Er bestaan geen domme vragen (althans dat wordt gezegd)...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Belgiƫ

Er bestaan geen domme vragen (althans dat wordt gezegd)...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 20:45

& dus stel ik de mijne maar.

Wat is eigenlijk het verschil tussen peesbeschermers & pijpkousen? Ik heb mij eigenlijk nog maar pas gerealiseerd dat dat 2 verschillende dingen zijn, heb het tot nu toe allemaal 'getten' genoemd. Maar de 'getten' die ik gebruik zijn blijkbaar peesbeschermers. Nu vraag ik mij af: waarvoor dienen zo’n pijpkousen? Hebben die dezelfde functie?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 20:52

Tja dat is een goei!!!
Ik werk daar helemaal niet mee, dus wist eigenlijk niet eens dat je er twe soorten inhad.

Ben ik dan zo dom?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 20:56

Ik weet ook niet precies./
Maar ik heb ze allebei gehad. (en nog steeds)

De peesbeschermers beschermen de pees rondom en ook een beetje de kogel.
Maar pijpkousen beschermen alleen de binnenkant van de pezen tegen het strijken, en geven natuurlijk ook wel wat steun.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 21:22

Peesbeschermers zijn hard aan de achterkant van het been/ de kogel. Ze zijn speciaal om de pezen die achterlangs het been lopen te beschermen.

[img]http://www.drunensruiterhuis.com/images/beenbescherming/eskadronpeesbeschermers.GIF/[img]

Bij pijpkousen is de achterkant gewoon zacht, en zit er een verharding (versteviging) aan de binnenkant van het been. Deze moeten de kogels beschermen als ze tegen elkaar komen. Een pijpkous aan een linker been beschermt het been dus voor het rechterbeen.
[img]http://www.hoppa.to/pic/paardenpraat/materiaal/bandages/pijp.jpg/[img]

Een peesbeschermer aan het linkerbeen (voorbeen) beschermt het been voor de achterbenen. (Vooral bij het springen en galoperen)