Waar halen jullie het geld vandaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 23:25

ik heb m'n eerste paardje pas gekocht toen ik ging werken.ik verdiende toen nog niet veel maar ik hoefde thuis nog geen kostgeld te betalen.alles ging toen naar m'n paardje.als ik iets leuks ging doen(niet vaak)kreeg ik dat wel van m'n ouders dus ze hebben me wel geholpen.nu betaal ik alles zelf.

groetjes

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 23:48

Ik ben 16, ook niet erg oud dus, zit in 4 HAVO na een jaartje met pech, en zit dus 5 dagen per week op school Ik probeer zo veel mogelijk in de winkel bij te verdienen. Dit loopt op tot zo'n €200,- en dat voor gemiddeld 10 uurtjes per week. Vrijdagavond 3 uurtjes en zaterdag 7 uurtjes, en soms komt de zondag er nog bij, waarop ik bijna 5 uurtjes werk, welke 200% worden uitbetaalt.

Ik krijg (misschien volgende week wel, lees http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=411533 ) binnenkort een paard, en zal grotendeels door mijn ouders gefinancieerd worden. De stalling (pension, dus voer en de hele mikmak zit er al bij) en het paard wordt door hun betaald terwijl ik de spullen, hoefsmid, veearts en wormenkuren en dat soort dingetjes voor mijn rekening neem, wat ook nog aardig op kan lopen!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 11:26

Ik werk ook 40 uur per week om mijn beetje te kunnen onderhouden en daarnaast nog lekker te kunnen leven.
Van een bijbaantje kun je nooit een paard onderhouden (vooral niet met die stalprijzen van tegenwoordig) als je daarnaast geen ouders hebt die het voor je sponseren. Als je daarnaast nog eens uit wilt gaan of leuke dingen voor jezelf kopen..... En als je paard ziek wordt en er komt een rekening van een paard honderd gulden, waar betaal je die dan van?
Allemaal dingen om rekening mee te houden als je een paard aan wilt schaffen.
Viv

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23466
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 11:32

Ik werk 9 uur per week in een supermarkt en daar betaal ik alles van.
Stalling, voer, wormenkuren, stro, hooi, entingen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 11:36

Ik denk dat elke baan voldoende betaalt om een paard te onderhouden, alleen zul je met sommige baantjes parttime kunnen werken en bij andere zul je het fulltime moeten doen. En daarnaast moet je ook in staat zijn om jezelf een hoop te ontzeggen. De meesten kunnen namelijk niet EN een paard onderhouden en elke week of maand naar de stad om kleren of andere dingen te kopen. Het is een kwestie van prioriteiten. Je moet er veel voor doen en ook veel voor laten. Ik heb van mijn ouders nooit een pony gehad. Toen ik 23 was kocht ik zelf een paard en ik werkte er voor. IN het begin woonde ik nog bij mijn ouders, daarna kon ik op mezelf gaan wonen met behoud van paard.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 11:45

ik werk 36 uur in de week en daar betaal ik oa m'n paard van. Toen ik jong was liep ik altijd bij m'n ouders te zeuren om een eigen paard en die zeiden altijd "als je later groot bent ga je maar lekker zelf centjes verdienen voor een eigen paard want het geld groeit ons niet op de rug". Haha!. En die eigen verdiende "centjes" weet ik nu goed te besteden Knipoog

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 11:57

mijn ouders betalen mijn paarden. ik heb geen tijd voor een baan, school en paarden. dus de baan valt af. Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:00

Vroeger betaalden mijn ouders alles voor mijn pony, nu heb ik een baan maar helpen met ouders me financieel ook nog een beetje (stalling voor 1 paard).

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:02

Hard hard hard werken! En niet zeuren!

Ik heb er altijd voor gewerkt en zonder Schijnheilig te zijn, maar ik merk met grote regelmaat dat de mensen die er hard voor werken toch een stuk verantwoordelijker zijn dan de mensen die werkelijk alles van pappie en mammie krijgen en als Ze ff moe zijn of ziek/zwak/misselijk (ongesteld Haha! ) gelijk pappier of mammie vragen of hem ff vijf tellen los te gooien en te mesten..Grrr sorry, kleine frustratie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:15

Ik ben single en werk full-time, 40 uur in de week en heb ook nog ongeveer 10 uur per week reistijd woon-werk verkeer. Ik heb sinds 3 jaar een merrie die in Mei een veulentje krijgt. Dit veulen wil ik proberen te houden. Ik kan een autootje rijden, en woon op mezelf in een huurflat. Een eigen huis zit er voorlopig niet in. Ik koop heel weinig kleding voor mezelf, ga ook nooit de stad in, en al mijn vrije tijd gaat naar mijn paard.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:19

Ik ben het met je eens Gail. Ik denk dat als je er echt hard voor hebt moeten werken en ervoor moeten sparen en pas op latere leeftijd een eigen paard kan kopen, je het meer weet te waarderen. Je weet ook wat het is om geen eigen paard te hebben, je beschouwt het niet als normaal. Je ziet ook heel vaak dat die kinderen die alles krijgen ook heel verwaand zijn. Ik heb zelf ook pas mijn pony kunnen kopen toen ik 17 was. Ik ben nu 19 en ik ben nog steeds even blij ermee als de dag waarop ik haar kreeg.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:01

ik ben nou bijna 16 (woensdag jarig!!) en ik heb nou zelf een paard gekocht ik heb hem zelf betaald en ik zal voer, stro, enz enz ook zelf moeten betalen. misschien dat mijn ouders wel de smid betalen maar verder nix. dus ik heb een tijdje een krantewijk gehad (folders) om voor het paard zelf te sparen. daar ben ik mee begonnen toen ik 14 was en dat verdiende best redelijk, maar je moet er dan ook wel voor werken want vooral de folders vouwen is veel werk. en toen dat bedrijf stopte ben ik in de supermarkt gaan werken en dat doe ik nog steeds en ik moet regelmatig oppassen. Koe Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:03

Zo maar effe een vraagje Loulou, wat voor opleiding doe je? en lukt het allemaal goed op school?

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:17

Tsja, ik studeer, werk 11 uur in de week. Van de studiefinanciering wordt je ook niet rijk, daar kan ik nog niet eens de huur van mijn kamer betalen. Dus mijn allerliefste ouders dragen gelukkig bij; zij betalen 2/3 van de stalling en de hoefsmid, de rest betaal ik zelf. Toch wel mooi meegenomen dat ik bij Divoza werk en dus wel wat korting krijg voor alle spullen, nadeel is dat ik achterlijk veel koop....

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:59

Ik betaal het helemaal zelf van een zak biks tot de verzekering aan toe! Veel geld maar ja je hoeft op deze manier van nienmand afhankelijk te zijn!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 14:22

Ik betaal alles zelf. Ik heb een baan, 38 uur in de week. Daarnaast ga ik nog naar school, 6 uurtjes per week. Ik woon op mezelf, maar ik kan het er goed van doen.
Kan wat minder vaak op stap, enzo, maar ja, je kunt ook niet alles hebben. Ik kies voor mijn paard.

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 20:49

JONGENS IK BEN 14 WEETEN JULLIE DAAR OOK EEN BAANTJE VOOR?

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 22:34

Een 14 jarige mag overdag en op zaterdag in een winkelwerken, mag kranten lopen en andere lichte baantjes doen. Ik dacht nog niet 's avonds werken, maar kan me vergissen.

Ik woon nu een aantal jaar samen. Eerst studeerde ik terwijl mijn vriend al werkte, toen hielp hij mee. Nu werk ik ook, en we hebben elk een budget voor onzelf voor kleding en hobby. Hij voor de auto, ik voor mijn pony van f500,- per maand. Alles wat het meer kost (lessen, materialen)betalen we van ons zak- en kleedgeld (ook zo'n bedrag) De rest gaat op in ons huis(houden) en sparen we voor gezamenlijke dingen. Tja. Erg ruim is het niet (als je een trailer en westernzadel wil) maar we leven er goed van.

Toen ik op school zat en studeerde ging het niet. Te weinig tijd om bij te werken. (behalve af en toe oppassen)

FlyGirl

Berichten: 225
Geregistreerd: 19-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 12:26

Ik ben nu 17 en heb me pony sinds augustus, ik heb haar zelf betaald en betaal nu ook alles zelf. Mijn ouders hebben gezegt, als je een paard wil dan zul je ervoor moeten sparen. Ik heb een tijd 3 baantjes gehad (toen deed ik 4 MAVO) en verdiende ik redelijk veel maar dat heb ik maar drie maanden vol gehouden en toen was ik chronisch moe Frusty Nu werk ik bij de appytussen de 15 en de 20 uur per week en in de vakanties fulltime dus 40 uur per week. En ik red het makkelijk zo, Ik kan makkelijk sparen dat is denk ik ook wel een heel groot voordeel

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 12:32

Ik kende ook een 15 jarige meisje die bij de AH werkte en een krantenwijk had. Ze moest keihard werken, daarnaast deed ze de middelbare school, vwo. Allemaal om die pony van haar te kunnen onderhouden. MAar ze kwam steeds minder vaak om te rijden. Ze was op den duur chronisch moe, veel verkouden, vaak ziek. Het was te veel allemaal. NA verloop van tijd kwam ze niet meer op stal, en ze werd teruggezet van 5 VWO naar 5 Havo. Het kan wel eens ooit te veel hooi op je vork zijn he. Wat ik niet snap is dat haar moeder niet ingreep.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 13:12

Tja ik heb epilepsie en heb chronische vermoeidheid.
Dus teveel hooi op mijn vork nemen betekent extra aanvallen en depressiviteit. Boos!
De laatste tijd gaat het stukken beter, maar pas na mijn 25ste jaar zeg maar begon het beter te gaan.
Mijn puberteit en nog een paar jaar daarna toen zat ik 'in mijn piek' wat betreft mijn ziekte.
Een baantje zat er niet in: betekende nog meer aanvallen. Heb verschillende studies geprobeerd, ook qua nivo flink gezakt, uiteindelijk zelfs afgekeurd.
Dit houdt in een gedeeltelijke uitkering, plus bijstand.

Gelukkig ging ik samenwonen met Peter die wel werk had, fulltime: in een winkel. Het was echter niet veel wat hij verdiende, op mbo-nivo. Paardrijles zat er dus niet in.
Daarnaast raakte hij gokverslaafd, en al het geld dat ik opgespaard had 'voor later' was zo weg.
Peter is heel sterk geweest, is er helemaal bovenop gekomen en heeft nu een nog betere baan, bedrijfsleider bij Blokker, dankzij veel extra cursussen en opleidingen.

We zijn gaan sparen voor een adoptiekindje omdat ik zelf geen kinderen kon krijgen.
Dit hield wel in: nog steeds geen paard...
Maar als het kindje er was zouden we gaan sparen!
Kindje ging niet door vanwege dat ik voor de tweede keer kanker kreeg... maar toen zei Peter:
"Zodra jij beter bent kopen we een paard!"
Want het geld was er ondertussen wel.
We moeten nog steeds op onze centen letten, niet teveel uitgaan of leuke dingen kopen, want Cerise kost ons op het moment zeker 400 gulden per maand, stal met buitenbak, wei en voer is 300, daarbij komen nog kosten als hoefsmid en enten etc.

Het gaat goed nog, maar mijn man moet nog wennen aan de 'andere situatie'. Komt hij bijv. thuis met vier soorten stukken dure kaas, waren in de reclame, kaasplankje gepakt, en wij maar vreten....
Dan eet je dus wel 25 gulden op één avond op, puur snoepen!
De marsrepen die we kochten erbij geteld, is dat evenveel waard als een leuk shabrak voor Cerise!
Tja het is maar waar je voor kiest *LOL*
Maar wil je op 30 jarige leeftijd een kindje, en nog steeds een paard?
Zorg dan voor een goede opleiding, en een baan die je goed kan combineren met kinderen.
Veel meiden gaan na de mavo meteen in een winkel werken of zo, maar denk maar niet dat dit later genoeg zal verdienen als je op jezelf woont en ook nog kinderen hebt: zeg maar dag tegen je paardje. Verdrietig
Je ziet het zo vaak, advertentie met "Paard te koop wegens zwangerschap" of "wegens tijdgebrek".
Wegens geldgebrek wordt nooit gezegd. Ze hebben er dan wel geld voor, maar alleen als ze hun kind weg doen. En die doe je niet weg... Haha!
Dus wil je later niet voor de keus komen te staan, zorg voor een goeie baan, zolang je nog studeren kan en je ouders het willen betalen: doen!

Een bijbaantje oke, maar stoppen met studie en daarna fulltime gaan werken omdat je dan wel een paard kan veroorloven: tja.
Het is dan jouw keuze, maar tien jaar later zul je weer moeten stoppen met een eigen paard, vanwege kind of omdat op jezelf wonen toch wel veel kost...
Heel veel sterkte iedereen die keuzes op dit gebied moet maken!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 13:31

Kort verwoord wat Dorine zegt: het is een kwestie van prioriteiten. Je zult bereid moeten zijn offers te brengen, jezelf dingen te ontzeggen.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 13:59

Desiree schreef:
Zo maar effe een vraagje Loulou, wat voor opleiding doe je? en lukt het allemaal goed op school?

Ik zit in 4Havo en ik sta overal voldoende voor. Andere jaren ben ik misschien wel met een beetje geluk over gegaan maar dat was niet omdat ik geen tijd had voor school maar omdat ik het niet zocht. Ik had wel VWO kunnen doen als ik dat echt had gewild maar daar had ik geen zin in dus werd het havo. Want soms reed ik s midags en s avonds maar dat mag ik nou niet meer van mijn ouders. Maar ik vind het goed te doen maar je moet wel alles goed plannen. Koe Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 14:10

tja Loulou, ik lees zo dat je ouders er niet vierkant achter staan, en dat is wel noodzakelijk hoor. Ik had dat vroeger ook niet. Ik denk dat je dan beter je kans kunt afwachten totdat je volwassen bent, werkt en niet meer afhankelijk bent van wie dan ook. Dan kun je in een keer goed beginnen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 14:24

waar betaal je het van, waar haal je het geld vandaan??? Ik werk ervoor. Ik werk 28 uur per week en verdien gelukkig dankzij het niveau van de baan daarmee genoeg om m'n paard te kunnen betalen, zorgen dat er boodschappen in huis zijn en een stukje van de hypotheek mee te betalen....... Tja, het is zeker wel prioriteiten stellen. Je ziet mij amper tot nooit in nieuwe kleding en dat soort zaken. Vakanties etc ben ik voornamelijk afhankelijk van m'n vriend. Hij vindt dat gelukkig niet erg en ziet dat paarden nou eenmaal bij mijn leven horen.
Tuurlijk kan ik 40 uur gaan werken, maar wanneer moet ik dan naar m'n paard? 's avonds? Dat zou ik niet kunnen en dat zou m'n vriend ook niet leuk vinden (gelukkig) Ja, de situatie als je thuis woont kun je niet vergelijken met als je je eigen huisje hebt.........
Maar mirage is helemaal alleen van mij, en dat is wel zo'n prettig gevoel!!