Shetlander Hengst Kopen, Veel vragen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spunky

Berichten: 98
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: Nederland, Bennekom

Shetlander Hengst Kopen, Veel vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 17:28

Hallo,

Ik heb vanmorgen op internet een advertentie gezien van een prachtig bruin bont Shetlander hengstje, hij heeft blauwe ogen, echt heel mooi.
Hij heeft geen papieren en geen chip. Hij is een jaarling en word 1 meter 5.

Ben ik vanmiddag met een vriendin naar haar verzorg Shet merrie geweest....1 keer raden wat er in de wei daar naast stond!
Het paardje van de advertentie! Kwijl

Nou was het eigenlijk mijn bedoeling om een Merrie te kopen...Ik weet ook niet waarom. Maar ja, mijn vriendin zij dat ik hem ook kan laten castreren, maar ik weet niet hoeveel dat ongeveer kost, en wat voor risico's er aan zitten. (als die er zijn.)

En ik wil, als het kan, er ook op rijden of voor de kar spannen. Ik ben ong 1 meter 67 lang en nu 14 jaar. Denk je dat dat kan?

(laatste vraagjes, echt Tong uitsteken )

-hoeveel kost een chip/papieren ong.?
-hoeveel kost het om hem in te laten schrijven bij een vereniging (als dat kan, met ruinen?)
-hoeveel kost een castratie?
-is het verstandig om hem te laten keuren, hoeveel kost dat ong.?
-wat kan ik er zoal mee doen? Vrijdressuur enz?

Ik kan eventueel ook foto's plaatsen, van mijn droom shet.. Haha!

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Re: Shetlander Hengst Kopen, Veel vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:43

Er later op rijden lijkt me niet, gezien je leeftijd zal je nog wel groeien, en misschien wat zwaarder worden. Af en toe eens op rijden zou dan wel moeten kunnen.
Verder zou je m voor de kar kunnen zetten. Vrijheidsdressuur doen, wandelen etc.
Over de kosten kan ik helaas nix zeggen.

Spunky

Berichten: 98
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: Nederland, Bennekom

Re: Shetlander Hengst Kopen, Veel vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 17:53

Oke, bedankt Haha!
ik weeg nu ong. 52 kilo...
maarja, vrijheidsdressuur enz. is ook leuk Lachen
En mischien ook naar keuringen/shows?

Lorena

Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-01-05
Woonplaats: Wageningen

Re: Shetlander Hengst Kopen, Veel vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:27

Hou er wel rekening mee dat je met een jaarling de komende twee jaar nog weinig kan doen...
Een 4 jarige merrie zou leuker zijn.
Keuren kan niet zonder papieren. En er kan nog wel meer niet, maar daar weet ik het fijne niet van!
Het is wel een leuk hengstje, ik heb 'm ook gezien.

Marigold

Berichten: 12579
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Shetlander Hengst Kopen, Veel vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 00:41

als je ruimte en geld hebt om een pony te onderhouden, en je wilt (later) (wel eens) rijden, dan raad ik je echt aan om door te sparen voor een (al dan niet volwassen) fjord, haf of wat dan ook!!
die kunnen ook voor de wagen en vrijheidsdressuur doen enz.
op een shet kan je later echt niet rijden.
ik neem aan dat je weet dat je moet wachten tot hij drie is?? en volgens sommigen zelfs vier of vijf?

groetjes Loveblacky

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: Shetlander Hengst Kopen, Veel vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:52

hoeveel kost een chip/papieren ong.?

Een papier kan je er alleen bij krijgen als je weet wie de vader en moeder zijn, of via dna.
En chip kost ongeveer 17 euro teminse dat betaalde ik voor een chip bij mijn hengst.
Casteratie uhm ik denk dat je rond de 300 euro moet gaan denken.
Je kan hem wel laten inschrijven als ruin bij het nsps geloof ik , www.nsps.nl zou je even contact met hun op moeten nemeneveel kost een castratie?
Het keuren zou ik niet doen .

Je kan hem als 2 jarige voor de kar spannen en hem een beetje laten draven nog niet te gekke veel vragen.
Je kan hem beleren als 3,5 jarige voor de kleinere kindjes.
En als 3 jarige wat vrijheids dressuur gaan leren.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Shetlander Hengst Kopen, Veel vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:00

Spunky schreef:
En ik wil, als het kan, er ook op rijden of voor de kar spannen. Ik ben ong 1 meter 67 lang en nu 14 jaar. Denk je dat dat kan?

(laatste vraagjes, echt Tong uitsteken )

-hoeveel kost een chip/papieren ong.?
-hoeveel kost het om hem in te laten schrijven bij een vereniging (als dat kan, met ruinen?)
-hoeveel kost een castratie?
-is het verstandig om hem te laten keuren, hoeveel kost dat ong.?
-wat kan ik er zoal mee doen? Vrijdressuur enz?

Ik kan eventueel ook foto's plaatsen, van mijn droom shet.. Haha!


- Rijden zal later misschien wel een beetje kunnen of niet.
Dat ligt er aan hoe die later is. Is hij stevig en breed (nu al aan de grote maat) zou je misschien als je zelf niet heel zwaar en lang bent geworden er af en toe een staprondje op kunnen maken.

- Ik zelf ben geen voorstander voor de kar vanaf 2, omdat ze zich dan vaak nog niet concentreren (net als een jong kind laten werken)

- Chip weet ik niet precies.
- Papieren kun je er niet bij krijgen.

- Casteratie verschild per DA even belletje.

- Ik zelf laat shetlanders niet keuren, maar dat is ieder voor zich.

- De eerste 2 jaar zal je er weinig mee kunnen doen. Hooguit af en toe wat borstelen en wandelen, maar niet te vaak.. een kind kan zich nog niet concentreren idem een jong paard. Mijn 2 jarige staat ook dag en nacht gewoon op de wei niks te doen.
En alsjeblieft begin niet met VD voordat hij 3 is.. erg belastend voor de spieren.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Shetlander Hengst Kopen, Veel vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:44

Ik moest 125 euro betalen voor het castereren en natuurlijk zitten er risico's aan vast. Het is tenslotte een soort operatie.

Je bent nu al te groot laat staan als hij drie jaar is. Voor een karretje kan natuurlijk wel maar dan moet je als nog twee jaar wachten.

Je kan hem inschrijven bij het NMPRS. Je moet dan zelf lid worden dat kost 40 euro per jaar. Het chippen en inschrijven kost ongeveer 35 euro. Je kan dan ook met hem naar keuringen.

Ligt er een beetje aan wat ze voor hem vragen maar ik neem aan niet meer dan 80 euro dan zou keuren een beetje zonde zijn vanhet geld want dat kost 80 euro.

Ik doe vrijheidsdressuur. werken aan de lange lijnen, wandelen, en inderdaad voor een karretje.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Shetlander Hengst Kopen, Veel vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:47

Je bent bijna net zo lang als mij....ik moet er niet an denken om op een shet te gaan zitten(ja voor een lol foto) maar rijden nee.

Je zult een hoop commentaar krijgen.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Shetlander Hengst Kopen, Veel vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:49

Je kan dus wel naar keuringen en shows maar niet als je hem bij het NSPS inschrijft daar kan je niets met een ruin bij het NMPRS dus wel.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Shetlander Hengst Kopen, Veel vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:56

Je kunt hem bij het NMPRS laten registreren, als je lid bent van het stamboek, kost een chip ook veel minder!
castreren rond de 100,- (ligt eraan waar...)
Maar met die 100,-, erbij en als die registratiekosten, kun je misschien beter dat geld uitsparen en bijleggen voor een stamboekpony.