Paard lang op de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Paard lang op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-02 18:45

Ik heb het snode plan om deze zomer met Sib een aantal dagen bij een gangenpaard-goeroe in Duitsland in de leer te gaan, dat wordt een heeeele lange rit met paard op de trailer, vrees ik (ong. 8 uur) Hoe doen jullie dat met je paard, als je zolang moet reizen? Gewoon op de trailer laten staan met een pluk hooi of tussendoor nog een keer eruit om de benen te strekken...tips iemand?


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 19:17

Ik denk dat je beter een keer een pauze in kan lassen, en hem er even af zetten. (niet lang de snelweg natuurlijk, maar gewoon op een rustig plekje) zodat ie even de benen kan strekken en plassen. Succes.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 20:25

Gewoon doorgaan. Tenzij je paard erg gemakkelijk laad. Ik ben eens naar Terschelling geweest met de paarden. eerst een kennis oppikken in Amsterdam en dan gelijk door naar Harlingen. Dan heb je er in Harlingen 4 รก 5 uur op zitten, een half uur tevoren aanwezig zijn en dan nog eens 1 1/2 uur op de boot. Gaat goed hoor, tenminste als je een goed chauffeur bent zodat je paard niet hard hoeft te werken op de trailer om overeind te blijven. Ook een goede conditie is wel noodzakelijk.
Bedenk ook voor jezelf of je het zelf wel aankan. als je vermoeid wordt gaat je rijstijl hollend achteruit, met alle gevolgen voor het paard van dien.
Het mooiste zou natuurlijk zijn om de rit in twee dagen te doen, maar die mogelijkheid moet je wel hebben.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 21:44

Gewoon doorgaan! Ook ik heb al meerdere malen 5 uur lang m'n paard op de trailer gehad.

Als je tussendoor in een vreemde omgeving gaat in en uitladen komt er alleen maar meer stress.... Wel tussendoor een aantal keer laten drinken.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 13:18

Ik zou ook doorgaan... in en uitladen zorgt er alleen maar voor dat er meer stress komt.. Immer normaal gesproken gaat een paard de trailer uit om een ritje te gaan doen of dat deze op bestemming is paarden weet je dat als je even laat grazen of een stukje laat stappen dan rust hij ook niet. Ik ben met 2 paarden van Rotterdam naar Assen gereden (3,5 uur) in heb ik in 1 ruk gedaan. Ik was maar alleen en dan zo'n rustplaats op leek me ook niets. De paarden stonden na een uurtje knabbelen van het kuil gewoon te slapen.

Als je een rit van 8 uur voor de boeg hebt zo ik 1 keer een pauze inlassen om te drinken en gewoon even stilstaan zodat het paard ontspannen.. Wordt hij hier echter onrustig van dan zou ik gewoon doorrijden.

Tip ga niet de volgende dag gelijk super trainen, het paard is best wel vermoeid van de reis en zal even op adem moeten komen. Dus bij aankomst lekker laten eten en rusten en eventueel die dag nog een stukje aan de hand stappen. Volgende dag rustig werken en spieren losmaken en dan de dag erna trainen.

Zelf geef ik de paarden als ik een reis ga maken voordat we weg gaan al voldoende beweging, verzorg ze laat ze nog even een uurtje op stal staan en vertrek dan. In dat uurtje laad ik de trailer met de spullen in en koppel 'm aan enz...

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

paard in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 22:40

Volgens mij verschilt het per paard. Het ene paard kan nu eenmaal makkelijker zijn balans in de trailer houden dan het andere. Voorbeeld. Ben eens naar oostenrijk gereden met 2 paarden. Het ene paard komt fit uit de trailer de ander stokstijf. Zou zeker pauze aanraden. Paard moet steeds spieren aanspannen om in balans te blijven

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 22:47

ik zou doorgaan, natuurlijk wel steeds laten drinken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Isab123, KDonna, YandexBot en 124 bezoekers