aaaargh! grow up! en verdien je paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Link zelf betalen & meer verantwoordelijkheidsgevoel + waardering?

ja!
57 (100%)

Totaal aantal stemmen: 57


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 21:47

Ik hoor een hoop goede en een hoop slechte opmerkingen, naar mijn mening. Bijvoorbeeld met Pinky-girl zou ik het nooit eens kunnen worden, maar zij haar mening, ik het mijne.

Ik heb een gedeelde mening. Ik ben 16, zit in 4 HAVO heb daarnaast een bijbaantje waar ik me het lazarus werk, en zet al mijn geld weg voor mijn aankomende paardje. Mijn ouders vinden dat ik heel erg veel moeite doe voor mijn eigen paard, en belonen het. Ze willen dat ik gelukkig ben, en ze weten dat mijn geluk bij de paarden te vinden is. Zij dragen hun steentje bij aan mijn paard, een enorm grote steen zelfs, maar ook tot op zekere hoogte. Ik zit nu op school en krijg niet meer dan 450 gulden per maand bij elkaar gesprokkeld. Zij zullen merendeel van mijn paard betalen (de meeste vaste lasten), maar wanneer ik eenmaal zelf een vaste baan heb, na school e.d. zal ik het ook zelf moeten gaan betalen. Maar dat betekent niet dat ik niet weet dat je hard moet werken voor een paard, dat weet ik dondersgoed, daarom vind ik de mening van Pinky-girl ongegrond. Ik ben jong, dus verdien nu eenmaal niet genoeg om alleen een paard te betalen. Dat betekent niet dat ik mijn eigen paard niet verdien.

Ik weet wel dat er niet op me neergekeken wordt, dat wordt in ieder geval niet gezegd, en deze post is ook helemaal niet bedoeld om mensen in het nauw te drijven of aan te vallen, want de mening van bijvoorbeeld pinky-girl respecteer ik wel degelijk. Ik begrijp best dat zij het zo ziet.

Maar ik voel me wel degelijk aangesproken door bijvoorbeeld de titel van deze topic...grow up Verward Waar slaat dat nu op? Ik heb een tijd lang een aantal paarden verzorgd toen ik tijdelijk van school af was gegaan door bepaalde dingen die er gebeurd waren, en ben toen elke dag naar die paarden gegaan. Ik betaalde niets, maar ik gaf ze te eten, longeerde ze, mestte de stallen uit, poetste ze, alles deed ik met ze. Ik beschouwde ze als mijn eigen paard. Ik heb meer waardering voor mensen die dat allemaal doen en geen cent betalen, dan mensen die niets doen en dus alles laten doen en er grof voor betalen uit hun eigen zak.

P.s.: sorry pinky als je je hierdoor aangevallen voelt, je fungeert hier 'slechts' als voorbeeld.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 22:06

Gail schreef:
Dit is niet de issue, verwaand zijn of niet. En ik concludeer niet dat rijke kids zo doen, ik constateer dat vaak dit gedrag wordt vertoond door kids waarbij alles uit handen wordt genomen.
Dit zijn helemaal niet per definitie verwaande mensen, ik mijn geval juist niet. Wel verwend. En ze waarderen ook wat ze hebben, alleen naar mijn gevoel minder dan zij die er hard voor werken of het zelf betalen of er veel voer doen of laten. En mopperen sneller als ze iets zelf moeten doen en mama een keer geen tijd heeft.


Oh, ja dan had ik het verkeerd geïnterpreteerd/gelezen.
Maar dan nu mijn herzien mening Knipoog :
ik denk dat ik meer waardering kan opbrengen voor mensen die hun paard zelf verzorgen (dus niet op pension, misschien wel ergens afgelegen in op een wei, 15 minuten fietsen?) en er ook eens naar toe kunnen gaan zonder te hoeven rijden, ook eens borstelen zonder dat te doen om te gaan rijden, ook eens gewoon gaan of alles nog goed is, ook eens even kunnen gaan om schoftje te krabben, ... .
Dat zijn mensen die hun paard waard zijn Lachen , want een paard waard zijn moet je meten vanuit het standpunt van het paard. Het paard moet het zo goed mogelijk hebben.
Geld doet daar dan even niet toe Lachen .
Dus van mij mag je zo rijk zijn als je wilt, als je goed voor je paard zorgt, dan geef je je paard iets dat meer waard is dan 7 anky-dekens van alle kleuren van de regenboog verpakt in goudkleurige verpakking met een mooie rode strik Lachen .

Dus op dat vlak doet het er niet toe of ze waarderen wat ze van hun ouders krijgen. Dat is alleen maar van belang als ze zo ver gaan in "het zich laten verwennen" (hoewel verwennen eigenlijk veroorzaakt wordt door de ouders) dat Papa en Mama mogen gaan paardrijden in hun plaats.
Nou ja, ik hoop dat dit een beetje een antwoord is op je vraag, anders hoor ik het nog wel? Knipoog

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 22:27

Oke,ik zal even proberen op een normale manier mijn mening te geven over jouw conclusies.Dus uit jouw verhaal mag ik opmaken dat jij vind dat mensen die alles zelf betalen,meer verantwoordelijkheidsgevoel,en meer waardering voor de zaak hebben dan voor mensen waardoor het door iemand anders word betaald? Bij mij word ALLES betaald door mijn moeder,en ik heb heel veel waardering en heel veel verantwoordelijkheid omtrend paarden.Ik zorg er zelf voor dat er niet te veel en niet te weinig word uitgegeven door mijn mams...Maar waarom zouden mensen minder voor hun paard zijn als hun ouders (in jouw ogen pappie en mammie) alles betalen? Ik ken ook van die gasten die alles zelf betalen waarvan ik ook moet braken.Sorry maar ik ben het niet eens met jouw conclusie.
En waarom is het eigelijk zo belangrijk waar het geld vandaan komt? Als je maar goed voor je paard bent toch? En je ouders zullen er denk ik wel op letten dat er niet teveel uitgegeven word,en open staan voor jouw mening over het geld,wat er mee gedaan moet worden.Tenminste,zo gaat het er bij mij aan toe.

Citaat:
Ze weten het zó goed, maar zijn in staat uit angst voor zijn rare sprongen (pfff)een maand in de binnenbak te rijden (ja dan wordtie wel gek als je eindelijk naar buiten gaat) of vijf dagen lui te zijn en hem door papa en mama los te laten gooien en dan zaetrdag 2 uur met hem vechten want zondag moeten we op wedstrijd.…

Ehh hier voel ik me dusdanig aangesproken door...Paarden zijn gewoon wat drukker buiten,das een feit.Maar hier maak je er duidelijk misbruik van.Mag iemand misschien bang zijn van zijn rare sprongen? Tsja,als jij op de weg wilt belanden moet je het zelf weten,maar ik hoef dat dus niet meer.Ik ben deze keer verstandig...Rijd liever een maandje in de binnenbak dan dat ik iets ga risceren buiten.En waarom moet een paard,
na een maand in de binnenbak,buiten gek zijn? Ik denk ook dat dat aan de manier legt waarop mensen rijden,of ze veel of weinig rijden enz.

Moest het even kwijt,sorry Schijnheilig

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 22:35

Ik geloof dat wat Gail bedoelt wel een beetje op mij zou kunnen slaan. Ik voel me alles behalve aangesproken overigens. Lachen

Ik heb niet mijn eigen paard gekocht, ik heb dit gekregen van mijn pa. (Of mijn papa heeft een veulen voor mij gefokt, Isolda)
Ik ben niet verwend verder, ik krijg niets zomaar, geen zadel ed. dat moet ik toch echt zelf betalen. Ook ijzers ed. da kosten komen voor mijn rekening en zo is er meer.

Mijn vader mest uit, voert, brengt de paarden naar de wei, haalt ze weer op en als ik bv. zaterdags tot drie uur moet werken wil hij zelfs Isolda zadelen zodat ik direct op kan stappen en weg kan rijden zodat ik voor donker thuis ben.
Maar zou dit betekenen dat ik minder verantwoordelijkheidsgevoel heb voor Berber, Isolda en Udinde? Ik hoop dat jullie mij ondertussen goed genoeg kennen om te weten dat dat niet het geval is.

De laatste jaren is dit patroon ten deel veranderd, aangezien ik weer thuis op het eiland ben, ipv aan het vaste land, ik doe nu de paarden in de weekenden en voer 'savonds. Maar goed, dat neemt niet weg dat mijn vader het leeuwendeel op zich neemt. Dat doet hij overigens niet voor mij, ook al profiteer ik er wel van. Hij doet dat voor zich zelf, omdat hij net zo veel van de paarden houd als ik Lovers

Ik geloof dat het verantwoordelijkheidsgevoel of waardering voor het gene wat je hebt, uit iemands opvoeding komt, misschien uit karakter. Niet uit het feit of iemand alles voor haar gedaan krijgt.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 23:17

Ikbegrijp wel wat je bedoeld hoor, maar ik ben bv 15 jaar en heb door al me gesport en school geen tijd voor een baantje, en van de 3x oppassen per maand kun je geen paard onderhouden!
Mijn ouders betalen de stalling en DA en smid, en hebben in het begin de grootste aankoop *zadel, deken...* voornamelijk betaald, maar nu ik "kleinere" dingen nodig heb, moet ik die gewoon zelf betalen, ...
Ik werk iedere grote vakantie en dan werk ik ook echt 4/5 weken *zit ook nog 3 weken in het buitenland Cool * hard en al dat geld spaar ik en dat is bedoel voor het hele jaar...

Ik moest bv ook een deel van me eigen pony betalen! *eerst was het de helft maar me oma WOU ook mee sponsoren! Haha!

Maar dit maakt mij echt niet ontdankbaar of minder verantwoord voor Tos! Tos is mijn pony, en ik moet er zelf voor zorgen, en me ouders hebben me ook echt die taak gegeven en lukt het me niet, dan gaat hij weg! En ze vertrouwen er dan ook op dat ik het niet verpest, en dat ben ik ook echt niet van plan!

Kijk,... dit is ook een voorbeeld van: pap en mam betalen veel, maar als hun het er voor over hebben en weten dat het voor mij veel betekend...
Maakt mij echt niet minder verantwoord of oontdankbaar! Ben ze juist hartstikke dankbaar!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 11:12

Jemig, volgens mij willen sommigen het gewoon écht niet begrijpen....

Enne, wat dit betreft:
XoNo schreef:
Maar ik voel me wel degelijk aangesproken door bijvoorbeeld de titel van deze topic...grow up Verward Waar slaat dat nu op? Ik heb een tijd lang een aantal paarden verzorgd toen ik tijdelijk van school af was gegaan door bepaalde dingen die er gebeurd waren, en ben toen elke dag naar die paarden gegaan. Ik betaalde niets, maar ik gaf ze te eten, longeerde ze, mestte de stallen uit, poetste ze, alles deed ik met ze.

Die titel slaat dus ab-so-luut niet op jou! Het gaat neit om de centen en ik ga het niet nog 10 x uitleggen. Word er moe van. Er zijn volgens mij genoeg mensen die me begrijpen en ook begrijpen dat ik het niet banketstaaf bedoel, zie poll, en hallo zeg, een paard dat je iedere dag buiten rijdt is vaak makkelijker buiten dan die die je een maand binnenhoudt. Tenminste wel het soort bloederige types bij ons op stal. En het gaat me er om dat die mensen zo'n grote bek hebben maar ondertussen geen les nemen maar wel binnen blijven waardoor hun paard zo sjaggerijnig wordt dattie anderen aanvalt als je zijn stal voorbij loopt. En met 'buiten' bedoel ik niet de weg maar gewoon de buitenbak.

En voor wie ik wel bedoel: lees mijn vorige bericht.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 11:16

Haha! Gail, ik zou bijna denken dat je bij ons op stal staat. Wij hebben opok zo'n eigenwijs met een klein hartje - waar op zich neits mis mee is maar doe er dan wel wat aan - met een inmiddels bloedsjaggerijnige volbloed.

Maar die betaald wel alles, geloof ik Haha! . Dus zij past weer in een andere discussie.

Ik begrijp wat je wilt zeggen, je hebt het niet over mensen waar veel voor wordt betaald, jij hebt het over mensen die lui en lakt zijn en alles vanzelfsprekend vinden en ziet dat dat vaak mensen zijn waarvoor alles wordt geregeld, betaald en opgelost, toch? Tenminste, zo lees ik het en ja, helaas zie ik dat bij ons op stal ook.

Snap neit waarom zoveel mensen zich aangevallen voelen. Zegt meer over hunzelf dan over deze discussie volgens mij: als je goed leest is er toch niet zoveel om je druk over te maken? (Tenzij je het niet wilt begrijpen of je je terecht aangesproken voelt natuurlijk Knipoog )

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 13:41

Gedeeltelijk ben ik het wel met je stelling eens Gail. Maar inderdaad er zijn uitzonderingen, en waarschijnlijk veel meer dan sommigen denken. (hiermee bedoel ik niemand in het bijzonder.)
Ik wil hieronder even mijn verhaal vertellen, zonder dat iedereen denkt dat ik me aangevallen en aangesproken voel, want dat is niet zo Lachen
Dit is wat ik hier in de omgeving gewoon erg veel hoor, en dit geldt niet alleen voor mij, maar voor meer mensen om me heen.
Het oordeel van de mensen om je heen is al snel geveld. Oh, mag jij gratis een paard bijrijden? Of heeft je pappie dat allemaal betaalt? Dan ben je een verwend kreng dat niet naar zijn of haar paard omkijkt.
Dit is zo'n beetje de mening van de gemiddelde mens om mij heen.
Ik kan gratis 2 paarden bijrijden, de derde die er staat is hier nog niet oud genoeg voor, maar daarmee mag ik ook wandelen, fietsen, noem het maar op. De eigenaar betaalt alles, DA-kosten, smid, voer, tuig, echt alles. Dit betekent alleen niet dat ik, zoals veel mensen denken, niet naar de paarden omkijk. Sterker nog, als er iets met ze is zal ik de eerste zijn die erbij is. Ookal is het midden in de nacht, vriest het 10 graden en sneeuwt of ijzelt het en moet ik een half uur op mijn fietsje naar ze toe fietsen. Niet rijden? geen probleem, gaan we toch lekker wandelen of lekker in de wei ravotten, voor mij maakt dat niet uit, zolang ik maar lekker met de paarden bezig mag zijn. En ik durf te zeggen dat dit voor ontzettend veel mensen geldt die een om hun paard geven.
Dàt is namelijk het punt waar het volgens mij om draait.
Ik ken ook een meisje, ze heeft jarenlang bij mij in de klas gezeten, die echt waar alles krijgt van haar ouders. Nou maakt dat op zich niet zoveel uit, want ik krijg ook bijna alles van de eigenaar van de paarden en daar ben ik ontzettend blij mee.
Ze geeft echter geen steek om het paard dat daar altijd maar in de wei of stal staat. Paard? Heb ik dat dan? Oh ja, die staat ook nog in de wei.
Ik ben er weleens geweest en het beestje zag eruit alsof hij in geen 10 dagen gepoetst was en er ook al zo lang niet gemest was. (even ter verduidelijking: haar ouders waren op vakantie en zij had de volledige verantwoordelijkheid). Normaal gesproken zag het er altijd keurig netjes en verzorgd uit daar, maar nu mama op vakantie was, ach ja, waarom zou ik mesten? Dat doet mijn moeder toch? Echt zo heeft ze de hele middag gesproken. Op het laatst ben ik laaiend naar huis gegaan. Het was echt niet om aan te zien. Boos!
Kijk, ik denk dat Gail dit soort mensen bedoeld als ze het heeft over kinderen die van de ouders alles krijgen, of heb ik het verkeerd gezien?
Hiermee wilde ik dus even duidelijk maken dat wanneer alles voor je betaald wordt, het niet betekend dat je gelijk maar niets voor je paarden over hebt en je dus een persoon bent zoals het meisje waar ik het over had.
Sterker nog, ik zou niet eens kunnen rijden als ik deze kans niet had gekregen. Ik betaal ook mijn studie zelf en als ik dus ook nog erbij moest werken om de paarden te betalen, nou ja, dan kon ik het geld dat ik in mijn studie steek beter gelijk in de paarden steken, want dan had ik geen tijd meer om te studeren. En zo zullen er waarschijnlijk nog veel meer mensen rondlopen die enorm blij zijn met wat ze krijgen en ook niet minder verantwoordelijkheidsgevoel en waardering hebben dan mensen die alles zelf moeten betalen.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 15:13

Ik moet zeggen: deze poll maakt veel reacties los bij mensen.

Als ik voor mezelf spreek, ben ik heel blij dat ik er voor werk en ik daardoor ook veel voldoening uit mijn paardje haal. Toch zijn er in mijn omgeving best een aantal "gevallen" waaruit blijkt dat als papa en mama niet zouden betalen, het paard het een stuk minder zou hebben!

Zo is er een super oude pony bij ons op stal, het meisje zegt gek op hem te zijn maar heeft totaal geen verstand van zaken Boos! Het beestje is ziek, oud en echt op. Ik durf te zweren dat als haar vader niet de stalling, eten en veearts zou betalen het paardje allang uit de picture zou zijn!!! Maarja lekker makkelijk, papa betaald en het paardje kan voor dit meisje haar gevoel nog makkelijk 10 jaar doorleven want ze zeg niet zonder hem te kunnen (tja met alle pijn, en niet kunnen eten!) Triest geval dus. Ik heb zelf het beestje van de zomer van al zijn winter haar staan ontdoen bij +30 graden.

Gelukkig heeft niet iedereen zo'n instelling, en als je laat zien dat je alles voor je paard over hebt ondanks dat je niet alles zelf betaald, dan ben je in mijn ogen verantwoordelijk bezig Knipoog

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 16:36

Ik denk dat er TE snel een conclussie word getrokken in dit verhaal.
Misschien bedoelt gail het niet zo,maar heus niet alle "kinderen" zijn hetzelfde.Ik doe alles zelf met Bogachka,en vraag mijn moeder NEVER om mij te helpen,alleen om me te brengen enzo.Ze doet het met liefde,
mijn moeder is echt een schat,en ik weet ook...dat ik het zonder haar niet gered had...Maar vind mij voor mijn leeftijd vrij zelfstandig.Ik mest uit,
zorg voor de goede voeding en leer mijn moeder veel over paarden.
Ik berijd Bog. en/of longeer haar en/of zet haar los in de bak.Zorg dat mijn spullen netjes opgeruimd zijn en als iets stuk is het word vervangen.
Ik heb nog nooit 1 verzorgster voor Sunny of voor Bogachka gehad.

Ook koop ik met het geld dat ik van Sunny heb gehad spullentjes voor Bogach.Zo zie je maar dat niet iedereen hetzelfde is Knipoog

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 18:05

Laten we er maar over ophouden, tenminste, ik vind het welletjes zo. Blijf voor mijn gevoel in herhaling vallen. Ben blij dat ik er een poll aanvast hebt geplakt, anders zou ik nu aan mijzelf gaan twijfelen. Voor de -tigste en laatste keer: ik wou niemand beledigen en ook niet generaliseren. Ben denk ik toch wel duidelijk geweest! Ajuus!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 18:13

Ok Gail, na je uitleg heb je ware bedoeling achter deze topic pas echt begrepen, mede dankzij de post van Lot. Ik dacht in eerste instantie dat het ging om de financiën, maar das dus niet zo. Ik snap inderdaad dat je weinig of geen waardering hebt voor mensen die alles voor zich laten doen, alles wordt voor ze opgelost en betaald. Sorry dat ik, en sommige anderen verkeerd heb begrepen Schijnheilig

Bovendien voelde ik me niet terecht aangesproken. Ben nog niet zo lang op dit forum, maar heb zo ongeveer wel duidelijk gemaakt hoe ik ongeveer in elkaar zit. Ongeveer...ja...want ik zit erg vreemd in elkaar Haha!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 18:22

Gelukkig maar! Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 19:37

Ik denk dat er een omgekeerde relatie is.
Niet dat diegene die niet zelf betalen minder waardering en verantwoordelijkheidsgevoel hebben, maar dat verwende mensen die niets hoeven te betalen meer verantwoordelijkheidsgevoel zouden hebben en waardering als ze wel moesten betalen.
Of het is ze het niet waard en zullen ze hun paard of pony eerder verkopen. (je moet er meer voor over hebben)

Dit geld natuurlijk niet voor de rijke mensen onder de "paardenliefhebbers" want die voelen het te weinig in hun portomonee. Ik denk dat ouders die het krap hebben eerder hun kind naar het paard zullen schoppen of zullen dreigen hem te verkopen dan rijke ouders... (voor wie het misschien ook wel een statussymbool zou kunnen zijn) En natuurlijk kun je nit iedere rijke ouder over 1 kam scheren (hier zijn op bokt een aantal ouders die zich anders waarschijnlijk benadeelt zullen voelen Knipoog )

Ik heb niets tegen kinderen of jongeren die hun paard geheel betaald krijen door hun ouders, als ze het maar waarderen! En goed hun best doen goed voor hun paard(en) te zorgen!!!

Heb weinig respect voor verwende nesten die te beroerd zijn hun eigen paard te verzorgen als er eens iets mee is, of als het geen lekker weer is e.d. Dut betekent niet dat je je nat moet laten regenen (mijn pony heeft een hekel aan rijden in de regen, daar doe ik hem dus geen plezier mee) maar je paard moet wel frisse lucht en beweging en aandacht hebben!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 12:55

Haha ook voor minder rijke mensen kan een eigen paard een statussymbool zijn Lachen Ik hoor mijn ma nu al soms naast haar schoenen lopen dat ik een eigen paard krijg enzo haha...nee hoor...ze vindt het gewoon leuk Haha!