Supplementen onzin of noodzaak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Supplementen onzin of noodzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 10:55

Naar aanleiding van een discussie in de huiskamer.... Ik vind supplementen van het een of ander onnodig omdat:

Vitamine E zit al voldoende in gras, en in niet al te oud hooi, dus ik zie de noodzaak er niet zo van in. Bovendien tien jaar geleden had je al die supplementen nog niet en toen ging het ook goed hahaha. (Nee niet alles van vroeger is beter...)

Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht door het paard zelf al aangemaakt. Vit. A zit in de wortelen (caroteen, een stof waar het paard zelf vit. A uit kan maken en wij ook trouwens). De vitamines B (dat zijn er meerdere) komen volop voor in groene planten, dus ook gras.

Vanwege mijn allergie heb ik mij toen verdiept in wat waar in zit en of je een tekort aan iets oploopt als je bijvoorbeeld geen melkproducten eet. Nee dus, je moet wel heel gek doen hier in de westerse wereld wil je ergens een TEKORT van oplopen. Dat ontstaat alleen bij eenzijdige voeding, zoals vaak gebeurd in de derde wereld.

Mijn paardje krijgt gewoon alles te eten wat een paard in het wild ook zou eten, gras en hooi, daarbij nog granen, wortelen en restjes groente. Ik zie niet zo snel een tekort van iets optreden hoor. Er mist niks in zijn voeding (ja biks dat is het enige en daar zit echt niet zoveel soeps in)

Hoe staan jullie ertegenover?

Elinaa

Re: Supplementen onzin of noodzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:00

caroteen en vitamine a zitten ook in fras. dus geef niet te veel wortels! verder zijn al die suplementen inderdaad dikke onzin. voornamelijk geld verdienerij, en mensen geloven graag allerlei dingen. daar zijn we mensen voor Knipoog

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:08

in de wintermaanden voer ik wel supplementen bij, omdat dan het gras niet groeit en er ook geen vitaminen inzitten en in de zomermaanden niet want dan zit er genoeg in het gras!

onzin vind ik het niet, maar sommige dingen ook wel weer

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:43

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:49

ik vind t niet onzin, sommige paarden hebben t gewoon nodig
Niet alle paarden kunnen in een graswei de hele dag dus krijgen dan ook niet hun vitamine E binnen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:54

stalleke schreef:
Niet alle paarden kunnen in een graswei de hele dag dus krijgen dan ook niet hun vitamine E binnen.

Hmm, zou daar een verschil in zitten... paarden die veel binnenstaan eten dus geen gras etc, maar krijgen ook niet veel zonlicht op hun huidje waardoor misschien tekorten kunnen ontstaan?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:57

wendytjeG schreef:
stalleke schreef:

Hmm, zou daar een verschil in zitten... paarden die veel binnenstaan eten dus geen gras etc, maar krijgen ook niet veel zonlicht op hun huidje waardoor misschien tekorten kunnen ontstaan?

Des te meer reden om je paardje zoveel mogelijk buiten te laten lopen toch????

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:00

als een lichaam niet in conditie is, heeft het toch extra nodig om te herstellen?
en in bepaalde gevallen zet het lichaam niet genoeg om van een bepaalde vitamine, dus dan zou toevoegen wel noodzakelijk zijn.

bij ziekte of aandoeningen zou ik uitzoeken waar het lichaam op dat moment behoefte aan heeft en dat bijvoeren.
een gezond paard heeft het dus niet nodig, die kan voldoende uit zijn voeding halen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:04

De discussie ontstond ook uit het soort voer wat je geeft.

Ara geeft granen.
In biks zit meestal voldoende vit, mineralen.

De discussie was dus of er naast granenmix ook supplementen gegeven moesten worden, ik vind van wel, vanwege je scheve Calcium /fosfor verhouding.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 12:19

Antheman schreef:
De discussie ontstond ook uit het soort voer wat je geeft.

Ara geeft granen.
In biks zit meestal voldoende vit, mineralen.

De discussie was dus of er naast granenmix ook supplementen gegeven moesten worden, ik vind van wel, vanwege je scheve Calcium /fosfor verhouding.

ja oke, maar hier wilde ik een meer algemene discussie opzetten over supplementen.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:21

Arabesk schreef:

Maar niet iedereen heeft de mogelijkheid zijn of haar paardje buiten te laten lopen iedere dag, in een GRAS wei! Pling
[/quote]

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:25

Ik denk dat veel supplementen ook wel onzin zijn maar dat het ook geen noodzaak is. Het hangt er ook vanaf welk supplement het is en waarvoor. Soms schrijft een DA nog weleens een supplement voor...ik denk dat het dan beter is het wel te geven.....zo ken ik een aantal mensen die MaxH voorgeschreven hebben gekregen.
Ik denk niet dat je kan spreken van 'onzin' of 'noodzaak'. Het kan zijn dat het goed is voor je paard maar soms heb ik het idee dat sommige allerlei supplementen geven....wat gewoon helemaal niet nodig is. Het hangt ervan af hoe ermee wordt omgegaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:31

Buitenlopen moet inderdaad wel mogelijk zijn.

In mijn geval gaat het om bijrijdponies die overdag buiten lopen maar 's nachts binnen staan. Nu staan ze nog op een trapstuk zonder gras, omdat ze anders de hele wei kapot lopen. Ze krijgen flink kuil gevoerd.

De eigenaar bepaalt uiteindelijk wat er mee gebeurt, of zoals in andere gevallen de staleigenaar!

Een van de ponies zat in de winter nogal te kwakkelen... wel verkouden, niet verkouden, niet vooruit te branden etc. Die is na een vitaminespuit helemaal opgeknapt!

Normaal ben ik daar ook niet zo voor, maar in dit geval wat het net het duwtje wat de pony nodig had Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:51

Ik geef extra zeewier vanwege mijn paard zijn hoefjes; gewone biotine werkte niet en dit wel, heb ik het idee.
Verder als ie dan stilstaat door het weer of wat dan ook, dan krijgt hij (nog) minder muesli, maar dan gooi ik er wat vitaminen bij.
Ik merkte ook aan mijn ruin dat hij even wat extra's nodig had tijdens de rui.
Hij krijgt geen biks want daar kan hij niet tegen.
En ik geef sinds kort foeneknof tegen de hoest en ik moet zeggen dat dat ook heeft geholpen tot nu toe.

Straks als de wei wat rijker is, heb ik voor mijn veulen in plaats van elke dag biks (wat ik nu doe) een soort supplement waar je maar heel weinig van hoeft te geven. Dit is dan een extraatje voor weidegaande veulens en jaarlingen omdat hij 24/7 op de wei staat en ik hem geen biks meer wil geven dan.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:55

Ik heb nog nooit voedingssupplementen gegeven en mijn paard is hartstikke gezond. Dus ik vind het absoluut geen noodzaak.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:36

mijn Pieke krijgt van stal Pavo brok gevoerd
daarnaast krijgt hij in de wintermaanden, als hij geen gras kan eten, van mij elke dag een schepje brandnetel enpaardenbloemen zeewier
en om de paar dagen een schepje vitaminespul
daarnaast hooi en na he t werk gedroogde grasbrok (Pre Alpin light)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:53

supplementen in de vorm van vitamine vind ik onzin bij een gezond paard.. geef ik ook niet
ze krijgt goede brokken en ze glimt als een spiegeltje

mijn merrie krijgt wel glucosamine-comlex, ze heeft artrose en ze knapt daar gigantisch van op! het is duur spul maar ik vind dat het zeker waard!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:58

Deze discussie is eigenlijk meer dan alleen over supplementen, maar ook over het geven van brokken. Want dat is granen met toevoeging van die supplementen waar die aangehaalde quote het ook over heeft.

Tja, natuurlijk voeren aan paarden ben ik geheel voorstander voor, ook als de paarden verder ook natuurlijk worden gehouden. Mijn shetlander wordt natuurlijk gehouden en toch krijgt hij brok. We hebben gemerkt na een winter zonder, dat ze met een handje brok per dag toch beter door de vacht komen en door de winter heen.

Met mijn paard rij ik dressuur en dat is NIET natuurlijk. Omdat ik dus dingen doe met mijn paard die niet natuurlijk zijn verwacht ik ook niet dat ze puur natuur gras voldoende is voor ze. Heb ook bij mensen nog nooit gezien dat een sporter met alleen groeten, vlees en aardappels topprestaties neer zetten en volgens mij geldt die verhouding ook voor sportpaarden.
Dus mijn paard krijgt brok, waar dus al supplementen in toegevoegd zit. En dan geef ik nog wat andere supplementen door een zemelen slobber s'avonds'.

Supplementen onzin of noodzakelijk is voor mij afhandelijk van wat het paard moet doen. Wat recreatief boscrossen en verder land, nee, die hoeft niet veel. Maar sportpaarden in mijn ogen wel.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:15

Ik voer geen supplementen bij als het niet nodig is,
maar om het nou te laten omdat ze het in het wild ook niet krijgen?
Dat slaat imo als een tang op een varken.
Ooit wel eens een paard in het wild zien dressuren of zien springen?
En dan bedoel ik dus niet een speelse draai om de achterhand of een sprong over een tak.
Daarbij worden paarden in het wild niet oud Pling Zeker niet paarden zoals ik die heb, die zijn decennia lang geselecteerd op heel andere vlakken dan op overlevings skills.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:17

Arabesk schreef:

Onze paarden staan op dezelfde stal als het paard van Stalleke, onze paarden staan elke dag buiten. Alleen hebben ze bij ons geen grasweides meer. Ze staan dus buiten op zandstukken.

Daarbij vind ik niet alle supplementen onzin. Ik ga endurance rijden en mij is al door de DA aangeraden om Electrolyten bij te voeren en regelmatig Vitamine-boosters... DAt zegt hij niet zomaar neem ik aan. Die DA heeft vroeger ook de keuringen gedaan op endurance wedstrijden.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:48

Supplementen voeren om het voeren is onzin vind ik, maar soms is het nodig om een paard of pony over een bepaalde drempel heen te helpen. En het verschilt van paard tot paard. Het oog van de baas is hierbij heel belangrijk vind ik. En dat geld niet alleen voor supplementen, maar ook voor voeren! Soms kan een simpele verandering van merk of voer al voor zoveel verbetering zorgen. Mijn paarden en pony's kunnen nou eenmaal helaas niet op een wei staan, hoe graag ik dat ook zou willen. Ze staan dus wel buiten, maar in een zandpaddock. Bovendien heb ik twee paarden met een medische geschiedenis en een hele oude pony erbij lopen die toch af en toe wel wat extra aandacht nodig hebben. Zo heb ik Jumper een tijdje (4 maanden) Laminaze bij moeten voeren omdat ie zwaar hoefbevangen was vanwege een ernstige operatie. Vienna heeft een tijdje extra vitaminen en mineralen voor opgroeiende paarden gehad omdat ze daar door allerlei omstandigheden een tekort aan had gehad bij het vorige adres waar ze stond en daardoor groeiproblemen kreeg. Ik geef Jumper en Bieke (onze oude pony van 28, die niet meer zo best hooi wegkrijgt) Lucerne over hun krachtvoer omdat dit zo beter verteerd word (hier hadden ze zelf problemen mee, en ze zien er nu stukken beter uit!). Bovendien krijgt Jumper momenteel iedere dag een liter blaas en nieren thee op aanraden van de DA vanwege een licht nierprobleem dat hij had (en wat gelukkig bijna over is nu).
Maar waar ik wel op let is dat ik stop met een bepaald produkt als het niet meer nodig is omdat de omstandigheden veranderd zijn, of wanneer een bepaalde klacht verholpen is. Dus niet eindeloos doorgaan omdat het wel leuk staat al die potjes in de stal...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:00

Rijden is inderdaad niet natuurlijk, maar hoeveel beweging denken jullie dat een paard in het wild krijgt, in tegenstelling tot een paard wat de hele dag op stal staat?
Het is echt niet uitzonderlijk wat de meeste mensen van hun paard vragen (paarden op topniveau uitgesloten).

Het is natuurlijk wel zo dat in het wild alleen de sterkste paarden overleven, in tegenstelling tot de paarden die wij houden.....

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:51

Mijn paard van 4 heeft een half jaar biotine gekregen omdat hij waar hij eerst stond alleen op stal stond en super droge hoeven had, de ijzers vielen er na 4 weken onderuit.

Intussen zijn de hoeven super sterk en voer ik geen biotine meer.

Mijn pony van 24 heeft moeite met het kwijtraken van zijn wintervacht, hij krijgt nu gewoon vitaminen van pavo bijgevoerd totdat hij de wintervacht kwijt is.

Verder geef ik geen supplementen, ik ben van mening dat als het paard er baat bij heeft dat je het gewoon moet geven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:10

geen van beide. Als ze bij ons supplementen krijgen is dat voor een beperkte periode en met een specifieke reden.

Raimaer krijgt normaal niets, alleen knoflook/foenegriek/appelazijn/lijnzaad(olie), maar dat versta ik niet onder supplementen.
Pablo krijgt biotine omdat hij erg lelijke schuurplekken heeft gekregen na het scheren en het haar niet echt fijn wil aangroeien. Verder ook het riedeltje van Raimaer.

De uitzondering is rond de cross(trainingen), dan krijgen ze een paar dagen ervoor tot erna electrolyten zodat ze beter drinken en de dag zelf + 2 dagen erna Vitamine E + selenium tegen spierpijn.

Verder doen ze het prima op gewoon brok en kuil, dus dat lijkt me zat.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:33

Het is niet nodig als je paard goed voer krijgt en de aanbevolen hoeveelheid! als hij minder krijgt dan de aanbevolen hoeveelheid kun je het beste wel een compleet suplement bijvoeren omdat hij anders niet genoeg vitamines en minaralen binnen krijgt.
Mijn paarden krijgen in de verhaar periode zeewier en lijnzaadolie bij, en in de zomer electrolyten (sneller herstel spieren ect).