Zonder stiften op gras

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 20:38

Zaterdag heb ik m'n eerste outdoor, dacht dat het op zand was, dat was de laatste keer nl. ook zo. Maar nu blijkt het toch op gras te zijn en mijn ijzers hebben nog geen kalkoengaten.
Het is een B-proef, dus op zich hoeft ze geen ingewikkelde dingen te doen, waar je veel grip voor nodig hebt. Aan de andere kant wil ik niet dat ze uitglijdt en iets verrekt oid.
Wat zouden jullie doen?

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:41

Je hebt speciale opzetstukjes die je op het ijzer kan draaien, waarop je een stift zit/kan draaien.

Ik zou er dus wel voor kiezen om meer grip te krijgen. Als het gras nog nat is en je gaat zonder stiften oid kan je er van verzekerd zijn dat je wel een paar keer uitglijdt.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:56

Zijn dat van die quick settings? Mijn instructrice had het er al over.. ik heb namelijk ook geen propgaten en de ijzers zitten er nog niet zo lang onder.
En misschien doe ik komend weekend buiten mededinging mee met de dressuurwedstrijd bij ons.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:08

Ik geloof het wel.
Ik kan er helaas niet zo snel een plaatje van vinden, ondanks dat ik die een keer gezien heb.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:11

Ik zal ook eens kijken voor een plaatje.

Heb jij ervaring met die dingen? Werkt dat een beetje? En hoe bepaal je hoeveel stiften/ proppen er gebruikt moeten worden?

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:16

Ik heb geen ervaringen met die dingen.
Ik heb niet eens wedstrijdervaring Haha!

Wat ik wel las dat je ze wel eens kwijt kon raken tijdens het rijden en dat ze niet een van de goedkoopste artikelen zijn.

Ik zou voor mezelf alles vol gooien, maar daar ben ik weer een miep in Haha!
Zo zou ik er zeker van zijn dat kans op uitglijden beperkt wordt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:56

Mijn ouders rijden al 20 jaar samengestelde menwedstrijden, dus dressuur, een vaardigheidsproef (vergelijkbaar met springen) en een cross/marathon.
In al die jaren hebben zij nog nóoit stiften gebruikt en is er ook nog geen enkele pony geweest die is uitgegleden.

Ikzelf heb 2 weken terug nog in Hellendoorn gereden, spekglad was het. Als je zelf liep gleed je bijna iedere keer uit, maar mijn pony is geen cm uitgegleden. Als je hem goed aan het lopen houdt (op de achterhand!!) en hem echt super op je buitenteugel stuurt, is de kans erg klein dat er iets gebeurd.

_Lauwtje_

Berichten: 1183
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:02

in de zomer reed/rijd ik wel eens gewoon op t weiland zonder stiften en die van mij is ook nog nooit uitgegleden

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:08

Ik zou zelf zeggen NOOIT doen, ik heb 1,5 jaar terug een ongeluk gehad. Ik had geen stiften in en ik ging met paard en al onderuit. Gevolg al me botjes in me voet gebroken 9 maanden gips en 2 operaties... Voor mij alleen nog op gras MET stiften

japsie

Berichten: 507
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: drenthe

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:09

ik heb ook vaak zonder stiften gereden, gespringen, gecrosst, en op drijfnat gras, wat al gezegd werd, als je de achterhand er goed onder hebt. ze zijn er tenslotte ook wel opgebouwd, zo snel valt een paard niet om... het verschilt ook per paard. hoe diep de hoefen zijn ofozo

annetjuh1988
Berichten: 340
Geregistreerd: 21-01-05
Woonplaats: Roden

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:13

misschien een beetje offtopic maar goed..

ik rijd zelf altijd zonder ijzers of iets onder, nog nooit uitgegleden.. nou staat mijn pony ook wel stevig hoor.
Maar ik weet ook niet, is het met ijzers gladder dan 'op blote voeten'?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:14

Ik rijd met ijzers, dus maakt niet uit Lachen

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:37

Toevallig had ik het er laatst met mijn hoefsmid over Lachen. Hij raadde die opzetstukken voor je ijzers af, omdat paarden zich er toch vrij snel aan schijnen te verwonden. En die van mij is voor ook nog een beetje bodemnauw, dus dan gaat het helemaal snel... Voor mij dus gewoon gaten in haar ijzers!

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:51

Ik heb mn paard wel op ijzers + proppen staan op wedstrijd. In de wei loopt ze natuurlijk ook zonder proppen, maar bij een stukkie scheuren met de rest van de groep zie je toch dat zij het snelts uitglijd, al is het maar een klein stukkie. En het klopt, als je je paard netjes recht en op de achterhand hebt lopen dat glijden ze haast niet uit. Maar niet om TS aan te vallen, maar lopen B paarden al op de achterhand??? (De mijne iig niet toen ik B reed Rolleyes )

Supertje

Berichten: 7091
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 00:18

Ligt ook aan het paard zelf is mijn ervaring. Ik heb er 1 gereden die echt op zijn giechel ging als er geen stiften onder zaten, een ander was veel zekerder op zijn benen.
Mijn paard staat nu zonder ijzers, en daar rijd ik rustig mee op een gladde bodem, die gaat echt niet onderuit. Met ijzers en zonder stiften gleed hij veel meer.
Die opzetdingen heeft een vriendin van mij weleens gebruikt, waren stervensduur, lastig te bevestigen en het paard verloor ze ook nogal makkelijk.....

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 07:58

Bij twijfel niet doen.
Nat gras is glad voor de meeste paarden met ijzers zonder schroeven is het dan alsof ze op ijs staan.

Natuurlijk zijn er paarden die hier geen last van hebben, maar dat heeft weinig te maken met het wel of niet onderbrengen van de achterhand, het ene paard heeft er nu eenmaal meer last van dan het ander.

Mijn advies, niet starten, wacht tot je ijzers hebt met schroefgaten of tot je ijzers eronderuit gaan (als je daarvoor zou kiezen). Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik zou starten en het zou misgaan.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:57

Vorig najaar heb ik een zware schuiver gemaakt op nat gras met ijzers.
In de galop moest ik de volte in, paard zette keurig zijn achterhand neer waar die hoorde en vervolgens gleed zijn achterhand weg en lagen we bjina. Hij kon zich gelukkig herstellen maar ik schrok er flink van. Had ook meteen een 4 op mijn protocol.
Ik was die dag zeker niet de enige, iedereen met ijzers zonder stiften gleed weg. Je kan dat gewoon niet voorkomen.

Het was toen geheel onverwacht nat en glad en ik had helaas geen stiftgaten maar ik doe het dus echt nooit meer zo. Veel te gevaarlijk voor paard en ruiter.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 09:49

Ik zeg de wedstrijd gewoon af. Die quick settings ga ik niet voor deze ene keer kopen. Op zich glijdt mijn paard van zichzelf niet snel en waarschijnlijk valt het wel mee, maar als er toch iets gebeurt zou ik het mezelf nooit vergeven. Er komen nog zat andere wedstrijden Haha!

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:23

als de bak bij ons op stal heel zwaar en niet te rijden is, gaan een stalgenoot en ik gewoon op een grasveld rijden.
en onze paarden hebben beide ijzers, niks aan de hand

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:44

Ik heb in het verleden gestart met een paard met alleen voorijzers, daar stiften in gedraaid en achter dus bloot, maar dat was helemaal niks hoor, vreselijik griezelig!

Start nu alleen op gras met ijzers rondom met stiften!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:18

Daffodil, ik heb ook alleen voor ijzers gedaan bij mijn paardje. Achter dus inderdaad bloot. Gleed dat zo erg?

Komend weekend ga ik het eerst eens proberen op gras. (en met hekjes..dat kent paardjelief nog niet..). Ik heb geen propgaten in de ijzers voor en leen quick settings van mijn instructrice.

Maar ik ben nu toch een beetje huiverig geworden als ik het bovenstaande zo lees!!

Heeft iemand het ook al eens zo gedaan als ik en dat het goed af liep??

p.s. wij starten niet serieus maar doen buiten mededinging mee.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:31

Die proppen die je zo op het ijzer kan zetten dat zijn echt vreselijke ondingen.

Een B proef zonder proppen lijkt mij niet echt een probleem als de bodem een klein beetje doen is, wel Verward
Als ik op oefenparcours ga op gras draai ik sowieso nooit proppen, paard staat vierkant op ijzers en ik heb op concours voorin het seizoen ook wel eens zonder proppen gesprongen omdat de smid nog geen tijd had gehad om langs te komen.

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:35

oftopic antwoord dan maar:

Met ijzers en stiften is over t algemeen gladder dan paard op blote voeten ja.

Uitzonderingen daar gelaten......


annetjuh1988 schreef:
misschien een beetje offtopic maar goed..

ik rijd zelf altijd zonder ijzers of iets onder, nog nooit uitgegleden.. nou staat mijn pony ook wel stevig hoor.
Maar ik weet ook niet, is het met ijzers gladder dan 'op blote voeten'?

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:21

naam schreef:
oftopic antwoord dan maar:

Met ijzers en stiften is over t algemeen gladder dan paard op blote voeten ja.

Uitzonderingen daar gelaten......


Dan wil ik ook nog wel even offtopic antwoorden Clown

Met ijzers en (de juiste!) proppen erin heb je een stuk meer grip dan op blote voeten.
Waarom denk je anders dat zoveel mensen speciaal voor het buitenseizoen hun paarden rondom laten beslaan?
Vooral als je nat gras hebt met een vrij harde bodem lig je met blote voeten zo op je smoeltje..

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:25

Ik weet natuurlijk niet hoe stevig jouw beest op zijn benen staat, die van mij was 1.84 groot, vrij zwaar en niet al te sterk, dat zeg ik er wel bij, maar ik vond het toen zo eng, dat ik dat echt nooit meer gedaan heb! Ik voelde elke bocht, elke wending die achterkant wat glijerig weggezet worden en vooral in de galop vond ik het heeeeel griezelig, waar prompt misbruik van gemaakt werd want ik reed er niet genoeg aan dus zat ineens na twee bokken in de andere ring..... Anders probeer je het gewoon een keer, goed ondersteunen in ieder geval!