Paardje de kans geven of verkopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 10:58

Het blijft een moeilijke beslissing. Ik heb ook twee kinderen die regelmatig door de stal lopen. Vereiste één voor de paarden hier is dan ook dat ze "betrouwbaar" zijn met kinderen. Garantie hiervoor heb je nooit maar ik wil geen paard waarvan ik al weet dat het een verhoogd risico geeft. Vroeger kwamen de paarden op de eerste plaats maar nu de kinderen. En kinderen zien (die van mij tenminste niet) geen gevaar bij paarden.
Als je paard nu zo jaloers is op de ponies heb je grote kans dat hij straks ook jaloers wordt op je kind.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 11:41

Je zou dat beest ook op kunnen voeden en eens flink een keer op z'n plaats zetten. Slaan naar jou of bijten? Sorry maar dat moeten ze bij mij niet doen hoor! Als je zulk gedrag accepteert ben je verkeerd bezig. En tijdens het poetsen hoeft hij niet chagrijnig te doen. Dan zou een schop onder zijn kont ook kunnen helpen. Daar worden ze wel lief van hoor. Maar ik zou hem niet meer bij je andere paard zetten, gewoon om de beurt in de wei. Je draver heeft een heel dominant karakter en daarom ook harde en consequente aanpak nodig.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:39

Over dravers zul je mij geen kwaad woord horen zeggen Lovers mijn eigen korte-baan'ertje heefteen gouden karakter. Fel, maar eerlijk tegen mens en paard, echt een gouden paard en een once-in-a-lifetime-paard.

DACHT IK!!!

want hoewel mijn maatje er gelukkig nog steeds is, heb ik een tweede "versie van hem" gevonden: geen draver, maar een arabier, een hengst. maar dezelfde oogopslag, dezelfde "arrogante" (zo noem ik het maar) trekjes en ik heb er (zij het nog veel minder diep) dezelfde band mee. Zo hecht, dat ik voor hem kies ipv voor mijn super, super, super goeie WPN'er.

Je moet niet zoeken voor een vervanger van Bobo, maar je moet, zoals Ikke al zegt zoeken naar een paard waarvoor je die "kriebels" krijgt. Bij deze hengst wist ik ook in 1 keer dat dit "hem" was. Hij was toen niet van mij, is dat nu ook (nog) niet, maar wordt dat wel. Dit paard kies ik voor, dit paard kijk ik met plezier naar, elk moment van de dag, en niet alleen omdat 'ie zo mooi is, het mooie zit van binnen, de ogen die je aankijken je doen smelten, diep, heel diep van binnen!

Ik denk dat jij je keuze al gemaakt hebt, ik wens je heel veel succes met het vechten met jezelf, ik weet wat het is, als je wilt mag je me PB'en. Ik heb ongeveer een week geleden de keus gemaakt en hoewel ik iedere keer als ik naar "de verliezer" (de wpn'er) kijk, de tranen me in de ogen schieten, als ik in de ogen van de "winnaar" kijk, weet ik dat ik goed gekozen heb.

Helaas heb jij deze keuze nog niet, maar ik hoop dat ikj ehet vertrouwen kan geven dat er ergens een "opvolger" rondloopt van Bobo! Probeer echter niet te zoeken, hij komt vanzelf wel op je pad!

Voor de mensen die vinden dat ik nu te zweverig ben: misschien klinkt het zo, maar dit is mijn ervaring, voordat ik dit (2e) paard tegen kwam dacht ik ook: een 2e Woody bestaat niet, en ik kan me ook heus wel aan een ander paard gaan hechten. Dat is ook zo, een 2e Woody bestaat ook niet, en ik ben me ook heel erg gaan hechten aan mijn WPN'er, maar hechten en een diepe, instinctmatige band zijn 2 hele verschillende dingen, die elkaar niet kunnen vervangen!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 15:15

Desiree schreef:
Je zou dat beest ook op kunnen voeden en eens flink een keer op z'n plaats zetten. Slaan naar jou of bijten? Sorry maar dat moeten ze bij mij niet doen hoor! Als je zulk gedrag accepteert ben je verkeerd bezig. En tijdens het poetsen hoeft hij niet chagrijnig te doen. Dan zou een schop onder zijn kont ook kunnen helpen. Daar worden ze wel lief van hoor. Maar ik zou hem niet meer bij je andere paard zetten, gewoon om de beurt in de wei. Je draver heeft een heel dominant karakter en daarom ook harde en consequente aanpak nodig.


Door deze reactie heb ik het idee dat je denkt dat ik zulk gedrag accepteer! Dat doe ik dus echt niet hoor! Geen enkel paard, mens, hond, of wat dan ook heeft zomaar -zonder reden- naar me te schoppen of te bijten!

Maar mijn paard schoppen omdat ie chagerijnig is tijdens het poetsen????? Verward Vind ik nogal een vreemde aanpak! om eerlijk te zijn.

Ik wil hem ook niet constant op zijn kop zitten en straffen want hij wordt straks angstig voor me en dan is het hek van de dam! Bovendien heb ik geen zin in elke dag meerdere keren hetzelfde terugkerende gevecht!

Je zegt zo stellig dat mijn paard een dominant karakter heeft, waarom is hij bij zijn verzorgster dan niet zo? Dominant is dominant, lijkt me. Ik hou het persoonlijk idd meer op jaloezie.

Wat Percy zegt sluit ik me bij aan, misschien slaat de jaloezie over op mijn dochter. En idd kinderen (ook mijn dochter) ziet absoluut (nog) geen gevaar bij paarden en gaat er dus nog rustig onderdoor en achterstaan! Dus met een verhoogd risicopaard op stal staan......

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 15:23

dominant karakter, omdat hij zijn weidemaatje opjaagt. Maar tegen zijn verzorgster is hij niet zo, wat wil dat zeggen? Is hij tegen haar lief of juist niet?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 00:31

Desiree schreef:
Maar tegen zijn verzorgster is hij niet zo, wat wil dat zeggen? Is hij tegen haar lief of juist niet?


Kaptein is met Mattis (=verzorgster) ook wel een beetje nukkig met poetsen, maar heeft haar nog nooit gebeten of gedreigd. Zij komt dan ook eigenlijk aleen voor hem, dus ik denk dat ie dat ook wel doorheeft dat ik wel ook voor de overige pony's kom.

Zij kan zelfs af en toe wel met hem knuffelen en dat krijg ik echt niet voor elkaar? Verward
Dus er zit toch wel aardig wat verschil in tussen hoe hij met mij omgaat en met Mattis. Nou ga ik natuurlijk ook anders met hem om dan Mattis....

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 01:32

Wat Tender schrijft komt me heel bekend voor.
Ik had een appaloosa: Ringo, voor mij was hij mijn "once in a lifetime" paard. Ik heb er toen (na 10 jaar) een appaloosaveulen bij gekocht met het idee dat ik hiermee de grootste kans had om weer een min of meer hetzelfde soort paard te krijgen. Elk paard heeft dan wel zijn eigen karakter maar sommige trekjes zijn meer rasgebonden.
Acht jaar lang heb ik het geprobeerd maar het ging vanaf het eerste begin al niet zo heel goed. Lag ook aan mij, ik vergeleek te veel. Ik heb haar laten dekken door een hengst die qua karakter en uiterlijk veel op Ringo leek maar dit veulen was weliswaar een fantastisch paardje, het was niet hetgeen ik zocht. Ik had hem voor mijn man gefokt en die zou met hem gaan rijden. Ik heb toen heel lang nagedacht en uiteindelijk besloten dat ik een nieuwe eigenaar voor mijn merrie zou gaan zoeken. Zij verdiende ook beter.

Ik ben op mijn gemak op zoek gegaan naar een ander paard en kwam in contact met de voorzitter van het Nederlands Tinkerstamboek. Bij tinkers had ik hetzelfde gevoel als ik eerst bij appaloosa's had. Dat was niks voor mij. Tot ik een keer ging kijken en Parcival leerde kennen.
Ook met hem heb ik na 2,5 jaar nog niet die band die ik met Ringo had maar ik heb eindelijk weer een paard waar ik me heel gelukkig mee voel en de band wordt steeds sterker. Hij heeft gek genoeg wel heel veel overeenkomsten met Ringo (en dat terwijl ik daar deze keer niet naar op zoek was).

Dit klinkt misschien ook allemaal wat vreemd maar ik kan het ook niet zo goed uitleggen.
Mijn merrie heb ik echt wel gemist maar ze heeft een nieuwe eigenaresse die heel goed voor haar is. We zijn er allebei beter van geworden.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 10:05

ik sluit me aan bij sando. ik ou hem niet direct verkopen maar hem en jezelf een eerlijke kans geven. verkopen kan altijd nog. maar je moet openstaan voor die uitdaging. als je je er nu op insteld dat het tch niet gaat lukken, zal het ook niet werken. ieder paard is anders. bekijk ook zijn leuk kanten. (al zijn die misscien maar heel klein, ze zijn er vast wel).En ga van daar uit met hem werken. zet hem voorlopig niet bij je eenadere pony. zet er een schrikdraadje tussen zodat ze elkaar wel kunnen zien. zo wennen ze aan elkaar. ik hoop dat we over een tijdje mogen lezen dat het is geslaagd. succes.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 10:13

[/quote]
"Kaptein is met Mattis (=verzorgster) ook wel een beetje nukkig met poetsen, maar heeft haar nog nooit gebeten of gedreigd. Zij komt dan ook eigenlijk aleen voor hem, dus ik denk dat ie dat ook wel doorheeft dat ik wel ook voor de overige pony's kom."

Probeer wel nuchter te blijven, paarden redeneren niet zo. Ik denk dat zij hem beter op zijn plaats zet dan jij, of haar houding is dominanter, meer die van een leider. Het ligt dus niet aan het paard, het ligt aan jou. Hoe het precies zit weet ik niet, want ik ben er nooit bij geweest. Ik kan dus niet zien wat er gebeurt.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 13:55

Geef hem een kans lijkt mij. Als je je aan het paard ergert merkt dat paard het ook en misschien reageert hij wel zo tijdens het poetsen en voeren. Ik heb veel ervaring met een soort paragnoste waarom stuur je daar geen foto naar toe kom je er meteen achter waarom hij zo doet. Vooral omdat je hem met rijden super vindt zou ik hem niet zomaar weg doet. Als je meer info wilt stuur me dan een PB.

Groetjes,

Lisette

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 14:33

sorry hoor : denk ik nou altijdt kort door de bocht?

weg met die knol!!!!!!
echt het klikt niet tussen jullie en misschien wil je de vergelijking met bobo niet eerlijk toepassen,en is er wel een vergelijking mogelijk???

dit paard is/wordt een gevaar voor de omgeving,en als het je dierbaren gaat aanvallen?,toch geen haar op mijn hoofd (ik heb er niet veel),die er aan denkt om hem te houden.
idd veiligheid voorop,voor jouw je gezin en het paard zelf!

ik heb zelf ooit een dravertje op stal gehad ,heel lief kon je alles mee doen,maar zodra ze een tannoy hoorde (omroepspeakers),dan was ze weg en geen land mee te bezeillen,ze is 28 jaar bij ons geworden,geen tannoy aangelegd. }>

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 19:31

Desiree schreef:

"Kaptein is met Mattis (=verzorgster) ook wel een beetje nukkig met poetsen, maar heeft haar nog nooit gebeten of gedreigd. Zij komt dan ook eigenlijk aleen voor hem, dus ik denk dat ie dat ook wel doorheeft dat ik wel ook voor de overige pony's kom."

Probeer wel nuchter te blijven, paarden redeneren niet zo. Ik denk dat zij hem beter op zijn plaats zet dan jij, of haar houding is dominanter, meer die van een leider. Het ligt dus niet aan het paard, het ligt aan jou. Hoe het precies zit weet ik niet, want ik ben er nooit bij geweest. Ik kan dus niet zien wat er gebeurt.
[/quote]

Hier ben ik het helemaal mee eens!! Verder heb ik niks toe te voegen, alleen sterkte met je beslissing Knipoog
groetjes.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 20:23

Desiree schreef:
Probeer wel nuchter te blijven, paarden redeneren niet zo. Ik denk dat zij hem beter op zijn plaats zet dan jij, of haar houding is dominanter, meer die van een leider. Het ligt dus niet aan het paard, het ligt aan jou. Hoe het precies zit weet ik niet, want ik ben er nooit bij geweest. Ik kan dus niet zien wat er gebeurt.


Jaloezie bestaat wel degelijk bij paarden!

Maar ik denk dat je voor een gedeelte wel gelijk hebt, dat mijn instelling c.q. benadering anders is.

Wat wellicht ook meespeelt, en dit realiseer ik me n.a.v. het topic van Laura over te snel een paard kopen, is dat ik in eerste instantie een ander paardje had gekocht. Echter deze eigenaar wilde 2 dagen voordat we het paard op zouden halen ineens NIET meer verkopen en omdat ik me toen al zo had ingesteld op de komst van een paardje en omdat Ies dan weer alleen moest staan, heb ik misschien te snel beslist om Kaptein te kopen.
En blijken we dus achteraf toch niet het team te zijn wat ik had verwacht!

lucc@
Berichten: 38
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:24

Je moet natuurlijk bij de oorzaak beginnen.
Het paard is waarschijnlijk niet in kudde verband opgegroeid en is dus nooit op zijn nummer gezet door andere paarden. En persoonlijk vindt ik de harddraver wereld een harde wereld en heeft jouw paardje misschien wel een boel nare ervaringen mee gemaakt. Ik heb inmiddels mijn tweede draver. Zij kwam ook direct van de drafbaan zo bij mij terecht, ik heb haar nu een halfjaar en ze begint nu echt weer paard te worden. Mijn vorige draver was nooit kwaad naar mannen, maar als er een man achter haar langs liep hield ze die nauwlettend in de gaten dat viel echt op.
Als ik bij mijn huidige draver een redelijke snelle beweging richting haar hoofd maak, schrikt ze altijd dit vindt ik ook opvallend.
verder zijn mijn beide dravers super lief.

Ik zou het paard nog een kans geven, en misschien moet hij wel in een weiland waar een wat forser dominanter paard loopt, zodat hij leert wat rangorde is.
ALs het paard super rijd, is dit toch ook heel wat waard. En twee maanden , volgens mij kan er nog heel veel veranderen als hij in de gaten krijgt dat er ook mensen bestaan die alleen maar op een eerlijke manier met hem om willen gaan. Koe