Wel of niet laten staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Wel of niet laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 15:26

Ik kan deze zomer met tallie op een (nog te bouwen) stalletje staan. Voordelen: inloop stal met landje, mooie omgeving (duinen/bos), 't paard wat ik rijd komt er ook te staan (zijn eigenaar heeft een stuk land bij dr huis opgekocht, zucht...)
Nadelen: ik moet er bij de opening al heen (anders is de plaats weg), terwijl tallie dan volgens planning lekker op een groot stuk weiland staat met leeftijdsgenootjes en daar zeker t/m semptember kan blijven staan zo.
Wat moet ik doen, Tal lekker laten zomeren met leeftijdsgenootjes (maar na de zomer komt ze de hele dag op stal met 1x per dag losgooien, en het is een eindje rijden voor me), of al aan het begin van de zomer verhuizen naar een stal waar ze met evendi (ruin 16 jaar) en nog een 5 jarige merrie op een inloopstal komt (en dus in de winter ook te allen tijden naar buiten kan)......????

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 15:37

Nou ben ik ben ook een beetje bevooroordeeld, omdat ik ook op die stal sta waar Talida nu staat, maar ik zou ook ongeacht dat ik er nu sta, voor de zomer met leeftijdsgenootjes kiezen. Een jong paard heeft gewoon leeftijdsgenootjes nodig. Bovendien hebben ze heel veel land waar de paarden kunnen lopen, en Talida komt in een kudde met merries van verschillende leeftijden, moeders met veulens, jaarlingen, tweejarigen, driejarigen: natuurlijker kan het haast niet.

Maar ik kan me ook voorstellen dat je haar liever bij huis wilt hebben. Kun je de plaats op de andere stal niet reserveren, en haar in September gaan overplaatsen?

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 15:46

ik wist niet dat ze met een hele kudde het land opgingen, ik dacht dat ze een stukje met picasso en looki kreeg, maar een kudde is natuurlijk nog veel gaver voor d'r. denk inderdaad dat ik maar ga proberen of ik niet in september kan komen, kan ik mooi nog even van de roundpenn gebruik maken voor de longeerbeginselen Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 15:51

En je hebt er ook begeleiding, en de accomodatie (round penn, binnenbakje) als je die nodig hebt. Met longeren, maar ook met andere dingen in de basisopvoeding. De smid komt regelmatig, word voor je geregeld, wormenkuren worden collectief gedaan. Er is altijd wel iemand met ervaring die je kunt vragen, hulp als je een keertje niet kunt komen, en natuurlijk onze instructeur zelf.

Nee hoor, het is een gave stek, en mijn veulen komt er ook te staan...

Talida was trouwens Zaterdag heerlijk aan het rennen en spelen. Ze had de prutspetters tot achter haar oren zitten. Gaaf paardje hoor!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 16:07

snif ik kom altijd te laat, ik zie alleen de prutspetters die ik dan vervolgens kan wegborstelen. of ze staan in de roundpenn met zn 3-en te suffen, ik mis altijd de leuke momenten. ze schijnt altijd behoorlijk uit dr dakkie te gaan, wil het zo graag eens vastleggen op video/foto.
De roundpenn is inderdaad wel handig, maar gelukkig is de manege waar ik nu rijd vlakbij, dus daar kan ik ook altijd terecht met hulpkreten. maar het zou wel fijn zijn als ik van de zomer een beetje kan oefenen met loneregen, de hulp is al aangeboden door je instructrice Knipoog

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 12:56

Cassidy schreef:
leeftijdsgenootjes nodig. Bovendien hebben ze heel veel land waar de paarden kunnen lopen, en Talida komt in een kudde met merries van verschillende leeftijden, moeders met veulens, jaarlingen, tweejarigen, driejarigen: natuurlijker kan het haast niet.


Ik denk het niet, Cassidy. Afgelopen zomer stonden alleen de eenjarige merrie's nog bij de merrie's met veulens. Onze tweejarigen, drie merrie's en een ruin, stonden op hun eigen landje. De oudere jongere kunnen wel eens wat te lomp zijn met de baby's Frusty .
De eenjarige hengsten werden al wat te mans en stonden daarom ook op hun eigen stuk land. Yep, ze hebben daar veel land.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 19:07

Paintje"]
[quote="Cassidy schreef:
leeftijdsgenootjes nodig. Bovendien hebben ze heel veel land waar de paarden kunnen lopen, en Talida komt in een kudde met merries van verschillende leeftijden, moeders met veulens, jaarlingen, tweejarigen, driejarigen: natuurlijker kan het haast niet.


Ik denk het niet, Cassidy. Afgelopen zomer stonden alleen de eenjarige merrie's nog bij de merrie's met veulens. Onze tweejarigen, drie merrie's en een ruin, stonden op hun eigen landje. De oudere jongere kunnen wel eens wat te lomp zijn met de baby's Frusty .
De eenjarige hengsten werden al wat te mans en stonden daarom ook op hun eigen stuk land. Yep, ze hebben daar veel land.
[/quote]

Oh? Is dat zo? Ja, nu je het zegt....de hengsten stonden in ieder geval apart, en driejarige paarden hadden we toen niet. Hoe kom ik dan toch bij dat alles bij elkaar ging? Verward
Ja, Talida is twee, die zal dus dan met de andere tweejarigen wel apart gaan....Sorry Talida, ik heb je verkeerd in/voor/opgelicht... *LOL*