problemen met mijn veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo_haffie

problemen met mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 21:52

hoihoi.

ik zit een beetje met een probleem!
het verhaal zit dus zo

ik heb vorig jaar zomer een super leuk veulentje gekocht dat toen 4 maanden was. ik deel me paardje met nog een meisje(goede vriendin)
het is een hengstje van nu bijna 1 jaar, hij stond altijd met 3 veulens. Maar op een geven moment gingen die veulens van die stal weg, dus heb ik mijn veulen ok verhuisd naar en zeer goede stal. hij heeft het er erg naar zijn zin, veel vriendjes enz.Maar het probleem is mijn veulen is van super lief beesje omgeslagen tot een monster. Hij bijt en niet zo even een beetje maar echt valse beten. hij mikt echt op mijn gezicht. hij heeft me al een keer in me keel gebeten. als ik hem naar buiten breng dan sleurt hij me mee en bijt en steigert op me. en zodra ik hem los laat bij nog wat pony's en ik blijf even in de paddock staan komt hij dreigend op me af gelopperen, en loopt ook echt over me heen als ik hem geen knal met een zweep verkoop, ik straf hem telkens op het moment als hij iets doet wat hij niet mag. maar elke keer doet hij het weer. het wordt met de dag gewoon steeds erger. ik ga nu al 5 maanden met tegen zin naar mijn paardje toe. elke dag als ik kom en een borstel over hem heen wil halen. kom ik thuis met blauwe plekken of hoef afdrukken op me lichaam, ik weet gewoon niet meer wat ik hier mee aan moet. er zijn al meerdere mensen die hem is hebben uitgeprobeerd en die hadden veel verstand van jonge paarden maar zelf hun vonden het hopeloos. mensen zeggen laat hem casteren en ja geef ik gelijk toe van dan wordt het wel minder, maar de DA zegt dat het 25 a 50 % zal minderen. de DA vertelde mij ook dat hij nergens pijn of zo had. ik heb echt hopeloos en kom zo wat elke dag huilend thuis. Ik zit al een tijdje te denken mijn veulen voledig over te verkopen aan de 2de eigenaar, en dan even een tijdje nog wat rij lessen te nemen en dan over ong een jaartje een ander paardje te kopen, die al volwasse is. Ik zeg ook eerlijk ik ben soms bang voor mijn eigen paard. ik laat het niet aan hem merken maar toch is het niet leuk om bang van je eigen paardje te zijn. Waar je zo hard voor werkt enz.

wat zouden jullie doen in mij geval

1. door blijven vechten tegen hem en het risico nemen ooit gewond te raken

of

2. stoppen en zo afentoe hem opzoeken enz en gewoon over een jaartje een ander leuk paardje waar je meer aan hebt.

ik hoop graag wat nuttige informatie te krijgen want het is echt sireus
Laatst bijgewerkt door Karin op 23-03-05 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Buckje

Re: wat lijkt jou het beste geef je mening(helpp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:07

Ik heb meerdere topic van je gevolgt en vind het een beetje je eigen schuld eigenlijk, straf hem direkt als hij iets doet of stijgerd, en zet hem niet maar een paar uur buiten en dan op stal, neeee laat hem dag en nacht op het land staan, zo te horen kan je niets met hem en als je nu al bang ben, is het later helemaal boel.

je kan hem beter verkopen aan iemand die beter verstand heeft van jonge hengstjes.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:09

tjah..hier weer het opfok verhaal..

gooi hem lekekr de wei in met andere jonge beestjes..
1 keer in de maand een keer poetsen is heus neit erg hoor..

verder als je dit neit wil zou ik hem verkiopen aan iemand die er wel goed mee om kan gaan..
het moet leuk blijven en geen verplichting worden !!

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 22:26

hij heeft al die tijd buiten gelopen
maar hij moet de nacht gewoon de stal op tot het mei is want hij krijgt heel snel koliek en dus mag hij niet te vaak in de paddock dus gat hij vanaf de ochtent als ik hem buiten zet tot etens tijd

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:25

buiten staan is helaas niet genoeg... Er zijn heel goede opfokstallen waar ze zomer en winter, dag en nacht buiten op de wei staan. Niet in een paddock of bak, maar een echte wei met gras!
Als hij al wat brutaler is zou hij eigenlijk met leeftijdgenoten en oudere paarden moeten staan. Met leeftijdgenoten speel je, de oudere paarden voeden hem op. Dit zou je eigenlijk moeten doen tot hij 3 jaar is en je ermee aan de slag kan.
Ook al verkoop je hem, dit zou wel het beste zijn voor hem want niemand kan een paard beter opvoeden dan een ander paard met levenservaring!

Romeo_haffie

Re: problemen met mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 11:30

kijk hij loopt nu met 2 leeftijdgenootjes 2shets en hij vind echt leuk om daar mee te spelen en er zijn 3 oudere shets, en 1 paard ouder dus en hij loopt de heledag in een hele ruime paddock met gras er in maar het feit is gewoon ik kan me eigen paard niet houde en heb er geen plezier meer in zo

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:37

Mensen opfok is geen optie!! Waarom laat jullie haar nou niet in dr waarde betreffende haar keuze om Romeo niet de opfok in te doen?
Mijn merrie was nog een tikkeltje erger als Romeo en is nu poeslief!!

Je moet hem eens helemaal de pest pokke schoppen net zolang tot dat hij je kauwend aan staat te kijken (met dank voor de advies van G&K) Knipoog
Eerder zal hij geen respect voor je tonen!! Harder aanpakken pris... nu die kop induwen en zorgen dat je de baar blijft anders gaat het niet meer goed komen!!

Volgende week dinsdag kom ik je assisteren!

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 11:41

ja fem ik weet het maar ik straf hem echt wel, maar hij heeft echt letterlijk schijt aan me ik kan helemaal niets meer goed doen, ik heb het gehad met die pokke pony, ik hoop dat jou hulp wat helpt zo niet gaat hij echt weg

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:42

Tja, ik heb het in een vorig topic (wel/geen opfok) best wat voor je opgenomen, omdat ik wel geloofde dat je je best deed voor je paardje en ik niet vanaf een computer kan en mag oordelen over iemand, maar ik vrees toch dat het hier gruwelijk mis gaat...
Ik heb zelf een hengstveulen en er staan er bij mij in de wei nog een aantal hengstveulens, die komen ook bijna dagelijks in de hand.
De ene is wat brutaler dan de andere, maar dit soort dingen komen niet voor
Hij staat bij mijn andere paard op dezelfde pensionstal, wel 24/7 in de wei met een gemengde kudde. In die zin ben ik blij dat ik géén opfok heb gekozen, zo van: "pleur maar in de wei, liefst 150 km verderop in Drente en over 3 jaar zien we wel"
want dit paardje was juist heel angstig voor mensen en een beetje mager en nu kan ik hem goed in de gaten houden en lekker elke dag zien.

Ik denk ook niet dat het echt héél veel uitmaakt; opfok of anders, als ie maar wel in elk geval overdag met andere paarden buiten komt.
Ik denk dat het alles te maken heeft met de hand die hem opvoedt.
In het begin was hij lief en klein en mocht ie misschien wat meer, werd er weleens een oogje dichtgeknepen, en daar heeft hij nu misbruik van weten te maken.
Het is namelijk ook niet de bedoeling met een veulen dat je er van alles mee doet. Die van mij loopt mee uit de wei, krijgt een hapje voer, héél soms haal ik er een borsteltje overheen en ik ben nu voorzichtig aan het proberen af en toe een hoefje op te tillen.

Ik zie het om me heen gebeuren: mensen kopen een veulentje (léuk!) en willen dan in 1x veel te veel en geven het beestje veel te veel aandacht en lopen ermee te tutten ("waarom heb je anders een paard, niet om op de wei te gooien, toch?" wordt er dan gezegd) .
De anderen mensen bij mij op stal (incl. ikzelf) hebben nog een (of meer) ander paard dat aandacht wilt dus ik loop verder niet teveel te tutten met het veulen en zij ook niet, misschien zit het hem daarin?
Misschien omdat ik (en de anderen) al eerder paarden hebben opgevoed?

Ik zou hem als ik jou was verkopen aan iemand die hem wel aankan en hem goed kan en wil opvoeden en zelf een kant & klaar volwassen paardje kopen waarmee je lekker meteen aan de slag kan.
Als je dat niet wilt, dan zou ik Fsoudan maar vaak laten komen en de rest van de tijd niet teveel met hem doen Knipoog

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:43

ik zou hem ook eens goed laten merken wie de baas is. moet mijn hengst eens proberen, dan kan hij lachen. ik zou hem sowieso castreren, belonen voor goed gedrag, en sraffen, maar dan ook echt stralffen voor slecht gedrag. ik het wild krijgen ze ook enorme rake klappen, en daar hebben ze nix van.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:44

Ik zou hem verkopen als ik jouwas.
Dit is nu al het zoveelste topic en het lijkt er gewoon op dat jij niet je juiste persoon bent om deze pony op te voeden.
Dus wees verstandig en verkoop hem aan iemand die dat wel kan en koop voor jezelf een volwassen pony die al opgevoed is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:47

Romeo_haffie schreef:
ja fem ik weet het maar ik straf hem echt wel, maar hij heeft echt letterlijk schijt aan me ik kan helemaal niets meer goed doen, ik heb het gehad met die pokke pony, ik hoop dat jou hulp wat helpt zo niet gaat hij echt weg

Het gaat er volgens mij niet om hoe vaak je hem klappen geeft maar om de manier waarop.
Ik kon mijn paard vroeger slaan en schoppen wat ik wilde; hij lachte me vierkant uit.
En nu is hij hardstikke braaf Ach gut nou had hij wel erg veel last van het hengst-zijn hoor en na de castratie ging het wel beter.
Maar ik heb mijn houding toen 100% veranderd en sindsdien hoef ik hem niet zo vaak meer te slaan Whoosh!
Eigenlijk nooit meer bijna Cool
Terwijl ik 12 jaar geleden toen ik hem kocht (ik was ook nog maar 19 Bloos )
soms liep te springen en stampen van boosheid, maar het hielp niks...

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 12:11

snap het wel maar ik zit nu echt van moet ik hem weg doen of houde ik twijfel zo erg want het is echt en pracht paardje

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:31

al is het het mooiste paard van de wereld... Als het niet klikt klikt het niet, en je noemt het zelf een pokke pony.
Als ik mijn paarden zo ga noemen, staat de advertentie al!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:36

Als je zelf al twijfelt dat je gewond raakt, linea recta verkopen die handel! Wel zonde, want het hele verhaal komt op mij over als onervarenheid. Als je een paard eens goed op zijn flikker geeft als die bijt, moet die wel even 2x nadenken. Ruin hem desnoods of laat hem met rust, maar focus je er niet op. Wat wilde je met een hengst?! Gekocht omdat die goedkoper was op dat moment?? Een paard opfokken en daarna beleren is zo ingewikkeld...je moet het goed doen wil je je paard later niet verpesten.

Hij is nog maar 1, kan dus een hoop leren maar ook geleerd hebben. Hij heeft geleerd macht en schijt te hebben aan jou. Hoe dat komt? Dat is er ingeslopen. Een jaarling kan al behoorlijk sterk en hardleers zijn. Lukt het niet met lieve woordjes en daden, treed dan maar eens wat strenger op. Daar gaat hij niet dood aan. Maar bedenk goed, dat als jij nu bang bent voor verwondingen, je paardje dat aanvoelt en er op inspeelt... zo weet die zichzelf sterker en slimmer te maken om jou je macht af te nemen...straks is die onhandelbaar en komt die ook in een africhtingsstal terecht waar ze hem vast met harde hand de les zullen lezen... kun je er beter zelf bij zijn...weet je in welke mate dat gebeurd.. Knipoog

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:05

Probeer eerlijk ten zijn ten opzichte van jezelf en de pony. Lees je eigen posts eens (zonder ja maar-gevoel) en bedenk wat je zou adviseren als een ander deze geschreven zou hebben. Verward

Ik kan me voorstellen dat je gevoel erg in de weg zit..... maar probeer het eens.

Niemand kan de beslissing voor je nemen, je zult het zelf moeten doen.

Veel sterkte, want wat je ook doet gemakkelijk is het niet!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:06

Staat hij nu alleen of in een groep?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:34

Zo was onze shethengst ook. die kwam op je afgestormd, en op laatste moment vlak voor je op de achterbenen naar je toekomen en happen...
heeft ie wel geweten!!!
letterlijk in zn oor terug gebeten en terwijl hij op zn achterbenen naar me toe kwam ben ik snel om hem heen gelopen om een vreselijke schop onder zn kont te geven...
ik vond t vreselijk om te doen.. maar hij weet het nu wel!
Nu is ie 2jr, kan soms nog wel s wat streken uithalen maar hij heeft t nooit meer gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:42

Ik zou hem zo`n verschrikkelijke rotschop verkopen iedere keer als hij dat deek en meteen. Hij doet het altijd bij jou, dan weet je ook wanneer hij gaat lopen eikelen. Wees hem voor!

Ik zou het nog een tijdje aankijken en als er dan geen verbetering inzit verkopen.

Succes

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:03

Sorry dat ik het zeg,. maar dit kom echt als onervarenheid van de eigenaar op mij over. Het standaard verhaal van iemand die leuk een veulentje koopt, hem niet in de opfok doet maar hem wil vertroetelen en hem daarmee eigenlijk verpest. Hij heeft in zijn jeugd geen degelijke opvoeding gehad (want je moet bij veulens o zo streng en consequent zijn, nog veel erger bij een volwassen dier) en heeft nu dus geen respect voor zijn meerdere.
Om hem helemaal verrot te schoppen (of hoe werd dat hierboven gezegd) zou mij helemaal niks lijken, dan heb je juist kans dat ie het vertrouwen in de mens verliest.
Ik zou zeggen: of verkopen aan iemand die echt met de opvoeding aan de gang gaat, of idd in de opfok (laat hem zijn lesje maar leren van andere paarden, laten die hem maar opvoeden), of zelf intensief aan de gang met bv NH zodat het paard duidelijk doorkrijgt wie er de baas is en door krijgt dat ie dergelijke dingen bij de baas niet mag flikken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:17

Hij is nu een en staat met twee shetjes? Inscharen, en weliswaar meteen. Een grote kudde, waar hij leert wat manieren zijn. En wat ik nu zo jammer vindt: het had allemaal niet zover hoeven te komen. Ik hoop voor je pony dat jij gaat veranderen (in gedrag of qua mening om hem in te scharen), anders voorspel ik een niet zo beste toekomst voor hem.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:24

Ik ga mijn best doen pris... maar ehm reken maar dat ie binnen no time respect voor mij heeft! En respect voor jou gaan we afdwingen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:33

Sorry voor jou
Maar jij bent het voorbeeld waarom ik altijd "zeur" over opfok en niet te veel tutten met de paarden, maar ze paard laten zijn.

Dus mensen, als ik weer eens zeur daarover, hier is een voorbeeld, dat ik al honderden keren heb gezien.
Dit is helaas geen perongeluk voorbeeld.
Dit is bijna orde van de dag, bij (jonge) onervaren mensen, die niet willen begrijpen dat een jong paard houden en opvoeden iets heel anders is, als een ouder paard kopen.

Aan Romeo de tip, verkopen (heb al ooit eerder aangehaald)
Het gaat nu al helemaal fout, totdat het echt ziekenhuis opname word.
En geen 1 paard is mij dat waard, geen 1
Het is hobby en hobby moet leuk zijn.
En zeker weten dat het dat niet meer is.

verder hoop ik dat jij een voorbeeld bent, voor de vele andere, die ook denken te weten, dat ze kennis genoeg hebben, voor het houden van een jong paard.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:33

Ik heb al jouw topics gevolgd, maar ik heb er nooit op willen reageren omdat je in mijn ogen van een heleboel bokkers goede en bruikbare adviezen hebt gekregen en bent gewaarschuwd voor de problemen waar je dus nu mee te maken hebt.
Jammer dat het zo gelopen is.
Ik zou in jouw situatie kiezen voor
a) opfok en voorlopig met rust laten.
b) verkopen.

Ik kan met weet ik hoeveel tips en adviezen komen en vertellen hoe ik problemen oplos met mijn veulen (waar ik helemaal geen problemen mee heb) , maar dat heeft nu niet zoveel zin meer. Jammer, jammer, jammer.

Runningkawa, ik ben het helemaal met je eens. Deze situatie laat weer zien dat een veulen in onervaren handen als een scheermes in de handen van een aap kan zijn.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:34

Citaat:
Runningkawa, ik ben het helemaal met je eens. Deze situatie laat weer zien dat een veulen in onervaren handen als een scheermes in de handen van een aap kan zijn.

_/-o_
Roerend mee eens!
Waarom kopen mensen toch een veulen als ze dat niet aan kunnen?

Wat dacht je dan?
Het is een veulen, die hebben veulenstreken, en het is nog een hengstje ook!
Hij zal eerst in de opfok moeten, daarna kun je hem langzaam handtam maken, en daarna komt het beleren, en sorry hoor, maar de echte pubertijd komt er ook nog aan!

Dus als je nu al zo loopt te miepen, is het beter voor jou en voor de pony dat je m verkoopt en een ingereden wat makker pony'tje terugkoopt!

Sterker nog.......dit had je meteen moeten doen!!!!!!!!