ga desnoods eerst naar een sportschool met fysiotherapeutische begeleiding om je rug sterker te maken.

van mijn manueel therapeut mag ik absoluut niet meer paardrijden, hij is daar echt heel zwaar op tegen....

Het zal ook wel uitmaken wat je aan je rug mankeert, ik heb als tiener 6 jaar in een rechtophouder rondgelopen en 's nachts in een gipscorset moeten slapen.

Nu met een boomloos zadel kan ik voor het eerst in mijn leven pijnvrij paardrijden. Ik heb vroeger, toen ik nog jong was gejaagd, na een jacht kon ik een week niet op of neer, maar ik bleef toch maar volhouden...... leuk joh, paardrijden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:03

Ik zou een westernzadel aanraden, maar dan een westernzadel dat je redelijk rechtop neerzet, meer een pleasurezadel dus. Ik ben een keertje een website tegengekomen, waar uitleg werd gegeven over de houding van rugpatienten in het zadel, en welke zadels dan geschikt zijn. Ik zal even kijken of ik wat kan vinden.

Verder zou je eens kunnen laten nakijken of er niet wat scheef zit in je rug. Een osteopaat of manueel therapeut kunnen uitkomst bieden.

Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat je probeerd om op een gangenpaard te rijden. Ijslander of toeltende draver, missouri foxtrotter of een saddlebred.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-05-05 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:06

Citaat:
Een psteopaat of manueel therapeut kunnen uitkomst bieden.

en je vervolgens sterk afraden om paard te rijden Huilen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:14

Ligt aan de aandoening die je hebt....

Kan het niet uitstaan dat ik niets kan vinden, het was een website, ik weet het zeker. Maar als ik zoek op rugproblemen kom ik uit bij allerlei paardensites en niets bij sites voor mensen...

Ik blijf zoeken...

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:21

ik denk dat de barefoot een oplossing is!

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:25

Het ligt er volgens mij echt aan wat voor een rugpijn je hebt?
Ik heb mijn rug gebroken gehad, zou ook niet meer kunnen rijden.Toch gedaan...De eerste maanden waren hels, je moet echt je spieren weer helemaal opnieuw trainen. Maar nu heb ik er juist last van als ik een lange tijd niet rijd. Ik rijd gewoon op een rossner dresuurzadel...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:35

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:59

Beetje off-topic, maar die zijn echt gigantisch lelijk! Haha! Smaken verschillen Tong uitsteken
Ik heb ook minder last met een boomloos (barefoot). Ik denk dat het best de moeite waard een testzadel aan te vragen. Informeer gewoon is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:09

Ik kan met mijn ex hernia rug gecombineert met verkrampte rugspieren ook niet meer op een engels zadel zitten.

Ik heb nu een barefoot en dat gaat prima.
Overigens zijn westernzadels of stockzadels ook prima.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:13

ik heb iets horen waaien,over een zadel,speciaal voor rugpatienten.
die zou o.a de Heimolden in Bergen op Zoom te koop hebben!
maar het blijft ook echt met "horen waaien"
ik weet verder absoluut geen naam oid.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:44

Ik ben ook een ex hernia patient en rij met een western zadel. Dat gaat prima. Binnenkort krijg ik een Barefoot voor mijn andere paarden. Mijn kraker/fysio zei dat ik gerust mocht paardrijden en dat het zelfs goed was. Ik heb inderdaad meer last als ik een poos niet gereden heb.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:09

Ik heb ook erg snel last van m'n rug, maar op het dressuurzadel wat ik nu heb nergens last van (KN Symphony)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:12

Ik weet natuurlijk niet hoe ernstig het gesteld is met jouw rugpijn, maar ik heb er een tijdje terug ook last van gehad. Ik train soms 1,5 uur, en als je dan aan één stuk door doorzit krijgt je rug best wat te verduren. Mijn zadel is eigenlijk iets te groot voor mij waardoor het bekken aan de achterkant weining tot geen steun krijgt, waardoor je onderrug al het werk moet doen. Nu ik een schapenbontje op mijn zadel heb, heb ik én minder last van doorrijden én geen pijn in mijn onderrug meer doordat het zadel kleiner wordt en ik meer steun heb.
Ik kon na het rijden ook absoluut niet plat op mijn rug gaan liggen, dat deed echt ontzettend pijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:20

doorzitten???????? als je dat nog kan met rugpijn, ben je wel héél stoer! Dat heb ik al zeker in geen 25 jaar meer gedaan, moet er niet aan denken.....

Op m'n rug liggen kan ik nooit, opstaan moet ook altijd op een aparte manier, met opgetrokken knieën

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:39

@ Smurf: ik heb er ook niet echt enorm veel last van gehad, het was gewoon een onprettig zeurderig gevoel. Vandaar mij vraag aan de TS in welke mate zij last heeft van rugpijn. In jouw geval verhelp je het euvel niet met een schapenvachtje.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:56

Bij ons op stal staan meerdere mensen met rugproblemen maar sinds ze een KN hebben gaat het met rijden steeds beter. Sommige hebben zelfs helemaal geen last meer van hun rug.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:58

Doorzitten doe ik ook bijna niet meer.

De ene keer gaat het beter als de andere keer.
Maar als ik een verkeerd moment uitkies moet ik boeten ook.

Overigens vin dik het belangrijk dat je eerst eens naar een dokter gaat om te kijken waar de klachten echt vandaan komen.

Paardrijden kan best helpen maar soms kan het ook schade aanrichten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 16:29

Ik heb een S in m'n ruggewervel en enkele wervels worden 'eruit' gedrukt en daarbij heb ik 3,5 jaar geleden m'n rug gekneusd, na die tijd bijna elke dag rugpijn gehad. Heb al fysioterapie gehad, maar dat werkt allemaal niets. Ik hou mezelf dus steeds voor dat ik het gewoon moet accepteren, maar het wordt steeds moelijker... Rijden doe ik nu dus ook veel minder, maar ik wil het gewoon weer op gaan pakken, want m'n paarden worden zo wel erg dure honden Knipoog Een gangenpaard is dus geen optie voor mij, want ik heb al 2 schatten van paarden Lachen

Ik heb gister dus even zonder zadel gereden en gisteravond kon ik nog met moeite m'n bed inkomen.

Een barefoot lijkt me op zich wel een optie Ja