Een vraagje over de manen van een fjord.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
myrthe

Berichten: 1353
Geregistreerd: 30-10-01
Woonplaats: ijsselstein

Een vraagje over de manen van een fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-02 17:55

Ik doe mijn eerste werkstuk over de fjord maar nu is mijn vraag:
Zijn de manen van een fjord geknipt of blijven ze gewoon zo kort ??

!Alvast bedankt!

Myrthe

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:08

De manen zijn geknipt. Anders heeft een fjord ook gewoon lange manen net als ieder ander paard.

Het is een hoop werk dat bijhouden. Maar houd je het bij dan ziet het er ook mooi uit. vind ik.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:10

Ze worden zo geknipt hoor *LOL* .
Dat is een overblijfsel van onze Vikingen. Ze knipten hun Noorse paarden de manen kort om de gespierde nekken goed te laten zien. Het was dus 'stoer'.
Ik zie ze eigenlijk liever met lange manen, die Fjorden.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:29

In Nederland en in Denemarken knippen ze het witte wat korter dan het zwarte, zodat je een zwarte band ziet. In Duitsland en Noorwegen houden ze het op gelijke lengte zeg maar. ( natuurlijk zijn er mensen die het anders doen Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:30

Ik knip ze elke twee weken Haha! anders wordt het een punkie!
Je knipt het wit een handbreed, in een soort halve maan, waarvan het hoogste punt recht boven de boeg hoort te liggen. Het zwart is een duimbreed langer.
Uitzondering is als de Fjord een hengstenpluk heeft, dat is een pluk lange manen bij de schoft. Dan mag het wit en het zwart even lang zijn, en wordt een handbreedte voor beide kleuren aangehouden.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:48

zo als de rest ook al gezegd heeft, zo worden ze geknipt (er zijn vast mensen die wilden dat ze van nature zo kort bleven Haha! ).
En ik vind ze met geknipte manen vaak mooier dan met lange manen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 19:25

Qua manen sluit ik me bij de rest aan.

Meer info over de fjord kun je vinden op www.fjordstudbook.com en als je op de site van fjordmaniac (ofzo, iets in die geest) kijkt heb je ook nog foto's van het knippen.

Viv

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 19:41

Sonja schreef:
Je knipt het wit een handbreed, in een soort halve maan, waarvan het hoogste punt recht boven de boeg hoort te liggen.


Dit geldt toch alleen voor merries? Zo'n boog zeg maar

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 20:22

nee hoor alle fjorden worden in een boog geknipt.
Is toch geen gezicht als je het recht doet.

Dan is er ook nog onderscheid tussen de noorse en hollandse manier.

Corrct me if i'm wrong.

Noors: manen gelijk knippen en de staart hand breedte boven de kogel

Hollands: wit 2 vingers breed korter knippen dan het zwarte en de staart gewoon lang.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 22:26

Ha ha, leuk, maar weet iemand waarom die pluk manen bij de schoft niet "mag" worden geknipt? Daar is een reden voor.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 22:39

ikke schreef:
Ha ha, leuk, maar weet iemand waarom die pluk manen bij de schoft niet "mag" worden geknipt? Daar is een reden voor.


Dat was toch omdat het dan beter ligt met een zadel ofzo? Dat het laatste stuk manen niet in de weg zat?
En het was toch bedoeld voor geluk? Ik gok ook maar wat *LOL*

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:46

ikke schreef:
Ha ha, leuk, maar weet iemand waarom die pluk manen bij de schoft niet "mag" worden geknipt? Daar is een reden voor.


Haha, jij komt altijd met de juiste vragen af *LOL* .
Ik zou niet weten waarom. Misschien voor de ligging van het zadel of anders voor een goede "watergeleiding" als het regent? (schoft 'beschermen' tegen nattigheid?)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 08:14

ikke schreef:
Ha ha, leuk, maar weet iemand waarom die pluk manen bij de schoft niet "mag" worden geknipt? Daar is een reden voor.


De zogenoemde hengstenpluk is bedoeld voor merries. Als die gedekt worden bijt de hengst zich altijd in de schoft/manen vast, als je daar een pluk lange haren laat zitten heefttie een beetje houvast.
Gekke is alleen dat er meer ruinen en hengsten met zo'n pluk lopen dan merries, gewoon omdat het erg stoer staat.
Tjo heeft ook zo'n pluk gehad, mar die werd toen ik haar eenmaal ging rijden erg lelijk omdat je dekje steeds over die haren schuurt (die pluk kruipt tijdens het rijden onder je dekje) en dekens.
Dus die heb ik maar afgeknipt.
Viv

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 10:28

visje schreef:
Ik zie ze eigenlijk liever met lange manen, die Fjorden.


ik vind met geknipte manen mooier. met lange manen vind ik ze altijd veel kleiner lijken. ik knip ze trouwens om de 3-4 weken

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 12:09

Geef mij ook maar een netjes geknipte Fjord! Het heeft gewoon wat, het Fjordenkapsel. Haha! En idd Fjordenmensen, het zou makkelijk zijn als de manen niet zo hard groeiden hè? Knipoog Een hele kunst hoor, een Fjord knippen.... Party!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 12:35

die pluk is (oh oh, ik met mijn fjordenkennis Haha!) ook een stukje geschiedenis. Hier hielden de vikkingen zich aan vast bij gebrek aan zadel (is me verteld, heb verder dus geen verstand van fjorden)

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 13:27

volgens de regels van het stamboek hoort het witte 2 cm korter te zijn dan het zwarte... (heb ik tenminste net geleden geleerd op school!)