Verslijt een bit ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Verslijt een bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 13:38

Ik heb een rvs dikke bustrens bij de koop van mijn paard mee gehad,
ik heb hem pas een grote schoonmaak gegeven en merkte dat er soort van randjes ontstaan zijn aan de boven en onderkant een beetje.

Dit bit is denk ik bijna 2,5 jaar oud.
Ik weet dat ik hem oktober 2000 heb gechecked op randen na een cursus bij Emiel Voest en toen was hij gewoon nog geheel 'rond'...

Verslijten bitten?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 13:44

Ja absoluut!
Op de plaatsen waar het bit kan bewegen en dus metalen delen langs elkaar schuren kan het absoluut uitslijten en scherper worden. Dus op de plaats(en) waar het bit gebroken is en bij de bitringen.
Als een bustrens uitslijt bij de bitringen is het niet zo heel erg omdat die scherpe randjes niet in contact komen met de lippen van je paard, maar bij een watertrens moet je echt in de gaten houden of die gaten niet te groot worden en of ze nog wel mooi rond afgewerkt zijn.
Ook de plaats waar het bit gebroken is slijt uit, daar zitten immers 2 ringetjes in elkaar, die ook langs elkaar schuren. Als het daar echt heel veel uitslijt en je paard zet eens goed z'n tanden op het bit dan heb je kans dat je bit breekt: paard onbestuurbaar.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 14:02

Nou zo erg is hij gelukkig niet versleten, er zijn alleen randen in horizontale 'streep' op de boven en onderkant verschenen...
Is dus ook het oudste bit dat ik heb!
(is hij mee aangereden)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 15:11

Ik heb vastgesteld, dat de duurdere bitten minder slijten dan de goedkope. Daar komen -imo- toch wel vaak en snel, van die scherpe haakjes aan!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 15:14

Ja, bitten slijten zeker wel!
na 2,5 jaar kan je ze nog wel gebruiken, maar ze gaan wel slijten, zelfs zo erg dat ze kunnen breken, maar dat duurt echt heel lang, maar je nu nog maar geen zorgen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-02 01:11

Hihihihi, Margreet, als het bit zou breken dan zou mijn paard gelukkig niet geheel onbestuurbaar zijn Lachen
Maar ik zou niet graag midden in het bos zitten op het moment supreme,
verder ga ik er natuurlijk niet meer mee rijden nu ik die randjes ontdekt heb. Ik heb nog een paar andere bitten waar ik meestal mee rij.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 08:53

Ik rijd eigenlijk alleen nog maar met K&K bitten.
Bij die bitten heb ik nog nooit slijtage kunnen constateren.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 10:22

Ik heb een RVS-bustrens van 20 jaar oud (!) en behalve wat aanslag ziet hij er nog prima uit. Geen slijtage dus, maar misschien werden er vroeger betere bitten gemaakt??

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-02 10:27

Ligt misschien ook aan wat het paard met het bit doet?
Or kauwt graag op het bit, al bij het indoen.
Ik weet niet wat voor merk het is? Kreeg het erbij omdat zijn mond zo klein is dat de andere paarden het toch niet pasten *LOL* 11,5 cm

Verder rij ik met een
K&K Conrad Ultra Aurigan dubbelgebroken watertrens en
K&K Argentaan dubbelgebroken D-trens...
De watertrens is denk ik ruim een jaar oud, maar kan ik behalve wat krasjes van zijn kauwen geen slijtage aan vinden.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 15:12

ja een bit verslijt zekerste weten.
toen ik loulou net reed zat er nog het bit in van de vorige eigenaar. we waren in het bos en ze was al een beetje aan het vervelen en toen hield ik er in en toen knapte het bit door de midden. loulou sloeg hierdoor op hol en toen we het bos uitwaren galoppeerde ze nog steeds verder. Op dat moment was ik heel rustig en zei de hele tijd ho ho ho maar. pas ongeveer 200 meter voor de snelweg ging ze draven en kon ik eraf springen en der pakken. toen besefte ik ook pas wat er was gebeurd en stond ik helemaal te trillen op mijn benen. dus nou controleer ik voort regelmatig mijn bit of ie nog wel goed is.Afbeelding