kan 1 ruin met 5 merries op t land?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gonnie

kan 1 ruin met 5 merries op t land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 12:05

Hallo
Ik sta op een kleine stal sinds kort en daar hebben ze 5 merries.Volgende week gaan ze het land op.Ik zelf heb een ruin...en ze komen dus op 1 landje te staan.Zou mijn ruin kunnen gaan reageren op de merries,ik bedoel kan het zijn gedrag veranderen?En ook tegenover mij??
Hij heeft hiervoor nml altijd met ruinen gestaan en is best een dominant meneertje.

GeneralFlynn

Re: kan 1 ruin met 5 merries op t land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:38

het kan wel,maar aangezien hij nu al vrij dominant is,heb je kans dat hij de kudde als 'zijn' kudde gaat zien,(hij is immers de enige man)en ze misschien ook gaat dekken. dan kan het dus best zijn dat zijn gedrag naar jou ook gaat veranderen,omdat hij in het land dan helemaal 'the man' is,en dus ook de baas wil gaan spelen over jou! ik zou het gewoon even aankijken,en hem meteen op zijn plaats wijzen als hij bijdehand is. succes ermee.. Pling

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:52

Met mijn ruin ging het prima, althans van zijn kant. Maar goed, ik heb geen dominante ruin en dekgedrag vertoont hij al helemaal niet. Hij heeft een tijdje in een 'kudde' met vier merries gelopen. Degene die uiteindelijk problemen ging veroorzaken, was juist een van die merries: die werd dominant en duldde de andere paarden niet meer in de buurt van haar 'favoriete' merrie. Die twee zijn na verloop van tijd afgezonderd van de rest omdat het redelijk gevaarlijk werd en toen was er weer rust in de tent.

Het valt altijd te proberen. Alleen merries of alleen ruinen bij elkaar hoeft ook niet altijd goed te gaan, hangt IMO geheel van het karakter van de paarden en de onderling uitgemaakte rangorde af.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:05

Ruinen en merries kunnen best bij elkaar in het land. Voor je ruin is het alleen jammer dat er niet nog een ruin bij is. Ruinen spelen namelijk veel meer dan merries en ruinen trekken hierdoor naar elkaar toe.

Als je paard al geruime tijd ruin is dan gaat hij de merries niet dekken. Een ruin heeft geen hengstengevoelens meer. Misschien dat hij tijdens het spelen eens op/tegen een paard aanspringt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:10

@ Tittel: het maakt niet uit hoe lang geleden een ruin gecastreerd is, meer invloed heeft de leeftijd waarop hij gecastreerd is, en of hij voor die tijd gedekt heeft (maar dat hoeft niet) . Een paard wat op oudere leeftijd is geruind kan altijd dekdrang houden.

In dit geval is het een kwestie van proberen. Een ruin kan goed met merries samen, maar dat ligt aan de paarden (zowel de merries als de ruin).
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-04-05 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:10

Tittel schreef:
Als je paard al geruime tijd ruin is dan gaat hij de merries niet dekken. Een ruin heeft geen hengstengevoelens meer.

Dat zou ik niet te snel zeggen... Ik ken aardig wat ruinen die al jaren geleden van hun mannelijkheid zijn ontdaan en toch de behoefte hebben om te 'dekken'. Mijn oude pony was er zo eentje: die 'herontdekte' op zijn 23e dat-ie ooit hengst was geweest en de merries in zijn weiland hadden geen moment rust, vooral als ze hengstig waren. En ja, dat apparaat ging er ook echt in... Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:13

Hoe ouder hoe gekker, he Karin? Ik heb dan altijd associaties met " vieze oude mannetjes" Lips are sealed

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:14

Bij ons op stal staat een inmiddels 33-jarige ruin die vorig jaar ook nog behoorlijk 'actief' was op dat gebied. Op het genante af ('bejaardenseks', hij viel voornamelijk op 20-jarige merries Knipoog ) Bloos!

Inmiddels staat-ie weer met een ruin samen. Haha!
Laatst bijgewerkt door Karin op 28-04-05 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:15

Cassidy schreef:
@ Tittel: het maakt niet uit hoe lang geleden een ruin gecastreerd is, meer invloed heeft de leeftijd waarop hij gecastreerd is, en of hij voor die tijd gedekt heeft (maar dat hoeft niet) . Een paard wat op oudere leeftijd is geruind kan altijd dekdrang houden.

In dit geval is het een kwestie van proberen. Een ruin kan goed met merries samen, maar dat ligt aan de paarden (zowel de merries als de ruin).

idd, zelfs oude Tocai van 28 deed het nog, en die was al vanaf 2 jaar ruin...

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:24

Het kan ook nog eens zijn dat hij rustiger word, want de dominante merrie blijft de baas. Dat is in de kudde ook zo.
De merrie bepaalt, de hengst verdedigd en houd de kudde bij elkaar.
Ik zou hem er gewoon bij zetten en het boeltje even in de gaten houden. De rangorde is doorgaans vrij snel bepaalt.

Succes ermee

Gonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 13:30

Dank jullie.Hij heeft nml een tijdje alleen bij een merrie gestaan die best onderdanig was.Hij is daar in die maand dat ie er stond erg veranderd tegenover mij....heel druk ,kijkerig,steigeren en willen vluchten tijdens t rijden.Ik ben hiervoor dus ook verhuisd,maar helaas staan hier ook alleen maar merries....Nu kan t zijn dat t daar was omdat ze maar met zijn 2en stonden? Misschien is een groep anders??
Vind t eng,t zelfde weer allemaal mee te maken.
Dekken,dat doet ie trouwens niet!!
Ik zit dus te dubben,van zal ik em er wel bijzetten??? Wat is wijsheid!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:48

Bij ons op stal staat één ruin en die staat bij 5 merries in het land. Dat gaat prima, terwijl hij pas met drie jaar gecastreerd is en ook al twee keer proef gedekt had als hengst. Hij heeft de merries nog nooit proberen te dekken en staat ook absoluut niet bovenaan in de groep. Hij heeft één merrie van haar plek verdreven en staat nu in rangorde dus op de vierde plaats, maar voor de andere merries heeft hij behoorlijk veel respect!! Misschien ook wel omdat hij nog maar 4 jaar is en die merries zijn allemaal boven de 10 jaar Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:02

Die van mij heeft vorig jaar drie maanden op de wei gestaan met zeven merries. Werd wel ernstig in elkaar getimmerd in het begin als hij te dicht bij kwam maar kon na verloop van tijd echt prima met ze overweg. De twee merries die bij hem op stal staan herkennen hem nog steeds en vinden hem nog steeds errug leuk!

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:17

Gonnie schreef:
Dank jullie.Hij heeft nml een tijdje alleen bij een merrie gestaan die best onderdanig was.Hij is daar in die maand dat ie er stond erg veranderd tegenover mij....heel druk ,kijkerig,steigeren en willen vluchten tijdens t rijden.Ik ben hiervoor dus ook verhuisd,maar helaas staan hier ook alleen maar merries....Nu kan t zijn dat t daar was omdat ze maar met zijn 2en stonden? Misschien is een groep anders??
Vind t eng,t zelfde weer allemaal mee te maken.
Dekken,dat doet ie trouwens niet!!
Ik zit dus te dubben,van zal ik em er wel bijzetten??? Wat is wijsheid!

Gewoon proberen. 9 van de 10 x gaat dit goed.
Vraag wat mensen even mee te gaan voor het geval het niet goed gaat. Dat sta je iig niet alleen.
Is het een grote wei?
Als ze genoeg ruimte hebben om voor elkaar te vluchten is het goed. Dan zal er in principe niks mis gaan.
Bij ons op stal was het ook altijd een komen en gaan van paarden. Toen ze nog in groepjes stonden was het ook altijd spannend maar het is altijd goed gegaan. Soms was het al na 5 minuten rustig, soms een uur, soms een halve dag. Maar het kwam altijd goed.
En jouw ruin zal instinctief echt de dominante merrie niet gaan uitdagen want dan weet ie dat ie klappen krijgt. En een normaal paard zit daar echt niet op te wachten. Er zullen misschien wel tikken uitgedeeld worden om de rangorde te bepalen. En als je ziet dat hij door 5 dames sterk echt in elkaar geramd dreigt te worden moet je natuurlijk ingrijpen. Maar doorgaans gebeurd dit niet.
Dus even erbij blijven en ze observeren.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:42

mijn bijrijdhaf (ruin) staat bij 6 merries in, en dat gaat gewoon goed Lachen

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:46

dat hangt gewoon van paard tot paard af, Ramses dekt elke merrie waarmee hij in de wij staat.
Terwijl de andere paarden die ik rijd gewoon samen in de weide staan en het geen probleem vormt. Enkel als je Tiers en Trial samen in de weide met de merries zet wel dan maken ze ruzie voor de meisjes. Maar gedragsveranderingen tov mij heb ik nog nooit meegemaakt.

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:47

volgens mij kan dat prima?
bij marian staat er ook een ruin met 4 merrie's samen
in een weiland, tegenover nieuwe is hij soms wel wat
dominant. Maar verder gaat alles gewoon goed

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:07

zie hier een echte ruin!! hihihihi,en hij is niet eens de enigste ruin in de kudde.. je moet gewoon de boel goed in de gaten houden de eerste tijd.
Afbeelding Pling