manen en staart wassen bij deze temperatuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefken

manen en staart wassen bij deze temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 12:27

Ik heb morgen wedstrijd en moet daarom vandaag nog mijn haffie haar manen en staart wassen.
Ik heb net gezien dat het hier momenteel 15°c is.
Is dit nog te fris om haar te wassen? Ik heb wel warm water ter beschikking.

Ik kan evt naar de manege rijden met haar in de trailer; en haar daar wassen onder een solarium. Maar het is natuurlijk makkelijker om haar thuis te wassen.

Wat denken jullie? Is het nog te koud bij 15°c?

Keet

Re: manen en staart wassen bij deze temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 13:05

als je de staartwortel droog laat dan kan het best hoor!
je hebt warm water zeg je zelf, dus lekekr wassen en daarna drogen met een handdoek! dan krijgt ze het niet koud
de staart ook drogen, heeft ze nergens last van

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 13:19

Ik stond laatst met -3 te schrobben en mijn paard leeft ook nog hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:46

irish_lady schreef:
Ik stond laatst met -3 te schrobben en mijn paard leeft ook nog hoor!

Haha, ja inderdaad. Zo snel begeeft een paard het niet. Ik was het hele jaar door (hele paard) en heb hier nog nooit problemen mee gehad. Het solarium gebruik ik niet eens, terwijl we er wel eentje op stal hebben.

Manen en staart (incl staartwortel) kun je zeker wassen nu hoor!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:08

Ik heb gister ook de manen en staart gewassen van mijn bijrijdhaf, met koud water.. Nou uuh, ze leeft nog steeds Clown
In de winter worden de paarden ongeveer 1 keer per maand gewassen, dan wel met warm water natuurlijk.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:15

Kan makkelijk en zeker als je wat warm water hebt. Je laat gewoon de staartwortel droog en er is niets aan de hand. Met een zonnetje erbij kunnen ze wel wat hebben en je zet haar toch niet in de wind na het wassen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:26

ik was me paard ook wel eens helemaal in de winter dan wel zonder shampoo

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:39

Ik heb vandaag ook een van mijn bijrijdpaarden gewassen met koud water terwijl die buiten stond.
Na die tijd gewoon een zweetdeken op en op stal.
Helemaal niets aan de hand ze vond het juist wel lekker!

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:29

Een aantal mensen bij mij op stal hebben ook gewoon al gewassen hoor met koud water en buiten.
Als je zorgt dat ze daarna gewoon lekker warm wordt ingepakt is het geen probleem hoor!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:14

ook mijn erg vuile vieze paard mag er binnekort aan geloven !!

ik vind dus dat je het wel kan doen hoor !
desnoods le je er daarna even een zweet deken op

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:29

ik heb gister beide paarden in zijn geheel gewassen Ja

Maar ik heb een wasplaats binnen met warm water Haha!
Jaja verwent, ik weet het Bloos

Ze zijn in ieder geval weer lekker schoon Vingers aflikken .
Al dat stof en opgedroogde zweet er eens flink uit Pling

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:34

Prisca heeft er ook al aan moeten geloven en is ook al gewassen... helamaal van top tot hoef. Daarna lekker drogen met een zweetdeken en klaar is ze weer. Je kan nu de staartwortel ook gewoon wassen hoor, al helemaal als je beschikking hebt tot warm water. Niets aan de hand.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:19

Wij hebben alleen koud water tot onze beschikking, maar ik heb haar staart woensdag ook gewassen (was toen wel 20 graden in de zon en de wasplaats staat in de schaduw). Lekker gestapt in het zonnetje en ze was zo droog hoor. Kan best

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:22

Ik denk dat je het nu best kan doen hoor Lachen
Heb vriest niet meer en je paard kan denk ik wel ergens tegen... Ik denk dat hij/zij ook wel eens buiten in de regen staat, daar worden ze ook nat van.

Zelf zou ik alleen niet in de winter als het vriest mijn paard helemaal wassen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 23:27

Eerst even een andere opmerking: ik vind dat veel van nature harde pony's vaak als suikerklontjes behandeld worden. Dekentje hier dekentje daar, oh als het maar niet te koud is. MIjn haf staat ALTIJD zonder deken. Af en toe even een zweetdeken als hij erg bezweet is na het rijden, maar dat is ook alles, die deken gaat ook af als ie weer droog is. Ik heb de hele winter door de staart van mijn haf gewassen zelfs de wortel, wel met warm water want dat vind hij ook fijner en gewoon goed uitgespoeld en voor het grootste gedeelte droog gedraaid. Daarna gewoon op stal, het was heel snel droog, met het paardje helemaal niks aan de hand leeft nog steeds en nog steeds kerngezond.

Veel paardjes worden vaak te "vermenselijkt" en dat is zonde want daarmee houd je wel de natuurlijke weerstand van je paardje weg, waardoor hij eerder gevoelig is voor temperatuursveranderingen. Bloos

Dit is niet afzijkerig bedoeld, gewoon als tip.

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 07:03

je hebt gelijk, veel paarden worden te flauw behandeld.
Het is echter zo, dat mijn hafje geschoren is. Ik rijd haar al jaren vrij intensief; ook in de winter. Ik heb geprobeerd om haar zonder deken te laten staan in de winter, en net als jij haar zo "puur" mogelijk te houden. Maar ze bleef dan wel 5 tot 6u nat (bezweet) na het rijden. Omdat ik ook moet gaan werken had ik geen tijd om haar 6u later nog eens een droger zweetdeken op te leggen.
De winter daarna heb ik haar een deken opgelegd, in de hoop de wintervacht voldoende te kunnen intomen. Maar nu nog bleek dat ze tot 3 of 4u na het rijden bezweet was. Ze werd toen ook verkouden, omdat zo'n bezweet paard natuurlijk ook hard afkoeld.

Ik heb dan nog een winter geprobeerd het deken gewoon wat vroeger op te leggen, maar dat gaf geen verschil. Ze krijgt gewoon ontzettend veel winterhaar.

Nu heb ik haar voor de 2e winter op rij geschoren. Ze is bijna niet bezweet na het rijden, en ze is ook al 2 winters niet verkouden geweest (voorheen dus wel)
Voor mij is scheren gewoon de beste oplossing; en blijkbaar ook de gezondste oplossing voor mijn paardje...

Ik heb haar trouwens afgelopen zaterdag wel gewoon thuis gewassen (staart en manen) en haar daarna even een wollen dekentje opgelegd. Ze heeft ervan genoten om nog eens flink gewassen te worden Lachen

Iedereen bedankt voor jullie tips!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 07:27

Tocht is voor geen enkel paard prettig, kou op warme spieren ook niet.

Bij 15 graden kun je IMO prima wassen. Staart en manen zeker. Wil je je hele paard wassen en kan hij opdrogen op een plek zonder tocht of in de zon, dan kan hij IMO best zonder deken drogen. Anders leg je hem een zweetdekentje op tot hij droog is.

En over natuurlijke weerstand gesproken: daar ga je in feite ook tegenin als je iedere week de staart was met shampoo. Dat is tenslotte ook vrij tegennatuurlijk. Knipoog

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 08:11

Voor je paard hoef je het niet te laten.. Je zou het opzich ook midden in de winter kunnen doen.. Het is alleen voor jezelf minder..
Natuurlijk moet je wel uitkijken bij te koude temperaturen..

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:15

heb gisteren ook de staart van mijn paard gewassen Vork !
geen problemen mee..

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:22

Ja hoor, ik heb het afgelopen week ook gedaan, manen en staart, staart doe ik sowieso regelmatig

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:23

Ik heb de staart van mijn paard nog wel gewassen toen het nog vroor buiten! Ze stond toen wel binnen en ik had haar staart ook goed droog gemaakt. Je zult wat moeten als je merrie heel haar staart onderpiest tijdens haar hengstigheid Sigaar Haar manen kunnen ook wel een sopje gebruiken maar daar wacht ik nog even mee tot het wat lekkerder is buiten.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:39

Ja als je haf een dikke wintervacht heeft is dat wel te begrijpen. In dat geval is scheren wel een goede oplssing. Maar wat anderen ook zeggen ook als het veel kouder is dan 15 graden kun je best de staart wassen.

En kennelijk vind je paardje het ook wel lekker zo Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:57

Na een flinke trainingsrit spuit ik mijn paard altijd af onder de slang, zelfs al is het onder de 10 graden. Alleen benen, hals, borst en de plek waar het zadel heeft gelegen en dan met het zweetmes erover (uiteraard niet over de benen). Bevalt beter dan laten opdrogen en afborstelen, dat gaat vaak jeuken en irriteren. Na het afspuiten leg ik er gewoon een wollen deken met hals op, daar trekt het vocht mooi in en na een uur is mijn paard dan droog. Het lijkt me dat je op deze manier ook best een heel paard kunt wassen als het kouder is dan 15 graden. Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:22

Karin schreef:
Na een flinke trainingsrit spuit ik mijn paard altijd af onder de slang, zelfs al is het onder de 10 graden. Alleen benen, hals, borst en de plek waar het zadel heeft gelegen en dan met het zweetmes erover (uiteraard niet over de benen). Bevalt beter dan laten opdrogen en afborstelen, dat gaat vaak jeuken en irriteren. Na het afspuiten leg ik er gewoon een wollen deken met hals op, daar trekt het vocht mooi in en na een uur is mijn paard dan droog. Het lijkt me dat je op deze manier ook best een heel paard kunt wassen als het kouder is dan 15 graden. Lachen

Dit doen wij ook altijd, zelfs als het tegen het vriespunt is, en gewoon met koud water. In principe worden onze paarden na iedere training compleet afgespoten, buiten en met koud water, maar dan natuurlijk zonder de shampoo. Wij hebben nooit zieke paarden, en ze vinden het zelfs lekker. Paarden kunnen meer hebben als wij denken!

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:24

Ik heb mijn paard gister nog onder de koude douche gezet.
Een paard overleeft het wel hoor Knipoog