rare hengst. Wie weet raad???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChingYi_Dino

Berichten: 2871
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Wessem

rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 08:46

heyhey ik heb een verzorgpaard genaamd Contengo en is een hensgt, maar ik zit met een probleem. Contengo is TE sterk voor mij en laat zich niet goed poetsen en is ook wat bangerig. Als ik bij zijn achterhand kom, begint hij te trillen en ik mag niet onder bij zijn buik en benen komen dan gaat hij tegen de grond aan trappen en met longeren sleurt hij me gewoon helemaal mee, lopen naast hem in de wei ofzo dat gaat nog net. En hij is ook erg aanhankelijk. In de wei loopt hij gezellig achter me aan. Maar zodra ik iets met hem wil gaan doen wordt hij lastig. Een jaar geleden hoefde je maat lang zijn stal te komen of hij begon al te trappen en te bijten en nou niet meer. Hij durft wel nog zijn kont toe te keren met peotsen ofzo, maar trappen durft hij niet echt meer, alleen in noodgevallen en bijten doet hij alleen nog maar om te spelen of als hij zich niet op zijn gemak voelt.
Hij is nou 2½ dus de eigenaar wil dat ik hem in de zomer ga inrijden. Maar ik weet niet of dat zo'n goed idee is. Ik bedoel hij is heel lief en alles wat ik heb, maar hij is te sterk enzo. Wat zeggen jellie ervan, moet ik het wel of niet doen.(het is me wel een grote eer Knipoog haha) En weten jullie misschien iets van zo'n problemen af??? en heeft iemand tips???

Alvast bedankt Ching-Yi

ellepel

Berichten: 47382
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:37

heel veel met hem bezig gaan!
ik denk meerdere keren per dag en dan niet te lang natuurlijk, verder grond werk gaan doen met hem. ik geloof dat bij "uit het zadel" wel hele leuke tips staan.

succes!

xJurdyWonanx

Berichten: 4052
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:40

hallo,

nou hij hefet denk ik echt gewoon zijn 'hengstenkuren' dat doet mijn shethengst ook, als ik wil longeren ofzo meteen omhoog komen, maar hij is je denk ik aan het uitproberen, als je besluit hem aan het werk te zetten enz, probeer dan altijd iemand mee te nemen, voor hulp enz, en zou je hem gaan inrijden, moet je kijken hoe het dan gaat,
en euhm ff vraagje, hoeveel rijervaring heb je ? dat speelt natuurlijk ook een belangrijke rol..
zou de eigenaar hem niet willen laten ruinen ?

groetjes

Marigold

Berichten: 12595
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:43

hoi

ik zou hem door iemand anders laten inrijden, het is natuurlijk jammer van het aanbod maar het is zo belangrijk dat het inrijden goed gebeurd, en ik denk dat het voor het paard belangrijk is dat het door iemand gebeurt voor wie hij iets meer respect heeft..
misschien kan diegene jou dan begeleiden in de omgang met en het latere rijden op het paard?

veiligheid voor alles zou ik zeggen, en het moet wel leuk blijven!!!

groetjes loveblacky

Siegje

Berichten: 1263
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:54

Tr3z3l_l0v3r schreef:
hallo,

nou hij hefet denk ik echt gewoon zijn 'hengstenkuren' dat doet mijn shethengst ook, als ik wil longeren ofzo meteen omhoog komen, maar hij is je denk ik aan het uitproberen, als je besluit hem aan het werk te zetten enz, probeer dan altijd iemand mee te nemen, voor hulp enz, en zou je hem gaan inrijden, moet je kijken hoe het dan gaat,
en euhm ff vraagje, hoeveel rijervaring heb je ? dat speelt natuurlijk ook een belangrijke rol..
zou de eigenaar hem niet willen laten ruinen ?

groetjes


Ja maar ik neem aan dat dit geen klein spul is..

Ik zou hem professioneel in laten rijden.. Je geeft zelf al aan dat je het niet vertrouwd, ga er maar van uit dat hij je dan extra uitprobeerd.
Dat voelt ie echt!

Heel veel succes. Knipoog

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:22

Om te beginnen zou ik eens veel aandacht besteden aan zijn OPVOEDING. Daar schort duidelijk een en ander aan. Let wel: opvoeden is niet je paard de hoek in meppen maar consequent straffen van fout gedrag en BELONEN van goed gedrag; vooral dat laatste wordt nogal eens "vergeten".
Een goed opgevoed paard geeft minder aanleiding tot onzekerheid en dat pikt het paard weer op als betrouwbaar.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:07

Hoi!

Denk dat je hem beter niet zelf kan inrijden, zo te horen is hij niet de gemakkelijkste en aangezien jij nog erg jong bent zou ik erg voorzichtig zijn! Bouw eerst maar goed vertrouwen op en wederzijds respect en dan pas inrijden!

Groetjes, manon

LiekeLieke

Berichten: 90
Geregistreerd: 01-12-04
Woonplaats: Nederweert

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:24

idd ik zou hem ook proffesioneel in laten rijden. maar evengoed moet je er veel mee bezig zijn en veel geduld hebben. dat is ook in je eigen voordeel als hij eenmaal ingereden is..
succes dermee!

ChingYi_Dino

Berichten: 2871
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Wessem

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 21:51

jah het is wel een goed idee idd om hem door een profecionele in te laten rijden
En idd ben ik nogal jong jah en ik was aan het denken zo van ALS ik het zou doen dat ik het dan zoiezo pas ga doen als ik zijn vertrouwen heb en dan wil ik het zelf wel doen, maar anders...................(I don't no)
En bedankt, ik hoop dat we ooit de top berijken haha Knipoog Haha!

ChingYi_Dino

Berichten: 2871
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Wessem

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 21:57

en dat van die hengstenkuren, die heeft hij wel, maar het meeste is gewoon bangerig gedoe. Hij staat dan gewoon te trillen en zijn ogen draaien helemaal weg en gooit zijn kop helemaal omhoog. Da is hij echt bang. En van het belonen dat doe ik heel veel. Bijna nooit echt straffen, want dan ben ik bang dat ik het verknal en dat hij weer zo zuur wordt, maar natuurlijk geef ik hem wel een tikje voor iets dat hij niet mag doen.
Ik rij trouwens in totaal 9 jaar waarvan 1 jaartje ofzo gewoon wat stappen op een braaf paard(was al genoeg en ontzettend gezellig), en ze willen hem absoluut niet laten ruinen en bovendien wil ik dat al HELEMAAL niet(ik ben gek op hengsten en al helemaal op Contengo en ik zou het echt heel erg vinden als ze hem liete ruinen, maar gelukkig willen ze dat zelf ook niet Haha!)
En ehhhh ellepel wat bedoel je met grondwerk??? Bloos

ChingYi_Dino

Berichten: 2871
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Wessem

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 10:49

iemand nog andere tips??? Haha! Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:53

Ja ik. Zoek een ander verzorgpaard. Dit gaat niet goedkomen op deze manier.

Hier komen ongelukken van

ChingYi_Dino

Berichten: 2871
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Wessem

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 10:59

neuy dat kan ik niet maken ik houdt te veel van hem en als ik een ander verzorgpaard zoek moet ik er nog 2 opgeven, want het zijn er 3 bij een. En dat wil ik absoluut niet.

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:03

manonnetjoe schreef:
Hoi!

Denk dat je hem beter niet zelf kan inrijden, zo te horen is hij niet de gemakkelijkste en aangezien jij nog erg jong bent zou ik erg voorzichtig zijn! Bouw eerst maar goed vertrouwen op en wederzijds respect en dan pas inrijden!

Groetjes, manon


dat ben ik volledig met je eens. het lijkt me zeker niet veilig om als (misschien nog wat onervaren) jonge ruiter , met zo'n paard om te gaan.

ChingYi_Dino

Berichten: 2871
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Wessem

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 14:23

ik bedoelde of iemand nog andere tips heeft behalve dat inrijden door iemand anders laten doen(nou weet ik het wel hoor Knipoog)

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:47

Citaat:
Ik rij trouwens in totaal 9 jaar waarvan 1 jaartje ofzo gewoon wat stappen op een braaf paard(was al genoeg en ontzettend gezellig), en ze willen hem absoluut niet laten ruinen en bovendien wil ik dat al HELEMAAL niet(ik ben gek op hengsten en al helemaal op Contengo en ik zou het echt heel erg vinden als ze hem liete ruinen, maar gelukkig willen ze dat zelf ook niet )
En ehhhh ellepel wat bedoel je met grondwerk???


Je bent toch 13 en dan al 9 jaar rijden??? Knipoog Volgens mij vertel je je nou een beetje. En je bent gek op hengsten, waarom zou je het erg vinden als ze hem lieten ruinen? Het is niet jouw pony dus wat maakt jou dat nou uit?

En grondwerk is alles wat je op de grond doet'; oefeningen vanaf de grond en dus niet op de rug v/h paard! En Ching-Yi ben voorzichtig want in het echt gaat inrijden er anders aan toe dan in je dromen! Haha! Succes en begin eerst aan dat vertrouwen te werken!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:52

Ik had er eentje Haha! Haha! Haha! Maar paste niet in straatje.

Ik denk dat er weinig andere tips zijn................... dan de tips die nu gegeven zijn.

Verder is it up to you, veel succes Haha!

lailapri

Berichten: 22139
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:45

ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik dacht wel gelijk toen ik las dat hij rilde enzo dat het angst is. Misschien was het trappen in de stal enzo ook vauit angst. Nu durf hij het niet meer. Dus hij wordt onderdrukt zegmaar is het nu raar dat ik de link legt dat hij daarom trilt??? Te vaak geslagen omdat hij trapte maar nooit goed afgemaakt....

Ik verzorg zelf ook een hengstje nou slaan komt zelfden voor ik reageer wel geergerd/boos te ik een reactie van sorry baas terug krijg, dan stop ik. Wacht een paar seconden en vrag hem weer te komen en beloon hem dan daartvoor en ga weer verder waar ik was.

Ik weet toevallig dat deze pony een hekel heeft aan longeren doe ik daarom ook eigenlijk nooit, wel doe ik griondwerk met of zonder lijn. Hierdoor heeft hij veel vrtrouwen gekregen....

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 01:25

ChingYi schreef:
Hij is nou 2½ dus de eigenaar wil dat ik hem in de zomer ga inrijden. Maar ik weet niet of dat zo'n goed idee is. Ik bedoel hij is heel lief en alles wat ik heb, maar hij is te sterk enzo.
Alvast bedankt Ching-Yi


Zelf vind ik het nogal onverantwoordelijk van de eigenaar dat hij z'n nog geen 3-jarige hengst door een meisje van 13 in wil laten rijden. Zo'n man zou toch beter moeten weten!

Gelukkig ben je zelf zo slim om toe te geven dat het geen goed idee is. Laat je alsjeblieft niet overhalen om het toch te doen. Sowieso lijkt het me handig als je hem eerst normaal kunt poetsen en kunt leiden voordat er uberhaupt iemand over nadenkt om erop te stappen. Zo te horen schort daar ook nog wel het éen en ander aan.

Heb je enig idee waarom ie zo reageert als je z'n achterhand poetst?

ChingYi_Dino

Berichten: 2871
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Wessem

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 09:45

ellenlouise schreef:
ChingYi schreef:
Hij is nou 2½ dus de eigenaar wil dat ik hem in de zomer ga inrijden. Maar ik weet niet of dat zo'n goed idee is. Ik bedoel hij is heel lief en alles wat ik heb, maar hij is te sterk enzo.
Alvast bedankt Ching-Yi


Zelf vind ik het nogal onverantwoordelijk van de eigenaar dat hij z'n nog geen 3-jarige hengst door een meisje van 13 in wil laten rijden. Zo'n man zou toch beter moeten weten!

Gelukkig ben je zelf zo slim om toe te geven dat het geen goed idee is. Laat je alsjeblieft niet overhalen om het toch te doen. Sowieso lijkt het me handig als je hem eerst normaal kunt poetsen en kunt leiden voordat er uberhaupt iemand over nadenkt om erop te stappen. Zo te horen schort daar ook nog wel het éen en ander aan.

Heb je enig idee waarom ie zo reageert als je z'n achterhand poetst?


Jah ik denk toch echt dat hij bang is. En volgens mij is er voordat ik kwam helemaal niks met hem gedaan(zo'n gevoel heb ik, anders zou hij waarschijnlijk niet zo zijn, want opzich is hij hartstikke lief)
En toen ik in het begin kwam(moet altijd langs zijn stal) en toen begon hij al gelijk te bijten en al. Dat vond ik toen nog maar gevaarlijke n later werd hij wat rustiger en ben ik bij hem in stal gaan zitten. En nu bijt en trapt hij dus ook niet meer zonder reden(ofjah spelen, maar dan bijt hij niet door) En met dat poetsen is hij denk ik bang dat ik hem wat ga doen ofzo(zo'n gevoel heb ik) want ik mag zowiezo niet onder zijn buik komen(dan flipt hij als het ware)

Ow jah em ehh manon dat 9 jaar is wel zo. Ik ben als 4-jarige(net de dag na mijn verjaardag) begonnen op manege Den Eijsden in Geleen(daar woonde ik toen nog) en dasar heb ik zolang gereden totdat we in wessem gingen WONEN.(eerst hadden we de frittuur alleen gekocht, maar woonden we er nog niet) en toen ging ik dus nog vaker met mijn oppas naar de manege als ik thuis mocht blijven. En toen we hier woonden even later ben ik eens met een vriendin van mij mee geweest naar een manege waar zij rijdt en ben ik daar gaan rijden en nu rijdt ik weer ergens anders (heelderpeel) omdat ik het op de Nachtegaal(ook wel martelgaal genoemt Bloos ) niet meer leuk vond

maartjevO
Berichten: 507
Geregistreerd: 10-02-05

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:18

Ik denk niet dat het verstandig is om hem zelf in te rijden,
hij heeft niet zoveel respect. Inderdaad veel grondwerk
en een professioneel iemand vragen.
Dan kun jij er later ook fijn op rijden en het is zonde
voor het paard als hij verkeerd ingereden word,
misschien wil zijn baas hem dan ook niet meer hebben
en wie wel?

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:36

hoi,
ik heb zelf ook een hengsje van bijna 2. ik heb hem van zijn geboorte en ben er dan ook "dag en nacht mee bezig" maar zoals hier al gezegd is doe veel grondwerk en wees heel consequent.(schrijf je dit zo Bloos "schaamt zich heel diep als 22 jarige) .dus als hij stampt mag hij er eentje terug verwachten . ik heb dus ook helemaal geen problemen met hem, ik kan hem rustig een uur vastzetten , terwijl mijn andere merries naast hem rondlopen, ik kan hem helemaal poetsen, zijn hoeven alle vier kan ik doen. hij is ook al bijna 100% verkeersmak. ik rij nu 17 jaar, maar ook ik denk erover na om hem te laten inrijden door iemand anders. hoe braaf mijn hengstje ook is ik vertrouw hem eigenlijk toch niet helemaal.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 12:01

[quote]Ow jah em ehh manon dat 9 jaar is wel zo. Ik ben als 4-jarige(net de dag na mijn verjaardag) begonnen op manege Den Eijsden in Geleen(daar woonde ik toen nog)

Als 4 -jarige op een manege begonnen? Lijkt me sterk...

ChingYi_Dino

Berichten: 2871
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Wessem

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 22:22

en tog is et zow Knipoog Haha!

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:25

*o/* Oke dan.