hoe lang kan een veulen zonder zijn moeder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

hoe lang kan een veulen zonder zijn moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 20:24

das nou mijn vraag!
in Mei, ik d8 begin mei, krijgt Bonanza een veulen, en als dr kiezen getrokken zijn ga ik dan ook meteen wedstrijden starten, het veulen zal dan zo'n dikke maand oud zijn. We blijven dan wel in de buurt: joure, drachten, sneek enz.
Maar hoe lang kan zo'n veulen zonder z'n moeder?
oh ja, we zijnw el van plan om Bonanza meteen na de proef(jes) weer terug te brengen en geen parade te rijden tot het veulen zelfstandig eet.

-Maaike-

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 20:30

Persoonlijk vind ik dat de merrie met het veulen de hele dag op het land hoort te lopen tot het veulen een half jaar oud is. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. Ze heeft al haar energie en aandacht bij het veulen nodig, en dan moet je niet nog top sportprestaties van haar gaan vragen. Als je perse wedstrijden wilt rijden, waarom heb je dan voor een veulen gekozen?

En als je toch al beslist wedstrijden mee te gaan doen, dan zou ik het veulen meenemen. Het veulen niet thuis achterlaten. Een veulen van een maand oud kan echt nog niet lang zonder zijn moeder, en je bent toch al snel een paar uur weg. En als er iets gebeurd (lekke band van de trailer, files) dan ben je nog langer van huis. Je moet er dan alleen ook rekening mee houden dat de merrie tijdens de proef niet echt bij de les is. Dus hoog scoren zul je waarschijnlijk niet. Dus doe merrie en veulen een lol en laat ze in die tijd lekker met rust...

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 20:36

Ik sluit me volledig bij Cassidy aan. Anders had je niet voor een veulen moeten kiezen, je weet dat dit de consequentie is.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 20:40

Ik ben het persoonlijk helemaal met Cassiday eens.Ik zou het ook niet doen. Laten we dat voorop stellen. Maar ik ken een marathonrijder die ging zodra het veulen 3 weken oud was weer aan de slag en molk zijn merrie en het veulen kreeg de melk met een flesje. En dat ging allemaal goed, dus het kan wel.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 20:55

Als je vanaf het begin merrie en veulen eraan went kan het veulen best een paar uurtjes zonder zijn moeder. Het veulen moet dan wel veilig op stal kunnen staan, met goed afgesloten deur e.d. Met Fabienne begon ik weer met wedstrijden rijden toen het veulen een maand of 2,5 was. Die tijd heb je na de geboorte ook wel nodig om de merrie weer op wedstrijdconditie te krijgen. Een maand is wel erg snel! Ligt er een beetje aan hoe lang je de merrie door kan blijven rijden. Maar op zich kan het veulen gerust 2 a 3 uur alleen blijven. Het mooist is het als er een paard op stal ernaast staat of zo.
Het veulen van Fabienne lag vaak gewoon lekker te slapen als we terugkwamen van het rijden, dus die had niet veel last van stress als moeder een paar uur weg was.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 21:06

ik heb niet voor een veulen gekozen, hihi, die eigenaren.
Maar ik zal wel ff met mijn vader weer overleggen, dan zie ikw el ff wanneer ik begin, maar daarom vroeg ik het ook omdat ik niet wil dat het veulen te weinig melk krijgt als wij 2,5 uurtje weg zijn.
Aan bonanza ligt het neit, dr vorige veulen wou ze neit eens melk geven, emt een praam is het wel gelukt, een paar keer moest ze de praam op en begeleidde hun het veulen naar de tepels, maar dan stond ze nog met dr been omhoog als hij een beetje drukte.
Maar hun wennen het veulen er zowieso al aan om zonder de moeder te kunnen. Bij het vorige veulen hebben ze bon al een kwartiertje bij hem weggehad toen hij 12 daagjes oud was, en dat deden ze om de paar dagen. Want 2 á 3 weken na de bevalling ga ik zowieso weer les rijden.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:08

ik zou Bonanza lekker de tijd geven met haar veulen! Haar de eerste maand echt NIET scheiden * wel rijden, maar kort en zo dat bv het veulen zijn mammie kan zien!* en pas na 2/3 maanden echt scheiden *bv een uur elkaar niet zien!* en na een half jaar *als je bv speent* pas wedstrijden gaan rijden!

Zo'n veulen drinkt om korte tijden een beetje melk, als je hem dan een paar uur alleen laat lijdt hij honger, is hij bang en Bonanza zal het ook echt geen pretje vinden om gescheiden te zijn van haar veulen!
En verwacht niet dat je na een week weer net zo netjes rijdt...

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:40

ik rij in een manege en daar hebben ze vroeger eens een veulen gehad dat zijn moeder verloren had(ik weet het niet juist, ik was nog niet geboren, dit hebben ze mij vertelt) Roger, de eigenaar moest om de drie uur het veulen met de papfles drinken komen geven. Dit was vermoeiend. Maar er heeft een veulen in de manege gestaan en om terug beginnen te rijden met de merrie liep het veulen mee in de piste. het heeft denk ik toch wel vier maanden geduurd voor dat ze echt gescheiden werden. Na 2 maanden zetten ze het veulen eens voor een uur in een stal tegen over de moeder en dat vonden den 2 niet leuk. Achter 4 maanden zou ik ze beginnen te scheiden.

Groetjes celine

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:50

Bij mijn verzorgpaarden werd er de eerste twee maand alleen maar thuis in de bak of wei gereden. Het veulen ging soms mee in de bak en dan was het eigenlijk meer een speeluur, soms bleef hij ook in de stal of de wei ernaast zodat hij zijn moeder wel kon zien. Pas daarna zijn ze echt weer naar buiten gegaan met de merrie. Het was dus wel gescheiden, maar toch ook weer niet helemaal. Het veulen wende er op die manier aan dat het ook dingen kon doen zonder zijn moeder, maar dat ze toch in de buurt was en wel weer terug kwam. Pas na twee maanden zijn ze echt van de boerderij weg geweest met de merrie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:50

Pouskintje schreef:
ik rij in een manege en daar hebben ze vroeger eens een veulen gehad dat zijn moeder verloren had(ik weet het niet juist, ik was nog niet geboren, dit hebben ze mij vertelt) Roger, de eigenaar moest om de drie uur het veulen met de papfles drinken komen geven. Dit was vermoeiend. Maar er heeft een veulen in de manege gestaan en om terug beginnen te rijden met de merrie liep het veulen mee in de piste. het heeft denk ik toch wel vier maanden geduurd voor dat ze echt gescheiden werden. Na 2 maanden zetten ze het veulen eens voor een uur in een stal tegen over de moeder en dat vonden den 2 niet leuk. Achter 4 maanden zou ik ze beginnen te scheiden.

Groetjes celine


Om een veulen mee te laten lopen in de les of in de rijbak omdat de eigenaar zo nodig moet rijden, dat zou ik dus ook niet doen. Je dwingt een veulen tot bewegen die dat op dat moment misschien niet zou doen als hij niet bij zijn moeder zou willen blijven.

Kijk: in de vrije natuur wil een veulen wel eens een sprintje trekken, en als er een roofdier op hem af stuift dan zal hij ook rennen voor zijn leven. Als hij moe is gaat hij liggen, en dan blijft de merrie bij hem. Het veulen geeft precies aan waar hij of zij op dat moment aan toe is en wat hij aankan.

Als je het veulen tijdens het rijden mee laat lopen, wil het veulen wel eens voor de merrie langs schieten, botst tegen haar op, valt, komt klem te zitten tussen bakrand en merrie, noem maar op. Ik heb het vaak genoeg zien gebeuren. Ik ga er dan sowieso van uit dat de merrie met het veulen alleen in de bak zijn en er niet nog ander paarden meerijden. Als je een uur gaat rijden, stap, draf en galop, en dat veulen word gedwongen om een uur mee te lopen, dan is dat voor het veulen gewoon teveel.... Afgezien van het feit dat je, omdat het veulen iedere keer in de weg loopt, je niet aan goed werken met de moeder toekomt.

Als je bewust voor een veulen kiest, wees dan zo konsekwent en kies er dan ook voor om merrie en veulen met rust te laten. Ga niet rijden of lessen, gun ze de rust...Het is echt veel beter voor het veulen...

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 23:03

Een een maand oud veulen voor de tijd dat je naar een wedstrijd gaat alleen laten lijkt mij geen goed idee. Met een vriendin verzorgde ik afgelopen zomer een fjordmerrien en haar veulen. We gingnen toen die twee maand oud was wel eens even in de andere wei rijden voor een halfuurtje ofzo. Dat ging eerst nog wel maar later trok ze echt alleen heel hard naar het veulen toe. Ik denk dat wat wij deden ook al te vroeg was dus dat je zeker niet zo vroeg al wedstrijden moet gaan rijden. Wacht daar gewoon mee tot het veulen een maand of 4 oud is en afgespeend kan worden (is nog vroeg, 6 maand is beter).

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 23:43

Graag laat ik iedereen in zijn waarde , maar hier wil toch even op reageren . Ik wil het zeeer sterk afraden om op zo'n manier met merrie & veulen om te gaan . Buiten de dingen die hier al genoemd worden is het ook zo dat wanneer je merrie & veulen zo lang gaat scheiden , het ten koste gaat van de melkproduktie , die bestaat namelijk bij de gratie van vraag & aanbod. Kan het veulen een dag minder drinken , maakt de moeder in vervolg minder melk aan. Daarbij is het zo veels te vroeg scheiden slecht voor het zelfvertrouwen van het veulen. Ook een veulen wat slaapt kan dit doen als reactie op het vertrek van de moeder, stress bij dieren kan zich ook uiten in een vorm van verslagenheid. Ook denk ik dat het spiertechnisch voor de merrie best veel gevraagd is om na een maand weer te gaan lessen .

"Aan bonanza ligt het neit, dr vorige veulen wou ze neit eens melk geven, emt een praam is het wel gelukt, een paar keer moest ze de praam op en begeleidde hun het veulen naar de tepels, maar dan stond ze nog met dr been omhoog als hij een beetje drukte. "

Dit kan ook komen doordat de merrie zeer pijnlijke tepels heeft, een dierenarts kan je daarbij helpen.
Probeer je eens in het dier te verplaatsen , je stelt het nu zo dat de merrie nadat haar kiezen getrokken zijn , ze een bevalling achter de rug heeft , voor een veulen moet zorgen, lichamelijk nog absoluut niet in conditie is , moet lessen & presteren op een wedstrijd, ik vind het veel gevraagd.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 23:51

Ik ga ook meteen na de geboorte weer met jurga aan het werk hoor. Ze moet in beweging blijven en ik wil het veulen er dus al redelijk snel aan gaan wennen dat het even alleen moet zijn af en toe. Mij lijkt dat absoluut niet onmogelijk en zelfs erg handig. Er staan paarden zat op stal en anders tover ik Harald wel om tot pleegmoeder, die is gek van Jurres en vast ook wel met baby-Jurres. Dan mag het veulen bij Harald de allemansvriend in haha. Ik ga ook na het veulen weer vlot beginnen met wedstrijden rijden. Mocht het blijken dat het nog te vroeg is...dan wacht ik nog even. Ik ga niks forceren iig, maar ik kijk het effe rustig aan. Wedstrijden start ik toch alleen vijf minuten stappen van onze stal af... Veulen komt toch heel erg veel met moeders in de wei, dus mag ik moeders ook best ff lenen vind ik... Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 23:56

Jurga schreef:
Ik ga ook meteen na de geboorte weer met jurga aan het werk hoor. Ze moet in beweging blijven en ik wil het veulen er dus al redelijk snel aan gaan wennen dat het even alleen moet zijn af en toe.


Komt Jurga met veulen dan niet in de wei? Dan krijgt ze toch beweging genoeg? En kan het zelf indelen wat en hoeveel ze wil doen...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 23:59

SuzanneH schreef:
Probeer je eens in het dier te verplaatsen , je stelt het nu zo dat de merrie nadat haar kiezen getrokken zijn , ze een bevalling achter de rug heeft , voor een veulen moet zorgen, lichamelijk nog absoluut niet in conditie is , moet lessen & presteren op een wedstrijd, ik vind het veel gevraagd.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Bij ons werd er ook een veulen verstoten, we moesten het veulen om de 2 uur met een fles voeren, ook 's nachts wat heel vermoeiend was! Ik vind ook dat je je paard even wat rust moet gunnen na een zware tijd. Een bevalling is niet niks hoor! Bij ons was onze merrie wel 7 cm uitgescheurd (ik weet niet of dat normaal is, of dat het überhaupt normaal is dat een merrie uitscheurt), maar ik vind dat je die beestjes de tijd moet geven. Even op krachten komen. En inderdaad, voor de melkproductie is het heel essentieel dat een moeder constant bij haar veulen blijft. Zet ze lekker op het land voor een maand of 2, 3 en ga het rijden daarna weer rustig opbouwen...wat vind je belangrijker, de gezondheid van Bonanza, of haar rijprestaties?

Sorry als dit bericht nogal 'aanvallend' de hoek om komt, maar zo denk ik er dus over.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 00:18

Jurga schreef :
Ik ga ook meteen na de geboorte weer met jurga aan het werk hoor. Ze moet in beweging blijven en ik wil het veulen er dus al redelijk snel aan gaan wennen dat het even alleen moet zijn af en toe. Mij lijkt dat absoluut niet onmogelijk en zelfs erg handig.

Er zijn veel dingen niet onmogelijk en zelfs erg handig , de vraag lijkt mij meer of het wenselijk is & bevordelijk voor het welzijn van merrie & veulen , of dat dat "handig" alleen maar te maken heeft met de wensen van de eigenaar. Vanwaar die haast ?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 00:40

Ik ben het eens met alle andere mensen die zeggen dat je niet met haar zo snel op wedstrijd moet gaan. Merrie en veulen moeten lekker van elkaar kunnen genieten, en nadat het veulen is gespeend kun je nog jaren wedstrijden rijden!

Persoonlijk vindt ik het ook niet echt charmant om met een merrie op wedstrijd te komen die onwijs dikke uiers heeft van de melk. Dat ziet er niet uit, en voor de merrie lijkt het me ook niet echt prettig om dan ook nog eens te moeten presteren, terwijl ze haar veulen niet bij zich heeft.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 00:50

Ik begrijp eerlijk gezegd de haast niet?

Aan de ene kant zijn er mensen die maanden voor de bevalling stoppen met trainen van de merrie, "want dat is te zwaar". Terwijl ik van mening ben dat je moet zorgen dat de merrie in zeer goede conditie is en dus blijft trainen (hetzij rijden/longeren/wandelen) voor zover dat veilig is.

En aan de andere kant willen die mensen wel meteen 2 weken na de bevalling weer aan het werk met de merrie Verward . En het veulen een paar uur alleen laten. Na 3-4 maanden al afspenen en verkopen Frusty .

Zelf heb ik mijn verzorgpaard tot een maand voor de bevalling gelongeerd en gewandeld. Na de geboorte zijn zij en het veulen een paar weken aan huis gebleven, in de bak en in het grasveld om het huis Knipoog . Daarna 3 maanden het weiland in, ze kwamen terug voor de merrie- en veulenkeuringen. Toen hebben we de merrie weer rustig getraind, eerst een kwartiertje, na een paar dagen een half uurtje en later een uur.

Het veulen stond dan altijd naast een ander paard met het bovenluik dicht. Dat ging heel goed en pas na 6 maanden werden ze gescheiden. Een half jaar later kwam het veulen weer gewoon bij de merrie in het weiland.

Dus mensen: niet zo'n haast, doe het rustig aan, dan heb je er later alleen maar 2 stabiele, gelukkige, gezonde paarden voor terug Lachen .

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 00:53

Ik wen de merrie en het veulen al na een dag of 2 eraan dat ze ook een tijd uit elkaar zijn. De eerste keer 1 minuutje misschien, even de merie weg en ik blijf dan zelf bij het veulen in de stal. Ze wennen er ontzettend snel aan.

Na een week of 2 weer rustig beginnen met de merrie en dan blijft het veulen gewoon een uurtje alleen op stal (andere paarden in de stallen er omheen uiteraard)
Daar hebben we nooit problemen mee gehad.

Na een maand of 2 gingen we ook gewoon met de merrie weg met de trailer. Een paar uur kan het veulen best alleen blijven (weer met andere paarden in de buurt) en ook voor de merrie is het geen probleem. Eventueel kan je haar melken als ze last heeft van een vol uier.

Het veulen meenemen ben ik niet zo weg van. Even op en neer naar het dekstation is niet zo erg, maar om een veulen mee te nemen naar een wedstrijd waar hij dus in zijn eentje in de trailer moet blijven vind ik niets. En hem op een wedstrijd aan de hand meenemen ook niet. Dan krijg je bij de merrie en het veulen juist veel drukte.

Als je het rustig opbouwt kunnen ze makkelijk een paar uur van elkaar af en als je thuis komt kunnen ze weer lekker samen in het land.
De veulens lagen meestal gewoon te slapen als we terug kwamen met mama. Helemaal geen stress omdat ze er al zo vroeg aan gewend waren.
En ook het afspenen heeft nooit problemen gegeven.