Beetje bang geworden?

Moderators: SayaJones, Apple, C_arola, Neonlight, Amaryllis

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

corinagirl

Beetje bang geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 13:25

Hoi,
Ik heb sinds ongeveer 3 weken een bijrijdpaard. Dit is een Friese ruin van 4 jaar. Hij is toen hij 3 was goed ingereden, maar daarna is er niets meer mee gedaan. Nu ben ik bezig hem weer een beetje te berijden en longeren. Het gaat opzich best goed, maar omdat hij nog zo jong is enz kan hij nog wel eens schrikken of zo.
Nu ben ik er 2 weken geleden afgevallen toen ik net wou opstijgen. Ik wou toen net aan het zadel gaan hangen en zat er bijna op en toen schoot hij weg. Me vriendin was toen wel mee en hield hem aan de longeerlijn vast maar ze hielt hem ook niet echt meer. Dus toen heb ik me maar laten vallen.
Als ik er nu heen ga, neem ik altijd me vriendin mee en dan laat ik haar er eerst op rijden, omdat ik nog wel eens bang ben dat ik weer val en me vriendin heeft iets meer ervaring qua rijden enz.
Maar dit vindt ik eigenlijk niet leuk, omdat het mijn bijrijdpaard is en niet die van me vriendin Nagelbijten / Gniffelen . Maar ik durf er zelf niet als eerste op.
Dus wanneer ik wil gaan rijden en me vriendin kan niet komen, ga ik vaak ook niet rijden. Dat vindt ik eigenlijk best wel jammer.
Ik longeer vaak wel voor het rijden, omdat ik dan kan kijken of hij energie "teveel" heeft en dan kan hij een beetje los rijden.

Wat kan ik eraan doen dat ik er niet zo bang voor moet zijn? Ik wil ontzettend graag erop rijden, maar ik ben gewoon best bang.... Hij is trouwens onder het rijden vaak wel rustig en luistert best goed maar hij kan wel schrikken en hij is erg kijkerig.

(Sorry voor het lange verhaal en ik hoop dat ik hier dit topic goed heb neergezet. Ik ben trouwens 16 Bloos! en dus schaam ik me best wel voor dit bericht. Normaal ben ik nooit zo'n bangerik met dingen, maar nu... Nagelbijten / Gniffelen )

Vita is op 12-10-12 verkocht naar 'Tesni'. Het ga je goed meid!
[FJ] Vita naar haar nieuwe eigenaar

25-03-2013 Ons wondertje M.aaike geboren

Marloes0508

Re: Beetje bang geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:29

Ik longeer in het begin jonge paarden ook altijd voor ik erop stap. Na een tijdje ga je ze vanzelf meer en meer vertrouwen en stap je er gewoon meteen op, Als jij je veiliger voelt als er eerst een vriendin op zit, kun je dat beter een tijdje doen, anders breng je dat 'bange gevoel' alleen maar over op je paard.
Dat je na een val het vertrouwen even kwijt bent, komt vaker voor, en het zal ook naarmate je weer vaker rijdt weggaan. Je moet natuurlijk wel plezier in het rijden houden, dus ga geen dingen doen als je er bang voor bent!

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:57

Dat probleem ken ik ook een beetje.
Heb nu een verzorghaf 12 jaar, dus niet echt jong. maar manege paard geweest tot een half jaar terug. Dus ze is gewend elke dag wel te lopen, nu loopt ze alleen als ik er ben.. 2x in de week. En zelfs dan nog niet elke keer.
als ze vreselijk pittig is en veel schrikt bij poetsen en longeren stap ik er ook niet op. Te schijterig..
Vandaag bv, wil haar uit de wei halen. kei vies weer dus rijden zat er zoiezo niet in, maar uit de wei halen lukte zelfs neit ze liep de hele tijd om me heen te rennen en histerisch (ofz) doen. Dus dacht ik, ik laat haar maar weer even los, rent ze kei hard naar de achterkant van de wei naar der maatje. en bokken enz.. K d8 die is der energie wel beetje kwijt, maar mooi niet, dus in de wei gelaten en der stal gedaan.

Maar ze schrikt ook overal van, elk geluidje enz en kijkerig is ze ook enorm. Echt niet fijn, En als ik dan aan het rijden ben rijd ik ook niet bepaald lang.
LOngeren doe ik zoiezo altijd, maar haar energie kwijtraken doet ze niet, ze zit vol met energie..

Maar als je je prettig voelt dat je vriendin er eerts opgaat gewoon doen voorlopig. En als je niet durft erook niet opgaan, word je angst alleen maar meer.

Succes..!!

Reddy, mijn kleine meisje.. Ik hou van jou!!

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:00

gewoon goed longere.. stel je anders gewoon voor je paardje vandaag alleen aan de longe te trainen.. als hij dan lekker los is en eigenlijk klaar is met werken ( ik weet niet hoe het met zijn conditie gesteld is) zeg je gewoon tegen je zelf.. ach ik kan hem eigenlijk best wel even onder het zadel uitstappen.. mocht er dan iemand bij je zijn vraag je gewoon of deze hem even vast wil houden.. en desnoods even en paar rondjes er naast wil blijven lopen..
gewoon rustig opbouwen.. als mijn paardje langere tijd stil heeft gestaan longeer ik ook eerst alteid even..
suc6 er mee..
en je hoeft je echt niet te schamen dat je het niet zo goed durft.. kan best voorstellen dat het best beetje eng is..

Loves_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:33

Mijn vriendin had hetzelfde probleem. Ze durfde niet meer op haar eigen pony te rijden, omdat ze er een beetje bang van was geworden. ze reed op het laatst alleen nog maar als ik ( of een andere vriendin ) erbij was, en dan moesten wij er eerst op... als ze er dan zelf op moest, kon je de angst van der gezicht aflezen. Dan was ze zo bang, en stapte meteen het liefste af. Gelukkig heeft ze haar pony nu verkocht, en een bravere gekocht.

Paardenmensen horen hun paard fluisteren, mensen met paarden horen hun paard niet eens schreeuwen.. Amber, Je Bent De BesteeH!!

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:21

je moet er weer vertrouwen ik krijgen ik hep ook het zelfde probleem wij hebben een tinker en mijn vader zit er altijd op in de bak want in de bak stijgert ze en buiten is het het zelfd ( alleeen dan een super braaf paard!) dus dan laat ik hem ook eerst! omdat ik dat altijd zie ben ik ook een beetje bang geworden! dus je bent niet de enigste! Haha!

xoxo

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:03

Nee hoor, je hoeft je nergens voor te schamen want met jou zijn er nog honderden andere mensen (ik ook) die angstig zijn geworden na een val.
Mijn verhaal in het kort: 8 jaar geleden rug gebroken, 14 maanden geleden raakte mijn paard in paniek (hij heeft een héél gevoelige rug), toen ik opstapte. Toen ik eenmaal zat begon hij te bokken met 4 benen van de grond. Op zich niet zo erg, alleen hij gleed van achteren weg waardoor we samen op het beton kwakten.
Gevolg: Hij wat lichte kneuzingen, ikke een verbrijzeld onderbeen.
Ik ben pas sinds een paar weken een beetje aan het lopen en sinds twee weken kan ik hem zelf weer verzorgen en ben ik begonnen met hem weer te trainen aan de longe.
Maar vroeg of laat wil ik er toch weer op en als ik daar nu aan denk krijg ik al de zenuwen.
Dus heb ik voor mezelf besloten alle tijd hiervoor te nemen. Tot ik zelf voel dat ik het weer aandurf. En....ik laat eerst iemand anders opstappen en zal de eerste tijd altijd iemand meevragen.

Het leven is mooi zolang je tenminste één paard hebt om voor te mogen zorgen

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 17:57

Dankjullie voor je berichten Haha! .

Mijn vriendin heeft het op dit moment iets te druk met haar eigen "nieuwe" pony, dus zij komt deze week waarschijnlijk niet langs. Ik hoop dat hij morgen dan een beetje rustig is en het aandurf. Maar ik ga mezelf ook niet haasten. Ik wil zo graag weer rijden! Maar ik wil ook niet afhankelijk zijn van me vriendin Verdrietig .

Vita is op 12-10-12 verkocht naar 'Tesni'. Het ga je goed meid!
[FJ] Vita naar haar nieuwe eigenaar

25-03-2013 Ons wondertje M.aaike geboren

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie