Hoefijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn hoefijzers slecht

Ja
19 (43%)
Nee
9 (20%)
Het is beter zonder hoefijzers buiten rijden!
8 (18%)
Het is beter met hoefijzers buiten rijden!
8 (18%)

Totaal aantal stemmen: 44

LuckyandMiejJarig

Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 19:51

Ik heb een pony, Nu nog op proef! Weet eigenlijk al bijna zeker dat hij blijft, Maar de vorige eigenaar moet nog kijken of ze dat wel wilt, wil weten waar hij staat enz. en hoe het gaat.
Maar ik wil eigenlijk dan wel buiten gaan rijden enz. We moeten best wel een stuk door een woonwijken enz. en mischien wil ik dan wel hoefijzers eronder, want ik ben nu een keer een stukje naar buiten geweest en waren best wel een stuk gesleten.

Dat is toch ook niet goed voor zijn hoeven? en zijn hoefijzers slecht? en hoeveel kost het ongeveer? en hoevaak moeten ze dan naar de hoefsmid?

Schatjes

Re: Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:04

Inderdaad, dat wil ik ook wel weten. Ik wil ook graag mijn verzorg/rijpaardje ijzers eronder gooien (Als eigenaren dat goed vinden op mijn kosten). Haar hoeven slijten te snel, en ze loopt niet meer lekker daardoor. Vandaar dat ik haar nu al dik 2 weken niet meer rij. Ik wil haar geen pijn doen. Ze heeft ook problemen met haar voorbenen. en heeft vroeger altijd ijzers gehad voor met zooltjes eronder. In deze gevallen ben ik voor ijzers en zijn ze goed. Maar als je ijzers onder een paard gaat doen die ze niet nodig heeft vind ik ze niet goed. Mijn vraag was dan ook hoe duur ijzers kosten met zooltjes.

LuckyandMiejJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 20:26

Iemand ??

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:12

Ik heb mn paard rondom op ijzers omdat ik wedstrijden rij, en er dus proppen onder schroef op gras. Ik vind het ook overbodig dat als je paard geen snel slijtende hoeven heeft, en niet op wedstrijd gaat, om dan ijzers eronder te doen. Verder ben ik er wel voor.
Hou wel goed in de gaten dat ze niet los gaan zitten, of dat ze erover heen groeien. Ik denk dat ik de ijzers ongeveer 1 x in de 10 weken laat verleggen. Ik betaal (voor rondom, dus bekappen en beslaan van 4 hoeven (zonder zooltjes)) 80 euro.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:36

Ja, hoefijzers zijn slecht, maar kunnen wel handig zijn (bijvoorbeeld om er kalkoenen onder te draaien voor de wedstrijden op gras). Bovendien kunnen ze echte probleemhoeven soms snel helpen, zonder ijzers is ALTIJD mogelijk, maar het kan dan wel een tijdje duren, en dat hebben de meeste mensen er niet voor over. Ijzers zijn dan voor de eigenaar een goede oplossing. Zonder ijzers is naar mijn mening wel altijd het beste voor de hoeven van je paard op de langere termijn,

LuckyandMiejJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 22:52

Aha iemand nog een mening erover ofzo ? Haha!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:14

Mijn draver heeft ook voor ijzers toen iik hem kocht een maand geleden. Ik rijdt wel veel buiten maar hoef niet echt veel over de weg,en ik overweeg om ze eraf te halen. Mijn eigen hoefsmit raad ook ijzers af. Hij zegt als het niet echt nodig is echt niet doen. De doorbloeding is helemaal niet goed meer .

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:26

Citaat:
"Als de hoeven sneller slijten dan dat ze groeien lijkt het een logische stap om hoefijzers te gebruiken om het slijten tegen te gaan. Voor sommige lijkt het zelfs de enige oplossing. Maar is dat ook echt zo?
Als er geprobeert is of de hoeven te snel slijten is het nog maar de vraag of deze conclusie terecht was. Misschien moest het paard uit ontwetendheid op de hoefwand lopen en/of staat hij te hoog op de hielen. De hoef maakt dan dankbaar gebruik van ieder ruw oppervlak om af te slijten naar de lengte die hij van nature hoort te hebben. Wat sommige 'kort' beschrijven kan de goede lengte zijn. Pas als die lengte bereikt is zal de hoef weer op hogere snelheid gaan groeien.
Als de hoeven werkelijk te langzaam groeien, moet je onderzoeken hoe dat komt. De 'traditionele' bekappings methodes zijn niet bevordelijk voor de hoef groei, het wegsnijden van de straal heeft tot gevolg dat de hoef niet wil groeien (de straal is de sensor van de hoef, als die 'detecteert' dat hij de grond niet meer raakt, stopt de hoef met groeien totdat de straal de grond weer raakt). Ook moet de doorbloeding goed zijn, een stilstaand paard heeft geen goede doorbloeding en de hoef zal zich dan ook niet beteren. Bij een goede bekapping en genoeg beweging zul je zien dat de hoef zich aanpast aan de gebruiksomstandigheden, en precies zo hard gaat groeien dat hij altijd op dezelfde lengte blijft. Als omstandigheden 'veel beweging in de modder' is, dan zullen de hoeven zich daaraan aanpassen. Verwacht dan niet dat je zomaar zonder voorbereiding een marathon over asfalt kan lopen, want daaraan is dehoef op dat moment niet aangepast. Wil je lange stukken over asfalt rijden dan zal je dit ook regelmatig moeten doen, zodat de hoeven zich kunnen aanpassen. Eigenlijk moet je de hoeven, net als de rest van het paard 'trainen' "

Voor het slijten zou ik er zeker geen hoefijzers onderzetten.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:32

Ik rij ook buiten met mijn paardje. Maar ik heb er geen hoefijzers onder. A. omdat de hoeven alleen maar slechter worden door ijzers en B> haar hoeven zijn van zich zelf heel erg sterk. En omdat ik zonder ijzers rij slijten haar hoeven en hoef ik haar niet om de 1 a 2 maanden te bekappen maar om de 4 a 5 maanden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:04

Ik heb op Ja gestemd. Ik vind hoefijzers slecht omdat het hoefmechanisme niet meer kan werken waardoor het bloed minder doorstroomt in de hoeven en onderbenen waardoor afvalstoffen niet goed weg kunnen en waardoor de kans op slijtage (artrose) groter wordt. Bovendien wordt de hoewand er slechter door doordat de nagels daarin zitten, en daarom krijg je eerder scheuren.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:36

Mijn bijrijdhaf krijgt volgende week ijzers onder op mijn kosten. In de zomer krijgt ze 2 keer ijzers en in de winter staat ze op blote voeten. Als ik dat verhaal van Anouar15 zo lees, zit wel wat in. Maar omdat wij in de zomer veel op de harde weg rijden en ze ook nog eens voor de kar gaat heeft de eigenaar haar liever op ijzers. Ze heeft helemaal niet sterke hoeven dus ik denk dat het voor haar hoeven toch wel wat beter is.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:47

het is nooit goed voor een hoef een ijzer om te hebben. Ze brokkelen er alleen maar sneller van af. En zo als er al gezegt werdt door Anouar15 ze scheuren heel snel. Voor mij geen ijzers.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:02

Voor mij ook geen ijzers, heb mijn pony ooit 1 zomer op ijzers gehad, toen de ijzers eronder uit gingen, hield ik brokkelhoeven over, en zijn hoeven waren super gevoelig. Nu staat hij al 3 jaar zonder ijzers. Ik zou het rijden op het verharde op bouwen. Mijn pony loopt prima op het harde zonder dat zijn hoeven hard slijten. Ik wissel ook stukjes in de berm af.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:21

Als ik zo het stukje van Toydoll lees, dan kan het paard prima uit de voeten op zijn blote hoeven mits het paard op de juiste manier bekapt wordt.
De meeste hoefsmeden bekappen de paarden echter op de traditionele manier; in mijn omgeving lijken hoefsmeden veelal ook voorstander te zijn van ijzers (al lijkt me dat meer een financiele kwestie).

Mijn bijrijpaard heeft een poos zonder ijzers laten staan, omdat ze haar toen een zomer 'vrij op de wei" kreeg, waarbij ze uiteraard zonder ijzers moest staan. De winter daar na is ze zonder ijzers blijven staan, maar in de loop van het voorjaar werden ze ontzetten brokkelig. Toen zijn er weer rondom ijzers ondergezet, en zagen haar hoeven er prachtig uit. Wel was dit bij een tradionele hoefsmid, dus een natuurlijke bekapper had dit probleem misschien kunnen oplossen.

Het paard dat ik op het moment rij staat sinds kort op synthetisch beslag; hierbij zou een beter doorbloeding zijn en wordt de straal ook langer gelaten. Hij heeft een veel ruimere pas gekregen dan toen hij op ijzers stond. (waar hij voorheen trouwens ook probleemloos op liep).

Maar als ik straks mijn eigen paardje gekocht heb zal ik zeker overwegen om hem blootvoets te houden, al moet ik dan wel een goede smid vinden die het paard op de juiste wijze kan bekappen. Anders vind ik het synthetisch beslag wel interessant.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:27

Nog ff wat de kosten betreft: rondom was bij mijn smid ook zo'n 80 euro. Waarbij je uit moet gaan van eens in de 8 weken. Sommige paarden moeten iets eerder of kunnen iets later.

Zooltjes kosten geloof ik zo'n 5 euro per stuk extra. Synthetisch beslag is iets duurder. Maar kijk eens op www.hoofbalance.nl. Daar staat ook een overzicht van prijzen op, die over het algemeen genomen vast wel voor andere hoefsmeden gelden (al zijn er weinig hoefsmeden die synthetisch beslag onder kunnen zetten).

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:14

Ik ben tegen hoefijzers. Bij mijn paarden komen ze er ook niet meer onder.

Mijn paard word natuurlijk bekapt. Ik rijd veel op de harde weg. (onder het zadel en aangespannen, zowel in stap als draf). Door de andere manier van bekappen slijten zijn hoeven niet overmatig. Ze blijven eigenlijk hetzelfde. De hoefsmid komt nu ook 2/3 keer per jaar en dat is voldoende.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:22

Ik weet niet of de zoekfuncie het al doet (ja, doet het, ff gecheckt) maar hier zijn al zoveel topics over (meeste ook alweer gesloten vanwege de eindeloze discussies tussen de NB-ers en de 'ijzervreters'...)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:14

Als ik me er even mee mag bemoeien Knipoog (nu nog eigenaar van het paard van Luckyandmiej) ik heb veel met hem buiten gereden, ook op de weg. Hij heeft op een stal gestaan waar we alleen maar buiten konden rijden over de weg, niks aan de hand. Toen werd hij overigens traditioneel bekapt. Ze slijten wel, maar niet TE ver. Echt niet, hij heb nooit ergens last van gehad.
Ik heb hem de laatste tijd (lees, de laatste 2 keer) natuurlijk laten bekappen, omdat ik dat beter vind voor de hoeven en de benen (had ik je verteld geloof ik...).
Het zou zonde zijn als je er ijzers onder zou doen. Als het niet nodig is is het niet nodig. Misschien lijkt het alsof ze veel afslijten, maar het valt echt mee. Ik kan het weten.
Ik zou hem eerder natuurlijk laten bekappen, kijk maar op paardnatuurlijk waarom. Ik weet wel een hoefsmid voor je die star ook kent.
Verder heb ik wel graag dat je dit soort dingen met mij overlegd ipv het gelijk op bokt te zetten. Ik ken mijn paard en weet het beste of het wel of niet nodig is denk ik.
En als hij straks van jou is, en je vind dat ze teveel afslijten, en je hoefsmid ook, moet je zelf weten of je er ijzers onder doet, maar je hebt hem nu anderhalve week op proef dus je kan niet zien of ze teveel gaan afslijten.
Even als voorbeeld, toen ik hem net had (geen ijzers) ging ik 4/5 keer per week naar het bos, dan moet ik heen en terug zeker een half uur over de harde weg stappen. Ik heb nooit problemen gehad.