Training Endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Met welke takken van de sport kun je endurance combineren?

Springen
7 (28%)
Dressuur
10 (40%)
Western
7 (28%)
Dat is niet mogelijk
1 (4%)

Totaal aantal stemmen: 25

Let_be

Training Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 09:02

Hoi,

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe je jouw paard moet trainen voor Endurance. Ik ga niet zelf beginnen, maar ik zat dat Karin wel 105km heeft gereden.
Hoe train je daarop? Je kunt toch moeilijk steeds langer op je paard gaan zitten elke dag? Maar als je elke dag 1 uurtje rijd, hoe houd hij dan 9 uur vol?

En zou je dressuur/springen/western met endurance kunnen combineren?

Ben wel erg benieuwd, zit niet zo in dat wereldje.

Gr. Tamara

LADPR

Re: Training Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:24

Denkeignelijk alles wel. Ik de endurance komt het er vooral op aan om een goede conditie te hebben. Ik denk dat als je daarvoor je traint je best ook dressuur kan rijden of springen of western.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 10:52

Maar hoe train je dan voor endurance?

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:41

Je kunt endurance met alles combineren. Tot een bepaald niveau uiteraard. Maar een Z paard kan nog best een klasse 3 lopen (tot 100 km ofzo). Maar dat geldt imo voor elke willekeurige combi van paardensporten.

Informatie over hoe je moet trainen kun je in diverse topics vinden. Even de zoekfunctie gebruiken en je kunt je de komende weken wel vermaken met lezen Knipoog

Mooi begin: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=29&t=403437&hilit=

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:02

denk ook dat je het wel met alles kunt combineren... het gaat er toch om dat je pony ini goede conditie over de finish zet?? nou volgens mij helpen daar alle takken wel bij

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:06

Je traint in ieder geval niet door iedere dag 1 uur te rijden, dat is je zelf ook wel al duidelijk denk ik.

Ik rij zelf ook klasse II en III wedstrijden (tot 90 km zeg maar, daarboven vind ik het te ver worden) en maak ongeveer 75-100 km per week, verdeeld over 3 ritten. Daarnaast dressuur ik 1x per week, vaak aan de longe trouwens. Dressuur is 'krachttraining' voor een paard, dus doet vrijwel iedere enduranceruiter dressuuroefeningen. Ook om je paard recht en soepel te houden. Een scheef paard belast zichzelf ongelijk, en dat is fnuikend op lange afstanden.

Er wordt vrijwel nooit dagelijks gewerkt, en zeker geen lange ritten achter elkaar, omdat je paard tijd nodig heeft om van inspanning te herstellen. 7 dagen 10-15 km rijden is bij lange na niet zo effectief als 3 dagen 25-30 km rijden.

Je kunt bv beginnen met 10 min draf, 5 min stap afwisselen gedurende een uur of anderhalf (afhankelijk van ras en startconditie) en bouwt dat op tot je moeiteloos 1 uur achtereen kunt draven. Dan ga je eens 5 minuten galop introduceren, bv 20 min draf, 5 min galop, 20 min draf, 5 min galop. En zo bouw je dat uit.

Ik train nu (vanaf eind 2e seizoen) bv tijdens een wat langere rit 3 uur achter elkaar draf en galop afwissel (stappen doe ik alleen aan het begin en aan het einde). Mijn galopreprises zijn nu 20-25 min achtereen. Ik ben nu (4e seizoen) hier verder op aan het trainen, tot ik tijdens een rit van 30 km 50% van de tijd kan galopperen. Dan zal ik die afstand in 2 uur of wat minder afleggen. En zo bouw je dat telkens weer verder uit.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 13:02

Heel erg bedankt voor de uitleg Ibbel en ik zal eens bij dat topic kijken.
Maar een uur achter elkaar draven/galoperen, pffff
Dat moet je echt wel goed en rustig opbouwen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:10

QuijoSavan schreef:
Heel erg bedankt voor de uitleg Ibbel en ik zal eens bij dat topic kijken.
Maar een uur achter elkaar draven/galoperen, pffff
Dat moet je echt wel goed en rustig opbouwen!

En vergeet je conditie als ruiter niet! Dat doe je echt ook niet even. En een vermoeide ruiter zit z'n paard goed in de weg.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 13:52

Wat doen de endurance ruiters dan hier aan hun conditie? Extra sport buiten paardrijden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:35

QuijoSavan schreef:
Wat doen de endurance ruiters dan hier aan hun conditie? Extra sport buiten paardrijden?

Yep. Sportschool, hardlopen (ook handig voor het voorbrengen bij de keuringen), roeitrainer. Als je tenminste rond de 100 km ritten gaat rijden. Tot een km of 60 lukt het nog wel met alleen de conditie die je van het rijden zelf opbouwt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:43

QuijoSavan schreef:

Ik loop hard en soms neem ik mijn paard mee, lange lijnen en dan er leuk achter aan draven.

Ik combineer endurance met springen en dressuur als ik stevig in de bak rij is dat vermoeiender voor mijn paard dan wanneer ik 3 uur buiten rij.

Ik rij 3 keer in de week in de bak, doe een keer grondwerk hij heeft 1 dag vrij, ik rij 1 in de twee weken een trainingsrit +/- 35 km en twee of een keer in de week een klein rondje buiten van ong. 15