Wat verstaan jullie onder opfok?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat verstaan jullie onder opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:21

Naar aanleiding van het topic, problemen met mijn veulen, waar het ook over opfok gaat.

runningkawa schreef:
Voor mij ff wat ik opfok vind, denk dat sommige anderen dat ook zo wel bedoelen.

Voor mij is dat een plek, waar ze met leeftijdsgenoten kunnen ravotten, spelen, sprintjes trekken enz. En een (paar) oudere, die liefst dominanter zijn, zodat de daar wel ff duidelijke regels, maar vooral grenzen van geleerd krijgen.
En niet voor 1-2 uurtjes in de grote van een bak.

En niet continu bemoeienis van de mens.
Wat Stef zegt, ff bagger van de beentjes enzo oke, maar daar ben je geen uur mee bezig Lachen

Heeft toevallig je eigen stal die mogelijkheid, vind ik dat ook opfok.

Biepje

Re: Wat verstaan jullie onder opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:26

dat is eigenlijk ook wel wat ik versta onder opfok

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:37

hetzelfde als de quote Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:40

Nou daar ben ik dan RK Knipoog

Ik zit een beetje met de oude manier van opfok ik mijn hoofd, omdat ik zoveel mensen hier ken ik de omgeving waarbij het zo gaat:

Paardje 6 maanden oud.
Gaat tot 3 jaar in de opfok met alleen maar paarden van zijn/haar leeftijd.
Komt dan terug en het zadel gaat erop.

Daarmee zit ik in mijn hoofd.
Ik vind het zelf ook kunnen dat een veulen gewoon bij haar moeder blijft staan en met nog een paard o.d. of dat er soms verschillende paarden komen "logeren"
In ieder geval het gaat goed zo bij mij. Paardje heeft de juiste opvoeding en gaat heel goed en ze weet haar plek.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:49

Kawa, dit is eigenlijk ook wat ik versta onder opfok.
Paarden die elkaar onderling 'opvoeden' in een omgeving die zo dicht mogelijk bij de natuurlijke omgeving van het paard staat.
Voor zover dat natuurlijk mogelijk is Knipoog

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:52

ik zou zeker het paard niet bij zijn moeder laten staan.
zelf heb ik een kwpn paard gehad die tot 1½ bij zijn moeder heeft gelopen en gezogen er liepen ook andere en oudere paarden bij.
ik heb daarna 500kg problemen gehad.
een volwassen paard die bij elk wissewasje bij mij bescherming ging zoeken en dan ook echt boven op je sprong omdat hij dacht dat ik de moeder was en zijn problemen wel even ging oplossen.
het is met dat paard ook nooit meer goed gekomen wel loopt zij nu mee in manege lessen en als ze weer eens een paar keer flink vervelend geweest is stoppen ze er maar weer een veulen in zodat ze op wei kan, maar echt volwassen in haar hoofd is ze nooit geworden nog steeds een moederskindje en steun zoeken bij haar begeleiders.
mijn moto is veulens vanaf 5 á 6 maanden weg halen bij de moeder.
in een groep zetten met leeftijds genoten en hun elkaar lekker laten opvoeden, daar worden ze heel zelfstandig en braaf van en de problemen die ik met mijn eerste paard heb gehad ben ik bij hun nooit meer tegen gekomen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:01

Opfok is naar mijn idee een veulen na afspening ( 5 á 6 maand ) in een groep paarden, het liefst van alles wat. Leeftijdsgenoten, wat jonge pubers en wat paarden die al wat meer van het leven gezien hebben.
In een grote wei zonder al te veel drukte en aaimensen ( ik bedoel dus niet een wei naast een manege ofzo )

Lekker een paar jaar laten spelen, groeien,rouwdouwen en opgevoed worden door soortgenoten. Mens er niet teveel mee bemoeien, op de medische controle na, en de eventuele basis af en toe herhalen.
De basis is imo halstertje om kunnen hebben, fatsoenlijk meelopen en overal aangeraakt kunnen worden. Dit af en toe is zo eens in de zoveel tijd, maar zeker niet elke week, of tweewekelijks, nergens voor nodig.

Als je er wat mee wil gaan doen, op 3jarige leeftijd in het voorjaar uit de wei plukken, de basis klaarmaken van wat je wil gaan doen ( rijden/mennen ) en nog een zomer de wei ingooien met de groep, dat laatste hoort bij mij ook zeker nog bij opfok, net even het laatste beetje vrijheid en speeltijd voor het dier de rest van zn leven aan het werk moet als mensen-paard

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:09

Alles wat in mijn ogen opfok is, is hierboven al gezegt Haha!
Met het verschil dat bij mij een veulie een jaar bij zijn moeder blijft, dan gaat hij er vanzelf af omdat mams het zat is (in het geval van mijn huidige veulie, dit is een hengst dus risico dat hij zijn moeder gaat dekken is te groot, maximaal 1 jaar dus en dan gaat hij er echt af)

Maar mijn veulen is gelukkig geen moederskindje, ik haal regelmatig mams een halve tot hele dag bij hem weg en hij red zich prima in de kudde met 3 ruinen (waarvan 2 grote kwpn-ers, veulie is een welshA-tje) en 2 hengstjes, 1 van de hengstjes is zijn eigen vader die hem goed op zijn flikker geeft als het nodig is Haha!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:36

Ik versta onder opfok een afgespeend veulen dat met een groep leeftijdsgenoten tot zijn 3e op de wei gaat, en er dan vanaf geplukt wordt om ingereden te worden.

Ik persoonlijk doe het een beetje anders. Haha! Die van mij staat overdag op de wei met een kudde paarden, geen leeftijdsgenoten (haar maatje en leeftijdsgenootje is een tijdje geleden helaas verkocht). 's Avonds komt ze op stal en slaapt ze bij van de drukke dag. Dan kom ik en pluk haar uit haar stal, krab haar hoeven uit en strooi haar stal op en geef nog wat hooi en mag ze weer terug. Dit doe ik ook met mijn andere paard. Hier ben ik in totaal een half uur tot drie kwartier mee bezig. Door de week als ik op kamers zit doet mijn vader of moeder het. Die komen meestal overdag en strooien dan alleen op.
Tjah, en meer doe ik er echt niet mee. Vind persoonlijk de opfok niks, maar dat is mijn mening.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:40

Ideaal:
5 maanden afspenen,
een paar weken intensief in de hand: poetsen, aan de hand meelopen, vaststaan, shabrack op etc.
Dan de opfok in tot 2,5 - 3 jaar.
De opfok zie ik als een plek waar een veulen bij leeftijds en geslachtsgenootjes staat, minstens een stuk of 4, max 10.
's winters in een grote schone, lichte loopstal met uitloop waarbij brok wordt bijgevoerd. Zomers dag en nacht op het land.
Eens in de 3 maanden ontwormen en hoefsmid, verder dagelijks controle op wondjes en omheining e.d.

Volgens mij heb ik zo alles.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:47

Ik vind mijn tweejarige nu in een ideale opfoksituatie staan. Ze staan in een groep. Twee veulens van zijn eigen leeftijd, twee van een jaar ouder, een oudere guste fokmerrie en een oudere ruin. Op deze manier hebben ze een speelmaatje, duidelijke rangordes in de groep en volwassen paarden die ze opvoeden.

In de zomer staan ze (op mijn pensionstal) dag en nacht buiten. In de winter ook, maar hebben ze een uitloopstal ter beschikking.

Op deze wijze kan ik wel af en toe kijken hoe het met Wizkid is, eventueel wat bijvoeren als nodig of de hoefsmid wat vaker laten komen, maar kan hij rustig opgroeien en paard worden.

Waar ik echt van gruw, zijn die enorme opfokhallen waar 20 leeftijdsgenoten bij elkaar staan. Die dan in de winter niet eens buiten komen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:50

De jonge dieren van mijn stalhoudster staan in een natuurgebied. Zomers ook met koeien erbij, zo'n 12 ha met bos, water etc. De hengsten wel gescheiden van de merries. Deze winter zijn o.a. mijn twenter merrie en de veulens op stal gebleven. Wel overdag samen naar buiten en mijn merrie heeft wat basisopvoeding gehad. Helaas is de merriewei nog niet klaar dus gaat ze binnen enkele weken naar een professioneel opfokbedrijf. Een homogene groep jonge dieren. Persoonlijk vind ik dat niet ideaal maar het is beter dan nu. In de winter gaat alles in grote groepen in loopstallen en wordt bijgevoerd.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 01:07

Ja dit is voor mij ook opfik!

mijn bijna 2 jargie staat 24/7 in de wei met 2 hertjes en een schuilstal
van 8.00-17.00 staan er 3 volwassen paarden bij
wis komt zo 1x per week/2 weken ff uit de wei, poetsen vaststaan voetjes geven en dan binnen een kwartier staat z weer in de wei

nu moet ik aleen ff vaker oefenen ivm het niet willen geven van de achtervoeten bij de smid.

deze zomer gaat ze wel naar een 'echte opfok' waar ze 24/7 buitenstaat met een groep jongen paarden(dit ivm de horzel-plaag bij ons en ik haar niet overdag binnen wil zetten)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 01:24

Op één veulen na heb ik mijn veulens thuisgehouden op mijn eigen boerderij. Maar die veulens hadden gezelschap van andere vrij jonge dieren en oudere dieren. Een gemengde groep dus. Het zijn hele fijne dieren geworden. In hun jonge jaren deed ik er vrijwel niets mee. Een keer een halster om, een keer de wei uit en voetjes vragen, meer niet en zelfs dat niet eens op zeer regelmatige basis. Ze zo houden is me prima bevallen. Nu heb ik die mogelijkheid niet meer maar ik heb ook geen veulens meer.
Wij hebben een hele fijne opfok bij onze stal. Ik kom er nog weleens lang en als ik die dieren daar heerlijk paard zie zijn in de wei samen met hun groepsgenoten dan geniet ik daarvan.

Maar sociaal gezien stijgt één paard boven elk paard wat ik gehad heb uit. Dat is het paard waar iedereen graag zijn paard bij in de wei/paddock heeft staan omdat hij zulk fijn gezelschap is voor hun paarden. Het paard wat je in elke groep kan zetten zonder dat hij ooit in de problemen komt omdat hij met vrijwel elk paard overweg kan en diegenen waar hij niet mee overweg kan omdat zij hem niet accepteren krijgen vanzelf wel respect voor hem Knipoog

Dat is het paard wat tot op 2,5 jarige leeftijd in vrijwel volkomen vrijheid in Engeland heeft rondgelopen zonder mensenbemoeienis maar in een kudde.
Hij heeft niet op jonge leeftijd aan een halster leren lopen, voetjes leren geven of wat dan ook maar het is ook naar mensen toe een heel prettig paard geworden.

Als ik kijk naar mijn eigen ervaringen en observaties van paarden dan denk ik dat de opvoeding van het veulen als zodanig niet veel toevoegt. Het maakt er denk ik geen gemakkelijker paard van. Misschien ook geen lastiger paard als het allemaal goed gaat maar de pest is dat het zo vaak fout gaat omdat mensen te veel willen, een keer een schrikreactie krijgen etc.

Het paard wat ik niet thuis had is een apart geval geworden door omstandigheden. Ik had een opfok die geen echte opfok bleek te zijn en daardoor was ze meer in handen. Ondanks mijn ervaring met paarden heeft dat toch de nodige problemen opgeleverd en heb ik er heel wat werk aan gehad om daar de baas over te blijven. De paarden waar ik helemaal niets mee deed accepteerden mijn autoriteit veel en veel gemakkelijker.

Mijn ideale opfok is een gemengde groep, weinig mensenbemoeienis waarbij ze wel in de gaten gehouden worden zodat er bij ziekte snel ingegrepen kan worden. En als het even kan laat ze dan lekker paard zijn zonder gefriemel en gepriegel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 01:31

SANEX schreef:
Opfok is naar mijn idee een veulen na afspening ( 5 á 6 maand ) in een groep paarden, het liefst van alles wat. Leeftijdsgenoten, wat jonge pubers en wat paarden die al wat meer van het leven gezien hebben.
In een grote wei zonder al te veel drukte en aaimensen ( ik bedoel dus niet een wei naast een manege ofzo )

Lekker een paar jaar laten spelen, groeien,rouwdouwen en opgevoed worden door soortgenoten. Mens er niet teveel mee bemoeien, op de medische controle na, en de eventuele basis af en toe herhalen.
De basis is imo halstertje om kunnen hebben, fatsoenlijk meelopen en overal aangeraakt kunnen worden. Dit af en toe is zo eens in de zoveel tijd, maar zeker niet elke week, of tweewekelijks, nergens voor nodig.

Als je er wat mee wil gaan doen, op 3jarige leeftijd in het voorjaar uit de wei plukken, de basis klaarmaken van wat je wil gaan doen ( rijden/mennen ) en nog een zomer de wei ingooien met de groep, dat laatste hoort bij mij ook zeker nog bij opfok, net even het laatste beetje vrijheid en speeltijd voor het dier de rest van zn leven aan het werk moet als mensen-paard

Zo gaat het hier met mijn kennisen ook altijd!
En waarschijnlijk met mijn toekomstige veulen ook!
Lekker dag en nacht, zomer en winter op de wei!
speelmaatjes in alle soorten en maten!
Lekker ravotten.
Genoeg gras of kuil.
(bij ons is het in de buurt dus ik zou elke 2 weken zelf even kijken en alles controleren en aanraken)
De eigenaar van de wei komt elke dag even kijken of de bedrading en watervoorziening in orde is en daardoor kijkt hij ook altijd even na de paardjes.
Als hij wat merkt belt hij gelijk.
Als ze 2 en een half zijn naar huis halen en afentoe een zadeltje op of hoofdstelletje, (gewoon om te wennen)
Dan als hij 3 is lekker rustig beleren.
dan de zomer nog even op de wei, kan hij lekker even uitgroeien (ik weet dat ie daarna nog wel groeid)
dan weer oppakken en doorgaan!
maar alles lekker rustig op een speelse manier.
En als hij 4 is mag hij echt aan het werk!
Tenzij hij daar nog niet klaar voor is.
Zoals de burggraaf van een vriendin van mij.
Die is erg groot en daardoor nog wat slap!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:38

Wij hebben tot nu toe nog weinig veulens gehad, maar omdat we zelf over genoeg land beschikte heeft 1 veulen tussen de koeien gelopen zodat ze niet alleen was. (we hebben haar daarvoor wel 3 maanden bij een kennis gehad,zodat ze van haar moeder gescheiden was) Volgens mij leren paarden nog meer van koeien als van elkaar. Haha! Haha! Haha! . Het andere veulen is naar Friesland gegaan wat daar 2,5 jaar tussen andere paarden heeft gelopen. Er werd hier wel elke dag gecontroleerd en we gingen er regelmatig even kijken, maar verder niets.

Tot de dag aanbrak dat we hem moesten ophalen...nou werkelijk waar... een paard wat nooit uit het land is geweest mee naar huis zien te krijgen zullen we noooooit meer doen!! Ik ben er dan ook voor om een paard niet volledig aan zijn lot over te laten maar regelmatig is een keer in de hand neemt of went aan trailer e.d., dat moet je dus allemaal pas doen als die 3 is... het andere veulen hadden we bij huis, dus makkelijker eens een uurtje mee te nemen. Nou was de ene merrie en de andere hengst maar goed....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:40

Zoals wij het nu met Wadhnu doen, bevalt me prima.

Hij is met 5 maanden afgespeend, heeft in die tijd bij mams dingen geleerd als voetje geven, meelopen aan het halster, de poetsplaats leren kennen, afspuiten: kortom een puppy cursus. Hij heeft toen - noodgedwongen - twee maanden met opa Trammelant (die dus echt wel de baas was) op de wei gelopen tot zijn maatjes ook gespeend werden. Daarna heeft hij de eerste winter vooral buiten gestaan, een week of zes is hij 's nachts op stal geweest waarin we meteen de puppy cursus hebben herhaald zonder problemen.
Sindsdien loopt hij op de wei met twee leeftijdsgenootjes, een ouder pony en een zeer dominante ruin. Hij komt af en toen in handen voor de smid, wormenspuiten en dat soort dingen en verder aai ik hem als het zo uitkomt. Een paar keer per jaar komt hij in de trailer/vrachtwagen als ze naar een andere wei gaan, dus ook dat weet hij nog. Hij is fijn te hanteren en als hij volgend jaar zadelmak gemaakt wordt, komt de rest wel weer.

Voordeel voor ons is dat dit dus allemaal kan op de pensionstal waar ook onze andere paarden staan. Ideaal! We hebben zo ook Trammelant (28) permanent op de wei staan, met twee jonge merries en dat is echt een super oplossing.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:41

Ik moet ook zeggen dat Trammelant zijn taakje vol overgave doet Haha! Haha! Haha!

Echt heel leuk om te zien

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:40

Zoals mensen bij mij op stal: Hebben een bijna jaarling. Is bij ons op stal geboren.
Hij staat in de opfok, en die mensen komen dagelijks even bij hem kijken. Ze halen hem er even uit, omdat hun er voor kiezen hem bij te voeren. Op het moment dat ie staat te eten krijgt ie even een borsteltje, even voetjes optillen, etc.
Ik denk dat ze max een half uur met hem bezig zijn.
Dan gaat ie even alleen in de paddock, soms met zijn vriendje. Gewoon zodat ie leert dat alleen zijn niet erg is. En dan gaat ie weer terug de groep in.

Een dergelijke constructie zou mijn keus ook zijn

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:41

en dat vind ik dus veel te veel getrut met een jaarling. Een paar keer in de maand is ook zat en Watje haalt dat niet eens.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:44

Eens met Lielle. Teveel getut. Veel westernruiters doen dit, maar ik hou er niet van.

Gaaf of niet niet oudere paarden die hun taak zo serieus nemen. Dat oudere paard bij ons heeft mijn Wiz manieren geleerd. Die had van mamma Lanna geleerd dat de wei en de kudde van haar was. En ietsje minder dominant vind ik toch wel fijn. Dus Wiz heeft drie maanden op zijn donder gehad (hij is hardleers) en toen was het over Lachen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:48

Mee eens,
een half uur is lang hoor, voor een peuter/kleuter.
Het gevaar is dat je na een minuut of wat in een situatie komt waarbij het veulen het zat wordt en zich niet meer kan concentreren.
Dat moet je altijd proberen te voorkomen, je kan dan nog zo consequent straffen, uiteindelijk worden zo wel die drammerige paarden gemaakt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:11

Ik moet mijn veulen ook elke dag van de wei halen om bij te voeren, want hij kwam te mager aan.
Ook was hij heel angstig als je maar naar hem wees.
Aanraken mocht je hem niet, laat staan met een eng monster als een borstel Ach gut
Ik heb de eerste maand niks anders gedaan dan hem gevangen, uit de wei gehaald en gevoerd en hem verder niet aangeraakt.
Nu vindt hij borstelen en kroelen heeeerlijk.
Elke dag haal ik hem een half uur of langer (hij eet niet zo snel en vaak zet ik hem dan in de stal van mijn ruin en ga zelf rijden) uit de wei en ik zie hier niet zo'n probleem in.
Hij vindt mensen juist hardstikke gezellig Lachen
Ik stop pas met bijvoeren als de wei genoeg voedingsstoffen heeft en hij wat dikker is geworden.
Ook denk ik dat het op zich niet zoveel uitmaakt dat een veulen/ jong paard regelmatig in handen is, het maakt misschien wel uit in welke handen.

Ik vind zelf wel dat ik de ideale opfoksituatie heb: hij staat met leeftijdsgenoten en oudere ruinen 23/7 op de wei met onbeperkt kuilgras/hooi en dat op dezelfde stal als waar mijn andere paard staat!

Maar bij "naar de opfok brengen" denk ik idd ook aan die "veulenfabrieken" met zoveel paardjes in een loopstal en/of wei en/of paddock, het liefst ver bij je eigen huis vandaan zodat je er hooguit 1x per maand eens kan kijken en na 3 jaar eens van de wei plukken om wat te gaan doen.
Ikzelf zou hier in de eerste instantie niet voor kiezen, als ik andere mogelijkheden zou hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:14

Hij hoeft zich niet te concentreren, want hij staat te eten....
Maar even concreet, iedereen zijn mening. Maar WAT is hier dan zo verkeerd aan?
teveel getut naat jullie mening.. Waarom? Wat zijn de gevolgen?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:17

Stef, ik vind het zeker niet teveel getut.

Want wat doe ik nou met mijn jaarling? Ik haal ze uit stal en krab haar hoeven uit. Wil dit graag goed bijhouden, omdat ik al genoeg problemen heb meegemaakt met mijn andere pony. Niks geen getut. Een aai over der bol kan ze krijgen en weer terug op een opgestrooide stal. Tjah, en als zometeen de verschrikkelijke verhaar periode er weer aan zit te komen, zal ik er wel een borsteltje over halen.