Dikmakers PLEASE!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkigioa

Dikmakers PLEASE!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 09:20

Mijn haflinger is echt veel te dun!

Afbeelding

Dit is elk jaar zo, hij is niet ziek (wormen/zand) maar heeft gewoon een wat snellere stofwisseling. Hij krijgt nu ruim 3 kg sportbrok per dag en een volle schep zemelen. Vorige jaren gaf ik hem muesli i.p.v. zemelen maar daar werd hij te druk op stal van. Er wordt ongeveer 6 keer per week op Candor gereden, meestal niet langer dan een half uurtje. Op stal is het echt een ADHD-pony dus daar verbruikt hij al zijn kostbare dik-maak-energie denk ik...

In elk geval wil ik hem graag nog wat dikker hebben voordat hij straks het land opgaat (helaas, van overmatig gras eten wordt ie ook al niet dikker...). Hebben jullie goede tips wat ik hem bij kan voeren zonder dat ie er echt drukker van wordt?

Gail

Re: Dikmakers PLEASE!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:22

Maismeel of maisvlokken. En suikerbietenmelasse. Vinden ze nog héérlijk ook!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 09:24

He bedankt! Naar zo'n tip was ik op zoek. Ga gelijk even kijken of ze dat hebben bij de Hano.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:34

Inderdaad, mais en suikerbieten (of voederbieten, die zijn gezonder). IPV hooi heel veel kuil geven en lekker veel brokken. Van hooi wordt een paard niet dik, tis alleen buikvulling. Van kuil kunnen ze wel dik worden, dus geef dat maar Lachen

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 09:40

Ja dat was ik vergeten te vermelden! Hij krijgt inderdaad kuil. Twee keer per dag, lekker veel! En hij eet stro Clown

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:43

He Nikki,

Ik had hetzelfde probleem met Bella, die krijgt nu elke dag bietenpulp en dat lijkt te werken, ze wordt in ieder geval wat voller zonder dat ze gaat stuiteren.
Volgens mij hebben ze het ook bij de Hano onder de naam inlandse pulp. Kost rond de 7 euro voor zo'n grote zak.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:45

krachtvoer zet geen vet aan. alleen ruwvoer doet dat. dus veel hooi, lucerne, mais e.d. gaan voeren. let wel op dat je paardje niet te veel eiwitten binnen krijgt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:46

Vind je 'm zo mager dan op die foto? Verward

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 09:56

Ninaka schreef:
He Nikki,

Ik had hetzelfde probleem met Bella, die krijgt nu elke dag bietenpulp en dat lijkt te werken, ze wordt in ieder geval wat voller zonder dat ze gaat stuiteren.
Volgens mij hebben ze het ook bij de Hano onder de naam inlandse pulp. Kost rond de 7 euro voor zo'n grote zak.

Oke dank je wel! Ga ik zo gelijk even naar de Hano tuffen. Die zemelen zetten echt geen zoden aan de dijk!

Margreet schreef:
Vind je 'm zo mager dan op die foto? Verward

Ehh... ja. Nogal. En niet alleen op die foto! Je ziet zijn ribben (vooral wanneer hij zijn buikspieren spant) en zijn flanken zijn ingevallen. Dat hoort niet bij een haflinger! Vooral niet bij Candor met zijn dikke billen!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:02

WAt je ook nog kan doen, is een uuuuuge hooiruif in de stal maken. Die prop je helemaal vol met gewoon hooi. Een paard eet, als er iets te eten valt in de stal. Dan eet hij zijn stro niet meer op en is ie bezig met het hooi. Hij wordt daar niet dik van, maar het vult zijn buik goed en hij is bezig, hij zal zich niet vervelen. Succes!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:03

mijn haf was eerst ook te dun,
ik voerde hem bietenpulp en maismeel bij,
dat hielp echt goed !

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:29

Ik zie dit echt veel liever dan die vetkleppen die haflingers, fjorden etc. meestal zijn, is gezonder ook, maar smaken verschillen blijkbaar Haha!

3 kg sportbrok voor een haflinger vind ik echt belachelijk veel, krachtvoer is geen echte dikmaker, wel een drukmaker dus dat verklaart waarschijnlijk z'n stalgedrag. Ik zou overstappen op een goede basisbrok, veel ruwvoer geven, weidegang, mais(meel) en eventueel nog een flinke scheut olie, dat lijkt me een gezonder dieet dan die sportbrok en dan wordt hij waarschijnlijk ook wat rustiger.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:33

Memuska was ook te mager, aangezien ze met pensioen is krijgt ze geen krachtvoer meer. Ze krijgt nu onderhoudsbrok ('s ochtends en 's avonds een schep), maïsvlokken, bietenpulp en slobber. Verder heb ik haar het supplement Weight Builder van de Paardendrogist bijgegeven. Verder loopt ze de hele dag hooi te smikkelen.
3 kilo vind ik eerlijk gezegd ook best veel voor zo'n sober ras!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:34

En dan nog sportbrok ook! Dat klopt niet hoor.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:37

Mais Ja

Sportbrok of whatever helpt niet echt, word veel te snel verteerd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:41

Ik vind altijd datje beter de oorzaak kunt zoeken dan er vanalles in te gooien, mijn pony had last van stress. Ik heb gezorgt dat ze dat niet meer heeft(haar niet meer alleen achter laten, dus meenemen als je haar weide maatje gaat poetsen enzo. Toen is ze vanzelf al dikker geworden ze krijgt nu een kwart schep brok, en wordt aanzienlijk dikker.

Je zei al dat het een druktemaken op stal is, waarom zou hij dit zijn. Misschien meer buiten? Wij hadden ook een pony die de rust op stal niet kon vinden (nouja wel meerdere) voor de stallen is een uitloop dus voor ons is het makkelijk om een deur open te laten staan. Een of 2x per week mag een pony s nachts rondlopen. En nu vinden ze het allemaal niet meer erg op "opgesloten" te worden.

Maarja als het dus komt door een snelle stofwisseling, misschien meer ruwvoer? of krijgt ij dit al genoeg? Mais?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:24

gewoon onbeperkt hooi geven!

teveel krachtvoer kunnen ze behoorlijk wat problemen mee krijgen dat ze die niet voldoende benutten.

geef maar gewoon meer hooi, dat is nog altijd het basisvoer van een paard, je zult zien dat ze dan echt wel aankomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:29

Pony van een vriendin van mij had dit ook, die pony is ook ERG kieskeurig moet ik zeggen en muslie eet ze niet Scheve mond. Dus nu rkijgt ze elke dag 1kg biks en slobber. (hooi onbeperkt)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:58

Mijn jaarling was er nog erger aan toe als je Haflinger ik hem hem nu drie weken op Alfha A met een special onderhouds mueli. Hij is veel dikker geworden zeg maar de helft zit er bij. Hij is nog te dun maar met nog meer voer komt dat er ook aan.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 14:57

Ik heb maismeel voor hem gekocht! Bietenpulp was uitverkocht. Ze hebben mij in de winkel geadviseerd voorlopig niet meer dan 100 gram te geven omdat het uitzet in de buik. Ik ben erg benieuwd! Hij vind het in elk geval zeer smakelijk! Haha!

Toen Candor er net was kwam ik er al snel achter dat hij zo snel dun werd. Toen heeft de dierenarts hem onderzocht (ik dacht namelijk dat hij ziek was, hij kreeg toen 1,5 kg sportbrok) en heeft geconcludeerd dat hij best 2 tot 3 kg sportbrok op een dag kan hebben. Zo bizar is dat niet hoor. ~

In elk geval allemaal heel erg bedankt voor alle tips! Haha! Ninaka, je zult wel zien of het helpt! Knipoog Bella ziet er in elk geval super uit op het moment!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:39

Margreet schreef:
Ik zie dit echt veel liever dan die vetkleppen die haflingers, fjorden etc. meestal zijn, is gezonder ook, maar smaken verschillen blijkbaar Haha!

3 kg sportbrok voor een haflinger vind ik echt belachelijk veel, krachtvoer is geen echte dikmaker, wel een drukmaker dus dat verklaart waarschijnlijk z'n stalgedrag. Ik zou overstappen op een goede basisbrok, veel ruwvoer geven, weidegang, mais(meel) en eventueel nog een flinke scheut olie, dat lijkt me een gezonder dieet dan die sportbrok en dan wordt hij waarschijnlijk ook wat rustiger.

De 3kg krijgen ze bij osn op stal ook niet in één keer, maar verdeeld over de dag. Candor is niet echt het luxe-type haflinger dus heeft dat wel gewoon nodig, hij is kwa bouw nou eenmaal wat steviger dan andere paardjes. Knipoog

Maismeel werkt idd denk het beste Nikki. Flame kreeg dit ook en het werkte erg goed bij hem vond ik! (Ook bij mijn knaagdieren trouwens Knipoog )

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:41

Maar waarom sportbrok en niet gewoon basisbrok?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 23:42

mijn Fjord (bijna 4 jr) wil ook maar niet aankomen. Hij krijgt 2 kilo basis-brok per dag en 1 kilo muesli-zonder-haver. Daarnaast voldoende hooi en hij staat dag en nacht op de wei( wel een schrale wei). En verder word hij licht bereden. Je ziet z`n ribben niet maar voelt ze wel. Sinds ik muesli ben gaan voeren is hij wel voller geworden maar ben nog steeds niet te vreden. Heb hier al wat goede tips staan, even met mijn 'experts" bespreken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 07:48

Ik ga helemaal met Margreet mee. Er zijn zat sportpaarden die gewoon basisbrok krijgen. Ik snap de sportbrok niet, heeft niets met het luxe type te maken.

Ik vind dat je een mooie haflinger hebt, ik persoonlijk houd ook niet van die ronde vette dingen.

Ik zou nl even wachten, je verteld dat hij binnenkort het land opgaat? In 2 a 3 weken heeft hij er flink wat vet bij gegeten met dit voorjaarsgras.

Ik hoop dat je naar zijn totale voer gaat kijken. Je gaat nl veel koolhydraten bijvoeren en dat ook nog samen met sportbrok, dan nog overdag vers gras, waar ook weer veel suikers in kunnen zitten. Hij is wel een koudbloed en gaat heel anders om met het opslaan van energie uit zijn voer dan ee warmbloed.

Ik persoonlijk zou hem basisbrok geven, en dan kan je makkelijker een kilootje extra voeren ipv sportbrok.

Bij de basisbrok een hele schep maismeel aanmaken met water per dag erbij (zijn weer extra koolhydraten) dan kun je nog een kopje zonnebloemolie over zijn basisbrok geven. (olie is ook energieleverancier, maar koudbloeden slaan te veel aan voeding makkelijker op als vet dan warmbloeden, die worden vaak sneller drukker).

Je sportbrok geeft nl veel extra energie en als hij die niet kwijt kan, kan hij druk gaan worden. Ook voor je paard kan dat extra stress geven en stress doet paarden weer afvallen.

Tijdens deze tijd van het jaar, lekker warm, veel regen waardoor het gras heel snel groeit, zou ik zeer zeker heel goed gaan oppassen met bijvoeren. Zie het over een maandje nog eens aan.

Ook mijn paard heeft nu zijn ribbetjes, maar hij eet het wel in de komende 2 a 3 weken bij op het schrale gras weitje en om de 2 a 3 dagen krijgt hij een hele schep maismeel erbij. Verder veel extra droog hooi bijvoeren.

Onze paarden bekomen altijd heel snel na de winter in het voorjaarsgras zonder extra bijvoer, zelfs minder brok bij meer gras!!! Verder in de zomer moeten we zelfs opletten dat ze niet VET worden.

Als je met beleid gaar voeren en zorgt voor voldoende beweging ga je een heel mooi gelijnd paard krijgen.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:21

Margreet schreef:
Maar waarom sportbrok en niet gewoon basisbrok?

Omdat er nog zo'n 60 andere paarden staan, die wel allemaal sportbrok moeten krijgen. Tja, heb ik ook niet bedacht Clown