Help, wel of niet wassen waterdichte Rambo dekens?

Moderators: SayaJones, Apple, C_arola, Neonlight, Amaryllis

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jurga

Help, wel of niet wassen waterdichte Rambo dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 16:05

Deze vraag zal al wel veel voorbij zijn gekomen, maar goed.

Ik heb twee waterdichte Rambo winterdekens, kan ik deze naar de wasserij brengen of moet ik dat juist níet doen? Ik meen eens gelezen te hebben dat dat beter is van niet, maar is dit waar en zo ja, wat kan er gebeuren? (waterdichte laag kapot???)
En hoe krijg ik ze anders een beetje fatsoenlijk schoon, want na een winter te paard zijn ze niet bepaald fris meer....

Help! Tong uitsteken

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

MarchaL

Re: Help, wel of niet wassen waterdichte Rambo dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:08

Ah, ik zal dit topic eens goed in de gaten houden, ik zit namelijk met exact dezelfde vraag Tong uitsteken

L2 + 11, M1 startgerechtigd !

janne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:11

Er is speciale rambo wash waar je je deken mee kunt wassen, maar ik zou het wel tot het minimum beperken.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 16:25

Ik breng ze zowiezo dan naar een wasserij toe, die Rambo wash ken ik idd wel. Maar ja, daar heb je dan niks aan.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:40

Ik zou het niet doen, ik heb een aantal van mijn Rambo's op 30 graden op eenprogramma voor fijn spul gedraaid met nauwelijks zeep en de waterdichtheid is er op achteruit gegaan (het is geen 100% meer iig).
Daarom was ik ze nu in een grote tobbe, gewoon met de hand wat rondroeren. Goed uitspoelen en uithangen. Na een dag of 2/3 zijn ze dan wel droog.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 21:37

Hmmm, maar in die tobbe doe je geen zeep o.i.d.?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:50

bij een goeie stomerij krijg je je deken keurig waterdicht terug hoor!!! gewoon even aangeven wat voor deken het is en zeker van te voren vragen of zij deze goed kunnen reinigen waardoor hij wel zijn waterdichtheid behoudt

Wat mis ik m'n grote maatje:(

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 07:04

Ik heb mijn rambo wug al een aantal malen in de wasmachine gewassen en die werkt nog prima. Wat wel aangeraden wordt is bij een stomerij te kiezen voor wassen en níet voor stomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 07:06

Sjuimpje schreef:
Ik zou het niet doen, ik heb een aantal van mijn Rambo's op 30 graden op eenprogramma voor fijn spul gedraaid met nauwelijks zeep en de waterdichtheid is er op achteruit gegaan (het is geen 100% meer iig).
Daarom was ik ze nu in een grote tobbe, gewoon met de hand wat rondroeren. Goed uitspoelen en uithangen. Na een dag of 2/3 zijn ze dan wel droog.

INderdaad, of gewoon als je de mogelijkheid heb........... over de bakwand, spuit erop en zo schoonspuiten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:19

Mijn Rhino gaat gewoon de wasmachine in(heb natuurlijk wel een maatje kleiner Knipoog ). Dus wassen op 30 graden, drogen en ff inspuiten met dat waterdichts spul voor jassen enzo. Heb er geen enkel probleem mee gehad.

Ook niet met mijn S&K en mij HH dekens(al vind ik dat geen fijne dekens omdat ze niet goed liggen, maar dat is weer een andere discussie).

Mijn staldekens worden ook altijd ff ingespoten voor als ze per ongeluk een keer met zo'n deken naar buiten gegooit worden. Die zijn dan het eerste kwartiertje ook water afstotend.

Benno: dressuur M+11, vaardigheid Z+14 en Sport-AA ☆ Deedee: dressuur M+5, vaardigheid M+0 en prestatie sport-A
http://www.staldenci.nl

*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:19

Ik heb totaal geen ervaring met dekens oid maar ik werk in een sportwinkel, dus weet wel wat over waterdichte stoffen.

Een waterdicht product (wat onder hoge druk een waterdichte laag heeft gekregen) moet je nooit naar de stomerij brengen. De stomerij werkt namelijk met chemische middelen die die waterdichte laag aantasten, waardoor na 1 wasbeurt het al niet meer 100% waterdicht kan zijn.
Ook zelf wassen met een doorsnee wasmiddel is niet bevordelijk voor die laag.

Een wasmiddel zonder alkaliën (dus alkalivrij) zorgt ervoor dat de deken wel schoon wordt, maar de laag niet aangestast wordt.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

EvaSBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:24

Wij doen het Altijd en we krijgen ze waterdicht terug het kan wel.

I Love Evelli

zuCHt

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:52

Ik was mijn bucas deken met dat speciale wasspul van Rambo of Bucas. Werkt perfect. Niet centrifugeren, dus het drogen duurt wat lang. Maar doro dat wassspul blijft hij wel waterdicht. Denk datíe nou al zo'n keer of 6 is gewassen en nog steeds 100% waterdicht.

Touwhalsters, CRB, Leadropes, Hondenlijnen en Hondenspeelballen = www.aziro.nl
Nu ook ruitersportartikelen bij Aziro.nl !!
Nieuw: De op maat gemaakte kaptoom !!

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-05 22:19

ja, maar jij wast hem zelf thuis? Ik heb daar de wasmachine dus niet voor...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:45

Koop een zwarte cement ton bij de Praxis of Gamma. Deken erin, paar emmers lauw water erin. Tijdje laten weken en regelmatig met een bootschrobber (met lange steel) even 'karnen'. Zo laat ik het een nachtje staan. Dan uitlekken en paar keer goed uitspoelen in de ton met koud water. Dan op het terras uitspreiden, met de bootschrobber goed schoonmaken en spoelen met koud water. En zo worden al mijn rambo dekens als jaren gewassen en blijven waterdicht.
NIET naar de stomerij en NIET gewone wasmiddel gebruiken. Bij sommige wascentrales kan je de dekens in wasmachines stoppen, geeft dan het flesje Rambo of Bucas wasmiddel mee. Maar, ik heb nog nooit iemand gezien waarbij de deken net zo schoon is geworden dan ik het zelf doe.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-05 12:35

Bedankt Eleonoor! Dat is wel een goede tip!

Gast746

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:47

Zoals Eleonoor zegt is eigenljk de enige manier. Ik doe het met de hogedruk reiniger en met een harde borster de hardnekkige poepvlekken.

Na 1 of 2 keer dragen is hij toch weer vies, zeker na 1 keertje modder rollen. Het is maar voor het idee dat je ze weg kan leggen voor de winter.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie