vlechten met naald en draad

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pikolino

vlechten met naald en draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 21:12

okee je zou maar naald er draad hebben maar niet kunnen vlechten daarmee Clown
wie kan mij in een paar stappen [liefst met foto's] kunnen uitleggen hoe ik moet vlechten met naald en draad Haha! Bloos

Kuss Stephanie

Phantom

Re: vlechten met naald en draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:28

Ik had het niet verwacht, maar vlechten met naald en draad is vrj eenvoudig. Ik heb het vorig jaar ook in 10 minuten geleerd. Ik heb het als volgt geleerd:
- Eerst maak je vlechten in de manen. Dat moeten wat dikkere vlechten zijn en onderaan doe je gewoon een elastiekje.
- Wanneer je alle vlechten erin hebt zitten neem je een stuk draad en maak aan het eind een knoopje in de draad.
- Je doet de eerste steek onderaan de vlecht door het elastiekje, zodat de draad door het knoopje verankerd zit aan het vlechtje.
- Vervolgens maak je het knotje door het vlechtje 2 keer dubbel te vouwen en steek je een aantal keren van boven naar beneden door het knotje heen. Om de knot extra stevig te maken zorg ik altijd dat ik ook een aantal keren door het elastiekje heen steek.
- Wanneer je dat gedaan hebt moet het knotje stevig vastzitten en kun je het touwtje afknippen.
- Je kunt eventueel nog wat haarlak spuiten voor de stevigheid...

Voordeel van deze methode is dat je mooie knotten krijgt zonder elastiekjes of plakband en de knotjes blijven heel goed zitten. Nadeel is dat het bij mij wat meer tijd kost en dat het een gepruts is met de schaar om ze er weer uit te krijgen Lachen

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 00:46

Ik heb een andere manier.

Koop een rolletje pektouw (dit plakt) en een kromme naald.
Kijk naar de lenggte van je manen en knip een stukje pektouw af dat een stuk langer is.

Neem een pluk manen en verdeel ze in strengetjes en met 1 van die strengen vlecht je het touwtje mee, laat wel aan de bovenkant een stukje uitsteken om te kunnen knopen.
Als je klaar bent met vlechten draai je het touw een paar keer rond het vlechtje.

Steek het touwtje nu door de naald en vouw je vlecht 1 of 2 keer dubbel en draai aan de boven kant het touw rond het knotje en knoop het dan vast aan het stukje dat je uit hebt laten steken.

Dit is niet de makkelijkste manier, maar ik kan je verzekeren dat het niet loslaat.

Veel succes.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 08:02

Het boek van Tineke Bartels staat het heel duidelijk en helder beschreven mét hele mooie foto's Ja

hier nog een plaatje :
Afbeelding

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 08:04

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 18:25

dank jullie wel allemaal Haha!

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:04

samjo schreef:
Ik heb een andere manier.

Koop een rolletje pektouw (dit plakt) en een kromme naald.
Kijk naar de lenggte van je manen en knip een stukje pektouw af dat een stuk langer is.

Neem een pluk manen en verdeel ze in strengetjes en met 1 van die strengen vlecht je het touwtje mee, laat wel aan de bovenkant een stukje uitsteken om te kunnen knopen.
Als je klaar bent met vlechten draai je het touw een paar keer rond het vlechtje.

Steek het touwtje nu door de naald en vouw je vlecht 1 of 2 keer dubbel en draai aan de boven kant het touw rond het knotje en knoop het dan vast aan het stukje dat je uit hebt laten steken.

Dit is niet de makkelijkste manier, maar ik kan je verzekeren dat het niet loslaat.

Veel succes.

Is er bij jullie nog wel pektouw te koop? Bij ons is er nergens meer pektouw te verkrijgen (ik gebruik t zelf niet maar mn vader Haha!) ik vind zelf makkelijker/mooier met elastiek Haha!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:09

bij ons in de ruitersportzaak kun je ook nog gewoon pektouw krijgen, het is VERSCHRIKKELIJK duur vind ik, maar je kunt t gewoon nog kopen!

met naald en draad vlechten is veel mooier, maar t vergt wel enige oefening... zoals het hier aangegeven staat is heel duidelijk en zo doe ik t ook altijd! Ja