Wissel van stal, jullie mening graag!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Wissel van stal, jullie mening graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 12:48

Zoals sommige van jullie misschien wel weten, staan mijn vriendin en ik met onze 3 paarden, in een kleine privé stal.
Dikke en Helania staan in een rijtje van 4 buitenboxen, Beer staat met nog 8 anderen in een binnenbox.
We moeten daar eigenlijk alles zelf doen; mesten, voeren enz. (dat maakt ons niets uit!!) maar het wordt bijv. ook erg op prijs gesteld dat we bij de hooi oogst enzo helpen.
Verder hebben we een mooie buitenbak, die alleen af-en-toe wat vaker door de zoon van de boer moet worden gesleept. Ook ergert het ons, dat als je al ziet dat het zaagsel bijna op is, het soms wel een tijdje kan duren voordat de boer weer tijd heeft om nieuw zaagsel te halen Boos! . De mest hoop ligt soms half op de poetsplaats omdat ook daar geen tijd voor was om het weg te halen. Als het erg vriest (zoals 2 weken geleden) "mogen" de paarden bij dat mooie droge weer, niet naar buiten, omdat anders de drinkbakken bevriezen, ze moeten de box dus met hun lichaamswarmte warm houden! De paddock voor Dikke en Helania is te klein!
Ik moet dit bericht in twee keer schrijven, anders word ik er weer uit geknikkert door m´n computer Boos!
Ben ik weer Lachen .
Daar tegenover staat, dat de mensen erg aardig zijn, dat er een trailer staat die we in geval van nood ook zonder vragen kunnen nemen en dat ze over het algemeen behulpzaam zijn.
We betalen voor box, hooi en stro 100 €.
Nu is er bij ons in de buurt een andere stal, die als groot voordeel een mooie nieuwe binnenbak heeft. De paarden worden daar in groepen gehouden (2 gr. van 8 paarden en 1 gr. van 4 paarden) Ook is daar, over een paar maanden, de mogelijkheid om Beer in een zgn. "openstal" te zetten (daar beginnen ze nu met de bouw).
Doordat we dan een binnenbak hebben, zijn we natuurlijk veel minder afhankelijk van het weer en kunnen we gewoon veel meer doen.
Een groot nadeel: Op het moment, totdat de openstal klaar is, hebben ze maar plaats voor één paard! Ook vinden wij dat de plaats die ze voor díe hoeveelheid paarden heeft, te weinig is (of liever gezegd niet veel meer dan dat ze nu hebben!)
kosten: 230 € volpension (zonder krachtvoer) en 180 € bij zelf verzorging (box, hooi en stro)
We wetren natuurlijk ook niet hoe de mensen daar zijn en wat we ook belangrijk vinden: geen trailer aanwezig voor noodgevallen!
Sorry, moest nog een keer extra "verzenden Knipoog .
M´n vriendin heeft eergisteren toegezegt dat we vanaf 1 feb. die box nemen, maar we twijfelen nu toch weer Scheve mond !
Als eerste zouden we Beer erheen doen. Vooral ook omdat we hem als "lespaardje" voor kinderen hebben.
We hebben nu bedacht dat we hem erheen brengen, op onze stal zeggen dat we met Beer willen oefenen voor het Reitabzeichen en dat het tevens erg makkelijk is dat we in de "natte maanden" een binnenbak voor de lessen hebben. Op de "nieuwe stal" laten we ze dan nog maar even in de waan dat we later ook met Dikke en Helania komen.
De grote vraag: wat vinden jullie, naar de nieuwe stal (tenminste eerst met Beer) of lekker blijven waar we zijn Verward
De prijverhoudingen voor beide stallen vinden wij okay!
Sorry dat het zo´n roman geworden is Knipoog !
Laatst bijgewerkt door Sterre op 21-01-02 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:54

tja....ik vraag me af wat je betaalt... Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:56

Wat moet jij betalen voor het stalgeld? Misschien moet je die boer ook eens laten wachten met het betalen van stalgeld, omdat je geen tijd had om geld op te nemen?

Falco
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: Velsen-Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:40

wij zijn afgelopen jaar met onze pony verhuisd naar een andere manege en het bevalt ons prima en falco vind het er ook leuk en je hebt op iedere stal wel wat, wat je minder leuk vind maar dat hou je toch.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:54

Ik denk niet dat ik je kan vertellen wat je zou moeten doen, ik zou gewoon nog even heel goed nadenken en alle voor- en nadelen van beide stallen op een rij zetten! Om zo misschien een keuze te kunnen maken.
Suc6

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 14:46

Tja... alle voor- en nadelen hebben we gisteren bij een etentje besproken, maar we zijn er nog steeds niet uit Verward , dat is het hele probleem. Misschien heeft iemand nog tips en/of ideeen waarop we onze mening kunnen baseren??!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 15:19

Het is inderdaad heel moeilijk.
soms help hinten geven ook wel eens.

De bak waar ik nu staat word ook niet altijd gesleept en dat vind ik door het jaar heen niet zo'n probleem.
Maar nu in de winter staan ze overdag dus in de bak en niet in de wei omdat dat niet zo'n groot stuk is en alles zo kapot gelopen is.
Dus als het gaat vriezen wil ik wel dat het gesleept is want anders kunnen ze niet naar buiten.
Ik had dus al eens gezegt dat ik hoorde dat het ging vriezen maar het kwartje (euh eurotje) viel geloof ik nog niet helemaal.
Toen zijn we zelf met de auto met een of andere soort pallet erachter door de bak gaan crossen.
Best wel gaaf om te doen trouwens Haha! Het ging natuurlijk niet zo goed als met de tractor maar de hint was zeer goed overgekomen want nu word er wel goed gesleept.
Zo heb ik ook wel eens over andere dingen wat hinten gegeven en het helpt heel goed Haha!
Zo kun je mischien zonder er echt woorden over te hebben ook wel een en ander duidelijk maken.

Ik heb ook wel eens gedacht om naar een stalling met binnenbak te gaan.
Bij deze mensen waar ik nu sta is het heel gezellig ze zijn zo aardig en doen nergens moeilijk over. En dat is me meer waard dan een paar keer niet kunnen rijden. En overal is het wat. Waar ik me hier soms aan erger is misschien op die andere plaats goed geregeld, maar wat is het daar..?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 18:35

ik heb vorig jaar met hetzelfde probleem gezeten.
Ik kon het met iedereen goed vinden, stond er inmiddels al 3 jaar met 2 paarden.
Maar op een gegeven moment werd de pensionhouder laks.
Geen zout op het gladde pad, paarden tot 4 uur binnen laten staan en dan nog een zeer slechte bak.
Hij beloofde van alles maar maakte zelden iets waar.
Maar daar naast bracht hij je wel ff naar de DA als dat moest, of hielp hij ff gauw paarden binnen zetten, meste voor je uit als je niet kon, mocht de auto wel eens lenen.
Erg frustie.
Uiteindelijk toch besloten om weg te gaan en daardoor moest ik 1 paard verkopen.
Gelukkig is dit niet gebeurd en heb ik een andere stal gevonden.
Ik sta hier nu bijna een half jaar en heb het er aagdig goed naar mijn zin.
Ik ben in alle opzichten wel iets vooruit gegaan.
Mijn vorige pensionhouder heeft me overigens als een baksteen laten vallen net als mijn andere pension genoten toen ik vertelde dat ik wegging.
dus dit is mijn ervaring.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 18:38

Hoi,
Uit je bericht kan ik opmaken dat beide situaties niet echt ideaal zijn. Bij de ene geen binnenbak en wat 'slordigheidjes', bij de ander weinig ruimte. Als ik jullie was zou ik wel je ene paardje naar die nieuwe stal brengen, zoals je hebt afgesproken.
terwijl je daar bent kun je dan eens kijken of de sfeer je bevalt. Wordt er verder netjes met je dier omgesprongen, is het qua service wat je ervan verwachtte? Dan kun je nog zien wat je met de andere 2 doet. Ik neem aan dat het geen beslissing is die je perse nu meteen moet nemen?
Kijk het eens aan, en neem dan een beslissing op grond van je ervaringen met die nieuwe stal.
Succes met beslissen.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 22:23

Ook ik bevestig dat de keuze van verhuizen OERMOEILIJK is!!!
Ik sta nu op een superstal (ga maar kijken op www.rvnoblesse.nl, deze site heb ik zelf gemaakt met een beetje technische hulp) in Simonshaven, net onder Spijkenisse. Manon 2, Brigitte en Spirit staan daar ook. Deze stal heeft twee binnenbakken, 20*60 buitenbak, paddock, longeerring, solarium, wasplaats, super boxen, elke maand meerdere officiele en onderlinge wedstrijden, hectare weiland......EN WAT GA IK DOEN: verhuizen!!! Niet ikzelf, nee alleen mijn paard... Frusty

En toch ga ik volgende week... en waarom... niet eens op pure rationele grond. Ik heb anderhalve maand getwijfeld. De ene dag bleef ik en de volgende wist ik zeker dat ik zou gaan... 't is gewoon heel moeilijk, en voor jou zeker want jij moet naar twee stallen. Ik weet wel, op het moment dat je zegt dat je vertrekt wordt je uitgespuigt. Niet door iedereen, maar je merkt toch dat je er niet meer zo bijhoort... maar ook daar kom je wel doorheen. Bedenk in iedergeval: 'waar je nu staat weet je wat je hebt', maar 'zonder te wagen kan je ook niet winnen'

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 11:25

Moeilijk.... Wat paarden verhuizen betreft ben ik de bokt-expert!!! Haha! Ik sta nu bij mijn zesde stal.... Bloos Waarvan eentje met binnenbak, de rest zonder.

Mijn ervaring is dat het nergens perfect is, overal is wel iets wat beter kan of is iets juist heel goed geregeld. Hier laat je wat en daar vindt je wat, uitspraak van een oud-stalhouder! Haha!

Je moet gewoon voor jezelf goed op een rijtje zetten wat jij belangrijk vindt voor jezelf en wat je belangrijk vindt voor je paarden. Als je echt een fanatieke ruiter bent die ook in de winter door wil trainen of als je een paard hebt wat geen dag stil kan staan zonder gek te worden, dan is een binnenbak verdomd handig.

En zelfs als je alles goed afgewogen hebt, is het nog maar afwachten hoe de stal in werkelijkheid (en het hele jaar door) bevalt. Komen de eigenaren afspraken na, hoe gaan ze met je paard om (mijn ervaring is dat je beter bij een boer met gezond verstand kan staan dan bij zogenaamde "paardenmensen" die jouw paard wel even zullen corrigeren of constant commentaar hebben op jouw rijstijl .... Frusty )

Het is een kwestie van afwegen, en als je heel kritisch bent over voer e.d. blijf dan fijn staan bij je huidige stal, daar kun je zelf het merk en hoeveelheid bepalen. Ooit heb ik ook bij een dergelijke stal gestaan, en eigenlijk had ik achteraf gezien daar nooit weg moeten gaan.... nu is het een caravanopslagplaats geworden.... Frusty

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 21:18

Mieke schreef:


Mijn ervaring is dat het nergens perfect is, overal is wel iets wat beter kan of is iets juist heel goed geregeld. Hier laat je wat en daar vindt je wat, uitspraak van een oud-stalhouder! Haha!




Tja... ik denk dat je daar wel gelijk in hebt Scheve mond , of zoals Johan Cruijf ooit eens zo mooi zei: "ieder voordeel, heb ook z´n nadeel Schijnheilig "! en dat is denk ik wel waar. We hebben vandaag al wel min-of-meer besloten dat we niet gaan, morgen besluiten we definitief!