Hekkemoor (ofzo)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brechtje

Hekkemoor (ofzo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 19:23

Ik weet écht niet of ik het goed schrijf, maar vriendinnen van mij hebben een hekkemoor hoofdstel, dat is een hoofdstel zonder bit.

Met een neusriem en teugels weet je wel, maar geen bit. Die paarden kun je dan keten grazen met zo'n hoofdstel, en laten genieten tijdens een buitenrit zonder zo'n bit enzo. Maar als je keihard gaat rengalopperen met je pony, is mijn pony écht niet te houden, die reageert echt niet op het bit. Maar die hekkemoor ofzo heeft een sterke neusriem als je er aan trekt gaat die heel strak om zijn neus zitten, en als je bijzonder hard trekt, dan kan zijn neus breken, dus je paard meot dan wel stoppen, maar het is niet de bedoeling zo hard te trekken, een klein rukje is al genoeg.

Heeft er iemand ervaring met zo'n hoofdstel, en wat vinden jullie ervan? Zal ik er zo een aanschaffen?

ikke

Re: Hekkemoor (ofzo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:27

Neem eerst eens les van iemand die je kan leren goed met een Hackemore om te gaan, alvorens dergelijk potentieel marteltuig aan te schaffen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:27

mischien ander bitje proberen als je buiten gaat galoperen ?:)

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:28

Je bedoelt zeker een Hackemore hoofdstel.
Ook al zou je het niet denken, dit hoofdstel werkt een stuk scherper in dan een ''normaal hoofdstel.''
Zeker als je er geen ervaring mee hebt kan je er meer schade mee toe doen, dan goed.
Hij werkt in op de neus, en wanneer je te hard in de handen bent kan het zover komen dat het neusbeen wordt gebroken.
Alleen als je echter heel voorzichtig bent en niet te hard in de handen is dit een hele mooie manier om zonder bit te rijden.
Zeker bij paarden die niet goed reageren op het standaard bitloze hoofdstel.

Waarom overweeg je een Hackemore hoofdstel aan te schaffen?

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 19:42

Omdat ik mijn pony altijd wel eens laat grazen in het bos, en dan helemaal de teugels, en het bitje eraf moet halen, en het sperriempje enz. Dat vind ik gewoon niet leuk meer. Een hackemoor hoofdstel is lekkerder voor je paard, je kan hem laten grazen, bij het buitenrijden zal die het leuker vinden, hij voelt dan niets aan zijn hooofd, geen vervelend bitje, ebn hij is beter te houden. Mijn vriendin dr haflinger is ook nu veel braver en veel vrolijker met zo'n hoofdstel, en zij wilt mij helpen met hem omgaan van een hackemoor hoofdstel...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:53

Brechtje schreef:
Omdat ik mijn pony altijd wel eens laat grazen in het bos, en dan helemaal de teugels, en het bitje eraf moet halen, en het sperriempje enz. Dat vind ik gewoon niet leuk meer. Een hackemoor hoofdstel is lekkerder voor je paard, je kan hem laten grazen, bij het buitenrijden zal die het leuker vinden, hij voelt dan niets aan zijn hooofd, geen vervelend bitje, ebn hij is beter te houden. Mijn vriendin dr haflinger is ook nu veel braver en veel vrolijker met zo'n hoofdstel, en zij wilt mij helpen met hem omgaan van een hackemoor hoofdstel...

Koop dan een halsterhoofdstel, zoals Sietske Nobel die verkoopt ( www.singlefooters.nl ) dat is een stuk vriendelijker voor je pony dan een Hackemore, zeker als het je alleen om het grazen te doen is.
Een hackemore is echt wat meer dan alleen maar een hoofdstel zonder bit; het vergt kennis van zaken!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:02

Je kan ook een sidepull hoofdstel proberen... Die werken wat minder scherp in dan een hackamore. Maar mijn paard is er toch goed mee te houden Lachen

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:05

Neem geen Hackamore! Daarmee kan je je paard zijn neus breken en zijn veel te scherpals je er niet goed mee op kan schieten. Ik zou gaan voor een bitloos hoofdstel, dat is een zachtere variant. Ook heb je een touwhalster, daarmee ga ik altijd naar buiten, dat bevalt me erg goed Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:18

Een hackamore heeft idd een behoorlijk scherpe inwerking, al zijn er verschillende uitvoeringen van (lange/korte scharen, mechanisch/niet mechanisch, met kinketting/leren kinriempje, etc.) Het is niet iets om zomaar even te proberen als je er geen ervaring mee hebt.
Je werkt namelijk al behoorlijk in als je de teugels maar licht aangespannen hebt, ook al heb je dan zelf weinig druk in je handen. Het is heel moeilijk om het goed aan te voelen, door de flinke hefboomwerking (alle druk die jij op de teugels neemt wordt flink versterkt). De druk is niet alleen op de neus, maar ook onder de kin en achter de oren. Erg belangrijk is ook dat hij goed bevestigd is, te laag kan hele nare dingen opleveren, nog een reden om er niet zomaar 1 om te hangen.
Een hackamore is ook niet geschikt om constant met een contact-teugel te rijden, maar alleen om druk te geven als het nodig is.

Overigens rijd ik zelf wel buiten met een hack met lange scharen, maar dat is na veel les, en een ruime tijd ervaring met een hackamore.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:25

Brechtje schreef:
Omdat ik mijn pony altijd wel eens laat grazen in het bos, en dan helemaal de teugels, en het bitje eraf moet halen, en het sperriempje enz. Dat vind ik gewoon niet leuk meer. Een hackemoor hoofdstel is lekkerder voor je paard, je kan hem laten grazen, bij het buitenrijden zal die het leuker vinden,
hij voelt dan niets aan zijn hooofd
, geen vervelend bitje, ebn hij is beter te houden. Mijn vriendin dr haflinger is ook nu veel braver en veel vrolijker met zo'n hoofdstel, en zij wilt mij helpen met hem omgaan van een hackemoor hoofdstel...

Oh nee?

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:29

Ga niet met een Hackamore rijden! Het heeft een hele scherpe inwerking en als je niet weet hoe je er mee moet rijden moet je niet zelf gaan lopen prutsen!

Je kunt ook gewoon een wat scherper bitje aanschaffen om je pony te houden in galop. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:35

je moet alleen een hackemore gaan gebruiken als je er ervaring mee hebt.
Ik rij buiten met een hackemore met korte scharen en ben er heel tevreden over, ik weet dat je je paard's neus er meer kan breken maar als je rustig met je handen bent is het geen probleem. Als ik in de bak dresuur of springen ga hebik een bit in en als ik op endurance wedstrojd ga ook omdat er veel paarden zijn en dan is hij wat drukker. Ik heb dan ook meerdere hoofdstellen du sheb niet het geklooi dat ik elke keer moet om wisselen

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:22

ik heb zelf met mijn vorige pony (tinker )ook een tijdje (tijdelijk) met een hackmore moeten rijden aangezien ze probleempjes had met dr mond..

1 ding wil k zoiezo de wereld uit helpen die stomme vooroodelen.

ALS JE EEN HACKMORE GOED PLAATST IS ER ABSOLUUT GEEN MOGELIJKHEID OM ZIJN NEUS TE BREKEN.

en of je een hackmore moet gebruiken zou k niet doen er zijn nog zat andere opties en k heb wel eens gezien dat een paard na verloop van tijd met gebruik van een hackmore ook steeds stereker werd op zijn neus.

dus k raad het je niet aan maar asl je graag wilt dat je paard kan grazen kan je een endurance hoofdstel kopen met van die klipjes dan kan je zo het bit eraf klikken.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 02:13

als je geen verstand hebt van bitloos rijden , blijf dan zeker van de kackamore af want door het hefboomeffect zou je niet de eerste zijn die zijn neus breekt of met een paard met een bult op zijn neus rondrijdt

het is niet zo ach zielig zon bit neem maar een hackamore en als hij niet stopt trek ik hem wel onderuit

ondoordacht omgaan met een hackamore is even zielig als ondoordacht omgaan met een bit

neem lessen van iemand die er verstand van heeft en gebruik dan een zahter bitloos hoofdstel zoals een side - pull of halsterhoofdstel