Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Margreet schreef:Spieren en conditie gaan niet achteruit in een maand, echt niet. Pin me er niet op vast, de exacte getallen weet ik niet zeker meer, maar ik heb wel eens een artikel over fysiologie gelezen en daar stond dacht ik iets van 3 maanden voor.
Alleen die grasbuik, tja....

Alleen idd ietsje grasbuik. Meestal zijn ze na twee weken alleen wei weer frisser tussen de oren en pakken ze beter aan dan voor de vakantie. 
xtwisterx schreef:Ligt er aan wat je normaal met je paard doet.
Als je gewoon recreatief rijdt en verder niet zo veel verlangt kan hij best twee weken stilstaan.
Margreet schreef:Ik zie het ook als een mooie herstelperiode voor eventuele kleine, sluimerende onopgemerkte blessures, je weet nooit.
Margreet schreef:Ik zet 'm iedere zomer een maand weg. En daarna is het gewoon opstappen en wegrijden, ze worden er juist lekker fris tussen de oren van!
In een maand gaan ze absoluut niks achteruit in conditie of spieren, daar is echt meer tijd voor nodig en de dingen die ze geleerd hebben zijn ze ook echt niet vergeten. Hij is alleen wat buikig van het gras
Dimitri schreef:ff advies aan je vragen: ik ga het namelijk voor het eerst doen..je zegt, je zet ze weg..je gaat alleen langs om te kijken, wordt niet geborsteld ofzo??...bij gevoerd???...spuit je ze wel in voor de vliegen of is het zo als ze langer buiten zijn dat ze daardoor toch meer weerstand tegen vliegen krijgen(denk aan meer vet in vacht)...
Hopelijk heb je wat tips en antwoorden voor me!
Gr.
Dus dan zie ik 'm een week of 2 niet. Er is wel dagelijks toezicht, dus ik ga rustig weg, veel rustiger dan wanneer hij nog op stal zou staan.Margreet schreef:
Op de eigen stal is er ook weidegang, maar alleen overdag. Ik breng 'm dan ergens anders heen waar hij dag en nacht op het land staat in een groep. Van tevoren bouw ik het krachtvoer wel af. Hij hoeft daar niet te werken en er staat gras genoeg, dus ik voer niet bij. Mocht het heel slecht zijn is er wel die mogelijkheid, hooi ofzo, maar het is nog nooit nodig geweest.
Hij staat normaal op ijzers, die gaan er onderuit. Qua borstelen etc. doe ik er niks aan, laat maar vies worden, dat zien we wel weer als we terug zijn. Vliegen heeft hij een mooie staart voor gekregen, doe ik verder ook niks aan, nou zijn er daar ook niet zoveel vliegen, het is vrij open.
De eerste week ga ik natuurlijk zelf wel een paar keer kijken maar ik ga in die periode zelf ook altijd op vakantieDus dan zie ik 'm een week of 2 niet. Er is wel dagelijks toezicht, dus ik ga rustig weg, veel rustiger dan wanneer hij nog op stal zou staan.
Eigenlijk niks bijzonders dus hoor, gewoon heel makkelijk. En hij vindt het zalig!! Na een paar dagen komt hij al niet eens meer naar het hek...
Dimitri schreef:maar hoefijzers eronder vandaan?...nu is dat bij de oudste van het stel..dat ik me kan heugen nog nooit gebeurd..heb je daar nog een specifieke reden voor?..zat daar zelf wel aan te twijfelen..maar ben bang dat ie dan heel gevoelig is op zn voeten...
van dat rare mens dat elke dag komt.
Vorig jaar heeft ze na mijn auto ongeval 1,5 maand stilgestaan. Opstijgen en wegrijden, een beetje druk maar goed, dat zijn we gewend