Broekplasser?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhythem84
Berichten: 293
Geregistreerd: 15-03-05

Broekplasser?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 08:55

Hebben jullie wel eens gehoord van een broekplasser?
Bij paarden natuurlijk Haha!

Volgende week word mijn hengstje gecastreert en nu zei iemand tegen mij
"Dat moet je niet doen ,want hij is nog veel te jong!Dan krijg je een broekplasser.''

Dus ik raar kijken.''Wat is dat?Heb ik nou nog nooit van gehoord.''
Nou een broekplasser is dus een paard dat niet uit kan schachten tijdens het plassen.
Hij plast dus in zijn koker en dan krijgt hij last van ontstekingen.

Ik de dierenarts opgebeld om te vragen of hij daar wel eens van gehoord had.
Niet dus.
Aan mijn instructeur gevraagt,had er ook nog nooit van gehoord.

Dus nu mijn vraag of jullie er ooit van gehoord hebben en of dat door te vroeg castreren komt.

Het hengstje is nu trouwens precies 11 maanden oud.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re: Broekplasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:11

Ik heb er nog nooit van gehoord hoor.

11 maanden is overigens wel jong. Die van ons wilden we ook op die leeftijd laten castreren omdat we hem bij een merrietje in wilden zetten maar we moesten toen nog even een paar maand wachten omdat de testikels nog niet volledig waren ingedaald.
Maar dat verschilt ook per hengst.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Broekplasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:35

Ik ken wel een paad dat niet kan uitschachten tijdens het plassen, echt een heel raar gezicht. Maar nooit geweten dat dat zo heet en dat het door te vroeg castreren komt.

Rhythem84
Berichten: 293
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Broekplasser?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 09:59

Het is inderdaad wel jong maar hij word echt al hengst.Hij is zelfs al bovenop me gesprongen.
En dat is niet fijn.

De dierenarts heeft al gevoeld of zijn ballen ingedaald zijn en dat is het geval.
Was trouwens niet zonder gevaar Clown

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Broekplasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:01

ik heb er nog nooit van gehoord Lachen

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Broekplasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:32

Zodra de ballen zijn ingedaald kun je castreren. Ga je voor de nieuwe 'via de lies' methode, dan kan het ook al eerder.

Ik heb nog nooit gehoord dat een vroeg gecastreerd paard problemen met uitschachten zou hebben. Zolang je het maar goed schoonhoud en er geen ontstekingen bijkomen zou leeftijd niet uit mogen maken.

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Re: Broekplasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:57

Ik denk niet dat castreren zorgt voor het niet-uitschuiven.
Misschien de eerste dag dat ze niet plassen omdat het nog pijn doet. Daarna zal dit dan ook weer overgaan.

Heb nog nooit van een broekplasser gehoord.
Denk zelf ook niet dat het (als het voorkomt) veel voorkomt.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Broekplasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:07

Ik heb er wel eens van gehoort. Maar niet dat het door castereren komt. Heb het ook wel eens bij een jong hengstje gezien die aan het stoeien was. Dus dat was zeker niet van het casteren gekomen.

Byron15

Berichten: 178
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Bad Bentheim, Landgoed Aarnink.

Re: Broekplasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:13

Van de term broekplasser heb ik ook nog nooit gehoord. Wel ken ik het verhaal van ruinen die niet meer uitschachten.
Dat komt, doordat een hengst spul (ik geloof; smegma?) aanmaakt om het dekken te vergemakkelijken. ( soort glijmiddel). Bij ruinen wil dit nog wel eens ophopen, door dat het niet word gebruikt. Maar door de koker te wassen kan je dit probleem verhelpen.
Volgens mij krijg je dit trouwens niet door te vroege castratie, maar hangt het er eerder van af, hoeveel de ruin aanmaakt. Als er te veel wordt aangemaakt, kan hij er last van krijgen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re: Broekplasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:57

Ik ken ook wel ruinen die niet meer uitschachten, maar geloof niet dat dit door vroege castratie ontstaat...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: Broekplasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:04

Mijn DA heeft mij verteld dat zodra de ballen ingedaald zijn, er in principe gecastreerd kan worden.
Ik heb mijn ponyhengst ook vroeg laten castreren, omdat hij weer bij mijn merries in de wei moest en ik geen gedonder wilde hebben.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Broekplasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:43

Byron15 schreef:
Van de term broekplasser heb ik ook nog nooit gehoord. Wel ken ik het verhaal van ruinen die niet meer uitschachten.
Dat komt, doordat een hengst spul (ik geloof; smegma?) aanmaakt om het dekken te vergemakkelijken. ( soort glijmiddel). Bij ruinen wil dit nog wel eens ophopen, door dat het niet word gebruikt. Maar door de koker te wassen kan je dit probleem verhelpen.
Volgens mij krijg je dit trouwens niet door te vroege castratie, maar hangt het er eerder van af, hoeveel de ruin aanmaakt. Als er te veel wordt aangemaakt, kan hij er last van krijgen.

Dit is ook de reden waarom het belangrijk is dat je de penis van je ruin in de gaten houdt en eventueel schoonmaakt.
Voor de onsmakelijke details ben ik eens een verhaal tegengekomen op een veterinaire site die vertelde van een ruin die niet meer kon uitschachten en plassen deed hem overduidelijk pijn. Uit het onderzoek kwam naar voren dat er een prop smegma was gevormt in de ruimte rondom het einde van de plasbuis. Deze prop maakte de ruin het uitschachten onmogeleijk en het plassen ging moeilijk, omdat de prop de plasbuis deels dichtdrukte.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Broekplasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:45

mijn ruin die plast ook wel eens zonder uit te schachten,
maar ook dat ie WEl uitschacht,
vraag me af of het daardoor kan komen..

het verhaal van het smegma lijkt me eerder geloofwaardiger !

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Broekplasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:00

mijn klophengst scchuift iig niet uit als het hard waait of erge koude Haha!

maar met mooi weer / uit de wind en op zijn gemak zijnde komt tie heeeeeeeelemaal uit hoor Bloos