Geven jullie je paard weleens vakantie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Geven jullie je paard weleens vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 21:57

Ik ben van plan om mijn paard in de zomer 2 weken vakantie te geven, dus lekker het land op twee weken lang. Is dit goed en gaat hun conditie en spiermassa in twee weken er erg op achteruit? Graag ervaringen en tips. Is dit goed voor paarden?

Chrissetje

Re: Geven jullie je paard weleens vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:17

mijn paard heeft ooit een maand stilgestaan Nagelbijten / Gniffelen
vanwege dat ik geen zadel had(moest nieuwe,andere was te klein),en het weer viel niet mee...

beetje erg!! druk daarna maar verder had ze geen problemen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:38

Ligt er aan wat je normaal met je paard doet.
Als je gewoon recreatief rijdt en verder niet zo veel verlangt kan hij best twee weken stilstaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:40

Als ik en midweekje of een weekend weg ga, dan geef ik mijn paard vakantie. Als ik langer ga, dan breng ik hem naar m'n instructeur.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:42

Ik zet 'm iedere zomer een maand weg. En daarna is het gewoon opstappen en wegrijden, ze worden er juist lekker fris tussen de oren van!
In een maand gaan ze absoluut niks achteruit in conditie of spieren, daar is echt meer tijd voor nodig en de dingen die ze geleerd hebben zijn ze ook echt niet vergeten. Hij is alleen wat buikig van het gras Haha!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:00

mijn pony's krijgen in de winter 6 weken rust. en ik moet zeggen, het heeft ze echt goed gedaan! ze waren er echt aan toe. daarna moest ik wel weer helemaal op nieuw beginnen met conditie opbouwen en spieren kweken. maar ik heb er geen spijt van en doe het volgend jaar maar weer denk ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:03

Heb ik twee jaar geleden 3 weken gedaan. Heb nog nooit ZO'N chagarijnig paard gezien.... Ik doe het niet meer...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:07

Ik ben bijna het hele jaar door thuis, dus mijn pony's doen regelmatig wat. Ja, 's winters wat minder ivm met school, stage, slecht weer en het vroege donker. Maar dan worden ze ook minimaal 2x per week gereden.

Als ik er niet ben zoek ik er niet speciaal iemand voor die er mee door traint. Maar meestal kijkt Dennis zijn verzorgmeisje mijn zusje dan lief aan of ze toch mag komen en word er toch nog gewerkt(ik wil dat er iemand bij is als ze er is).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:08

Ik ga het straks doen met mijn jonge pony...4 tot 6 weken op rust in de wei...
Mijn oudere pony rijd ik gewoon door minstens 4x per week. Die kan niet zolang op rust, want dan word ze stijf, bovendien ook errug dik Haha!

Kalimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:09

Ik geef mijn paarden geen vakantie: enkel als ik bv. ziek ben ofzo dan werken ze niet.
Ik kan het mij niet permitteren om bv. terug conditie/spieren op te bouwen wegens een werkschema dat we moeten aanhouden (indien het paard het uiteraard aankan.)
Wel krijgen ze regelmatig "ontspanningsvakantie"=enkel buitenritjes en wei op!
Maar volledig "rij-loos": nee, nooit.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:23

Zijn jullie paarden dan zo slecht bevestigd dat je na een maand alweer alles opnieuw moet opbouwen?! Of is die van mij gewoon een uitzondering?

Spieren en conditie gaan niet achteruit in een maand, echt niet. Pin me er niet op vast, de exacte getallen weet ik niet zeker meer, maar ik heb wel eens een artikel over fysiologie gelezen en daar stond dacht ik iets van 3 maanden voor.
Alleen die grasbuik, tja....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:27

Margreet schreef:
Spieren en conditie gaan niet achteruit in een maand, echt niet. Pin me er niet op vast, de exacte getallen weet ik niet zeker meer, maar ik heb wel eens een artikel over fysiologie gelezen en daar stond dacht ik iets van 3 maanden voor.
Alleen die grasbuik, tja....

Arti krijgt geen vakantie, omdat ze dan erg stijf word (is al een oudere pony) en ik moet haar dus in beweging houden...

3 tot 4x in de week is genoeg, de rest blijft ze op de wei.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:33

Ikke vakantie --> paard vakantie Haha! Alleen idd ietsje grasbuik. Meestal zijn ze na twee weken alleen wei weer frisser tussen de oren en pakken ze beter aan dan voor de vakantie.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:34

Dat kan natuurlijk. Het verschilt ook wel echt per paard hoor, die van mij wordt absoluut niet stijf van een periode 24/7 weidegang en verder niks, in tegendeel zou ik haast zeggen. En hij is ook gewoon braaf daarna, kan zo opstappen en dan werkt hij weer graag voor me, heb ook wel eens paarden gezien die zich na een rustperiode gedroegen alsof ze helemaal niet zadelmak waren Haha!

Ik zie het ook als een mooie herstelperiode voor eventuele kleine, sluimerende onopgemerkte blessures, je weet nooit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:38

Opstappen en weg rijden is geen probleem na een rust periode van Arti, maarja voordat ik dan weer een beetje normaal de bochten e.d. doorga...ben ik wel weer even verder Clown

Bij Levi word het de eerste keer (buiten 1,5 week rust een keertje) sinds hij zadelmak is, dus ben benieuwd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:14

xtwisterx schreef:
Ligt er aan wat je normaal met je paard doet.
Als je gewoon recreatief rijdt en verder niet zo veel verlangt kan hij best twee weken stilstaan.

Niet alleen recreatief. Zelfs als je op het allerhoogste niveau endurance rijdt, kan je paard prima een paar weken 'stilstaan'. Wel lekker naar buiten, de wei en/of paddock in natuurlijk. Het is in de endurancewereld heel normaal om je paard na een wedstrijd van 100-160 km een paar weken rust te gunnen. Gaan ze echt niet van achteruit en lichaam & geest krijgen zo mooi de gelegenheid om te herstellen van de zware inspanning. Of zoals Margreet al zei:

Margreet schreef:
Ik zie het ook als een mooie herstelperiode voor eventuele kleine, sluimerende onopgemerkte blessures, je weet nooit.

Ook als je kortere afstanden rijdt of in een andere discipline kun je best een paar weken rust geven. Je hoeft dan echt niet helemaal opnieuw te beginnen. De eerste week na de vakantie wat rustig opbouwen om niet meteen de spieren te overbelasten, maar daarna kun je weer gewoon aan het werk zoals je normaal gesproken doet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 07:37

Onze pony's krijgen altijd vakantie, en het bevalt ons prima. Ik moet er zelf niet aan denken om 52 weken per jaar te werken, dus hoeven de paarden dat ook niet. Gewoon lekker een paar weekjes de wei op, en ze zijn heerlijk fris en uitgerust als ze er weer uit komen. Training pakken ze meteen weer op, en omdat ze zo fris in het hoofd zijn gaan ze ook veel sneller vooruit in de training dan dat je ze doortraint.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:31

...ik wil het dit jaar gaan doen...ze gaan dan voor een kleine 3 maanden 24/7 naar de grote wei..en wil ze dan echt 6 weken rust gaan geven..gewoon ff paard zijn...tuurlijk kom ik nog langs, zeker omdat dit de eerste keer is dat ze zo lang komen "stil te staan"....maar ik hoop dan dat ze weer, zonder pijntjes en kwaaltjes, de winter in kunnen..nu zit ik al te lang te tobben met kleine kwaaltjes..dus ik hoop dat het wat wordt!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:36

Margreet schreef:
Ik zet 'm iedere zomer een maand weg. En daarna is het gewoon opstappen en wegrijden, ze worden er juist lekker fris tussen de oren van!
In een maand gaan ze absoluut niks achteruit in conditie of spieren, daar is echt meer tijd voor nodig en de dingen die ze geleerd hebben zijn ze ook echt niet vergeten. Hij is alleen wat buikig van het gras Haha!

ff advies aan je vragen: ik ga het namelijk voor het eerst doen..je zegt, je zet ze weg..je gaat alleen langs om te kijken, wordt niet geborsteld ofzo??...bij gevoerd???...spuit je ze wel in voor de vliegen of is het zo als ze langer buiten zijn dat ze daardoor toch meer weerstand tegen vliegen krijgen(denk aan meer vet in vacht)...

Hopelijk heb je wat tips en antwoorden voor me!
Gr.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:53

Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die erin gelooft dat paarden ook recht hebben op vakantie.
Mijn paard heeft regelmatig vakantie gehad in de afgelopn 2,5 jaar, maar meer doordat ik weinig tijd had. Maar het heeft haar goed gedaan, ze is mooi uitgegroeid en het is een vrolijk en alert paard, dat graag werkt.
Meer mensen zouden hun paard eens een weekje of langer vakantie moeten geven. Dan worden het misschien niet van die zuurpruimen Clown

Een paard op stalling had alleen een lang weekend vrij gehad en het was meteen een heel ander paard, veel vriendelijker en contactzoekender met mensen! Knipoog

Net als mensen, zijn paarden ook wel eens toe aan vakantie Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:59

Dimitri schreef:
ff advies aan je vragen: ik ga het namelijk voor het eerst doen..je zegt, je zet ze weg..je gaat alleen langs om te kijken, wordt niet geborsteld ofzo??...bij gevoerd???...spuit je ze wel in voor de vliegen of is het zo als ze langer buiten zijn dat ze daardoor toch meer weerstand tegen vliegen krijgen(denk aan meer vet in vacht)...

Hopelijk heb je wat tips en antwoorden voor me!
Gr.

Op de eigen stal is er ook weidegang, maar alleen overdag. Ik breng 'm dan ergens anders heen waar hij dag en nacht op het land staat in een groep. Van tevoren bouw ik het krachtvoer wel af. Hij hoeft daar niet te werken en er staat gras genoeg, dus ik voer niet bij. Mocht het heel slecht zijn is er wel die mogelijkheid, hooi ofzo, maar het is nog nooit nodig geweest.
Hij staat normaal op ijzers, die gaan er onderuit. Qua borstelen etc. doe ik er niks aan, laat maar vies worden, dat zien we wel weer als we terug zijn. Vliegen heeft hij een mooie staart voor gekregen, doe ik verder ook niks aan, nou zijn er daar ook niet zoveel vliegen, het is vrij open.
De eerste week ga ik natuurlijk zelf wel een paar keer kijken maar ik ga in die periode zelf ook altijd op vakantie Cool Dus dan zie ik 'm een week of 2 niet. Er is wel dagelijks toezicht, dus ik ga rustig weg, veel rustiger dan wanneer hij nog op stal zou staan.
Eigenlijk niks bijzonders dus hoor, gewoon heel makkelijk. En hij vindt het zalig!! Na een paar dagen komt hij al niet eens meer naar het hek...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:11

Margreet schreef:

Op de eigen stal is er ook weidegang, maar alleen overdag. Ik breng 'm dan ergens anders heen waar hij dag en nacht op het land staat in een groep. Van tevoren bouw ik het krachtvoer wel af. Hij hoeft daar niet te werken en er staat gras genoeg, dus ik voer niet bij. Mocht het heel slecht zijn is er wel die mogelijkheid, hooi ofzo, maar het is nog nooit nodig geweest.
Hij staat normaal op ijzers, die gaan er onderuit. Qua borstelen etc. doe ik er niks aan, laat maar vies worden, dat zien we wel weer als we terug zijn. Vliegen heeft hij een mooie staart voor gekregen, doe ik verder ook niks aan, nou zijn er daar ook niet zoveel vliegen, het is vrij open.
De eerste week ga ik natuurlijk zelf wel een paar keer kijken maar ik ga in die periode zelf ook altijd op vakantie Cool Dus dan zie ik 'm een week of 2 niet. Er is wel dagelijks toezicht, dus ik ga rustig weg, veel rustiger dan wanneer hij nog op stal zou staan.
Eigenlijk niks bijzonders dus hoor, gewoon heel makkelijk. En hij vindt het zalig!! Na een paar dagen komt hij al niet eens meer naar het hek...

bedankt voor de antwoorden, had zelf ook zoiets in gedachte..maar het is toch altijd fijn om even te lezen hoe en wat andere doen..ze staan bij ons in het voorjaar ook op een andere wei..maar dan komen ze snachts nog binnen en na het eerste keer hooien..gaan ze naar de grote wei om dan ook 24/7 buiten te staan..en dan wil ik ze graag die MEGA vakantie gaan geven, ben wel benieuwd..het ene paardje is echt een werkpaard, wil zo graag wat voor je doen..maar zitten nog steeds te tobben met zn pezen..dan wel goed, dan weer niet en tja...daarom dacht ik aan deze oplossing, gewoon rust en paard zijn en de ander heeft ook eigenlijk altijd wat, is meer parellipaard(om het zomaar te zeggen)..dus die zal het ook wel helemaal geweldig vinden

maar hoefijzers eronder vandaan?...nu is dat bij de oudste van het stel..dat ik me kan heugen nog nooit gebeurd..heb je daar nog een specifieke reden voor?..zat daar zelf wel aan te twijfelen..maar ben bang dat ie dan heel gevoelig is op zn voeten...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:23

Dimitri schreef:
maar hoefijzers eronder vandaan?...nu is dat bij de oudste van het stel..dat ik me kan heugen nog nooit gebeurd..heb je daar nog een specifieke reden voor?..zat daar zelf wel aan te twijfelen..maar ben bang dat ie dan heel gevoelig is op zn voeten...

Als 'ie alleen maar op de wei staat te vreten, dan hebben ijzers niet echt een nut vind ik en ook met gevoeligheid valt het dan nogal mee. Die van mij heeft er overigens nooit last van, maar dat verschilt per paard. En er is wel dagelijks toezicht, maar zij tilt echt niet de voeten op om de ijzers te controleren en als er dan een keer eentje los zit kan dat toch nare blessures geven. Bovendien komt hij daar toch in een vreemde groep en de eerste paar dagen valt er dan wel eens een klap, dan is het wel fijn als ze geen ijzers hebben, de eigenaar daar stelt je niet verplicht ofzo om ze er onderuit te halen, maar ze laat wel duidelijk weten dat ze liever heeft van wel. Nou prima hoor!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:42

Als ik op vakantie ga, krijgen mijn paarden ook vakantie. Lekker de wie op en laat maar lopen. Ze worden in de gaten gehouden door een vriendin. Na 2 of 3 weken, hangt ervan af hoe lang ik weg ben, gewoon opstappen en wegrijden. Geen probleem.
Ik merk aan mijn paarden dat ze er enorm van opknappen. Even geen training en gedoe Haha! van dat rare mens dat elke dag komt.
Ze zijn een stuk vrolijker en hebben er dan echt weer zin in om aan 't werk te gaan.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:07

Als ik op vakantie ga heeft Memuska ook vakantie, ik wil geen ander op m'n paard Bloos Vorig jaar heeft ze na mijn auto ongeval 1,5 maand stilgestaan. Opstijgen en wegrijden, een beetje druk maar goed, dat zijn we gewend Knipoog