SANEX schreef:Opfok is naar mijn idee een veulen na afspening ( 5 á 6 maand ) in een groep paarden, het liefst van alles wat. Leeftijdsgenoten, wat jonge pubers en wat paarden die al wat meer van het leven gezien hebben.
In een grote wei zonder al te veel drukte en aaimensen ( ik bedoel dus niet een wei naast een manege ofzo )
Lekker een paar jaar laten spelen, groeien,rouwdouwen en opgevoed worden door soortgenoten. Mens er niet teveel mee bemoeien, op de medische controle na, en de eventuele basis af en toe herhalen.
De basis is imo halstertje om kunnen hebben, fatsoenlijk meelopen en overal aangeraakt kunnen worden. Dit af en toe is zo eens in de zoveel tijd, maar zeker niet elke week, of tweewekelijks, nergens voor nodig.
Als je er wat mee wil gaan doen, op 3jarige leeftijd in het voorjaar uit de wei plukken, de basis klaarmaken van wat je wil gaan doen ( rijden/mennen ) en nog een zomer de wei ingooien met de groep, dat laatste hoort bij mij ook zeker nog bij opfok, net even het laatste beetje vrijheid en speeltijd voor het dier de rest van zn leven aan het werk moet als mensen-paard
Zo gaat het hier met mijn kennisen ook altijd!
En waarschijnlijk met mijn toekomstige veulen ook!
Lekker dag en nacht, zomer en winter op de wei!
speelmaatjes in alle soorten en maten!
Lekker ravotten.
Genoeg gras of kuil.
(bij ons is het in de buurt dus ik zou elke 2 weken zelf even kijken en alles controleren en aanraken)
De eigenaar van de wei komt elke dag even kijken of de bedrading en watervoorziening in orde is en daardoor kijkt hij ook altijd even na de paardjes.
Als hij wat merkt belt hij gelijk.
Als ze 2 en een half zijn naar huis halen en afentoe een zadeltje op of hoofdstelletje, (gewoon om te wennen)
Dan als hij 3 is lekker rustig beleren.
dan de zomer nog even op de wei, kan hij lekker even uitgroeien (ik weet dat ie daarna nog wel groeid)
dan weer oppakken en doorgaan!
maar alles lekker rustig op een speelse manier.
En als hij 4 is mag hij echt aan het werk!
Tenzij hij daar nog niet klaar voor is.
Zoals de burggraaf van een vriendin van mij.
Die is erg groot en daardoor nog wat slap!