Weidebeheer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jac

Weidebeheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 19:07

Wij hebben een prachtig stuk land (ca 1.5 ha) tot onze beschikking, dat altijd als uitloop is gebruikt voor springpaarden, en daardoor wat stukgetrapt is. Nu wij er met onze 4 westernpaarden gebruik van gaan maken, willen we er eigenlijk weer een echte wei van maken. Dit voorjaar hebben we door een bevriende boer de grond laten injecteren, en ik heb met met het handje kilo's graszaad ingezaaid. Het begint aardig groen te worden, maar het gaat niet snel genoeg naar mijn zin. Er blijven open plekken in. Onze paarden lopen nu even nog in de buitenbak met hooi bijgevoerd, maar het groen lonkt. We willen het stuk opdelen in 2 of 3 stukken, zodat we altijd kunnen verweien en gras hebben. Dit jaar is het dus nog behelpen met wat we hebben, maar volgend jaar wil ik een strakke blijvende grasmat. Hoe moet ik dit aanpakken?? Wie kan mij vertellen wat er allemaal bij komt kijken...zo' groene stevige wei...? Aangezien ik geen agrarische achtergrond heb, zou ik graag tips of plannen hebben....

Alvast bedankt!!

Mist

Re: Weidebeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:38

Een schaapje of 2-3 achter de paarden aan weiden doet wonderen, had ik ook toen ik nog thuis woonde, de wei was net een biljartlaken ! en verder de weides uitmesten als ze er uit zijn, niet leuk werk, maar wel noodzakelijk voor wat jij wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:52

Op wat voor grond zit je?

Verders, je hebt net bijgezaaid dus. Hierdoor is de mat nog niet stevig. Belangrijk is dus dat je niet te intensief en te lang weidt. Afhankelijk van de regen, de grond en de staat kan het best zijn dat je paarden al in september van de wei afmoeten. Als je dus de eerste twee jaar rustig aan doet, dan kan de bodem goed sterk worden, en gaat hij lang mee.

Verder, kunstmest strooien doe je een dag voor het regent. Persoonlijk wacht ik dan even met de paarden erop te zetten. Sommigen zetten wel dan hun paarden erop, ik wil het risico niet nemen. Meestal is dit 2 weken voor het weideseizoen (april), maar kan variëren gelang het weer. Indien de wei veel te lijden heeft gehad wordt er ook wel eens tussendoor bijgestrooid.

Kalken kan nodig zijn indien je op een zure grond zit, maar dit kan je dus aan "collega's" vragen of zij kalken, als je zelf geen bodemonderzoek wilt laten doen. Kalken is dus niet altijd nodig.

Wat voor gras heb je trouwens gezaaid? Een mengsel of 1 ras? Voorkeur verdient trouwens voor meerdere rassen, hierdoor krijg je een gemengde bodem qua smaak en wortels, waardoor ook meer stevigheid. Ik heb zelf vnl Engels raaigras (is koeiengras, dus vrij vet en lekker lang, maar mijn paarden gaan niet permanent op de wei, heb n paddock met stal). Verder zijn de zwenk-soorten ook wel aan te raden. Veld- en Bosbeemd kan je ook nog wel doen, maar is niet bijzonder voedzaam. Kruidenmengsels zijn onzin, de kruiden komen vanzelf wel in de wei door de lokale natuur.

Verder is het belangrijk om onkruid bij te houden. Distels gelijk weghalen of doodspuiten, dit verspreidt zich heel snel. Denk eraan bij onkruid uittrekken dat je handschoenen en lange mouwen aanhebt Knipoog

Eeh... als het kan is de paardenmest weghalen wel fijn, maar behoorlijk arbeidsintensief. En verweiden heeft ook zeker mijn voorkeur. Zodat percelen kunnen rusten en herstellen.

Maar bovenal, geniet ervan!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 08:17

Met de hand inzaaien gaat lang niet zo mooi als machinaal. Laat het dus door een loonwerker inzaaien, of, nu je al gezaaid hebt, laat het dit najaar nog even 'doorzaaien' om de kale/schrale plekken kwijt te raken. Zaai met mengsel BG4 of BG11. Loonwerker of Boerenbond/Welkoop weet hiermee precies wat je bedoelt.
(BG staat voor Blijvend Grasland. BG 11 bevat klaver, BG 4 niet, verder zijn ze hetzelfde.)

Laat 2 à 3 keer per jaar injecteren (mag van 1 februari tot 31 augustus of 16 september - dit laatste is afhankelijk van op welke grond je zit). Daarnaast kan je kunstmest strooien als de temperatuursom boven de 180 graden is gekomen (temp. som is de gemiddelde dagtemperatuur opgeteld vanaf 1 januari - meestal is het eind februari/begin maart zo ver). Zelf injecteer ik eind maart, kunstmest eind april, evt herhalen eind mei, injecteren juni, injecteren augustus, kalk eind september. Ik gebruik als kunstmest KAS (kalkammonsalpeter) 200 kg per ha per gift.

Kalken doe je dus in het najaar - met paarden raad ik het sowieso aan, paardenmest verzuurt de grond nl.. Evt op zandgrond ook nog vroeg (vóór het bemesten) in het voorjaar kalken.

Laat evt. ieder voorjaar volvelds onkruid bestrijden. 1,5 ha is veel te groot om met de hand bij te houden (sprak zij uit ervaring - of je moet er geen 40-urige werkweek naast hebben natuurlijk).

In plaats van de wei uit te mesten kun je ook slepen. Als je je paarden goed ontwormd kan het geen kwaad.

Af en toe een deelperceeltje hooien is het behoud voor je wei.

Hou er rekening mee dat je ongeveer iedere 6-7 jaar de hele boel om moet ploegen en opnieuw moet inzaaien. Voornamelijk omdat er op een gegeven moment geen lucht meer in de grasmat komt omdat die helemaal dichtgelopen is door de paarden. Af en toe een beluchtingsrol gebruiken kan dit proces vertragen.

Investeer in een tractor, een sleep, een beluchtingsrol en een 'bloter' om de ruige grasplekken die ondanks slepen of uitmesten tóch ontstaan te maaien. Of laat af en toe de loonwerker dit werk voor je uitvoeren. (Als je dat 3 jaar hebt laten doen, komt die tractor er alsnog, kan ik je verzekeren Knipoog )