wei zo laten, maaien of ?

Moderators: SayaJones, Apple, C_arola, Amaryllis, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Peachy

wei zo laten, maaien of ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 13:10

Ik ben sinds kort in het gelukkige bezit van 1 hectare weiland. Dat weiland is in 3 stukken verdeeld en er heeft een jaar of langer niks opgestaan. Het was eerst een koeienwei dus het gras bestaat voornamelijk uit engels raaigras. Over 3weken komen mijn 2 shetlanders erin te staan, in 1 stuk van de 3. Dit stuk is, denk ik, ongeveer 1/4 hectare.

Nu is mijn vraag kan ik ze hierop laten staan of moet ik eerst maaien of zal ik stukken afzetten?
Heeft iemand hier ideeen of tips over?

01-02-08 Lotte!

Gast998

Re: wei zo laten, maaien of ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:15

Ik zou zelf ze op kleine stukken zetten, en dat steeds vergroten/veranderen. Eventueel ook nog in uren opbouwen van op de wei zetten. Is afhankelijk van t gras, en dat doe ik zelf altijd op zicht Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:23

Je kan het beter niet maaien. Dan blijft het zich steeds "verjongen" en blijft het heel eiwitrijk. Gras dat gebloeid heeft is het beste voor paarden (dan is het heel vezelrijk en eiwitarm) en dat doet het niet als je het maait.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 13:24

nou ze staan wel gewoon 24 uur opde wei. Of bedoelde je dat niet met uren opbouwen?
En ik ben bang dat als ik dat ene stuk ook nog eens in stukken ga verdelen dat ze dan ruimte tekort komen.

01-02-08 Lotte!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 13:25

mij is wel vertelt dat in koeiegras (engels raaigras) dat daar veel eiwitten in zitten omdat die koeien melk moeten produceren.
Of is dat een fabeltje?

01-02-08 Lotte!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:27

Koeien kunnen beter tegen eiwit volgens mij en koeiengras is veel efficienter doordat je het vaker kan maaien en het sneller groeit. Het is dus niet voor de melk maar voor het geld. Meer maaien is meer hooi.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 13:34

Hoe zou jij het dan het beste doen?

01-02-08 Lotte!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:37

Ik zou ze gewoon op een stuk (groot genoeg) gras zetten, en als dat kaal is een stukje erbij geven. Dan werk je zo het land af.

No other woman will ever catch my eye
    You're for keeps
    No matter what life throws at us
    Together we'll get by

:+:

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:57

Ik zou ze eerst in het ene stukje zetten dat groot genoeg is en als dat een beetje kaal begint te raken zou ik ze verplaatsen naar een ander stuk. De stukken die ze niet op hebben gegeten (waar ze gemest hebben) kan je maaien of er een stel schapen opzetten (maar die moet je dan wel hebben Knipoog ) Als ze dan op het tweede stukje staan kan het eerste stukje weer groeien. Daarna kunnen ze naar het derde stukje en kan het tweede stukje ook weer groeien. Tegen de tijd dat ze twee en drie kaal hebben is één weer gegroeid en kunnen ze daar weer op.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 14:03

die 1 hectare is al verdeeld in 3 stukken en het stuk waar ze nu inkomen is ongeveer 1/3 a 1/4 hectare is dat dan niet te groot?
De mest haal ik er dagelijks uit dus ik heb geen last ervan dat ik die stukken dan moet maaien of er schapen op moet laten. Ik denk ook niet dat ze dat stuk zo 1,2,3 kaal zullen hebben, maar je weet het nooit. Het enigste wat ik absoluut niet wil is dat ze dik worden of erger nog hoefbevangen raken. Ze staan nu op 1/3 hectare al het hele jaar en ze zijn nu super op gewicht. Er staat nu dus bijna niks meer op Haha! wel krijgen ze bij gevoerd voor extra vitaminen en mineralen.

01-02-08 Lotte!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:12

Tegen het hoefbevangen raken moet je ze niet meteen in het volle voorjaarsgras zetten. Dat moet je langzaam opbouwen, eerst een uurtje en dan steeds langer. Maar als ze al de hele winter op dat stukje land staan zullen ze niet snel hoefbevangen raken omdat het gras kort blijft en niet ineens heel hard gaat groeien.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 14:22

nu staan ze op dat stukje ja ( in goes met 1/3 hectare)maar over 3 weken verhuizen ze ( naar breda van 1 hectare)dus naar dat stuk van 1/3 hectare waar een jaar lang niet gemaaid is. Dus het is niet echt jong voorjaarsgras maar wel lang 'oud' gras.

01-02-08 Lotte!

Angela
Moderator HK, WWW, SGW, WN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:30

Dat is prima gras voor de paarden. Oud en lang.....

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Hightea workshop.nl Voor personeels- of vrijgezellenfeest
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:34

lang gras is uitgebloeid en bevat dus minder voedingsstoffen.
zou ze dus wel gewoon daar op zetten.

je kunt ook eerst een stuk maaien en pakjes hooi ervan laten maken. altijd handig voor de winter toch?

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 14:35

dat zeker maar zo'n grasmachina hebben we niet en ik weet niet of iemand in de buurt die wel heeft die het zou willen doen voor weinig geld? en dan zit je toch weer met het jonge voorjaarsgras of zou dat dan ook minder zijn?

01-02-08 Lotte!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:36

Ik kijk altijd naar de eiwitten....
dit voer ik op voordat ze op een volle, jonge wei gaan, zodat het bijgevoerde overeenkomt met de eiwitten van de wei.
Dan breng ik ze op wei en voer niets bij, gaat altijd goed zo.

Maar als de jouwe op een kaal stuk staan en bijna niks erbij gevoerd hebben gekregen, denk ik dat de overgang erg groot is zo ineens. Oud gras kan weinig kwaad, maar het nieuwe, groene, sappige zal er toch ook al groeien neem ik aan....

optie: zoals boven, laten wennen
optie: krachtvoer opkrikken....eiwitgehalte langzaam verhogen. (voordat je ze op wei zet)
optie: gras van dat stuk bij gaan voeren (voordat je ze op wei zet)
optie: steeds een klein stukje meer erbij.....zodat ze niet teveel in een keer eten.

Ik zelf houd er liever van om de pony's voor te bereiden op een sappige groene wei..., zodat ze zonder problemen op het hele stuk kunnen lopen. (vrijheid - blijheid)

Maar je moet dit voor jouw pony's inschatten....

Centered Riding instructrice

* Dressuur Menjury *

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:50

Je zou ook eens kunnen kijken naar een graasmasker.
Hierdoor krijgen ze wel gras binnen, maar geen hele happen tegelijk. Dan kunnen ze dus langer in het gras staan zonder dat ze te vet/hoefbevangen raken.

Beginnen met minder dan het 1/3 stuk. Dit is makkelijk af te zetten met een paard lossen insteekpaaltjes en een stroomlint.
Dan als het genoeg kaal is er een paar meter bij doen door de paaltjes te verplaatsen.

Zoek je een leuk sfeelvol stoer waxine / theelicht...
http://www.bokt.nl/markt/ad/454958/sfee ... ht-houders
Mooi nieuw western hoofdstel:
http://www.bokt.nl/markt/ad/455821/nieu ... -hoofdstel

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:41

Ik zou het stuk behoorlijk kleiner maken! Als er zoveel gras staat (dan kan het wel voedselarm zijn) zijn ze binnen enkele weken net zo breed als dat ze hoog zijn.

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:09

stukje afzetten! Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:22

Shetjes eten een hectare niet even 1,2,3 kort.
Waarom kijk je niet eens rond of er iemand is die een schaapje of 4, per gedeelte een half weekje of weekje wil laten lopen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:28

Ik zou toch eerst maaien. En als je land huurt, zul je moeten accepteren dat daar ook onderhoud bij hoort. Dus als er teveel op staat: maaien en eventueel hooi van maken, ook al betekend dat dat je iemand moet inhuren om het te doen.

Paarden zullen nooit het hele land leegeten. Je kunt het beste afwisselen met schapen, die eten wel alles leeg. Anders zul je toch aan het eind van het jaar een keertje moeten maaien.

Je suis Charlie.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie